Permalänk
Medlem

Jasså okej! Känner ni till någon guide för hur man gör detta? För jag har ingen som helst aning, Tackar!

Permalänk
Medlem

Local Area Connection -> Egenskaper. Markera Internet Protocoll (TCP/IP), välj egenskaper. Byt från "obtain dns server adress automatically" till "use the following dns server adresses:" och testa med
130.237.72.200
130.237.72.201

Skriv upp dina gamla ifall det nu inte skulle funka.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Får se om det funkar imorn, ska sussa nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, com hems DNSer har inte varit nån höjdare för mig. Jag kör på 195.67.199.12 - 15, tror att det är telias (skanovas?).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det blev resultat, tack jamie_84

Permalänk
Medlem

För all del

Läste förresten att enligt Comhem själva är 80% av Göteborg upgraderat nu. Källa: http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1316

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

"Innan sommaren skulle jag tro att vi täcker hela vårat nät med 8Mbit Upload. " (Från föregående länk)

Så innan sista maj så ska jag och alla andra ha 8mbit upp. Har en sådan extrem magkänsla av att det inte kommer att bli så. Hade de sagt "tidigast 2009 har alla 8 upp" så hade jag nog trott dem.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
För all del

Läste förresten att enligt Comhem själva är 80% av Göteborg upgraderat nu. Källa: http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1316

Äntligen ett vettigt inlägg. Tycker att tråden har tagits över av folk som gnäller över att Comhem levererar kasst bredband till dem.

Permalänk

inte hängt med i tråden men kommer Comhem erbjuda 100 Mbit/s ?

Skicka PM övervakar inte tråd

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

frostfield : Tråden handlar om allt som har med combort/comhem o göra. Allt är då tillåtet att posta.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

razerrazer: Visst! Men det betyder inte att allt är intressant att läsa i tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
razerrazer: Visst! Men det betyder inte att allt är intressant att läsa i tråden...

haha den som enklast löser det problemet är väl ändå du själv?

Permalänk
Medlem

Går i svajande hastigheter, har fått problem på sistonde bara.
Nu tuggar det i 4mbit av mina 8 bara.
Segt att surfa osv.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

För en nybörjare på datorer skulle någon kunna hjälpa mig med att få klarhet i följande:

Sitter nu på 24/1 tptest visade 23mb/s ner sist jag kollade. Men när jag tankar hem så går enskilda filer sällan över 200kb/s (sällan =2ggr på 3 månader) och då varade det bara ca 30min, sen gick den ner.
Sidor (denna tex) kan ta 20-30 sek att helt ladda klart. nere i vänstra hörnet står det typ "väntar på xxxxxxx" (förmodar att det är sidor med reklam som laddar upp) Blocket tar en stund, aftonbladet vågar jag inte kolla...
Igår var jag hemma hos en kompis som sitter på 2mbit ADSL och häpnades över hur snabbt det gick att surfa.
NÅGOT ÄR FEL!!
I min andra lägenhet vet jag inte vilka vi har som leverantörer. Om jag tar dit datorn som laddar ner med ca 40kb/s i comhemhuset, så vips blev det 800kb/s i andra lägenheten! Då har jag kört från comhemmodem med kabel rakt in i datorn, men trådlöst där det gick som snabbast. även sidor laddar upp mkt snabbare i "ickecomhem" huset..

Till det mest intessanta. Jag är, via mitt jobb, återförsäljare åt comhem. Distriktschefen har jag rätt nära relation till. Har inte kontaktat honom i ärendet, då jag anser mig ha för lite kött på benen, hoppas med bra tips på vad man kan göra åt det härifrån. Är nog inte så kul när en återförsäljare börjar tycka illa om företaget hehe

Permalänk
Medlem

Börja med att byta ut DNS:er till KTH eller något annat. Då har du åtminståne löst surfandet en del.

Men nedladdnings-hastigheten känner jag igen. Talat många ggr med comhem supporten och det hjälper då inte.
Så länge bredbandskollen alltid ger mig perfekta resultat så bryr sig heller ej supporten.

Mitt tips är nu efter snart 1 år med comhem. Byta från det fortast möjligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Skiftar hastigheten oberoende av protokoll? Om du har möjlighet, testa att ta hem något igenom ftp med ssl och se om hastigheten fortfarande är långsam.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Skiftar hastigheten oberoende av protokoll? Om du har möjlighet, testa att ta hem något igenom ftp med ssl och se om hastigheten fortfarande är långsam.

FTP går otroligt långsamt typ 20kb/s trots att jag hafft bra hastighet till den mottagarn innan. Det andra "ssl" vet jag ej vad det är.
Ska tilläggas att tankar jag från en sida tex så kan det mkt väl gå upp till 2.5mb/s men så fort de kommer till torrenter så är det kört.

kollar upp det med att byta DNS enl anvisning här
tack sålänge

EDIT:
bytte DNS och nu flyter det på mkt bättre! problem 1 löst tack vare kunnigt folk på forumet, tack än en gång!

Permalänk
Medlem

Löste det båda problemen? SSL är förresten krypterad trafik. Jag nämner det för att jag hade precis samma problem för ett antal veckor sedan. Allt utom krypterad trafik gick aplångsamt. Men sen blev det helt plötsligt bättre.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Eftersom Telia har krånglat lite till och från på sista tiden bytte jag till comhem. Blev 8/8 först eftersom jag har bindingstid kvar på telia, men blir 24/8 sen.

Iaf när jag kör bredbandskollen eller TPtest så får jag alltid som minst 7,5mbit ner och 7mbit upp. Acceptabla siffror tycker jag. Men jag kan iaf bara skicka filer till folk på IRC/ICQ med ~200kb/sec. Testade till en polares FTP och dit fick jag 400kb/sec. Men det är ju fortfarande bara hälften av vad man borde få ut

Någon som har nån idé?

edit: Ja kompisarna på IRC/ICQ har bra linor och tankade/skickade inget annat när jag testade farten

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd

Har uppgraderat till 24/8 nu, ringde comhem runt 17.30 kanske, fick det uppgraderade nu mellan 00-01 och har downspeed: 2,3MB/s och upload 750-800KB/s är hel nöjd.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Thomas och sruoH: Orkar inte tyda dendär grafen men har ni den pintiden om ni kör en vanlig ping mot slutdestinationen eller gäller detta något speciell punkt i en tracert? Som jag sagt många ggr tidigare i tidigare comhemtråden så är det inget fel om pingen är bra mot slutdestinationen men en utrustning i comhems backbone fördröjer/droppar ping-paket direkt emot sig enligt en tracert. Enkel slutledningsförmåga och inte helt ovanligt sätt att konfigurera routrar för att slippa tex överbelastningsattacker.

comhem har ställt in sina backboneroutrar att just fördröja/droppa pingförfrågningar direkt emot sig och man kan alltså inte tyda pingproblem med en enkel tracert/pingplotter. Är pingen konstant bra mot slutdestinationen finns inget fel i princip. Är det dock pingtoppar även mot slutdestinationen är det något rejält fel.

Ang DNSerna vet jag inget. Fungerar bra på min testuppkoppling och ej märkt av felet hos kunder jag besökt. Att torrent osv går segt men tptest visar rätt tror jag inte ligger hos comhem. Även med tex lan får jag samma fel om torrentarna har dålig med seeds och msn har ju tex nån speedlimit om det går via deras servrar.

Hörde ryktas att uppgraderingarna till 8mbit i upload stått still ett tag men att de ska köras igång igen framöver. Låter ju lovande. Borttagningar av belastningar fortgår ju fortfarande och kommer så göra kraftigt under våren men även efter detta. Främst i f.d. upcnätet men även i övriga delarna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

så här ser det ut för mig nu, fungerar rätt bra. Iofs så fattas det 2 mbit upload men 6 är mycket bättre än 1

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

phunky:

Alltid givande att läsa dina inlägg. Tack för att du skriver i tråden..

Permalänk
Medlem

Mitt problem jag beskrev ett par poster upp har tydligen inget med comhem att göra. Testade med min bärbara som har XP och där skickade jag med ~945kb/sec till folk. Byter tillbaks till stationära med Vista 64bit och där puttrar det på i 200kb/sec.

Någon som vet vad man kan göra? Förutom att installera XP

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk

Phunky jag snackade med pilan, och han ska tjata på comhem så att dom fixar min belastning någon gång. tydligen har belastningen funnits där för länge.

kan någon förklara det här ?

laddar i 1 mb/s men ul är typ under 0.5 ^^

//Razer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Thomas och sruoH: Orkar inte tyda dendär grafen men har ni den pintiden om ni kör en vanlig ping mot slutdestinationen eller gäller detta något speciell punkt i en tracert? Som jag sagt många ggr tidigare i tidigare comhemtråden så är det inget fel om pingen är bra mot slutdestinationen men en utrustning i comhems backbone fördröjer/droppar ping-paket direkt emot sig enligt en tracert. Enkel slutledningsförmåga och inte helt ovanligt sätt att konfigurera routrar för att slippa tex överbelastningsattacker.

comhem har ställt in sina backboneroutrar att just fördröja/droppa pingförfrågningar direkt emot sig och man kan alltså inte tyda pingproblem med en enkel tracert/pingplotter. Är pingen konstant bra mot slutdestinationen finns inget fel i princip. Är det dock pingtoppar även mot slutdestinationen är det något rejält fel.

Jepp, det är även till slutdestinationer. Både ping, "SYN-ping" och vanliga HTTP-requests blir det loss på samtidigt. :/

Samlar TPTEST-resultat för att "felanmäla" farten nu också, suck... Ligger på en 12-13Mbps på kvällen

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För mig är det tvärtom, jag har kanonping men usel hastighet, kvällarna snittar ca 3Mbit/s men under dagen så har jag full blås. Jag kan bara konstantera att datumet jag fick som skulle vara runt 20 Feb för att utöka hastigheten i Partille inte höll denna gången heller. Jag får vänta någon vecka till innan jag hör av mig till kundrelationer igen. Fortfarande en eloge till kundrelationer som inte knorrar om prisreducering utan ser det som självklart.

Permalänk
Medlem

Någon/några gamla Chello/UPC kunder som inte längre får flera IP-adresser? Får själv inte sedan 27/2 mer än 1 IP-adress.

Permalänk
Medlem

Endors: Ej sett något problem med det. Får du verkligen rätt hastighet om du nu bara får 1ip? comhem styr hur många ip som ska delas ut beroende på vilken hastighet på bredbandet man valt.

Thomas: hmm ja då är det ju något knas. Vet att de ska utöka sitt backbone framöver så det kanske löser felet om felet nu inte beror på belastningen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt bättre hastighet nu, ca 9.4Mbit nerströms från tidigare 7.8-8.1 dock har jag inte kunnat mäta upströms så TPtest servrarna varit lite knasiga på sistone.

Har inte hört något om att man ska få flera IP adresser beroende på vilken hastighet man väljer. Vad jag kommer ihåg från gamla UPC tiden fick alla som inte hade de lägsta hastigheterna(under 1Mbit) 4st IP adresser.

På dig låter det ju som att alla nu får flera IP adresser? Eller är det olika för gamla Chello/UPC kunder beroende på vilken hastighet de har? Och isf hur många IP-adresser får man på de olika paketen? Och varför skulle de höja gränsen från tex Medium paketet till Large utan att medela sina kunder?

[Edit]
Nu funkar det igen, får flera IP adresser! Jippi!"