Permalänk

får hela tiden nya configs till modemet vad beror det på ? modemet startas om flera ggr / dag o letar ny config...

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
får hela tiden nya configs till modemet vad beror det på ? modemet startas om flera ggr / dag o letar ny config...

Har märkt det också idag och ve & förbannelse. Mitt nät fungerar prima ikväll.

Men än tänker jag inte hurra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

På tal om flera IP:n till f.d. Chello/UPC-kunder, det var tal om att Comhem skulle erbjuda det till sina egna kunder med i framtiden, var det inte så? Hur blev det egentligen med det?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Var ser ni antalelet ip adresser ?
Sitter och försöker få igång ett nätverk med 2 st datorer just nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Bogey bara att koppla in datorerna i switchen och så får du olika IP adresser på dina datorer.

Permalänk
Medlem

När ska comhem vara klara med sina uppgraderingar? Väntat på 8mbit upp hur länge som helst nu. Kan fortfarande inte få det enligt deras hemsida.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Är det bara jag som får 1 mbit extra helt plötsligt och 0.6 mbit ul ?
9/0.6

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
När ska comhem vara klara med sina uppgraderingar? Väntat på 8mbit upp hur länge som helst nu. Kan fortfarande inte få det enligt deras hemsida.

Senaste budet är innan sommaren.

Permalänk
Medlem

jamie_84: Det har aldrig varit på tal vad jag hört. Tror snarare comhem släcker möjligheten att få fler än 1 extern ip om något (även om det är långsökt).

iller och Raz: Om ni har ett EPCmodem så kan det vara att det hämtat en ny mjukvara. Det ska dock enbart ske en gång vad jag märkt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

men den har hämtat ny mjukvara nu i 3 dagar modemet dör o blinkar o har det trevligt.

förstår inte att den gör det fler ggr /dag. telen dör o nätet med.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har EPC modem ja och min uppdaterade bara 3-5ggr.
Det konstiga är att nu har hastigheten faktiskt varit bra. Men som sagt hurrar jag inte för tidigt.

Ca 6 månader av irritation försvinner inte på några timmar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
När ska comhem vara klara med sina uppgraderingar? Väntat på 8mbit upp hur länge som helst nu. Kan fortfarande inte få det enligt deras hemsida.

Ringde comhem i förrgår och de sa att det är upp till min hyresvärd om huset ska uppgraderas eller inte.

Det låter lite konstigt, en kompis till mig har samma hyresvärd fast på en annan ort i komunen och där är det uppgraderat.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

haha modemet startades om o tog nya uppdateringar i morse och nu har jag 7.77 mbit igen^^

vad håller dom på med måste man nästan fråga

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Någon som har Vista och ComHem med 24/8 eller 8/8 och kan skicka med bra hastighet? Isf vad för version av Vista?

Jag skickar som sagt bara med ~250kb/sec med min Vistadator medan XPdatorn knallar på med 950kb/sec.
Jag får dock bra resultat med bredbandskollen på Vistadatorn också, 7,8/7,7mbit ungefär.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

lite update om hur det går i mitt fall:

här var pingen mot min gateway värsta kvällen i veckan som var:

Ping statistics for 80.*.*.1: Packets: Sent = 200, Received = 188, Lost = 12 (6% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 40ms, Maximum = 221ms, Average = 152ms

sedan återkom "kunderelationer"-kontakten till mig i fredags.

1. mitt område ska uppgraderas i "mars/april"
2. jag måste fortsätta betala fullt pris tills "problemen är avlösta och efter det kan jag kräva pengar tillbaks"
3. han kan inte svara på hur mycket pengar detta kan tänkas bli, utan det avgörs i efterhand

som vanligt så känner man sig helt överkörd av Comhem.
Jag menar, (1) "mars/april" är en jävligt luddig tidsplan...
sen (2)&(3).. han vill alltså att jag ska fortsätta använda och betala för en tjänst som fungerar skit, utan att jag har nån aning om vilken kompensation jag kommer få i slutändan.

Det borde ju fungera tvärtom, dom ser inga pengar från mig förens jag får en tjänst som fungerar. Men som vanligt så är då "problemet att lösa tjänsten för kunden större än vad dom tjänar på det" oxå ser dom hellre att jag struntar i att använda deras tjänst.

och sen som slutkläm så undrar jag fortfarande varför dom har sån JÄVULSK kass planering. Det känns inte precis som att dag X så var det 50% use av kapaciteten i en nod i nätet och sen nästa dag så köpte helt plötsligt dubbelt så många kunder tjänsten / alla börja pumpa torrents och så blev det överbelastat.

hade comhem bara övervakat belastningen så är jag övertygad om att dom hade märkt en uppgång i använding och hade kunnat utöka/bygga om redan innan det blev så jävla kapacitetskaos som det är nu (för kaos är fan vad jag kallar det när kunderna sitter på 6% loss mot sin gateway)

som vanligt, mkt whine, men är bara så jevulskt tröttsamt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Senaste budet är innan sommaren.

Får jag möjlighet så byter jag bort Comhem direkt, äckel de är. De har uppgraderat typ alla lägenheter runt mig i en cirkel och detta var för typ 3 månader sedan. Nu sitter jag kvar där i mitten och har inte möjlighet till 8mbit upp. KASST!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Ringde comhem i förrgår och de sa att det är upp till min hyresvärd om huset ska uppgraderas eller inte.

Det låter lite konstigt, en kompis till mig har samma hyresvärd fast på en annan ort i komunen och där är det uppgraderat.

Och det kunde Comhem inte sagt tidigare? Man blir så less på idioterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

BasseBaba : du har flyttat in i ett F.D UPC hus. 80.xxxxx är UPC. Så det är inte så konstingt att du har problem :/

som jag förstod det så är det så att gammla UPC teknikerna sköter all drift i f.D UPC nätet. och det är där skon klämmer. dom gör inte ett skit o skiter i allt. Det är på comhems ansvar men dom har nog svårt att få igång dom att jobba.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

razerrazer är du säker? Jag är gammal UPC kund och ingen av mina IP adresser är 80.xxx.xxx.xxx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Ringde comhem i förrgår och de sa att det är upp till min hyresvärd om huset ska uppgraderas eller inte.

Låter lite skumt. Det är väl nätet och inte husen som uppgraderas?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Endors: f.d upc-kunder har 193ipadresser också. 83ip i vissa fall med. Dock mer undantag än regel.

BasseBaba: De har övervakning av kapaciteten, rätt bra sådan också. Det finns dock ingen koppling mellan övervakningen och systemet där kunderna uppgraderar eller tecknar tjänster. Har man alltså otur och 10 grannar uppgraderar till 24/8 och börjar toktankar torrents så är det godnatt i nån månad. Däri ligger problemet i att comhem aldrig har för mycket kapacitet utan uppgraderar efter behov vilket tydligen skulle förbättras i framtiden. Deras årsredovisning (om man orkar läsa den) tyder på att extra mycke pengar sätts in i kapacitet under året.

razerrazer: Minns ej vad för hastighet du skulle ha men bor du i området som comhem kallar Dalen så gjordes rätt rejäla kapacitetsuppgraderingar förr veckan. Allt är dock inte klart.

jamie_84 och toffe: Det är nog nätet i fastigheten som troligen behöver uppgraderas. Dra om vissa kablar och byta uttag med annan dämp osv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky: Jag har iaf haft 213 alla gånger jag kollat. Så finns nog ingen IP-range som "alla" f.d UPC-kunder har.

Permalänk

Phunky : Bor inte i dalen.

Men det är sant UPC driver fortfarande driften av Comhem nätet. samma folk.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Mitt Comhem är sedan inatt cappat på 240kb/s av någon anledning. Någon mer som har märkt av det?

Jag har egentligen 8Mbit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vodka
Mitt Comhem är sedan inatt cappat på 240kb/s av någon anledning. Någon mer som har märkt av det?

Jag har egentligen 8Mbit.

Låter som att du blivit nedgraderat till 2Mbps. (240*8 = 1920kbps)
Ring kundtjänst och hör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Låter som att du blivit nedgraderat till 2Mbps. (240*8 = 1920kbps)
Ring kundtjänst och hör.

På hemsidan så står det fortfarande 8/1, vilket är vad jag betalar för.

Skickat dem ett mail nu, så vi får se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Någon som har Vista och ComHem med 24/8 eller 8/8 och kan skicka med bra hastighet? Isf vad för version av Vista?

Jag skickar som sagt bara med ~250kb/sec med min Vistadator medan XPdatorn knallar på med 950kb/sec.
Jag får dock bra resultat med bredbandskollen på Vistadatorn också, 7,8/7,7mbit ungefär.

Har Vista och 24/8 och har inga probs alls med dålig upp-fart...

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Har märkt det också idag och ve & förbannelse. Mitt nät fungerar prima ikväll.

Men än tänker jag inte hurra.

Iller var i helsingborg bor du??

har blivit en hel del noddelningar i helsingborg de 2 sista månaderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Har Vista och 24/8 och har inga probs alls med dålig upp-fart...

OK, fan undra vad det är för fel på min dator då

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk

TriNitro ; Testa tanka andra drivisar eller kolla om du har netlimiter igång!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dfg1
Iller var i helsingborg bor du??
har blivit en hel del noddelningar i helsingborg de 2 sista månaderna.

Jag bor på söder. Vad det nu har för betydelse.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller