Permalänk
Medlem

Har nu haft kameran Nikon d3200 nästan en vecka (blir imorgon en vecka). Tog den här bilden för några dar sen, redigerat lite i camera raw, men kan inte programmet så bra än, har inte haft det så länge än. Sen har jag beskurit bilden lite och gjorde den mindre. Så massor med kritik nu.

https://drive.google.com/file/d/0B5-DAnyeRTSUbi0wMXhIb1ZGZ1E/...

Edit: Funkande inte att lägga bilden här, så det fick bli en länk istället.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har nu haft kameran Nikon d3200 nästan en vecka (blir imorgon en vecka). Tog den här bilden för några dar sen, redigerat lite i camera raw, men kan inte programmet så bra än, har inte haft det så länge än. Sen har jag beskurit bilden lite och gjorde den mindre. Så massor med kritik nu.

https://drive.google.com/file/d/0B5-DAnyeRTSUbi0wMXhIb1ZGZ1E/...

Edit: Funkande inte att lägga bilden här, så det fick bli en länk istället.

Ser bra ut i alla fall:) men har ingen korrekt kalibrerad skärm dock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer inte åt någon av länkarna, antingen server ner eller nåt annat, står bara ansluter en evighet och sen fel vid sidhämtning.

Edit: Nu fungerade bilderna. Tycker dom ser bra ut.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle önska kritik på en photo story gjord utav 7 bilder. Skulle även vara kul att se vilken/vilka slutsatser folk tar av hela historien.

http://imgur.com/a/A3Bcv

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

Hej, jag skulle önska kritik på en photo story gjord utav 7 bilder. Skulle även vara kul att se vilken/vilka slutsatser folk tar av hela historien.

http://imgur.com/a/A3Bcv

De 4 sista känner jag initialt är riktigt trevliga, inte för att skriva av de tidigare bilderna men jag känner inte att jag har någon tillräckligt vettig konstruktiv kritik att ge kring dem, mer än kanske att tänka på gyllene snittet, som på de senare bilderna.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

4 är bäst, moody som fasen å bra uttryck. 1 är reko men ganska meh, 2-3 blir bara bakgrunden för störig/distraherande. 5 var lite platt.

Över lag najs, hemläxa, vad gör 4 bättre än de andra (citera för followup)?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Hej, jag skulle önska kritik på en photo story gjord utav 7 bilder. Skulle även vara kul att se vilken/vilka slutsatser folk tar av hela historien.

http://imgur.com/a/A3Bcv

Kul idé, väl genomfört, men kunde inte hela historien berättats med en bild? Build-up till slutklämmen fungerar reko, men 2-6 säger mig ganska lite, på samma sätt som att man inte ser Seinfeld gå ner för trappan och över till Dinern, något markant måste hända på vägen för att göra resan relevant.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

4 är bäst, moody som fasen å bra uttryck. 1 är reko men ganska meh, 2-3 blir bara bakgrunden för störig/distraherande. 5 var lite platt.

Över lag najs, hemläxa, vad gör 4 bättre än de andra (citera för followup)?

Tack för kritiken.
Nästan alla, besides 4 och 5 är tagna med Auto och var under de första två veckorna jag ägde kameran eller så.
Du får gärna kommentera mina bilder jag har på flickr, där jag faktiskt lärt mig en bra del sedan nybörjartiden
https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/with/15392933612/

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tog denna igår. Solen går ner precis bakom "mini-fyren" så det nästan ser ut som den lyser av sig själv. Är rätt nöjd med den men vad säger ni?
Är nybörjare så konstruktiv kritik uppskattas!

Skagsudde by Wibergs, on Flickr

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tack för kritiken.
Nästan alla, besides 4 och 5 är tagna med Auto och var under de första två veckorna jag ägde kameran eller så.
Du får gärna kommentera mina bilder jag har på flickr, där jag faktiskt lärt mig en bra del sedan nybörjartiden
https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/with/15392933612/

Vissa av bilderna är okej. Men på den bilden med gubben i stan, tycker jag fokuset ligger lite fel på något vis. Är ingen expert på foto:)

Skrivet av Wibart:

Tog denna igår. Solen går ner precis bakom "mini-fyren" så det nästan ser ut som den lyser av sig själv. Är rätt nöjd med den men vad säger ni?
Är nybörjare så konstruktiv kritik uppskattas!

https://farm9.staticflickr.com/8647/16394227818_7fb52df7a5_n....
Skagsudde by Wibergs, on Flickr

Ser faktiskt bra ut, ser inget störande i bilden. är ingen expert.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vissa av bilderna är okej. Men på den bilden med gubben i stan, tycker jag fokuset ligger lite fel på något vis. Är ingen expert på foto:)

Alright Du ger mig kritik på en bild, så jag vet inte riktigt vad jag ska lära mig göra bättre

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Alright Du ger mig kritik på en bild, så jag vet inte riktigt vad jag ska lära mig göra bättre

Tja är ju ingen expert

Men i alla fall, denna bild https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/16394841788/ tycker jag du lyckas bättre med, kanske inte det mest intressanta motivet (men drar faktiskt lite nyfikenhet) och fokuset känns som det ligger rätt (ser dock du fått en kvist att hamna i fokus med, det stör bilden lite den till höger om trädet).

Denna bilden är väl okej https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/15459151707/ om säger inte så mycket (enligt mig tråkigt motiv).

Denna https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/15206504049/ känns stämningsfull och fokus känns helt naturligt i denna bild, ljuset känns rätt okej med.

Så hoppas jag hjälpt dig på vägen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/16394841788/

Denna bild tycker jag är bra! Du har fixat fokusen bra.
Det du borde göra är att ljusa upp trädet lite mer. Antingen sänkt exponeringen, sänkt bändartalet eller höjt ison. För att trädet är i samma färger och ljus som bakgrunden och förgrunden eftersom att fokus ligger mellan förgrund och bakgrund så smälter de ihop lite.

Samma som denna bild:

https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/15206504049/

Den hade behövt mer kontrast för att skillnaden mellan ljuset i förgrunden huset är inte tillräckligt stort och ljuset skiftar väldigt mycket i bilden vilket gör att man vet inte riktigt var man ska fästa blicken.

Alternativt så skulle du ha kunnat ta med mindre av förgrunden så hade huset trätt fram mycket mer!

https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/15459151707/

Denna bild är väldigt bra! Du har fångat ljuset fint. Men för mycket fokus tycker jag ligger på dörren och den är inte intressant. Det som gör bilden intressant är det varma ljuset. Samt att få får med en liten bit av fönstret längst till höger. Om du hade tagit ett steg fram och riktat lite ifrån väggen så hade det blivit mycket mer fokus på fönster och borden och utsikten i stället för dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/16394841788/

Denna bild tycker jag är bra! Du har fixat fokusen bra.
Det du borde göra är att ljusa upp trädet lite mer. Antingen sänkt exponeringen, sänkt bändartalet eller höjt ison. För att trädet är i samma färger och ljus som bakgrunden och förgrunden eftersom att fokus ligger mellan förgrund och bakgrund så smälter de ihop lite.

Samma som denna bild:

https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/15206504049/

Den hade behövt mer kontrast för att skillnaden mellan ljuset i förgrunden huset är inte tillräckligt stort och ljuset skiftar väldigt mycket i bilden vilket gör att man vet inte riktigt var man ska fästa blicken.

Alternativt så skulle du ha kunnat ta med mindre av förgrunden så hade huset trätt fram mycket mer!

https://www.flickr.com/photos/127447129@N05/15459151707/

Denna bild är väldigt bra! Du har fångat ljuset fint. Men för mycket fokus tycker jag ligger på dörren och den är inte intressant. Det som gör bilden intressant är det varma ljuset. Samt att få får med en liten bit av fönstret längst till höger. Om du hade tagit ett steg fram och riktat lite ifrån väggen så hade det blivit mycket mer fokus på fönster och borden och utsikten i stället för dörren

Tackar för kritik! De två sista bilderna är relativt gamla, några av de första jag tog faktiskt. Ska editera om dem lite och se vad resultatet blir.
Här är några av mina senaste:

Spring River by jimmy.westerberg, on Flickr

Water Stream by jimmy.westerberg, on Flickr

Down River by jimmy.westerberg, on Flickr

Mitt första riktiga självporträtt, använder även detta för #DEDPXL09:

#DEDPXL09 Self Portrait by jimmy.westerberg, on Flickr

Och detta är en re-edit från fjällen:

Early morning up north in Sweden by jimmy.westerberg, on Flickr

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tackar för kritik! De två sista bilderna är relativt gamla, några av de första jag tog faktiskt. Ska editera om dem lite och se vad resultatet blir.
Här är några av mina senaste:

https://farm9.staticflickr.com/8647/16541330548_7a31bee189_k....
Spring River by jimmy.westerberg, on Flickr

Jag gillar kontrasten mellan det mörka vattnet och det ljusa runtomkring.
En bra bild!

Om jag ska ge kritik på denna bild så är det första att den är lite sned. Vattnet går uppåt känns det som och bron lutar lite åt höger.
Något som hade gjort bilden enligt mig bättre är om bilden varit tagen med inte lika starkt solljus. De starka skuggorna som finns och skiftningarna i ljuset drar ifrån blicken från vattnet. Utan så skarpa skuggor så hade nog fokus hamnat mer på vattnet och inte på alla grenar som sticker ut lite överallt och omgivningen. Samt att ljuset i bilden hade passat mer med det mörkblåa vattnet.

Detta är en väldigt fin bild där skuggorna inte är underexponerade och man ser molnen i himlen! Bra jobbat!
Det du skulle kunnat tänka på är att grenarna till höger tar upp mycket av bilden och förstör den fina utsikten över träden.
Något steg till vänster hade kanske löst problemet. Sen var jag ju inte där och vet inte omständigheterna. Men från en betraktares synvinkel hade bilden varit 10/10 om grenarna till höger ej var med.
Detta för att det mörka i skogen drar åt sig ögonen när allt annat är ljust. Men täcks av grenar.

Jag tycker att vattnet är väldigt fint på denna bild, därför hade det varit intressant om du (om möjligt) kunnat gå mer åt vänster så att du fick med mer av vattnet och trädet som är som ett V i högra delen av bilden. Då hade man tydligt sätt hela vattendraget och kunnat följa den med blicken in i bilden. Vilket gör bilden intressant.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Samt att du hade sluppit ha med bilen i bakgrunden.

Skrivet av solomon:

Bra bild med bra fokus.
Kort skärpedjup så fokus ligger på dig. Bra att du har sätt till att din bröstkorg också är i fokus. Lätt att missa!
För lite extra perfektion så hade du kunnat se till att hela hårtofsen på huvudet kom med så du inte klipper av det. Samt att bilden inte är helt rak

Sen är det alltid roligt med ett leende

Denna gillar jag väldigt mycket!
Fin ljus som kommer mellan granarna och dimman i bakgrunden. Man ser tydligt molnen utan någon överexponering förutom precis vid solen. Men det är ju omöjligt att inte få.

Det enda negativa jag känner här är att bilden är lite underexponerad i skuggorna. Vid granarna så är det lite väl svart på vissa stället till exempel.
Annars så har du solen mitt i gyllene snittet. Bra kontrast mellan mörkt och ljust och fina varma toner i ljuset!

Sorry att det blev så många citat, men råkade göra fel från början och gjorde det lätt för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gillar kontrasten mellan det mörka vattnet och det ljusa runtomkring.
En bra bild!

Om jag ska ge kritik på denna bild så är det första att den är lite sned. Vattnet går uppåt känns det som och bron lutar lite åt höger.
Något som hade gjort bilden enligt mig bättre är om bilden varit tagen med inte lika starkt solljus. De starka skuggorna som finns och skiftningarna i ljuset drar ifrån blicken från vattnet. Utan så skarpa skuggor så hade nog fokus hamnat mer på vattnet och inte på alla grenar som sticker ut lite överallt och omgivningen. Samt att ljuset i bilden hade passat mer med det mörkblåa vattnet.

Bilden är faktiskt rak! Vattnet går neråt och jag tror det blir en liten mindfuck eftersom jag står på sidan och bron går rakt, om så säga. Bron ligger verticalt med bilden i alla fall. Det konstiga är att i Lightroom är inte bilden ALLS så där mörk. Men ska tänka på det!

Citat:

Detta är en väldigt fin bild där skuggorna inte är underexponerade och man ser molnen i himlen! Bra jobbat!
Det du skulle kunnat tänka på är att grenarna till höger tar upp mycket av bilden och förstör den fina utsikten över träden.
Något steg till vänster hade kanske löst problemet. Sen var jag ju inte där och vet inte omständigheterna. Men från en betraktares synvinkel hade bilden varit 10/10 om grenarna till höger ej var med.
Detta för att det mörka i skogen drar åt sig ögonen när allt annat är ljust. Men täcks av grenar.

Åt vänster fanns det rent av bara mer träd. Jag kanske skulle ha zoomat in lite, men då istället missat solen i bilden, så det kanske hade förstört mer än vad det hade hjälpt.. Jag tänkte samt fick lite utav en sån här, "allé"-känsla, att det är inramat.

Citat:

Jag tycker att vattnet är väldigt fint på denna bild, därför hade det varit intressant om du (om möjligt) kunnat gå mer åt vänster så att du fick med mer av vattnet och trädet som är som ett V i högra delen av bilden. Då hade man tydligt sätt hela vattendraget och kunnat följa den med blicken in i bilden. Vilket gör bilden intressant.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Samt att du hade sluppit ha med bilen i bakgrunden.

Haha, NOPE. Jag stod på gränsen och blötte t.om ner mina fötter för att få just den där vinkeln. Jag var ute på en promenad bara, så jag hade ingen utrustning med mig. Bilen tänkte jag faktiskt inte på. Bra att du påpekar. Skulle nog kunna editera den bara och skala av lite på bredden.

Citat:

Bra bild med bra fokus.
Kort skärpedjup så fokus ligger på dig. Bra att du har sätt till att din bröstkorg också är i fokus. Lätt att missa!
För lite extra perfektion så hade du kunnat se till att hela hårtofsen på huvudet kom med så du inte klipper av det. Samt att bilden inte är helt rak

Sen är det alltid roligt med ett leende

Le? Vafan säger du människa... ;D Nä, tanken var att man behöver inte alltid tycka om en sak man gör, t.ex i mitt fall vara framför kameran.

Även så är mitt huvud tiltat lite. Så bilden är inte se, jag är!

Citat:

Denna gillar jag väldigt mycket!
Fin ljus som kommer mellan granarna och dimman i bakgrunden. Man ser tydligt molnen utan någon överexponering förutom precis vid solen. Men det är ju omöjligt att inte få.

Det enda negativa jag känner här är att bilden är lite underexponerad i skuggorna. Vid granarna så är det lite väl svart på vissa stället till exempel.
Annars så har du solen mitt i gyllene snittet. Bra kontrast mellan mörkt och ljust och fina varma toner i ljuset!

Sorry att det blev så många citat, men råkade göra fel från början och gjorde det lätt för mig

Gillar också denna bild. Tycker skuggorna gör lite trivsel faktiskt. Men du har nog rätt att det är lite för underexponerat nere vid stenen t.ex.

Tackar för all kritik!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Bilden är faktiskt rak! Vattnet går neråt och jag tror det blir en liten mindfuck eftersom jag står på sidan och bron går rakt, om så säga. Bron ligger verticalt med bilden i alla fall. Det konstiga är att i Lightroom är inte bilden ALLS så där mörk. Men ska tänka på det!

Ja det är en lite underlig vinkel men jag provade att räta upp bilden efter bron och bron var inte helt rak. Denna bild http://i.imgur.com/2mSPq43.jpg är när jag rätade upp den och tycker det känns mer "rätt" nu. men men, kan ju vara mindfuck också xD

Tror att du kanske missupfattade. Menade att pga det är så ljust ute så blir skuggorna hårda och "kantiga" En molnig dag så hade skuggorna varit mjukare.

Skrivet av solomon:

Åt vänster fanns det rent av bara mer träd. Jag kanske skulle ha zoomat in lite, men då istället missat solen i bilden, så det kanske hade förstört mer än vad det hade hjälpt.. Jag tänkte samt fick lite utav en sån här, "allé"-känsla, att det är inramat.

ja ibland så går det inte att göra på ett annat vis. Var mest bara om man kunde ändra hur man ville hur det skulle kunnat bli bättre då.
Jag förstår allé tanken. Svårt i denna situation åter igen kanske men det hade hjälpt mycket om du hade kunnat ha lite mer "luft" mellan grenarna till höger och träden till vänster då. Men som sagt så kanske inte solen hade varit med. Men till andra bilder så är det ett tips!

Skrivet av solomon:

Haha, NOPE. Jag stod på gränsen och blötte t.om ner mina fötter för att få just den där vinkeln. Jag var ute på en promenad bara, så jag hade ingen utrustning med mig. Bilen tänkte jag faktiskt inte på. Bra att du påpekar. Skulle nog kunna editera den bara och skala av lite på bredden.

haha bra försök iaf!

Skrivet av solomon:

Le? Vafan säger du människa... ;D Nä, tanken var att man behöver inte alltid tycka om en sak man gör, t.ex i mitt fall vara framför kameran.

Även så är mitt huvud tiltat lite. Så bilden är inte sned, jag är!

hahaha så är det ju. Man gillar inte allt. Fan va du tar bilder med mycket mindfuck. Var säker på att bilden var sned. Sen tog jag in den i lightroom och blev överbevisad att det var nog som det skulle haha xD

Skrivet av solomon:

Gillar också denna bild. Tycker skuggorna gör lite trivsel faktiskt. Men du har nog rätt att det är lite för underexponerat nere vid stenen t.ex.

Tackar för all kritik!

Inga problem. Kul att ge kritik och analysera bilder. Hälper både en själv och kanske dig att få en annan synvinkel på bilderna :9

Permalänk
Medlem

Tycker det är svårt med bildkritik. I de enklaste fallen gillar eller gillar man inte bilden. Svårare blir det om man hamnar däremellan. Jag menar en bild kanske kunde bli mer i min smak om:
1. bildvinkel, perspektiv, fokusering, beskärning
2. ljus, kontrast, exponering

vore annorlunda. Ser också att det är just detta ni diskuterar.

Kanske en mall skulle förenkla? Skala 1-5, där 5 är topp.
1. Motivet
2. bildvinkel, perspektiv, fokusering, beskärning
3. ljus, kontrast, exponering
4. kreativitet
5. Annat

En enkel snabbrecension kan då se ut så här:
1. Motivet - 3
2. bildvinkel, perspektiv, fokusering, beskärning - 3
3. ljus, kontrast, exponering - 4
4. kreativitet - 2
5. annat
Sen får var å en kommentera i fritext om man så vill.

Blir nyfiken när jag ser en tekniskt bra bild att få veta vilken utrustningen den är tagen med. Inte för att det skall spela nån vansinnigt stor roll, jag menar en bra bild blir inte bättre eller sämre oavsett den e plåtad med dumFåne eller Leica men nyfiken blir man ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Ja det är en lite underlig vinkel men jag provade att räta upp bilden efter bron och bron var inte helt rak. Denna bild http://i.imgur.com/2mSPq43.jpg är när jag rätade upp den och tycker det känns mer "rätt" nu. men men, kan ju vara mindfuck också xD

Tror att du kanske missupfattade. Menade att pga det är så ljust ute så blir skuggorna hårda och "kantiga" En molnig dag så hade skuggorna varit mjukare.

ja ibland så går det inte att göra på ett annat vis. Var mest bara om man kunde ändra hur man ville hur det skulle kunnat bli bättre då.
Jag förstår allé tanken. Svårt i denna situation åter igen kanske men det hade hjälpt mycket om du hade kunnat ha lite mer "luft" mellan grenarna till höger och träden till vänster då. Men som sagt så kanske inte solen hade varit med. Men till andra bilder så är det ett tips!

haha bra försök iaf!

hahaha så är det ju. Man gillar inte allt. Fan va du tar bilder med mycket mindfuck. Var säker på att bilden var sned. Sen tog jag in den i lightroom och blev överbevisad att det var nog som det skulle haha xD

Inga problem. Kul att ge kritik och analysera bilder. Hälper både en själv och kanske dig att få en annan synvinkel på bilderna :9

Tja igen!

Gjorde en ny edit på en bild du sa du tyckte om:

Cabin in the Woods by jimmy.westerberg, on Flickr

gamla versionen:

20141027_1 by jimmy.westerberg, on Flickr

Något sådant du hade tänkt dig?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

En utav mina första HDR bild med min 5D Mark II en tidig vårkväll. Ge mig all kritik, dåliga som bra så att jag kan förbättra mig!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

En utav mina första HDR bild med min 5D Mark II en tidig vårkväll. Ge mig all kritik, dåliga som bra så att jag kan förbättra mig!

https://farm9.staticflickr.com/8697/16992010702_f659747ee3_k....

Gillar den verkligen! Fint ljus och grymma moln.
Testade HDR för första gången idag(3 exponeringar)

Storm is coming by jimmy.westerberg, on Flickr

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Gillar den verkligen! Fint ljus och grymma moln.
Testade HDR för första gången idag(3 exponeringar)

https://farm8.staticflickr.com/7593/16994330606_6aca394ade_k....
Storm is coming by jimmy.westerberg, on Flickr

Grymt bra bild, men på något vis förstör skogen nedanför (tappar lite av den grymma effekten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Endel av foton är verkligen super fina!Vill gärna ha lite tips eftersom jag funderar på att beställa ett foto på canvas, va inne och körde pixel analys hos dem men foto känns verkligen inte "aktuellt" att trycka på Canvas. Vad tycker ni? Är det verkligen för lågupplöst för att medelstor tryck på tavla? Försöker hitta bättre upplösning men svårt på nätet. http://gallerywww.dailypositivequotes.com/quotes-images/if-pl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simbao:

Endel av foton är verkligen super fina!Vill gärna ha lite tips eftersom jag funderar på att beställa ett foto på canvas, va inne och körde pixel analys hos dem men foto känns verkligen inte "aktuellt" att trycka på Canvas. Vad tycker ni? Är det verkligen för lågupplöst för att medelstor tryck på tavla? Försöker hitta bättre upplösning men svårt på nätet. http://gallerywww.dailypositivequotes.com/quotes-images/if-pl...

Du kan ju göra en egen variant på den.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simbao:

Endel av foton är verkligen super fina!Vill gärna ha lite tips eftersom jag funderar på att beställa ett foto på canvas, va inne och körde pixel analys hos dem men foto känns verkligen inte "aktuellt" att trycka på Canvas. Vad tycker ni? Är det verkligen för lågupplöst för att medelstor tryck på tavla? Försöker hitta bättre upplösning men svårt på nätet. http://gallerywww.dailypositivequotes.com/quotes-images/if-pl...

Skulle tro den är en aning för liten. Jag har inte någon direkt fin skrivstil, annars skulle jag kunnat tagit ett foto åt dig med min kamera.
Kan ju försöka om du vill dock?

ont:
Har redigerat om en bild jag tog i Gysinge Naturreservat i Februari och önskar lite kritik:

Dramatic by jimmy.westerberg, on Flickr

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Skulle tro den är en aning för liten. Jag har inte någon direkt fin skrivstil, annars skulle jag kunnat tagit ett foto åt dig med min kamera.
Kan ju försöka om du vill dock?

ont:
Har redigerat om en bild jag tog i Gysinge Naturreservat i Februari och önskar lite kritik:
https://farm8.staticflickr.com/7328/16580848761_a7c868652d_k....
Dramatic by jimmy.westerberg, on Flickr

Tycker du har fått till exponeringen bra och hittat ett bra motiv. Men du skulle behöva jobba mer på kompositionen. Träpålen som går över nedre högre hörn är ett störande element. I det läget skulla jag kanske valt en annan utgångspunkt för bilden och försökt jobba mer med symetrin. Kanske skulle den långa bron kunna bild en diagonal linje mellan nedre vänstra hörn och över högra hörn. eller gå helt parallellt med horisonten. Det finns lite olika alternativ. När man lärt sig att följa vissa av desssa grundregler kan man medvetet börja bryta mot dessa på olika kreativa sätt, men den avvägningen kommer med erfarenhet.

Läs på lite om komposition och ut å plåta mer!
http://www.digitalcameraworld.com/2012/04/12/10-rules-of-phot...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker du har fått till exponeringen bra och hittat ett bra motiv. Men du skulle behöva jobba mer på kompositionen. Träpålen som går över nedre högre hörn är ett störande element. I det läget skulla jag kanske valt en annan utgångspunkt för bilden och försökt jobba mer med symetrin. Kanske skulle den långa bron kunna bild en diagonal linje mellan nedre vänstra hörn och över högra hörn. eller gå helt parallellt med horisonten. Det finns lite olika alternativ. När man lärt sig att följa vissa av desssa grundregler kan man medvetet börja bryta mot dessa på olika kreativa sätt, men den avvägningen kommer med erfarenhet.

Läs på lite om komposition och ut å plåta mer!
http://www.digitalcameraworld.com/2012/04/12/10-rules-of-phot...

Najs! Inte för att ge någon ursäkt, men bilden är tagen under en rundvandring i Gysinge naturreservat. Så bilden är tagen rakt på om så säga. Ingen planerad fotografering direkt ^^

Tack för kritiken iaf, ska läsa när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Absolut solomon,

Om du har tid så får du gärna försöka:)
En medelstor tavla med det budskapet skapar verkligen motivation

Permalänk
Medlem

Nybörjarfotograf här, tog denna bild efter någon vecka med min Canon G7 X genom fönstret från hotellet vid Russel Square i London. Tänk gärna på att jag är nybörjare och anpassa gärna kritiken efter det, det betyder inte att jag vill att ni ska vara mer positiva, men lägg det gärna på en nivå där jag kan få ut något av det^^

Behandlad i Lightroom 6, har ni några tips på den fronten är det bara att köra!

https://flic.kr/p/tcDXvn

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?