Permalänk
Medlem

Asus EEE 900

Ja, som rubriken låter så kan vi diskutera allt som rör Asus eee 900 här

jag inleder med att fråga när den beräknas komma till Sverige?

mvh Jynsson

[i]Nedanstående information har Arcuza postat längre fram i tråden och jag tycker den passar utmärkt i detta första inlägg.
Tack Arcuza!

/ilstallione

[/i]

Ett alternativ till Windows XP är alla de fina linuxdistributionerna som finns tillgängliga gratis.

Det är extremt enkelt att testköra en distribution på en EEE PC genom att ladda ner distributionens Live-CD, föra över den till en USB-sticka och sedan låta din EEE PC boota på USB-stickan.

Eftersom live-USB inte läser eller skriver till hårddisken påverkas inte din Xandros-installation. Du kan när som helst stänga av datorn, avlägsna USB-stickan och starta datorn och allt är precis som förut.

Börja med att ladda ner distributionens Live-CD (här är ett urval):

Ubuntu Eee: http://www.ubuntu-eee.com/index.php...=Get_Ubuntu_Eee
Eeebuntu: http://www.eeebuntu.org/index.php?o...2&Itemid=29
Eeexubuntu: http://wiki.eeeuser.com/ubuntu:eeexubuntu:home
Ubuntu: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Ladda sedan ner Unetbootin. Programmet som formaterar din USB-sticka, flyttar över filerna från Live-CD:n och gör USB-stickan bootbar.

Unetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net/

Kör programmet och välj vilken av distributionerna som skall flyttas över till USB-stickan.

Sätt USB-stickan i din EEE PC, tyck på strömknappen och håll samtidigt ner ESC-knappen. Då visas en meny där du har möjlighet att låta systemet boota på USB-stickan.

Operativsystemet på USB-stickan startas och du kan testköra det hur mycket du vill.

På det här sättet sabbar du inte ett kompatibelt och redan fungerande operativ på din EEE PC (Xandros). Du får även en uppfattning om hur mödosamt det kan vara att få de befintliga distributionerna att fungera med WLAN, webbkameran, mikrofonen osv.

Om du är nöjd med distributionen och vill installera den permanent på din EEE PC finns den möjligheten från Live-USB, funktionen "install to hard disk" finns i menyerna.

Lycka till!

EDIT: De distributioner som stöds av Unetbootin är Arch Linux, BackTrack, CentOS, CloneZilla, Damn Small Linux, Debian, Dreamlinux, Elive, FaunOS, Fedora, FreeBSD, FreeDOS, Frugalware, Gentoo, Gujin, Linux Mint, Mandriva, NetBSD, NTPasswd, openSUSE, Ophcrack, Parted Magic, PCLinuxOS, Puppy Linux, Slax, SliTaz, Smart Boot Manager, Super Grub Disk, Ubuntu, Zenwalk.

Om man inte är hemmavan i linuxvärlden bör man endast kolla på de distributioner som sägs vara anpassade för EEE PC. En full Ubuntu-installation ger dig inget ljud, ingen webbkamera, ingen mikrofon och inget WLAN out of the box.

Permalänk
Medlem

Tycker vi gott och väl kan hålla oss till "701"-tråden även gällande den här produkten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag anser att den borde ha en egen tråd, jag anser att 701 är en ofärdig produkt och 900 är den dom borde släppts från början-

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

egentligen, varför inte ha en egen tråd för denna?

Jag hoppas och tror att asus fick lite eld i baken när msi börjar konkurera och även rykten om en eventuell dell variant. ^^ för att inte tala om Hp's lilla snygging

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Jag tror MSI Wind kommer bli många gånger bättre.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag tror MSI Wind kommer bli många gånger bättre.

Mmm, mycket möjligt faktiskt. Har själv haft en 12" MSI (s262) som jag var mycket nöjd med. Hade underbar skärm och hållbart chassi.

Permalänk
Medlem

Får bara denna en atom cpu så blir jag glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
rykten om en eventuell dell variant.

Där har vi något som låter intresant, av alla företag jag stött på är hittils dell den som gett bäst bang for the buck. Så jag hoppas de kan släppa en egan de me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag tror MSI Wind kommer bli många gånger bättre.

Jag tror inte att du hittar på eller så, men jag är nyfiken på varför du tror på att Wind kommer att bli bättre än Asus Eee 900?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Jag tror inte att du hittar på eller så, men jag är nyfiken på varför du tror på att Wind kommer att bli bättre än Asus Eee 900?

Först och främst kommer den ha Atom-processorn, vilket imo är en stor fördel mot EEE 900ans Celeron.
EEE 900 kommer nog också få Atom-processorn så småningom och isåfall är kan nog 900 kanske vara ett bättre val.
MSI Wind känns som den kommer vara rätt stor också, nästan på gränsen till att kunna kallas UMPC.
HP Mini med Atom-processorn vore kanske något, gillar att dom har så pass hög upplösning som 1280x960 på skärmen, sen känns den stadigt byggd också.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Jag tror inte att du hittar på eller så, men jag är nyfiken på varför du tror på att Wind kommer att bli bättre än Asus Eee 900?

* Som redan nämnt Atomprocessorn.
* 10" Skärm (vilket jag tycker är bättre trots samma upplösning.)
* Priset (Sägs hamna på 399$)
* 80GB hårddisk (Om man föredrar utrymme före SSD)

(XP versionen (~549$) kommer dessutom ha ett 6cells-batteri och Bluetooth.)

Men detta är väl mest vad jag föredrar själv, så jag borde kanske skrivit "Jag tror MSI Wind kommer bli många gånger bättre för mig"

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
* Som redan nämnt Atomprocessorn.
* 10" Skärm (vilket jag tycker är bättre trots samma upplösning.)
* Priset (Sägs hamna på 399$)
* 80GB hårddisk (Om man föredrar utrymme före SSD)

(XP versionen (~549$) kommer dessutom ha ett 6cells-batteri och Bluetooth.)

Men detta är väl mest vad jag föredrar själv, så jag borde kanske skrivit "Jag tror MSI Wind kommer bli många gånger bättre för mig"

Tack för svaret (du också raaaz)
Jag är grymt sugen på en riktigt, riktigt liten bärbar dator och Asus Eeee PC 900 ser riktigt intressant ut och nu har jag onekligen fått ett alternativ i MSI Wind.
Läste på lite om Wind och den ser lite större ut och och hårddisken kommer att vara mekanisk per default, jag är nog ute efter den snabba rebooten som en SSD ger och som Asus kör med. Ska till staterna i slutet av juli och har jag inte köpt någon ännu så får jag testa mig fram där!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk

Om man bortser från de rent tekniska aspekterna, (som jag personligen struntar i, jag har en väldigt high end stationär där all tung beräkning tar plats. Vill bara kunna surfa, maila, glo på film och lyssna på musik så extremt portabelt som möjligt)
så har Eee en svårslagen fanbase som väger riktigt tungt i form av support, mod, tredjeparts program, tillbehör etc.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

De fördelar jag ser med Eee 900 är 2-300 gram lättare vikt och multitouch styrplatta samt flashminne. Som macanvändare tycker jag multitouch är ovärderligt när man vant sig vid det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Om man bortser från de rent tekniska aspekterna, (som jag personligen struntar i, jag har en väldigt high end stationär där all tung beräkning tar plats. Vill bara kunna surfa, maila, glo på film och lyssna på musik så extremt portabelt som möjligt)
så har Eee en svårslagen fanbase som väger riktigt tungt i form av support, mod, tredjeparts program, tillbehör etc.

Kunde inte sagt det mycket bättre själv:)

Passar på att fråga ifall någon vet ungefär vad man får en EEE 900 för i Kina?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Kina vet jag inte, men där har du förmodligen ändå jobbigt tangentbord... (du kanske vill ha det dock, vad vet jag)

Själv beställde jag från england en svart 20 gigare till mig och en vit 12 gigare (XP) till farsan. 8000 gick det på totalt ink frakt.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Varifrån beställde du?

Man kan bara Pre-order på expansys

Visa signatur

D e D!

Permalänk

Expansys kör med ockerpriser
Jag beställde från clove.co.uk, dom skickar den i nästa vecka. (ja, folk som beställt har redan fått sina så det är inget scam )
Men kika på eeeuser.com forumet under pc900 så finns det lista på ställen som säljer

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Min Eee 900 har registretats hos fedex i Hong Kong idag, är dock besviken på leveranstiden, preliminär leveransdag är om 6 dagar. Hur länge har ni andra som beställt Eee från asien fått vänta? Stämmer fedex uppskattade leveranstid eller kan man få den snabbare?

Permalänk
Medlem

Köpte min EEE 900 från laptopsdirect.co.uk funkade smidigt.

En 901a skall också vara på väg med Atom och Bluetooth bla. Dock till det lite mastiga priset 650 dollares.

Permalänk
Medlem

Här finns en lång tråd där de diskuterar huruvida det är någon skillnad på att installera XP på 4GB minneskort som är fastlött på moderkortet eller att installera det på 16GB minnet. Det är alltså två olika minnen. Vissa upplever att XP går långsamt när de installerat det på den större minnet, andra inte. Att det går segt för Karim att extrahera filer kan alltså mkt väl bero på XP ligger på det stora minnet.
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=26661

Edit: "-Things I've noticed about the 16GB SSD from these graphs.
- Write speed is about 50% the speed of the 900 4GB and 66% the speed of the 701 4GB for all transfer sizes."
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29543

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Här finns en lång tråd där de diskuterar huruvida det är någon skillnad på att installera XP på 4GB minneskort som är fastlött på moderkortet eller att installera det på 16GB minnet. Det är alltså två olika minnen. Vissa upplever att XP går långsamt när de installerat det på den större minnet, andra inte. Att det går segt för Karim att extrahera filer kan alltså mkt väl bero på XP ligger på det stora minnet.
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=26661

Edit: "-Things I've noticed about the 16GB SSD from these graphs.
- Write speed is about 50% the speed of the 900 4GB and 66% the speed of the 701 4GB for all transfer sizes."
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29543

Tackar så mycket, blir helt enkelt att installera om allt och köra på 4gb istället

Permalänk
Medlem

Bra att veta när jag får min. Har också beställt en ide/sata till usb kabel för att installera XP. Verkar vara så meckigt att jonglera med SD kort och USB-minnen. Hur lång upplever du att battertiden är på din förresten? Har du 5800mah batteri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Bra att veta när jag får min. Har också beställt en ide/sata till usb kabel för att installera XP. Verkar vara så meckigt att jonglera med SD kort och USB-minnen. Hur lång upplever du att battertiden är på din förresten? Har du 5800mah batteri?

Japp jag har 5800mah batteri, har inte hunnit testa min dator alls så mycket, den har legat där med linux ett tag, fick min kabel idag och hunnit installera xp, får återkomma med batteritiden. Köpte även en sån mini bluetooth adapter, kan då få internet direkt från min mobils 3g sjukt smidigt.

Edit: det går sjukt mycket snabbare på 4gb, installationer etc gick skit trögt på den andra.

Permalänk
Medlem

Gött, med egen tråd.

Någon som vet när kommer 900 till sverige med svenskt tangentbord?:O

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeuX
Gött, med egen tråd.

Någon som vet när kommer 900 till sverige med svenskt tangentbord?:O

Inte en aning, men med tanke på hur många ljusår efter vi brukar komma (pc701 inkluderat) så gissar jag serriöst på nästa vår nån gång. Med riktig röta kanske till julhandeln.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att den kommer någon gång i höst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Jag skulle gissa på att den kommer någon gång i höst.

Kanske. Jag baserade min gissning på hur långt efter 701an kom hit. Ganska exakt ett år efter att den släpptes, vilket var samtidigt som 900an kom.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeuX
Gött, med egen tråd.

Någon som vet när kommer 900 till sverige med svenskt tangentbord?:O

Min egna okvalificerade gissning är att att den kommer till Svärje då 1001:an lanseras nästa år. =|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Kanske. Jag baserade min gissning på hur långt efter 701an kom hit. Ganska exakt ett år efter att den släpptes, vilket var samtidigt som 900an kom.

Jo, men nu när 701 snart är etablerad här och Asus tagit in Eee conceptet i Sverige borde det gå fortare att få ut nya modeller. Samtidigt är Sverige en liten marknad så de kanske inte har någon högre prio att satsa här. Samtidigt, om man gärna vill ha den är ju bara att importera. Att tangentbordet ser lite annorlunda är ju marginellt.