Intels grafikkort lovar god DirectX- och OpenGL-prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Dock är detta totalt meningslöst då du inte tillför något till tråden. Så förhoppningsvis slipper vi se detta i framtiden!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
behov är ju alltid relativt. Bill Gates såg ju inget behov för mer än ett X antal kilobyte ram minne för ett visst antal år sedan.

Visst de flesta har väl inget behov av mer än 1 kärna i dagsläget. Precis som de flesta inte har något behov av mer än 1-2mbit bredbandsuppkoppling heller.

Men behov ändrar sig. Om man kanske kan vänta några minuter extra idag så betyder det kanske obruklig i morgon.

Men i dagsläget räcker det med en lite bättre Dual-Core om inte äns Single-Core för den vanliga användaren som surfar och spelar. Det är GPUn som begränsar i dagsläget...

Men jag ser fram emot AMD/ATI Spider och framtiden. Ett helt system (CPU/Mobo/GPU) som sammarbetar kan väl bara vara bra?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Med Intels kassa så borde det inte vara några större problem att utklassa AMD och nVidia inom något år!

Vi får väl se!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Intressant artikel. Samtidigt är det ju sant, dom flesta behöver inte något starkare än 1 eller 2 kärnor på en CPU, Quad är overkill för dom flesta som har det kan jag tänka mig... Sen GPUn är det som behövs om man vill kunna utföra vissa aktiviteter bättre.

du är inte så smart din idot! klart man har nytta av 4 kärnor när du redigerar lite film eller packar ner film eller foldar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det krävs mer än pengar. Och om Intel skulle börja producera enthusiastgrafikkort så krävs en massa extra kompetens som AMD(/ATi) och Nvidia har med sin erfarenhet genom historien.

Det skulle krävas väldigt mycket resurser och tid för Intel att på riktigt kunna bli en aktör på den expanderade-grafikmarknaden. Samtidigt har ju AMD och Nvidia planer framåt som antagligen visar sig mer potent än Intels nuvarande planer.

Självklart är det bra med nya aktörer på denna biten av marknaden. Men jag tror inte Intel kommer bli allt för heta förräns längre fram - även om de gjort grafikchip ett bra tag nu så räcker inte det för att kunna utprestera de mer eller mindre dedikerad grafikkretsbolagen.

Få saker kan inte köpas för pengar
Intel har mest pengar vilket betyder att dom kommer att vinna en eventuell strid mot nvidia och AMD/ATI

Själv tror jag att intel sattsar på att ta över så stora delar av datormarknaden som möjligt
I normala fall skulle inte EU och USA:s regeringar tillåta detta men just nu går det åt helvete med USA:s ekonomi vilket också har negativa effekter på EU.
Dom vill helt enkelt att alla företag ska i västvärlden ska gå med så mycket vinst som möjligt för att stärka ekonomin

Så, om vi har otur så kommer alla med makten att hindra det bara stå och titta på medans intel tar över.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
du är inte så smart din idot! klart man har nytta av 4 kärnor när du redigerar lite film eller packar ner film eller foldar!

Väntat på att nån ska komma med en kommentar på mitt "roliga" namn

Nej men om vi tänker på vanligt användande av en dator och det dom flesta håller på med när dom sitter är just att surfa och spela. Sen finns det en mindre del som har nytta av mer än 2 kärnor men den delen är inte lika stor som den andra. Sen har ju CPUer en stor framtid på servermarknaden också

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

intel, intel, hela min laptop bygger på intel, kretsar processor ljudkort,

ser inga problem med det, ljudkortet suger men graffet är strömsnålt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Troligtvis inte, det här öppnar upp för att Nvida köper upp AMD

Sammarbetar inte AMD med IBM? Hörde något om det förut iaf o tror isf det e troligare att dem skulle sälja (eller ta hjälp av) sig till IBM än Nvidia. Att omvandla dem 2 största grafiktillverkarna (bortse från Intels integrerade kort) till 1 vore inte bra alls för marknaden, även om Intel skulle ge sig in i leken.

Permalänk

Jag hoppas denna pryl blir mer än ett grafikkort. Jag har länge väntat på ett instickkort med en massa CPU'er på som kan avlasta värdsystemet med olika beräkningsintensiva uppgifter. Ungefär som en super-DSP. Fysik, videokodning, CAD, realtidsbearbetning av ljud... you name it - det finns många uppgifter för en massivt parallell processorarkitektur. Och på tal om spel - multi-CPU kommer mer och mer. Flera av de nya spelen jag har kört belastar åtminstone två av mina kärnor. Assasin's Creed drar alla fyra...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Inaktiv

Som läget är idag och varit länge så kommer Nvidia aaaaaaaaaaaldrig få köpa ATI (tror knappast dom skulle köpa hela AMD )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Vi får väl se!

du är inte så smart din idot! klart man har nytta av 4 kärnor när du redigerar lite film eller packar ner film eller foldar!

Jupp precis även när man skapar musik i Cubase eller dess liknande har man behov av flera kärnor. Ett moderkort med bara GPU´er på

Permalänk
Hedersmedlem

och så slutar vi att tomcitera...

eftersom det går under §3.3 vilket kan leda till varning/avstängning i upprepade fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skryta med raytracing... ..det gjorde man redan på amigatiden!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Få se vad Intels kort kan göra i 3Dmark Vantage som enligt rykten släpps den 28 april.

Om man får tro källan förstås: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.158183

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Är ju "lite" skillnad mellan nu och då...

Permalänk
Medlem

Intel är ju idag världens klart största grafikkorts tillverkare.
ATI har 19,5 % och Nvidia har 32,6 % av marknaden enligt wiki.

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon6
Intel är ju idag världens klart största grafikkorts tillverkare.
ATI har 19,5 % och Nvidia har 32,6 % av marknaden enligt wiki.

Grafikkort räknas även med intergrerad grafik, vilket är tekniskt underlägsen egentligen vilken expanderad lösning somhelst.
Det Intel vill göra är ju inte att bygga grafikkretsar för första gången, ingen menar ju detta, utan de vill få till en riktig prestandaplatform för första gången om vi helt sluter ut samtliga diskreta lösningar.

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer nyheter om Larrabee, ett flertal kärnor på gpu´n drar diverse beräkningsprogram nytta av.
Så detta kommer bli intressant att se hur det hela utvecklar sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

tycker det borde göras ett grafikkort med 775 socket undrar hur det skulle bli?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
tycker det borde göras ett grafikkort med 775 socket undrar hur det skulle bli?

håller med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas det blir ett insticks kort...
Och hoppas de blir så bra att det smiskar både Nvidia och AMD , särskilt Nividia som behöver lära sig en läxa xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Jag ser hellre att Intel förlorar marknadsandelar inom grafiksegmentet, de är nämligen redan stora som de är.
Nu dominerar de CPU segmentet och kanske även ännu mer på grafiksidan? Nej tack

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

De kanske skulle lansera den som multicore-processor istället så att man sätter den i processorsockeln direkt och får grafiken på köpet. Hur många x86 kärnor har den egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Sammarbetar inte AMD med IBM? Hörde något om det förut iaf o tror isf det e troligare att dem skulle sälja (eller ta hjälp av) sig till IBM än Nvidia. Att omvandla dem 2 största grafiktillverkarna (bortse från Intels integrerade kort) till 1 vore inte bra alls för marknaden, även om Intel skulle ge sig in i leken.

Ta hjälp av IBM mot en lagom summa pengar. IBM kommer inte köpa AMD om det inte för att komma åt rättighterna för x86-64.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte riktigt vad som är bäst i längden. Å ena sidan ett klart roligt tillskott på GPU marknaden, å andra sidan är jag lite orolig för att Intel blir lite väl dominerande.

Eftersom Intel redan är en av de främsta utvecklarna av Linux-kärnan undrar jag om det kan indikera att de ger Linux fullt stöd för Larrabee. I så fall skulle Larrabee kunna innebära fler intressanta implikationer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jag ser hellre att Intel förlorar marknadsandelar inom grafiksegmentet, de är nämligen redan stora som de är.
Nu dominerar de CPU segmentet och kanske även ännu mer på grafiksidan? Nej tack

Håller med. Dock tror jag inte Intel kommer någonvart närmaste åren inom den dedikerade grafikindustrin (då menar jag expansionsgrafik). Men allting Intel kan expandera på inom personmarknaden kan ses som negativ utveckling för konkurenskraftigheten hos de andra företagen som redan idag är ekonomiskt underlägsna.

Permalänk
Avstängd

Det kanske skulle tvinga de andra tillverkarna till tillverka lite BRA kort istället för att enbart skruva upp effektförbrukningen när det är dags för ett nytt kort. Låt dem tänka till lite i stil med vad Intel blev tvunget till mellan netburst och core.
Skillnaderna mellan radeon och geforce är fantastiskt marginella vad gäller pris, prestanda och konstruktion som det är just nu.

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara bra för oss konsumenter om det finns 3 tillverkare som gör high end gpus, men jag tror den som kommer att få betala för allt blir AMD och det vore väldigt tråkigt :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Finns det någon mer information? tittade lite på wiki...

Citat:

Larrabee will differ from other GPUs currently on the market such as the GeForce 8 Series and the Radeon 2/3000 series in that it will use a derivative of the x86 instruction set for its shader cores instead of a custom graphics-oriented instruction set, and is thus expected to be more flexible. In addition to traditional 3D graphics for games, Larrabee is also being designed explicitly for general purpose GPU (GPGPU) or stream processing tasks: for example, to perform ray tracing or physics processing,[2] in real time for games or perhaps offline as a component of a supercomputer.[3]

...

Citat:

Most of the public information about Larrabee comes from a presentation made by Intel on March 7, 2006 and posted on the web, but later redacted to purge Larrabee information. According to this presentation, Larrabee will run at 1.7-2.5 GHz and feature 16-24 in-order cores (as opposed to out-of-order cores) each running a modified x86 instruction set, in addition to texture sampling units and other hardware typical of graphics processors.

Also according to the public Intel presentation, Larrabee will be available on a PCI Express 2.0 card, will initially be fabricated on a 45nm process, and will have a TDP greater than 150W. Larrabee will probably also be available in a server-oriented version which will sit directly in motherboard sockets using Intel's QuickPath interconnect, competitor to AMD's HyperTransport; this may open the possibility of creating a Larrabee-only computer without a companion traditional x86 processor such as the Core 2 Duo.[4]

Helt klart så verkar det mycket mer general purpose än dagens GPU:er.
Ska bli kul att se. Varsa vad priset blir... (rör sig dock mer om en hybrid än ren GPU med fruktansvärt många kärnor?)
Fler kärnor är alltid trevligt tills man når en gräns för sin applikation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Hoppas att de kommer bli ett bra kort nu då, behövs fler på grafikmarknaden.

Vad grundar du det på? Har vi inte redan X antal grafikkort i varje prissegment?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vad grundar du det på? Har vi inte redan X antal grafikkort i varje prissegment?

Fler företag, kanske.