Permalänk
Avstängd

Mjae självklart finns inte Radisson i Växjö men det är ändå lukrativa avtal med andra kedjor i sådana fall. Tror de betalar runt det dubbla hos oss.

Citat:

Med lägre lön för längre vila menade jag givetvis med att de kortar ner på deras arbetsrutiner.

Går ju inte. De måste ta sig från punkt A till punkt B och sedan punkt C osv. Man kan inte överge någon på Sturup och sedan begära att han/hon ska ta sig för egen maskin till Frankfurt.

Nej det är inte sviter de, generellt, bor i. Det är fullständigt felaktigt. Det är inte sviter som gör att ett hotell överlever. Fö vet jag inte vad det har med saken att göra då de i regel bara sover där. Säng, sömn - den blir inte bättre för att man har ett rum till. Det är väl taxilimousin du tänker på? Förlängda volvo 940, enbart för att kunna ta en besättning åt gången, är väl inte konstigt om man dels vill spara pengar och dels hålla ihop dem. Tycker det verkar vara sunt förnuft. Men visst är det en bekvämlighetsgrej. De skulle kunna ta flygbussarna eller tågen - men det skulle ta lång tid och jag tror att SAS- ledningen (och alla andra flygbolagsledningar också för den delen) har räknat ut att man sparar kostnader och tid på att skeppa dem fram och tillbaka själva. Sedan är det väl chafförer anställda av SAS också så det är ju inte så att det är någon form av extremlyx.

Men iofs, för att återgå till sviter - jag kan iofs förstå hur du tror att det kan vara. Man vill få fulla hus, maximerad inkomst och ändå inte nyttja de dyrare rummen fullt ut. Besättningarna kommer ju i regel efter gästerna till hotellen och då finns det ibland bara sviter kvar. Så visst, kan de få bo i sviter men som regel bokar man dem på singel/dubbel- rum. Sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mjae självklart finns inte Radisson i Växjö men det är ändå lukrativa avtal med andra kedjor i sådana fall. Tror de betalar runt det dubbla hos oss.

Går ju inte. De måste ta sig från punkt A till punkt B och sedan punkt C osv. Man kan inte överge någon på Sturup och sedan begära att han/hon ska ta sig för egen maskin till Frankfurt.

Nej det är inte sviter de, generellt, bor i. Det är fullständigt felaktigt. Det är inte sviter som gör att ett hotell överlever. Fö vet jag inte vad det har med saken att göra då de i regel bara sover där. Säng, sömn - den blir inte bättre för att man har ett rum till. Det är väl taxilimousin du tänker på? Förlängda volvo 940, enbart för att kunna ta en besättning åt gången, är väl inte konstigt om man dels vill spara pengar och dels hålla ihop dem. Tycker det verkar vara sunt förnuft. Men visst är det en bekvämlighetsgrej. De skulle kunna ta flygbussarna eller tågen - men det skulle ta lång tid och jag tror att SAS- ledningen (och alla andra flygbolagsledningar också för den delen) har räknat ut att man sparar kostnader och tid på att skeppa dem fram och tillbaka själva. Sedan är det väl chafförer anställda av SAS också så det är ju inte så att det är någon form av extremlyx.

Men iofs, för att återgå till sviter - jag kan iofs förstå hur du tror att det kan vara. Man vill få fulla hus, maximerad inkomst och ändå inte nyttja de dyrare rummen fullt ut. Besättningarna kommer ju i regel efter gästerna till hotellen och då finns det ibland bara sviter kvar. Så visst, kan de få bo i sviter men som regel bokar man dem på singel/dubbel- rum. Sunt förnuft.

Malmö Aviation och andra flygbolag använder sig av en billigare taxitjänst, en minibuss. De får även en summa i ersättning för mat. Inte i närheten av lyxmiddagen som SAS betalar för sin personal.

Och själva grundtentan av det hela är att beskriva den obeskrivliga lyx de vältrar sig i och ändå har de mage att hålla på och gnälla. Det är det som är helt sanslös för gemene man.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Betänk storleken på företaget också. Malmö Aviation är ju som en fjärt i rymden i jämförelse. När FlyMe Sverige fortfarande fanns så bodde de hos oss, de hade också taxitjänst men via Taxi Kurir. Tror inte den kostade nämnvärt mindre än vad Bosse på Limotaxi tog, som han dessutom kör genom kontrakt. Vill minnas att FlyMe betalade sina anställdas mat också för den delen, likaså att Hilton betalar min. Det är inget unikt för SAS. Du ser det som obeskrivlig lyx men du vet inte riktigt vad det handlar om, likaså många andra. Många tror att värdinnejobbet är en dans på rosor. Pröva jobbet i två år och återkom

Gnälla lite på SAS- människorna för att de är osvenska och strejkar. Sitter hellre och berättar hur hårt man själv jobbar för bra mycket mindre pengar. Det, däremot, är jättesvenskt. För att lyfta fram delav av Vesslans argument, är det så dåligt så byt? Eller hur var det nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Betänk storleken på företaget också. Malmö Aviation är ju som en fjärt i rymden i jämförelse. När FlyMe Sverige fortfarande fanns så bodde de hos oss, de hade också taxitjänst men via Taxi Kurir. Tror inte den kostade nämnvärt mindre än vad Bosse på Limotaxi tog, som han dessutom kör genom kontrakt. Vill minnas att FlyMe betalade sina anställdas mat också för den delen, likaså att Hilton betalar min. Det är inget unikt för SAS. Du ser det som obeskrivlig lyx men du vet inte riktigt vad det handlar om, likaså många andra. Många tror att värdinnejobbet är en dans på rosor. Pröva jobbet i två år och återkom

Gnälla lite på SAS- människorna för att de är osvenska och strejkar. Sitter hellre och berättar hur hårt man själv jobbar för bra mycket mindre pengar. Det, däremot, är jättesvenskt. För att lyfta fram delav av Vesslans argument, är det så dåligt så byt? Eller hur var det nu...

Deras jobb är en dans på rosor jämfört med många andra jobb. Det är det som är grundtentan. Det svenskaste som finns är att strejka om petitesser och löjliga extra förmåner när man redan har allt och lite till vad andra har.

Jag sa tidigare att jag jobbar många många timmar mer än de i månaden, jag har mkt mindre raster och ledighet och förmåner, och det är ett fullt tillräckligt betalt jobb som jag inte vill byta bort. Så varför skulle jag byta?

Jag tycker snarare flygvärdinnorna (ja för det är ju de gamla nuckorna på SAS som gnäller mest) borde testa det vanliga arbetslivet. Så får vi se hur många av dem plötsligt tycker deras jobb är bra mkt bättre.

Jag förklarar bara för dig hur otroligt löjligt deras situation ser ut för väldigt många ute i arbetslivet.

Du missade det där med betald mat. Jag tycker mycket riktigt de ska ha betald mat, men varför duger inte vanlig lunch för 65kr för SAS-personal när det duger för de andra företagen? Nej nej , de ska ha mat på en av de dyraste restaurangerna i stan.

Många bäckar små...

Men som sagt, jag tror nog att vi kommer se en rätt så stor bunt med uppsägningar från SAS redan i år. Vi får väl se vem som har rätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Deras jobb är en dans på rosor jämfört med många andra jobb. Det är det som är grundtentan

Fast den är ju fel va.

Citat:

Det svenskaste som finns är att strejka om petitesser och löjliga extra förmåner när man redan har allt och lite till vad andra har.

Det är väl, om du frågar mig, nästan bara SAS som strejkar överhuvudtaget i Sverige? Så så jättesvenskt kan jag inte kalla det för, jag känner snarare att strejk är något fransmän är bra mycket duktigare på och som är accepterat där på ett helt annat vis.

Hade jag varit du så hade jag velat byta jobb för att komma åt möjligheter att jobba mindre för mer pengar. Men kan vi släppa att de arbetar mindre än andra för i slutändan gör de inte det ändå. Jag lever lite som så att den dagen jag känner att jag är nöjd är den dagen livet inte är värt att leva längre. Mina mål är så mycket högre än så, strävan efter något är så mycket bättre än slutresultatet. Någonstans så jobbar man faktiskt för att kunna leva bra, anser jag.

Citat:

Jag förklarar bara för dig hur otroligt löjligt deras situation ser ut för väldigt många ute i arbetslivet.

Jodå, det har jag inte kunnat undgå att missa. Jag påstår bara att väldigt många är väldigt snabba med att tycka utan att veta vad de tycker om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast den är ju fel va.

Det är väl, om du frågar mig, nästan bara SAS som strejkar överhuvudtaget i Sverige? Så så jättesvenskt kan jag inte kalla det för, jag känner snarare att strejk är något fransmän är bra mycket duktigare på och som är accepterat där på ett helt annat vis.

Hade jag varit du så hade jag velat byta jobb för att komma åt möjligheter att jobba mindre för mer pengar. Men kan vi släppa att de arbetar mindre än andra för i slutändan gör de inte det ändå. Jag lever lite som så att den dagen jag känner att jag är nöjd är den dagen livet inte är värt att leva längre. Mina mål är så mycket högre än så, strävan efter något är så mycket bättre än slutresultatet. Någonstans så jobbar man faktiskt för att kunna leva bra, anser jag.

Jodå, det har jag inte kunnat undgå att missa. Jag påstår bara att väldigt många är väldigt snabba med att tycka utan att veta vad de tycker om.

Du kanske har missat, men fransmännens strejkar är något helt annat än svenska. I sverige så är det under avtalsperiod förbjudet att strejka. De strejker som kommer är när avtalet har gått ut. Så ja, det är typiskt svenskt att strejka på detta sättet för petitesser.

Hade det handlat om franska strejker så är den närmaste jämförelsen vilda icke sanktionerade strejker. Men något sådant skulle svenskar (tack och lov) inte göra, och fransmännen skulle nog snarare skratta om man kallade SAS-strejk för en strejk. Och det har varit flertal andra avtalsstrejker eller hot om strejker.

Nej, deras jobb är varken svårt, eller mer jobbigt än en stor del av de jobb som har mindre betalt. Det kommer man inte ifrån. Har du pratat med nån flygvärdinna, purser eller steward nångång?

Det är tur att du inte är jag, för jobba måste man och att försöka få mindre och mindre arbete för mer och mer pengar är just det som gör att saker och ting blir värre i slutändan. Nej, mer jobb , mindre gnäll. Och ja, de har kortare arbetsvecka än de allra flesta i sverige. Det kommer man inte undan ifrån.

För övrigt jobbar jag på ett jobb där det råder strejkförbud. Oavsett om man är mellan avtal eller inte. och det har ingen dött av.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ska fatta mig kort, men ni som hävdar att det knappt finns yrken som tjänar under 20000 har nog inte så mycket arbetserfarenhet, eller är väldigt insnöade. Likaså om man hävdar att 27000 för ett yrke utan krav på direkt utbildning skulle vara "sådär", fy sjutton! Har inte varit i närheten av 27000 i grundlön, och jag har jobbat som elmontör, div industriarbetare, tryckare, på lokverkstad, och nu på elverkstad. Där är det förresten krav på teknisk utbildning, men man är låååångt ifrån 27000...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Ska fatta mig kort, men ni som hävdar att det knappt finns yrken som tjänar under 20000 har nog inte så mycket arbetserfarenhet, eller är väldigt insnöade. Likaså om man hävdar att 27000 för ett yrke utan krav på direkt utbildning skulle vara "sådär", fy sjutton! Har inte varit i närheten av 27000 i grundlön, och jag har jobbat som elmontör, div industriarbetare, tryckare, på lokverkstad, och nu på elverkstad. Där är det förresten krav på teknisk utbildning, men man är låååångt ifrån 27000...

Hmm jag jobbar som el-montör & monterar control paneler med typ plc utrustningar jag provar även dem samt provkör homoginersingsmaskiner.. jag är en medelförmåga enligt mig själv.. jag har 26601:-/mån.. 28-29.000:-/mån är ingen omöjlighet bara att engagera sig lite.. krav? Javisst 2-årigt tekniskt gymnasium.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm jag jobbar som el-montör & monterar control paneler med typ plc utrustningar jag provar även dem samt provkör homoginersingsmaskiner.. jag är en medelförmåga enligt mig själv.. jag har 26601:-/mån.. 28-29.000:-/mån är ingen omöjlighet bara att engagera sig lite.. krav? Javisst 2-årigt tekniskt gymnasium.

Du skrev ju i enn annan tråd att du hade den lönen pga din erfarenhet. Hur ska du ha det egentligen.

Edit: Märkligt förresten, blev uppringd av ett bemanningsföretag för ett tag sedan ang elmontör. Man skulle enligt han få RIKTIGT bra lön, typ 27-28000 i månaden. Fattar faktiskt inte hur man kan tjäna 25-30000 och tycka att det är knappt medelmåttigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Du skrev ju i enn annan tråd att du hade den lönen pga din erfarenhet. Hur ska du ha det egentligen.

Edit: Märkligt förresten, blev uppringd av ett bemanningsföretag för ett tag sedan ang elmontör. Man skulle enligt han få RIKTIGT bra lön, typ 27-28000 i månaden. Fattar faktiskt inte hur man kan tjäna 25-30000 och tycka att det är knappt medelmåttigt...

Med utbildning uppfattar jag det som man utbildar sig sedan skaffar man sig erfarenheten under sin tid i arbetet.. Jag vet inte, men så ser min verklighet ut iaf...

Varför hoppade du inte på det jobbet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Med utbildning uppfattar jag det som man utbildar sig sedan skaffar man sig erfarenheten under sin tid i arbetet.. Jag vet inte, men så ser min verklighet ut iaf...

Varför hoppade du inte på det jobbet?

Och likväl tjänare en flygvärdinna mer än dig direkt som nyanställd. Utan erfarenhet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Med utbildning uppfattar jag det som man utbildar sig sedan skaffar man sig erfarenheten under sin tid i arbetet.. Jag vet inte, men så ser min verklighet ut iaf...

Varför hoppade du inte på det jobbet?

Nja, blev uppringd och det lät bra i telefon. Han skulle höra av sig lite längre fram, hade lite lätt kontakt men hörde inget mera. Lite konstigt, för han tyckte att jag lät intressant i telefon. Men men, det var mitt uppi min nyanställning på nuvarande jobbet och jag kände samtidigt lite smått skuldkänslor över att kanske hoppa av så fort, speciellt när det är lite udda arbete jag håller på med som kräver lite finurlighet och mekaniskt handlag.
Är egentligen nöjd med jobbet, men inte riktigt med lönen ärligt talat...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och likväl tjänare en flygvärdinna mer än dig direkt som nyanställd. Utan erfarenhet.

Fast det ska väl inte en flygvärdinna straffas för, eller? Det är ju inte dennes fel att någon annan tjänar sämre?

Och visst, du har en fin moralisk inställning till samhället och till dig själv. Jag blir faktiskt lite smått imponerad, men jag jobbar inte för någon annan än mig själv. Varje dag jag går till jobbet gör jag det för att jag ska dra in min månadslön. Visst pengar är inte allt i livet, men det är en väldigt stor del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast det ska väl inte en flygvärdinna straffas för, eller? Det är ju inte dennes fel att någon annan tjänar sämre?

Och visst, du har en fin moralisk inställning till samhället och till dig själv. Jag blir faktiskt lite smått imponerad, men jag jobbar inte för någon annan än mig själv. Varje dag jag går till jobbet gör jag det för att jag ska dra in min månadslön. Visst pengar är inte allt i livet, men det är en väldigt stor del.

Givetvis ska hon inte straffas för det. Det har jag ju förklarat gång på gång. Jag har hela tiden pratat om det orealistiska i att en så pass favoriserad lönegrupp tror sig behöva omgivningens medlidande.

Det är på tok för lite yrkesstolhet och pliktkänsla i detta land. Allt handlar givetvis inte om pengar utan man måste tänka på det stora hela. Givetvis går jag till arbetet för att få min lön osv. Men det hindrar inte en från att tänka rationellt och på helhetsbilden samt rimlighet i löneanspråk.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Och likväl tjänare en flygvärdinna mer än dig direkt som nyanställd. Utan erfarenhet.

Japp, nu kan iofs. inte jag störta i mitt jobb heller.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har hela tiden pratat om det orealistiska i att en så pass favoriserad lönegrupp tror sig behöva omgivningens medlidande.

hmm är det så du tänker och tycker? Så du menar att de strejkade för att andra skulle tycka synd om dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
. Men det hindrar inte en från att tänka rationellt och på helhetsbilden samt rimlighet i löneanspråk.

Rimlighet i löneanspråken? Den rimligheten spolades ner på skethuset för många år sedan av människor som Percy Barnevik exempelvis...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
hmm är det så du tänker och tycker? Så du menar att de strejkade för att andra skulle tycka synd om dem?

Det var uppenbart att de sökte medlidande och ömkan från omgivningen. Vad är det för underligt med det?

Skruvis: Hur är det nu igen, är det inte större sannolikhet att krocka i en buss eller tåg än det är att störta? Dessutom lär du väl ha moment i ditt arbete där du kan råka ut för en dödsolycka?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Skruvis: Hur är det nu igen, är det inte större sannolikhet att krocka i en buss eller tåg än det är att störta? Dessutom lär du väl ha moment i ditt arbete där du kan råka ut för en dödsolycka?

Jovisst är det så, Dödsolycka? visst finns det men åandra sidan är det under kontorstid & då finns städpersonalen tillgänglig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
*** EDIT ***

Själv jobbar jag i princip enbart 10h pass per månda dygnet runt och jag vet aldrig när jag kan ta min lunch(eller ens vart jag kan ta den) och jag kan knappast ta några raster förrän efter flera timmars arbete.

Jag jobbar lätt över 40h i veckan. Det är helt okay förutsättningar och inget som en vanlig människa inte skulle klara av utan att behöva gnälla.

Ja och så förstås. Jag får 10 000 mindre betalt också. Och inga yrkesförmåner eller traktamenten. Jag har faktiskt 1kr extra i timmen för tunga lyft.

Jag har tvingad övertid pga samhällsnödvändig tjänst, dvs jag kan inte neka min övertid.

Vad exakt är det för arbete du gör? Du skrev något om systemvetare innan vill jag minnas?

Jag jobbar som bagare sedan ett bra tag tillbacka. Det betyder att mitt arbetspass är från 23:30 till 07:30 (söndag-fredag), där ingår tunga lyft, 50*C värme under sommaren (jippi) och en rast på hela 30 min under hela natten. För detta snittar jag 18k efter skatt. Nu under sommaren ska dessutom andra delar av personalen ha semester vilket betyder att jag även får jobba fredag samt lördagskvällarna.

Säg mig, vem tror du har sämst arbetsvilkor och lön?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vad exakt är det för arbete du gör? Du skrev något om systemvetare innan vill jag minnas?

Jag jobbar som bagare sedan ett bra tag tillbacka. Det betyder att mitt arbetspass är från 23:30 till 07:30 (söndag-fredag), där ingår tunga lyft, 50*C värme under sommaren (jippi) och en rast på hela 30 min under hela natten. För detta snittar jag 18k efter skatt. Nu under sommaren ska dessutom andra delar av personalen ha semester vilket betyder att jag även får jobba fredag samt lördagskvällarna.

Säg mig, vem tror du har sämst arbetsvilkor och lön?

Jag jobbar inom väktaryrket. Lyfter ofta lätt mer än 300kg om dan, flera ggr. Jag har tvingad övertid pga samhällsnödvändig tjänst och kan alltså inte tacka nej.

Förra året jobbade jag i princip alla månader över 200h i månaden. Raster är inget att räkna med utan det är i mån av tid, för det mesta så kör man istället på för att man ska hinna i säng istället. Nu har jag kommit upp i 18k flera ggr men det är då inget som har med grundlönen att göra utan all övertidsersättning. I de rum jag utför mitt arbete är det lätt över 50 grader på somrarna och lätt under 15 grader minus på vintrarna. 10h pass är bara snittet, jag har haft flertal pass som varit på både 15 , 16 och sjutton timmar.

(Hade missat det här inlägget och jag anser nog att jag har det värre om det var en tävling )

OnTopic: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1424443 <--- som väntat, här kommer belöningen för deras strejk som ett brev på posten. Hoppas de känner sig nöjda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
10h pass är bara snittet, jag har haft flertal pass som varit på både 15 , 16 och sjutton timmar.

Då bryter din arbetsgivare mot lagen om du jobbar dagen efter.

Citat:

Alla arbetstagare ska ha ledigt minst elva timmar i följd under varje period om 24 timmar, s.k. dygnsvila. Ett absolut krav är att dygnsvilan ska vara sammanhängande.

www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/dygnsvila.aspx

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då bryter din arbetsgivare mot lagen om du jobbar dagen efter.

www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/dygnsvila.aspx

De är den nya lagen och gällde inte förra året. För övrigt så betalar min arbetsgivare lite böter då och då för att hålla dem i schack :). Jag har inget emot det då jag tjänar pengar. Sen är det också svårt att bedöma alltid hur man ska göra för saker kan hända som gör att man inte tar sig hem och då kan tiden lätt rinna iväg trots att det inte ens är arbetsgivarens fel. Och då känner inte jag för att börja tjata om att försöka hitta en ersättare när jag vet att det är omöjligt med de nya reglerna (minst 23 år samt 1 års erfarenhet av väktaryrket samt avklarat 3 olika kurser.) för att överhuvudtaget jobba.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
I de rum jag utför mitt arbete är det lätt över 50 grader på somrarna och lätt under 15 grader minus på vintrarna.

Känns som vi kanske överdriver en smula nu eller..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Känns som vi kanske överdriver en smula nu eller..?

Känns inte som alls det. Rummen är oftast fyllda med datorutrustning och andra förrådsartiklar. Dålig ventilation och mkt alstrad värme kombinerad med kvav luft utifrån, inga fönster osv. (Små instängda rum med säkerhetsdörrar.)

och på vintrarna är samma rum inte uppvärmda alls(förutom den genererade värmen som man då tackar och bugar för) vilket leder istället till att temperaturen sjunker som en sten.

Det ska inte sägas att det gäller alla rum, men många av dem.

Kylan på vintern är minsta av problemet då det gäller bara när det är riktigt kallt ute, men det blir det ofta i de områden där jag jobbar. Riktigt kallt.

*** EDIT ***

För att inte tala om bilarna, metallburar är inte så varma när det är riktigt rejält kallt ute.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Undra om brandmännen kan ha en timmes lunch utan att bli avbrutna? eller om dagisfröknar kan äta "ostört"

Jag är lite osäker vad detta handlar om. 20 min lunch? Jag har då aldrig haft längre luncher...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Undra om brandmännen kan ha en timmes lunch utan att bli avbrutna? eller om dagisfröknar kan äta "ostört"

Jag är lite osäker vad detta handlar om. 20 min lunch? Jag har då aldrig haft längre luncher...

Brandmän kan nog ofta ha det i alla fall. Det är ju inte uttryckning hela tiden, men de kan knappast ha det om det blir en sådan

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig sett en flygvärdinna _inte_ äta under en flight. Jag flyger i snitt 1gr i veckan med SAS Och under varje flight så sitter de och äter på samma tid som mig själv ca 20min. Vad är det farliga i det? Man behöver inte mer än 20min för att käka. jag har inte 7magar som ska mala skiten.

Men något som jag undrar över är verkligen dagisfröknar. De kan jhu då aldrig slappna av.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Känns inte som alls det. Rummen är oftast fyllda med datorutrustning och andra förrådsartiklar. Dålig ventilation och mkt alstrad värme kombinerad med kvav luft utifrån, inga fönster osv. (Små instängda rum med säkerhetsdörrar.)

och på vintrarna är samma rum inte uppvärmda alls(förutom den genererade värmen som man då tackar och bugar för) vilket leder istället till att temperaturen sjunker som en sten.

Det ska inte sägas att det gäller alla rum, men många av dem.

Kylan på vintern är minsta av problemet då det gäller bara när det är riktigt kallt ute, men det blir det ofta i de områden där jag jobbar. Riktigt kallt.

*** EDIT ***

För att inte tala om bilarna, metallburar är inte så varma när det är riktigt rejält kallt ute.

Hur länge är du i rummen?

På måndag börjar min runda med provkörning av homogeniseringsmaskiner.. hallen vi befinner oss i under dagen kan lätt komma upp i 40 grader samt, vattnet som vi använder som produkt har en temperatur på 65-80 grader när det åker genom mejerislangarna samt bullernivån ligger inte under 85dB när vi kör maskinerna.. så vad skulle vara speciellt med din situation?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur länge är du i rummen?

På måndag börjar min runda med provkörning av homogeniseringsmaskiner.. hallen vi befinner oss i under dagen kan lätt komma upp i 40 grader samt, vattnet som vi använder som produkt har en temperatur på 65-80 grader när det åker genom mejerislangarna samt bullernivån ligger inte under 85dB när vi kör maskinerna.. så vad skulle vara speciellt med din situation?

Det är inte så vanligt att arbeta under de förutsättningarna (över 40h arbetsvecka osv.) som jag sa tidigare, våran chef får böter flertal ggr men det är inget jobb som vanliga människor skulle ha svårt att klara av ändå utan att ta hutlöst med betalt.

Jag jämförde bara med lyxlivet som flygvärdinnor har på deras överbetalda arbete. Jag vistas kanske 30-40minuter i rummen, men det blir ju flera rum på en dag så att säga.

Om du jobbar på ett mejeri och har den där värmenivån så har du ju rätt till värmetillägg enligt kollektivavtalet? Jag har inga sådana tillägg då det inte förväntas att det ska vara så varmt.

Visserligen är väl mitt lite extremt då jag har tvingad övertid osv. Men jag trivs. Tacka vet jag industrijobbet jag jobbade med ett tag, överbetalt och bara glassigt dagarna i ända.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"