Intels grafikkort lovar god DirectX- och OpenGL-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkort lovar god DirectX- och OpenGL-prestanda

Sedan en tid tillbaka håller Intel på att utveckla ett prestandagrafikkort. Grafikprocessorn heter Larrabee och kommer att utmana Nvidia och AMD. Nu har en anställd på Intel givit mer information om Larrabee. Intel är mycket uppspelt över tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt, bara vänta och se! =D

Permalänk
Medlem

Med Intels kassa så borde det inte vara några större problem att utklassa AMD och nVidia inom något år!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Med Intels kassa så borde det inte vara några större problem att utklassa AMD och nVidia inom något år!

Sant... ska bli spännande.. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Med Intels kassa så borde det inte vara några större problem att utklassa AMD och nVidia inom något år!

Det krävs mer än pengar. Och om Intel skulle börja producera enthusiastgrafikkort så krävs en massa extra kompetens som AMD(/ATi) och Nvidia har med sin erfarenhet genom historien.

Det skulle krävas väldigt mycket resurser och tid för Intel att på riktigt kunna bli en aktör på den expanderade-grafikmarknaden. Samtidigt har ju AMD och Nvidia planer framåt som antagligen visar sig mer potent än Intels nuvarande planer.

Självklart är det bra med nya aktörer på denna biten av marknaden. Men jag tror inte Intel kommer bli allt för heta förräns längre fram - även om de gjort grafikchip ett bra tag nu så räcker inte det för att kunna utprestera de mer eller mindre dedikerad grafikkretsbolagen.

Permalänk
Medlem

coolt, hoppas de kan komma med något bra då:)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det krävs mer än pengar. Och om Intel skulle börja producera enthusiastgrafikkort så krävs en massa extra kompetens som AMD(/ATi) och Nvidia har med sin erfarenhet genom historien.

Det skulle krävas väldigt mycket resurser och tid för Intel att på riktigt kunna bli en aktör på den expanderade-grafikmarknaden. Samtidigt har ju AMD och Nvidia planer framåt som antagligen visar sig mer potent än Intels nuvarande planer.

Självklart är det bra med nya aktörer på denna biten av marknaden. Men jag tror inte Intel kommer bli allt för heta förräns längre fram - även om de gjort grafikchip ett bra tag nu så räcker inte det för att kunna utprestera de mer eller mindre dedikerad grafikkretsbolagen.

Så sant! men det måste finnas en del pengar på grafikkortsmarknaden för att dom ska få för sig att ge sig in i leken med amd/ati och nvidia! sen kanske vi får 3 sorters olika fanboy´s

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

dumförklara mig inte nu om det här har inte hängt med så mycket om larrabee , kommer det att bli ett grafikkort(instickskort) eller interigerad krets ? eller kommer grafiken sitta i cpun ? Fattar nada

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det krävs mer än pengar. Och om Intel skulle börja producera enthusiastgrafikkort så krävs en massa extra kompetens som AMD(/ATi) och Nvidia har med sin erfarenhet genom historien.

Det skulle krävas väldigt mycket resurser och tid för Intel att på riktigt kunna bli en aktör på den expanderade-grafikmarknaden. Samtidigt har ju AMD och Nvidia planer framåt som antagligen visar sig mer potent än Intels nuvarande planer.

Självklart är det bra med nya aktörer på denna biten av marknaden. Men jag tror inte Intel kommer bli allt för heta förräns längre fram - även om de gjort grafikchip ett bra tag nu så räcker inte det för att kunna utprestera de mer eller mindre dedikerad grafikkretsbolagen.

Intel HAR ju faktiskt erfarenhet av att tillverka grafikkretsar. Vad är den stora skillnaden menar du, mellan kort och integrerade, förutom att de senare är enklare?

OnT:
Jag tycker att det låter väldigt spännande, även om jag inte tror att de kommer att vara ensamma om "extrem prestanda" vid lanseringen. nVidia och ATi är ju också på G, om man säger så.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
dumförklara mig inte nu om det här har inte hängt med så mycket om larrabee , kommer det att bli ett grafikkort(instickskort) eller interigerad krets ? eller kommer grafiken sitta i cpun ? Fattar nada

Ingen aning än

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Riktigt, riktigt spännande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det krävs mer än pengar. Och om Intel skulle börja producera enthusiastgrafikkort så krävs en massa extra kompetens som AMD(/ATi) och Nvidia har med sin erfarenhet genom historien.

Det skulle krävas väldigt mycket resurser och tid för Intel att på riktigt kunna bli en aktör på den expanderade-grafikmarknaden. Samtidigt har ju AMD och Nvidia planer framåt som antagligen visar sig mer potent än Intels nuvarande planer.

Självklart är det bra med nya aktörer på denna biten av marknaden. Men jag tror inte Intel kommer bli allt för heta förräns längre fram - även om de gjort grafikchip ett bra tag nu så räcker inte det för att kunna utprestera de mer eller mindre dedikerad grafikkretsbolagen.

Antar att du är för ung för att minnas i740?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
dumförklara mig inte nu om det här har inte hängt med så mycket om larrabee , kommer det att bli ett grafikkort(instickskort) eller interigerad krets ? eller kommer grafiken sitta i cpun ? Fattar nada

Står att det är en processorarkitektur, som teoretiskt kan användas till fler saker än att ha på grafikkort. Så om det blir nåt integrerat på moderkort med intelkretsar(ej som CPU, vad jag förstod) eller om det blir ett vanligt PCI-E grafikkort, well, det får vi se.

Fånigt namn i vilket fall som helst; påminner mig om nåt japanskt plattformsspel.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Sen kanske vi får 3 sorters olika fanboy´s

Troligtvis inte, det här öppnar upp för att Nvida köper upp AMD

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Kan inte Intel börja tillverka bra ljudkort också?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Troligtvis inte, det här öppnar upp för att Nvida köper upp AMD

Tror inte det blir möjligt. AMD kommer inte sälja till nVidia, och om nVidia inte får sina licenser av Intel snart så blir det en väldigt svår tid för nVidia.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
Nvidia verkar bli oroliga:p http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/04/24/nvidia...

Intressant artikel. Samtidigt är det ju sant, dom flesta behöver inte något starkare än 1 eller 2 kärnor på en CPU, Quad är overkill för dom flesta som har det kan jag tänka mig... Sen GPUn är det som behövs om man vill kunna utföra vissa aktiviteter bättre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tror det är inga problem för Intel att göra shyssta grafikkretsar. En CPU kan göra allt en GPU kan göra. Bara det att en GPU har hundratals fler primitivare streamprocessorer som inte har andra funktioner än vad grafik kräver. Så om Intel bara slaktar sina Core 2 duo/Nehalem processorer på allt onödigt och trycker in så många de har råd med så får ni se på fan! Dessutom försöker Intel på sig något helt nytt inom grafikvärlden så varken AMD eller Nvidia skulle kunna hjälpa Intel med detta.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

What a load of CRAP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Troligtvis inte, det här öppnar upp för att Nvida köper upp AMD

Ja vem vet! vi får väl hoppas att ati och nvidia håller ihop lite fast dom är konkurenter, mot intel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
What a load of CRAP

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

extremt paralelliserade saker (som det här verkar bli) brukar väl vara riktigt svåra att få effektiva till något annat än grafik och vissa vetenskapliga saker som är lätt-paralelliserade?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det krävs mer än pengar. Och om Intel skulle börja producera enthusiastgrafikkort så krävs en massa extra kompetens som AMD(/ATi) och Nvidia har med sin erfarenhet genom historien.

Det skulle krävas väldigt mycket resurser och tid för Intel att på riktigt kunna bli en aktör på den expanderade-grafikmarknaden. Samtidigt har ju AMD och Nvidia planer framåt som antagligen visar sig mer potent än Intels nuvarande planer.

Självklart är det bra med nya aktörer på denna biten av marknaden. Men jag tror inte Intel kommer bli allt för heta förräns längre fram - även om de gjort grafikchip ett bra tag nu så räcker inte det för att kunna utprestera de mer eller mindre dedikerad grafikkretsbolagen.

Och du tror inte att man kan köpa kunskap?
Dessutom så gör dom ju redan grafikkretsar.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Ursäkta en konstig OT-fråga, men om man citerar någon utan att skriva något eget efteråt, står det då för att man håller med eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Ursäkta en konstig OT-fråga, men om man citerar någon utan att skriva något eget efteråt, står det då för att man håller med eller vad?

ja det gör det. blir ju som "vad han sa"

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Nice Intel har skapat ett grafikkort med "the L-word" coolt nu kan jag med stolt min säga att jag kan nu gå och köpa en Laggdator med tanke på att de själva satt "L" på dem.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Intressant artikel. Samtidigt är det ju sant, dom flesta behöver inte något starkare än 1 eller 2 kärnor på en CPU, Quad är overkill för dom flesta som har det kan jag tänka mig... Sen GPUn är det som behövs om man vill kunna utföra vissa aktiviteter bättre.

behov är ju alltid relativt. Bill Gates såg ju inget behov för mer än ett X antal kilobyte ram minne för ett visst antal år sedan.

Visst de flesta har väl inget behov av mer än 1 kärna i dagsläget. Precis som de flesta inte har något behov av mer än 1-2mbit bredbandsuppkoppling heller.

Men behov ändrar sig. Om man kanske kan vänta några minuter extra idag så betyder det kanske obruklig i morgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
ja det gör det. blir ju som "vad han sa"

Dock är detta totalt meningslöst då du inte tillför något till tråden. Så förhoppningsvis slipper vi se detta i framtiden!

Permalänk
Avstängd

Hoppas att de kommer bli ett bra kort nu då, behövs fler på grafikmarknaden.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it