Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Lönerna är de ju redan överens om så fattar inte vad bråket är, det de bråkar om nu är ju att kabinpersonalen skall kunna göra ett toabesök eller hinna ta ett äpple eller liknande under en lång flygning.

Är det förmycket begärt? De är ju ändå åsäkerhetspersonal så väl som uppassare på flyget så att de får chansen att gå på toa under sitt arbetspass kan ju knappast vara för mycket begärt.

Konflikten nu handlar INTE om lön utan om arbetsmiljö. Lönen är de redan överens om

Konflikten handlar till stor del om vem som ska styra.

"- Det är till exempel sådant som personalplanering, ledarrekrytering och när arbetstiden ska förläggas. Ett exempel är att våra kunder gärna vill resa på annandag jul. Den uppfattning man har fått av HTF, är att deras medlemmar inte vill arbeta den dagen. Eller tidiga morgnar eller sena kvällar. Det är den typen av frågor vi menar med ledning och styrning, säger Ulrika Fager."

Det är knappast möjligt att låta facket bestämma hur man styr SAS eget företag.

Och nej, de är inte ense om lönen heller:

" Att få HTF att förstå att 10,2 procent över tre år är den nivå som gäller i årets avtalsrörelse, säger Ulrika Fager, pressansvarig på SAS Sverige, till DN klockan 22.45 på fredagskvällen.
"

Oseriöst av HTF att ens kräva en högre lönenivå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Rent spontant tycker jag det verkar en löjlig lyxstrejk av det ja. Att utlysa vild strejk för att få igenom krav på 23% lönepåslag på redan bra lönenivå och bra avtal verkar ju bara absurt.
Tror dom verkligen själva på att få 23% ? Vad vill dom, driva SAS i konkurs?

Det är väl knappast en vild strejk det handlar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det är väl knappast en vild strejk det handlar om?

..och din hobby är att va ordmärkare eller
Anser det ganska allvarligt när 10-tusentals människor kommer i kläm, så "vild" är då inte långt bort enligt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
..och din hobby är att va ordmärkare eller
Anser det ganska allvarligt när 10-tusentals människor kommer i kläm, så "vild" är då inte långt bort enligt mig.

Förvisso är jag det, men rätt ska vara rätt. Vild strejk är något annat och kan inte tolkas godtyckligt.

Vilken strejk som helst i en större bransch påverkar tiotusentals människor, som lägst. Bankstrejkerna påverkar ju hela befolkningen t.ex. Jag är ingen vän av facket av idag, och jag tycker det är sjukt med sympatiåtgärder osv. Denna strejk har jag inte orkat sätta mig in i, tycker dock synd om de som förlorar på det, dvs resenärerna.

Permalänk

Strejken är inte vild, däremot så var danska kabinfackets strejk för två månader sedan vild. Jag skall gå ur CF nu. Även om de inte är kopplade till den här strejken på något vis så tycker jag att dagens fackrörelse är helt galen. Strejka för att få 23%iga lönelyft? Strejka för att FACKET vill bestämma över ledarrekryteringen på ett företag? Helt sjukt att HTF inte vill att SAS skall få välja sina egna chefer. Galenskap.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Strejka för att få 23%iga lönelyft? Strejka för att FACKET vill bestämma över ledarrekryteringen på ett företag? Helt sjukt att HTF inte vill att SAS skall få välja sina egna chefer. Galenskap.

Kan jag iofs. hålla med om, samtidigt måste företagen vara medvetna om att som sagt lönerna återspeglar bara prisbilden i samhället.. men visst vad har facket med vilka som företaget anställer? Borde vara den som har bästa kompetens samt som chef en god socialkompetens om han skall hantera personalfrågor..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kan jag iofs. hålla med om, samtidigt måste företagen vara medvetna om att som sagt lönerna återspeglar bara prisbilden i samhället.. men visst vad har facket med vilka som företaget anställer? Borde vara den som har bästa kompetens samt som chef en god socialkompetens om han skall hantera personalfrågor..

Ja facket vill alltså att det ska vara senioritet och inte kompetens som styr vilka som är arbetsledare. Och det är ju verkligen också helt fel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Konflikten handlar till stor del om vem som ska styra.

"- Det är till exempel sådant som personalplanering, ledarrekrytering och när arbetstiden ska förläggas. Ett exempel är att våra kunder gärna vill resa på annandag jul. Den uppfattning man har fått av HTF, är att deras medlemmar inte vill arbeta den dagen. Eller tidiga morgnar eller sena kvällar. Det är den typen av frågor vi menar med ledning och styrning, säger Ulrika Fager."

Det är knappast möjligt att låta facket bestämma hur man styr SAS eget företag.

Och nej, de är inte ense om lönen heller:

" Att få HTF att förstå att 10,2 procent över tre år är den nivå som gäller i årets avtalsrörelse, säger Ulrika Fager, pressansvarig på SAS Sverige, till DN klockan 22.45 på fredagskvällen.
"

Oseriöst av HTF att ens kräva en högre lönenivå.

lönen är de överens om, och facken vill inte STYRA under vilka tider personalen skall jobba. De är inte dumma i huvudet, det de vill göra är att se till att personalen får det drägligt den tiden de är på jobbet. Facket går defenetivt inte ut o säger att våra medlemmar inte skall jobba annandag jul. De vet likväl som alla andra att folk behöver resa även obekväma datum, tom fackligt anslutna vill resa annandag jul, sena kvällar osv osv, tro det eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
lönen är de överens om, och facken vill inte STYRA under vilka tider personalen skall jobba. De är inte dumma i huvudet, det de vill göra är att se till att personalen får det drägligt den tiden de är på jobbet. Facket går defenetivt inte ut o säger att våra medlemmar inte skall jobba annandag jul. De vet likväl som alla andra att folk behöver resa även obekväma datum, tom fackligt anslutna vill resa annandag jul, sena kvällar osv osv, tro det eller ej.

Jag länkade i mitt inlägg till text som gällde klockan 22.45 igår, och då var de inte överrens om lönen. Så det är fel.

Facken vill styra vilka som har arbetsledarposition och liknande sysslor på företaget. t.ex. att införa senioritet, d.v.s. att den som jobbat längst ska få vara arbetsledare, inte den som är mest kompetent. Det står där svart och vitt utdrag ur förhandlingen igår natt. Läs och begrunda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Helt korrekt. De vill utse cheferna beroende på senioritet. Alla klarar inte av personalansvar eller att vara den folk vänder sig till i knepiga situationer. Därför måste purserutnämningen ske genom intervjuer och ansökningsförfarande, inte senioritet.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan folk sluta klaga? Det finns gott om folk som tar deras jobb. Om det inte passar byt jobb enkelt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

SwinginStan

Jag håller med dig helt och fullt i allt du har skrivit, lyxstrejk var ordet.

23% lönepåslag är ju helt galet, och likaså HTF: s krav att sjävla utse "cheferna". Facket har alldeles för stor makt i Sverige, dessutom missbrukar de frekvent rätten att strejka, och är oerhört ovilliga att kompromissa. SAS hade tydligen tackat ja till två medlarbud, HTF inget.

Permalänk

Tack GiiX.

Ovilligheten att acceptera buden grundar sig i att facket vet att SAS förlorar otroligt mycket på detta och de vill utpressa SAS att godta deras villkor. Jag är trots allt för strejkrätten, men den skall användas när det råder missförhållanden, inte som ett vapen i löneförhandlingar. Jag tycker även att andra fack bort säga ifrån och tydligt deklarera att de inte har något till övers för den här typen av strejker.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

"När ett flygplan landat på Arlanda har kabinpersonalen oftast ett måltidsuppehåll på en timme och tio minuter.
– Då ska alla passagerarna av planet, allt bagage ska ut, vi ska städa ur planet och förbereda för nästa flygning, säger Malin.
– Bara att gå till en restaurang tar tio minuter. När vi fått in vår mat har vi tio minuter på oss att äta, för vi måste vara tillbaka ombord 35 minuter före nästa avgång."

Jag tycker inte det där verkar schysst för fem öre. Varför kan de inte lösa det så att de har annan personal som finns på flygplatsen och städar ur planen? Blir självklart dyrt om ett flygbolag ska ha en person som sitter i stand-by-läge mesta delen av arbetstiden och vänta på plan som kommer in men om de delas upp på flera olika flygbolag så har de ju att göra.

Sen borde de vädra sina jävla flygplan, flygplanen har väl i stort sett inte genomgått några förbättringar sen 60-talet. Luktar alltid instängt, även om man bara flyger en gång per år i och med en semester så är det inte direkt nåt man ser fram emot. Detta har inget att göra med SAS utan flygbranschen i allmänhet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
"När ett flygplan landat på Arlanda har kabinpersonalen oftast ett måltidsuppehåll på en timme och tio minuter.
– Då ska alla passagerarna av planet, allt bagage ska ut, vi ska städa ur planet och förbereda för nästa flygning, säger Malin.
– Bara att gå till en restaurang tar tio minuter. När vi fått in vår mat har vi tio minuter på oss att äta, för vi måste vara tillbaka ombord 35 minuter före nästa avgång."

Jag tycker inte det där verkar schysst för fem öre. Varför kan de inte lösa det så att de har annan personal som finns på flygplatsen och städar ur planen? Blir självklart dyrt om ett flygbolag ska ha en person som sitter i stand-by-läge mesta delen av arbetstiden och vänta på plan som kommer in men om de delas upp på flera olika flygbolag så har de ju att göra.

Sen borde de vädra sina jävla flygplan, flygplanen har väl i stort sett inte genomgått några förbättringar sen 60-talet. Luktar alltid instängt, även om man bara flyger en gång per år i och med en semester så är det inte direkt nåt man ser fram emot. Detta har inget att göra med SAS utan flygbranschen i allmänhet.

Givetvis ska man ha adekvat tid till att äta. Men bara själva tonen i hennes kommentarer visar exakt vad det handlar om. Hon pratar genast om att äta på restaurang. Inte nån skabbig matlåda i micro som nåt patrask så klart. Nej den fina damen äter alltid på restaurang och hennes onda chef låter henne inte göra det. Och du ska bara veta vilken restaurang de äter på här på chefens bekostnad, det är minsann många som sätter i halsen när de ser vad förrätten kostar. SAS-personal är så fruktansvärt bortskämda.

Här i stan så kommer SAS-personalen i en limousin till sitt hotell där de får ett varsitt fint rum. Andra kedjor får minsann åka buss och har ett vandrarhem att sova på. De får även köpa mat från planet och äta i ett av rummen i anslutning till planet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis ska man ha adekvat tid till att äta. Men bara själva tonen i hennes kommentarer visar exakt vad det handlar om. Hon pratar genast om att äta på restaurang. Inte nån skabbig matlåda i micro som nåt patrask så klart. Nej den fina damen äter alltid på restaurang och hennes onda chef låter henne inte göra det. Och du ska bara veta vilken restaurang de äter på här på chefens bekostnad, det är minsann många som sätter i halsen när de ser vad förrätten kostar. SAS-personal är så fruktansvärt bortskämda.

Här i stan så kommer SAS-personalen i en limousin till sitt hotell där de får ett varsitt fint rum. Andra kedjor får minsann åka buss och har ett vandrarhem att sova på. De får även köpa mat från planet och äta i ett av rummen i anslutning till planet.

Du vet att restuarangen kan vara de anställdas matsal .... Trevligt med folk som läser in lite vad de vill i folks utalanden. att det sedan inte behöver vara hennes exakta ord är ju också en möjlighet. På vårat jobb är "resturangen" matsalen, där kan man både köpa mat eller micra sin skabbiga medhavda matlåda om man nu känner för det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Du vet att restuarangen kan vara de anställdas matsal .... Trevligt med folk som läser in lite vad de vill i folks utalanden. att det sedan inte behöver vara hennes exakta ord är ju också en möjlighet. På vårat jobb är "resturangen" matsalen, där kan man både köpa mat eller micra sin skabbiga medhavda matlåda om man nu känner för det

Klart jag vet att det kan vara det. Men med tanke på vad jag sett här och med tanke på vilken restaurang de besöker här så har jag mina aningar i alla fall. De här damerna är riktigt fina i kanten. Går man på en restaurang i den prisklassen här lovar jag att man inte sedan nöjer sig med Börjes Grill hemmavid.

Dessutom skulle nog tanten ha sagt matsal och värma upp matlåda just för att det låter mer sympatiskt. Om så hade varit fallet.

Man ser direkt skillnad på dem och Malmö Aviation samt annan kabinpersonal.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis ska man ha adekvat tid till att äta. Men bara själva tonen i hennes kommentarer visar exakt vad det handlar om. Hon pratar genast om att äta på restaurang. Inte nån skabbig matlåda i micro som nåt patrask så klart. Nej den fina damen äter alltid på restaurang och hennes onda chef låter henne inte göra det. Och du ska bara veta vilken restaurang de äter på här på chefens bekostnad, det är minsann många som sätter i halsen när de ser vad förrätten kostar. SAS-personal är så fruktansvärt bortskämda.

Här i stan så kommer SAS-personalen i en limousin till sitt hotell där de får ett varsitt fint rum. Andra kedjor får minsann åka buss och har ett vandrarhem att sova på. De får även köpa mat från planet och äta i ett av rummen i anslutning till planet.

Var finns personalmatsalen då & vad erbjuds det att äta där då?

På alla förnuftiga arbetsplatser finns det en personalmatsal som erbjuder varm mat till överkomliga priser typ ~50-60:-/portion.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skruvis: du verkar tyvärr inte ha någon koll på detta. På alla långflygningar så lastas mat till personalen, dvs. förutom att de har betald matrast så får det även mat på planet. På kortflygningar hinner de defenitivt äta! Värdinnan som intervjuades snackar strunt.

Lyckligtvis så har andra i kabinfacket vaknat och vågar reagera. Läs dagens DN för en intervju med en annan flygvärdinna som ger sin syn på saken:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Var finns personalmatsalen då & vad erbjuds det att äta där då?

På alla förnuftiga arbetsplatser finns det en personalmatsal som erbjuder varm mat till överkomliga priser typ ~50-60:-/portion.

Jag tror inte de här damerna vill ha någon sådan. Därför finns den inte heller. De här äldre damerna är vana vid taxi/limousin och inte vilken fattigmansrestaurang som helst.

Jag har haft ett tiotal jobb och inte har det alltid funnits någon tillgång till en personalmatsal och verkligen inte till nåt rabatterat pris. Nej tack, det är klart man ska ha medhavd matlåda med sig hemifrån. Det ska duga gott till både kung och bonde. Ett bord och en stol och om man varit snäll så kan man få bestick och tallrik. Något mer borde ingen behöva kräva.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Skruvis: du verkar tyvärr inte ha någon koll på detta. På alla långflygningar så lastas mat till personalen, dvs. förutom att de har betald matrast så får det även mat på planet. På kortflygningar hinner de defenitivt äta! Värdinnan som intervjuades snackar strunt.

Lyckligtvis så har andra i kabinfacket vaknat och vågar reagera. Läs dagens DN för en intervju med en annan flygvärdinna som ger sin syn på saken:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606

Så det finns inga personalmatsalar på flygplatserna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så det finns inga personalmatsalar på flygplatserna?

Jag hoppas att det finns det, men jag är tämligen säker på att flygvärdinnor är för fina i kanten för att äta där. Med tanke på att de i alla fall här i Umeå får äta för över 100kr per portion så tror jag inte de nöjer sig med mindre i Stockholm.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Då förstår jag inte vad problemet är.. finns det en matsal runt hörnet & man ingen mat har med sig får man kila runt hörnet & kränga där annars får man hungrig gå.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
....Jag skall gå ur CF nu. Även om de inte är kopplade till den här strejken på något vis så tycker jag att dagens fackrörelse är helt galen. ....

Härligt att fler tänker så. Gick ur metall för ett tag sedan nu. Hade funderat länge på det men det som fick bägaren att rinna över var blockaden mot salladsbaren i Göteborg, vet ju att precis som i ditt fall att det inte var just det facket som var ansvarigt för det. Men det är ju samma skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Härligt att fler tänker så. Gick ur metall för ett tag sedan nu. Hade funderat länge på det men det som fick bägaren att rinna över var blockaden mot salladsbaren i Göteborg, vet ju att precis som i ditt fall att det inte var just det facket som var ansvarigt för det. Men det är ju samma skit.

Tänk vilket sammanträffande. Gjorde precis samma sak, av bl.a samma anledning. Många bäckar små som gör en irriterad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Härligt att fler tänker så. Gick ur metall för ett tag sedan nu. Hade funderat länge på det men det som fick bägaren att rinna över var blockaden mot salladsbaren i Göteborg, vet ju att precis som i ditt fall att det inte var just det facket som var ansvarigt för det. Men det är ju samma skit.

Du vet varför blockaden genomfördes?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

De andra flygbolagen borde sätta in extraplan, samt börja flyga sträckor de normalt inte flyger inrikes. Det kommer inte finnas brist på kunder.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Avstängd

Jag har jobbat för SAS ett tag och även om jag inte skulle vara delaktig i strejken på det viset så har jag full förståelse för dessa människor. Man ska komma ihåg att vi har med människor att göra, inte maskiner. Folk blir lidande när en sedan här bransch går i strejk för att SAS håller på med en service som andra förlitar sig på.

Permalänk

Strejk kan och skall vara ett vapen mot missförhållanden, inte ett förhandlingsargument.

Medianlönen hos dessa flygande överstiger 30 000:- / månad när traktamente räknas in. Deras medelarbetstid är 27h / vecka. De har 6 veckors semester + 9 extra dagar som kompensation för att de riskerar jobba på storhelger. De har 1.5h BETALD lunch varje arbetsdag.

Jag har svårt att jämföra dessa villkor med "maskiner" som du skriver Damodred. De är snarare bortklemade gammel-tackor som vill strejka sig tillbaka till sötebrödsdagarna under monopoltiden när de hade ÄNNU bättre villkor.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Avstängd

Har du jobbat som cabincrew? Vad jobbar du själv med? Frågar du mig så har de fruktansvärt dåliga villkor, extremt sunkiga arbetstider, sover sällan hemma osv. Jag undrar om du vet vad det innebär att jobba inom flyg eller om du bara läser innantill på papperet. Du bör snarare fråga dig vad piloterna gör för att förtjäna sina löner som är ungefär tre till fyra gånger så höga. Jag har full förståelse för dem och jag önskar att HRF kunde vara lika starka. Ska väl erkänna att innan jag jobbade på SAS (gör det inte längre heller) så tänkte jag som du. Men sedan så har jag ändrat uppfattning.