Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig sida som säljer från england? (så man slipper tull/moms och liknande)? Såg ett par länkar lite längre bak i tråden men det var inga i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ait
Funderar på o köpa en från USA med, skulle va bra med lite tips på sidor/butiker som säljer datorn.
Men hur blir det med laddaren? Deras uttag är la olikt svenska uttag?

Ang uttag så finns det omvandlare i sverige.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

http://supergps.co.uk - hittade denna butik, international 4-5 days delivery = 4236:- inkl frakt. Någon som har erfarenhet av shoppen btw?

Annars, finns det någon onlinebutik i england där det går att få tag på billigare?

Det är bara att köra i en svensk kontakt i nätagget och köra eller?

Permalänk
Medlem

Från USA kostar den ju bara 3400 kr inkl frakt inom USA. Tänkte skicka den till en bekant så han kan skicka den till mig. Kostar visserligen ytterligare 200 kr men den blir ju ändå billigare än att köpa från UK. Ett tips bara. Ang adaptern så klarar den 100-240 volt så det behövs bara en svensk kontakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
$29 ska en XP för en UMPC kosta. Sedan är väl 12gb ssd:n snabbare än 16gb ssd:n i linux diton?

Det finns ingen 12GB SSD. Båda modellerna har en 4GB SSD fastlödd på moderkortet, sedan har Windows-modellen en på 8GB och Linuxmodellen en på 16GB som sitter i ett Mini-PCI-uttag.

Den fasta på 4GB är snabbare än den andra på 8GB eller 16GB. Många som installerat XP på 16GB klagar på att blir väldigt långsamt.

Permalänk
Medlem

Någon som kört in svenskt xp på den amerikanska linux varianten och utan problem fått in svensk tangetbordslayout?

Visa signatur

Dator 1: Antec Mini P180 Intel Core2Duo E8300 4GB RAM Gigabyte S-Series Seagate 750 GB 2 X 500 Seagate 500 GB 8800GT
Dator 2:Antec 1200 Intel Core2Duo E660 Kingston 4GB Ram Gigabyte P35 DS3 Seagate 250 GB Western Digital 300 GB Raptor, 8600 GT
Mobila prylar: Acer Aspire One, HP IPAQ 910, HP IPAQ 614, HTC XV7500, Microsoft Zune 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gredd
Från USA kostar den ju bara 3400 kr inkl frakt inom USA. Tänkte skicka den till en bekant så han kan skicka den till mig. Kostar visserligen ytterligare 200 kr men den blir ju ändå billigare än att köpa från UK. Ett tips bara. Ang adaptern så klarar den 100-240 volt så det behövs bara en svensk kontakt.

Låter bra, blir nog en från UK för min del, så kommer den antagligen på måndag (4200:-). Inte riktigt genomtänkt köp men i värsta fall går den ju att sälja för ett helt okej pris

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt från USA? Hur blir det med moms o tull?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte en 900 beg av en kille som hade köpt den via ebay men vet ej ifall den är engelsk eller amerikansk, men jag har kört in xp sv version och har sv layout, så åöä finns där når jag trycker på dom men det är andra tecken på tangenterna.

Går det att köpa ett sv tangentbord ifrån en 701 och sätta in i 900?

Är det någon som vet en butik som kan tänkas sälja ett sv tangentbord, är det ingen som vet så får jag börja maila alla ställen som säljer den svenska 701:an.

Har sett en som har klistrat dit egna åöä på tangenterna men ifall man inte hittar rätt storlek och färg så blir det ju inte så snyggt, och jag har själv inte sett några etiketter med svart bakgrund och vita bokstäver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
http://supergps.co.uk - hittade denna butik, international 4-5 days delivery = 4236:- inkl frakt. Någon som har erfarenhet av shoppen btw?

Annars, finns det någon onlinebutik i england där det går att få tag på billigare?

Det är bara att köra i en svensk kontakt i nätagget och köra eller?
http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/7344-IMG3...

Jepp bara att plugga in en kontkt från ett xbox, ps2 eller en gammal radio.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Riktigt snabba var supergps iallafall, en timme efter beställning var den skickad !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ait
Någon som har beställt från USA? Hur blir det med moms o tull?

Man klarar sig 99/100 om paketet skickas av privatperson och $20 i värde angivet. Har säker skickat 50 försändelser på detta sätt utan problem. Ett tips är att skaffa en amerikansk vän på nätet man kan använda sig av. Jag åkte och hälsade på min amerikan förra året och hade en skitkul semester i staterna med gratis boende, så det finns andra fördelar oxå

Permalänk

fast hur vet du att det är en amerikansk vän du kan lite på ? ^^ farligt att bara köpa en sak till någon annan som ska skicka vidare så kanske vännen tar saken och skiter i att skicka.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Se till att hitta någon med ordenligt med inlägg på ett forum. Verkar han skriva vettiga saker och ha ett långt förflutet på forumet är chansen mindre att han skulle vara ett rötägg som blåser dig. Underlättar förstås om ni brinner för samma intresse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
http://supergps.co.uk - hittade denna butik, international 4-5 days delivery = 4236:- inkl frakt. Någon som har erfarenhet av shoppen btw?

Like OMG! Svinnigt dyrt på den sidan asså >.<
6000:- ska dom har för 901:an när den kommer ut.
Glöm det asså! Glöm det!

Måste finnas ett billigare alternativ nånstans.

Det här förlorar ju hela meningen med EEEs billiga priser.

Permalänk
Medlem

901.an kan knappast vara värd 2000 mer än 900.an. herregud...

Jag tycker att runt 1000:- extra kan man allt paya för att få 1.9" större skärm med högre upplösning och mer i hdd utrymme samt mer i ram (skillnaden mellan 701 och 900 alltså)... Men skillnaden mellan 900 och 901 är verkligen inte värd 2000. snarare 500 om ens det då redan 900 börjar gå upp i ett pris som du säger förlorar hela meningen med eee.

Permalänk

Verkar som om det börjar dyka upp lite 901 på ebay nu, 349 GBP ~ 4100 :- för 20gb varianten.

http://cgi.ebay.com/Brand-New-Asus-EeePC-901-Netbook-20G-SSD-...
http://cgi.ebay.com/Brand-New-Asus-EeePC-901-Netbook-20G-SSD-...

Från Hongkong med eng tangentbord men 500:- i frakt på det med.

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Riktigt snabba var supergps iallafall, en timme efter beställning var den skickad !

Skriv gärna ett inlägg när du fått den!
Funderar på att beställa därifrån, men man vill ju vara säker på att verkligen få grejorna (och inom rimlig tid)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sdw
Skriv gärna ett inlägg när du fått den!
Funderar på att beställa därifrån, men man vill ju vara säker på att verkligen få grejorna (och inom rimlig tid)

Will do :), räknar med att få den på mån/tid nästa vecka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
901.an kan knappast vara värd 2000 mer än 900.an. herregud...

Jag tycker att runt 1000:- extra kan man allt paya för att få 1.9" större skärm med högre upplösning och mer i hdd utrymme samt mer i ram (skillnaden mellan 701 och 900 alltså)... Men skillnaden mellan 900 och 901 är verkligen inte värd 2000. snarare 500 om ens det då redan 900 börjar gå upp i ett pris som du säger förlorar hela meningen med eee.

det är just därför som många har blivit besvikna för att 901 blir dyrare än 900 och då är det inte bara 500:- utan mer 1000:- +

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Låter bra, blir nog en från UK för min del, så kommer den antagligen på måndag (4200:-). Inte riktigt genomtänkt köp men i värsta fall går den ju att sälja för ett helt okej pris

Beställde också en från samma site, skriv gärna när du fått din och berätta hur lång tid det tog

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem

Har hittat EEE 900 på en amerikansk sida som heter Red Barn Computers (http://www.redbarncomputers.com):

En EEE 900 kostar 549 dollar + frakt till Sverige 55 dollar vilket blir 3300 + 350 = 3650 kr

Med andra ord ett väldigt överkomligt pris. Frågan är om man är tvungen att betala tull och sånt och i så fall hur dyr blir den? Finns dessutom riktigt snygga skins att köpa till som man sätter på ovansidan, grymt snygga!

Funderar på om jag ska välja Linux eller Windows. Linux känns ju fräschst å smidigt men det känns som att det finns lite fler möjligheter med XP. Vad tycker ni? Funkar XP bra eller går det så segt att man kastar datorn i golvet innan man ens fått den att starta? Är inte så haj på Linux och det känns som att kompatibiliteten är högre med XP, man kan köra lite spel och sånt på resande fot. Men som sagt jag står fortfarande i valet och kvalet och behöver lite hjälp. En positiv sak med att importera från USA är att man slipper det sämre batteriet som förekommit i Asien och Storbritannien.

Är riktigt sugen på den här härliga lilla maskinen. Va inne å kände på 701:an på ONOFF och den ligger riktigt bra i handen men skärmen känns för liten och därför tverkar inte jag att skaffa en 900 istället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLocke
Har hittat EEE 900 på en amerikansk sida som heter Red Barn Computers (http://www.redbarncomputers.com):

En EEE 900 kostar 549 dollar + frakt till Sverige 55 dollar vilket blir 3300 + 350 = 3650 kr

Med andra ord ett väldigt överkomligt pris. Frågan är om man är tvungen att betala tull och sånt och i så fall hur dyr blir den? Finns dessutom riktigt snygga skins att köpa till som man sätter på ovansidan, grymt snygga!

Funderar på om jag ska välja Linux eller Windows. Linux känns ju fräschst å smidigt men det känns som att det finns lite fler möjligheter med XP. Vad tycker ni? Funkar XP bra eller går det så segt att man kastar datorn i golvet innan man ens fått den att starta? Är inte så haj på Linux och det känns som att kompatibiliteten är högre med XP, man kan köra lite spel och sånt på resande fot. Men som sagt jag står fortfarande i valet och kvalet och behöver lite hjälp. En positiv sak med att importera från USA är att man slipper det sämre batteriet som förekommit i Asien och Storbritannien.

Är riktigt sugen på den här härliga lilla maskinen. Va inne å kände på 701:an på ONOFF och den ligger riktigt bra i handen men skärmen känns för liten och därför tverkar inte jag att skaffa en 900 istället!

Köp Linux varianten för att få 20 gig och installera XP senare om du känner att det är bättre. Kan tänka mig att många gör så.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLocke
Har hittat EEE 900 på en amerikansk sida som heter Red Barn Computers (http://www.redbarncomputers.com):

En EEE 900 kostar 549 dollar + frakt till Sverige 55 dollar vilket blir 3300 + 350 = 3650 kr

Med andra ord ett väldigt överkomligt pris. Frågan är om man är tvungen att betala tull och sånt och i så fall hur dyr blir den?

http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanf...

"Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent."

Tullsatsten för bärbara datorer är 0%
Momsen är 25%

3650*1.25= 4562,5 +ev. administationsavgifter som tullen/posten kan tänkas ta ut men som jag inte hittar någon information om

Tar ASUS Sverige emot trasiga importerade bärbara eller står man utan garanti vid import av Eee?

Såg att sidan bara accepterar betalning med PayPal för intrenationella kunder. Är PayPal helt gratis?

Bra sugen på att beställa!

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver

3650*1.25= 4562,5 +ev. administationsavgifter som tullen/posten kan tänkas ta ut men som jag inte hittar någon information om

Tar ASUS Sverige emot trasiga importerade bärbara eller står man utan garanti vid import av Eee?

Bra sugen på att beställa! [/B]

Är väl bättre att köra via en brittisk sida? billigare + ingen risk för tull eller moms då det är inom EU.

Såg en reklam i PC för alla, där stod det att ASus har världsgaranti iallafall, så man får ju anta att det går bra.

Permalänk

Kan man installera vilket operativsystem som helst på denna?
Eller måste man köra med den konstiga/nerbantade versionen av linux med jätte ikoner?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Kan man installera vilket operativsystem som helst på denna?
Eller måste man köra med den konstiga/nerbantade versionen av linux med jätte ikoner?

Man kan installera flera andra Linux OP, XP eller Vista precis som på vilken dator som helst.
EEE är ju trots allt en vanlig laptop vad det gäller komponenter, dock är det några generationer äldre komponenter i förutom ssd.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Någon som vet var man kan köpa en Asus eee pc 900 i usa?
Jag ska till north carolina, charlotte.

Det finns inga återförsäljare på ASUS hemsida, hittar bara en massor av online-butiker.

Men det skulle underlätta att kunna köpa i affären.

Någon som kan tipsa en datorbutikskedja i USA som kanske ha 900an?

Såg på Radioshacks hemsida att de har fått in 12gb verran, men endast den. Dessutom vet man ju inte heller om den finns tillgänglig i butikerna eller endast online.

Även JAG är intresserad av vilka fler fysiska amerikanska butiker som säljer 900. Sök, mina kära medlemmar, sök!

Edit: Scary, jag skall också till North Carolina några dagar när jag är i staterna...kanske t.o.m Charlotte.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
http://www.sweclockers.com/annons/?id=40470

Om någon är sugen

Inte för 6000 spänn. Jösses, vad köpte du den för egentligen? Även med minnesupgradering och minneskort så låter det mycket.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers