alltså phunky, jag är jävligt kass insatt i kabelmodemtekniken (tyvärr...)
Vad jag bara undrar är vad det här problemet som vi så många har beror på, dvs att linan bara totaldör.
Alla lampor lyser ju fortfarande på modemet men man har ingen anslutning utåt. DHCP-servern går ej att komma åt. Sen får man starta om modemet för att få det att fungera igen (oftast mellan 1-15 min).
Det störda här är även att alla lampor syncar upp och börjar lysa fint men ändå fungerar det inte. Enda hjälpen är att fortsätta starta om modemet då och då tills det börjar fungera. Antar då att "lamporna" enbart indikerar kontakt på det fysiska lagret och att problemet vi upplever ligger högre upp i hierarkin.
Detta backas ju upp av att supporten hela tiden säger att signalstyrkor osv ser bra ut, samt att detta endast händer kvällstid & helger under prime-time...
Är det såpass kasst att nån sorts utrustning i "basstationen" eller vad fan det nu heter som modemen ansluter emot, är såpass överbelastad i antal användare att den helt enkelt tappar anslutning då och då?
För då är det ju så att säga fan dubbel överbelastning känns det som...
Först kapacitetsbrist som leder till packetloss och kassa hastigheter.
Sen underdimensionerade "basstationer" som inte klarar av alla användare.
Sen angående din kommentar om övervakning av kapacitet. Enda jag har att säga är ju att Comhem sköter det på fel sätt. Att låta en anslutning (dvs en Nod, delar av backbone, peer till andra ISP:er, länder, etc etc etc) komma upp i 100% use är ju helt fel från början. Vad jag menar är att när dom märker att användningen smyger sig uppåt kanske 80% så är det ju redan då dags att utöka kapaciteten i det området i förebyggande syfte helt enkelt.
Då kan det ju aldrig bli "oj 20 kunder uppgraderade" eftersom stamnätskapaciteten förhoppningsvis då hunnit säg fördubblats oxå är use:en nere på 40% igen.... Sen när den stiger till 50,60,70,80% igen så gör man samma sak, uppmärksammar det och uppgraderar igen.