Permalänk

Jag jobbar på SAS idag, och jag kan berätta för dig att stödet för den här strejken är extremt lågt. Visst, piloter tjänar mer än värdinnor, men så har de å andra sidan större ansvar också. Om det vore upp till mig så skulle skilnaderna utjämnas något genom att piloternas avtal stramades åt, inte att de kabinanställdas redan mycket lukurativa avtal lyxas till ytterligare.

Visst, kabinanställda sover sällan hemma, men det är väl inte direkt chokerande? De har valt en branch som innebär många nätter borta. Tar du jobb på en oljerigg så kan du ju knappast komma och gnälla på att du inte kommer hem till frun och barnen klockan 17 varje vardag?

De kabinanställda utför samma sysselsättning osm vilken Cafépersonal som helst, men de har 3ggr så mycket betalt. Lönen finns där för att kompensera att de sover borta ibland.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Sen får man ju tänka på att det stramas åt inom alla, eller de flesta branscher, i varje fall inom industribranschen som jag jobbat inom i ett gäng år. Där har det blivit mycket hårdare med t.ex lunchraster, man har sina 24 min att gå till lunchrummet, värma maten, äta, gå på skithuset, punk slut!
Borde ju även kabinpersonal oxå klara tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Jag jobbar på SAS idag, och jag kan berätta för dig att stödet för den här strejken är extremt lågt. Visst, piloter tjänar mer än värdinnor, men så har de å andra sidan större ansvar också. Om det vore upp till mig så skulle skilnaderna utjämnas något genom att piloternas avtal stramades åt, inte att de kabinanställdas redan mycket lukurativa avtal lyxas till ytterligare.

Visst, kabinanställda sover sällan hemma, men det är väl inte direkt chokerande? De har valt en branch som innebär många nätter borta. Tar du jobb på en oljerigg så kan du ju knappast komma och gnälla på att du inte kommer hem till frun och barnen klockan 17 varje vardag?

De kabinanställda utför samma sysselsättning osm vilken Cafépersonal som helst, men de har 3ggr så mycket betalt. Lönen finns där för att kompensera att de sover borta ibland.

Vilken är din befattning där då? kan ju vara intressant att veta eftersom du är så emot strejken

Permalänk

Jag jobbar med systemutveckling, så jag har egentligen ganska lite att göra med strejken och de strejkande. Jag är emot strejken eftersom att jag har alla fakta samt att jag är direkt beroende av hur det går för företaget. Om SAS går omkull som en direkt följd av detta så är jag en av de många icke-flygande som blir av med jobbet.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är den iaf SLUT skönt kan man flyga igen

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Jag jobbar med systemutveckling, så jag har egentligen ganska lite att göra med strejken och de strejkande. Jag är emot strejken eftersom att jag har alla fakta samt att jag är direkt beroende av hur det går för företaget. Om SAS går omkull som en direkt följd av detta så är jag en av de många icke-flygande som blir av med jobbet.

Du har alla fakta!? .. Har på nåt sätt jäkligt svårt att tro på det.. sitter du vid förhandlingsbordet eller? Dina fakta är hämtade från en sida av konflikten, skaffa dig ett bredare perspektiv. De anställda har rätt till en bra arbetsmiljö, oroa dig inte så mycket, sas överlever nog. Gör det de inte så kan jag lova dig att det finns gott om företag som är beredda att fylla tomrummet som sas lämnar efter sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Jag jobbar med systemutveckling, så jag har egentligen ganska lite att göra med strejken och de strejkande. Jag är emot strejken eftersom att jag har alla fakta samt att jag är direkt beroende av hur det går för företaget. Om SAS går omkull som en direkt följd av detta så är jag en av de många icke-flygande som blir av med jobbet.

Ifall du har alla fakta så verkar din uppfattning vara jävligt stram och dina inlägg tyder på att du snarare stödjer företagsledningen än arbetarna. Att göra som du gjorde i början av tråden med en rad påstående om vilkoren och sen presentera "fakta" är inte till att inbjuda till diskussion, utan snarare ett sett att få dina egen "saning" bekräftad.

Permalänk
Medlem

Nog för att de anställda ska få chansen till mänskliga rättigheter som urinering och att kunna äta, men det här är ju bara löjligt.
I grund och botten handlar det om redan överbetalda servicemänniskor (som förövrigt inte kräver någon speciell utbildning) som aldrig tycks vara nöjda.
Det är ju rent absurt att påstå att man har någon slags rätt till att gå på restuarangsbesök vareviga dag. Man får väl anpassa sig till sitt rådande arbete (förövrigt ett arbete ingen tvingade en att ta) och ta med sig mat som de flesta andra arbetare gör idag eller köpa något ur vagnen.
Det som finns i vagnen duger ju åt boskapet som ser till att dessa primadonnor fortfarande har ett jobb att gå till. Ja, bortskämda primadonnor. De flesta som har flugit med SAS kan vittna om hur otrevliga de är och vilken låg servicekänsla dessa skräcködlor innehar.

Hursomhelst, varför inte mötas på mitten? SAS går ju väldigt dåligt nuförtiden och strejkarna vill ha längre lunchraster. Varför inte sänka deras löner då med låt säga 10 000 kronor så kanske de kan sitta och äta trerätters på SkyCity, det borde ju inte vara mer än rätt.

Den borgeliga regeringen kunde inte ha kommit mer lämpligt förresten, nu kan vi sälja detta sjunkande skepp och hoppas på att det läggs ned alternativt spara ner på flyggudinnorna, sen kan de fan stå på LIDL och stämpla ut varje gång de avser att gå på toaletten för en relativt sunkig lön.

Permalänk
Medlem

Så jävla dåligt går det inte för SAS..

Citat:

Resultat före realisationsvinster och engångsposter uppgick till 1.279 miljoner kronor under helåret 2006, vilket är 1.165 miljoner kronor bättre än föregående år.

Citat:

Rörelsevinsten för fjärde kvartalet förbättrades med drygt en halv miljard kronor till 644 miljoner kronor.

Antalet passagerare ökade under fjärde kvartalet med 3,9 procent till 9,6 miljoner. För helåret ökade antalet passagerare med 6,3 procent till 38,6 miljoner.

Permalänk

Morkiz och Cloned:

För det första: Jag har alla fakta eftersom att jag har tillgång till de system som visar utfall av de kabianställdas arbetstid, både på individnivå och kollektivnivå. Jag har även tillgång till nuvarande avtal, så jag kan direkt se att många av deras påståenden är direkt felaktiga.

För det andra: Den inledande posten var en annons som danska kabinfacket gick ut med i dansk press där de anklagade företaget för div. saker. Jag tog en runda i systemen och skrev efter varje "Fakta:" ut vad det verkliga utfallet visar, så självklart var det en inbjudan till diskussion. Den sanning som jag presenterade var med andra ord en mätbar verklighet, medan de argument som CAU framförde var upplevda.

Min uppmaning till diskussion grundade sig i den totalt ensidiga rapporteringen av strejken i media som pågick vid tidpunkten för inläggets skapande, och jag ville veta huruvida andra på Swec. stödde strejken eller inte när de fått den information som jag satt inne med.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Avstängd

Men felaktiga påstående på papper är inte samma sak som felaktiga påstående i verkligheten. På det hotell jag jobbar nu sedan jag slutade på SAS så räknar ledningen med att en städerska ska städa 20,4 rum per dag i snitt. En antagligen fullständigt korrekt uträkning men i praktiken ganska så omöjlig att genomföra. Det är det här du gör, fast för dina SAS- kollegor istället. Du har ingen aning om hur det är i praktiken. Sova borta, konstiga timmar, tidsomställningar (för en del), bara en sådan sak som att vara uppe i luften sliter väldigt mycket. Jag vet jättemånga på flightdeck och cabincrew som inte längre kan sova alls utan sömntabletter eller har blivit överkänsliga för annat.

Även om man har 27h i snitt på en arbetsvecka utslaget på fyra veckor (eller vad arbetslagen säger) så kan man faktiskt inte göra så mycket på den fritid man har. Påtvingad sömn, inte vara hemma, inte ha andra att umgås med än sina kollegor - det finns hur många faktorer som helst som man faktiskt inte tänker på. Nu fick de ju ett ordentligt lyft tycker jag nog så de kanske inte ska klaga längre.

Permalänk
Medlem

Men om det nu är så djävla dåligt är det väl bara att byta jobb? Det är nästan pinsamt när folk framställer dem som några slags offer. Snälla, det här är ett serviceyrke som vem som helst egentligen kan utföra, de handlar verkligen inte om kvantfysik här.
Klarar man inte av att arbeta i luften har man helt enkelt inte där att göra. Det kanske bli nästa strejk då, att SAS inte får flyga i luften längre för att det är jobbigt?

Sen förstår jag inte din argumentation riktigt. Gör ett lyft så att man helt plötsligt kan sova bättre?

Permalänk
Avstängd

Suck...
Du har ingen aning om vad du pratar om va? SwinginStan och jag står åtminstone på var sin sida av en åsikt, du låter mer som en ilsken student.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Suck...
Du har ingen aning om vad du pratar om va? SwinginStan och jag står åtminstone på var sin sida av en åsikt, du låter mer som en ilsken student.

Jag förstår nog mer än vad du tror. Nedvärdera inte min åsikt bara för att jag inte har arbetat i en kabin, det behövs inte för den här diskussionen.
Jag ifrågasätter ingenting om hur själva arbetet utförs, snarare att det klagas så mycket när faktum är att om man inte trivs på jobbet kan man sluta när man vill. Dessutom är det ingen rättighet att få äta på restuarang på lunchtid, man får helt enkelt vara lite självkritisk och anpassa sig för faktum är att SAS måste möta en väldigt hård konkurrens.

Permalänk
Medlem

Att skriva "trivs de inte på jobbet så är det bara att sluta" är ju också jätte moget... För att det är ju SÅÅÅÅ himla enkelt att få jobb i detta landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
jag ville veta huruvida andra på Swec. stödde strejken eller inte när de fått den information som jag satt inne med.

Den teoretiska informationen menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Avtalet de kom fram till var ju vettigt, 10,2% löneökning under 3 år, rätt naturligt kan man tycka, det blir ju inte billigare att leva direkt..

20-30 min rast och rätt att kunna sitta ner o vila upp sig en aning, skall det vara en "lyx" ??? alla skall väl ha rätt till det..

inga lyxkrav de hade direkt, sorgligt att folk är så rädda om sitt eget skinn att de inte bryr sig om sina medmänniskor..

Permalänk

Avtalet som signades tillslut är väl ok i stort. De allvarliga sakerna, purserutnämningen och löneäkningen backade inte bolaget på. Det finns vissa punkter i avtalet som innebär en kostnadsökning och vissa kombinatoriska problem i schemaläggningsprocessen, men det är inget jag missunnar dem.

Det intressanta är att dessa eftergifter kunde nog bolaget ha gjort i förhandlingar utan att personalen gick ut i strejk.

Värdinneyrket är självklart slitsamt, men det vet man om när man söker sig dit. Vilka andra yrken kan du tjäna över 30k på med 6 veckors eftergymnasial utbildning? Jag tycker att de kompenseras mer än nog.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Vilka andra yrken kan du tjäna över 30k på med 6 veckors eftergymnasial utbildning? Jag tycker att de kompenseras mer än nog.

Skiftarbeten, montörer, svetsare... mm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Avtalet de kom fram till var ju vettigt, 10,2% löneökning under 3 år, rätt naturligt kan man tycka, det blir ju inte billigare att leva direkt..

20-30 min rast och rätt att kunna sitta ner o vila upp sig en aning, skall det vara en "lyx" ??? alla skall väl ha rätt till det..

inga lyxkrav de hade direkt, sorgligt att folk är så rädda om sitt eget skinn att de inte bryr sig om sina medmänniskor..

När kan de inte sitta ner på t.ex. korta inrikesflygningar. Kolla nästa ggr istället, de sitter ju ner större delen av resan, och det är då fanimig lyxigt.

För det andra. Att ett företag går med vinst betyder inte att företaget går bra, men det vet du väl? Ett företag kan gå riktigt dåligt men trots det gå med vinst. Det handlar om en mängd faktorer som spelar in. SAS går inte bra.

Och nu ska Finnair och andra skandinaviska delägare komma överrens om satsningar. De är nog inte så sugna på att satsa på SAS precis med tanke på att de andra nationerna har gått tillbaka med lönekrav och kravlistor i allmänhet just för att marknaden är så pass hård. Så vi får väl se vilket företag som får åstramningar. Det är nog inte så svårt att lista ut. Vi får hoppas personalen tycker det var värt det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Skiftarbeten, montörer, svetsare... mm.

Skillnaden är ju att då krävs en viss och bred spetskompentens.
Skräcködlorna på SAS visar dock raka motsatsen, här krävs verkligen ingen serviceanda eller trevligt bemötande gentemot kunder (det som deras arbete egentligen går ut på).

Att de inte får chansen att sitta ner? Det är väl de enda de är bra på (ja, jag har rest med SAS åtskilliga gånger, här behövs inget ifrågasättas).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned inga lyxkrav de hade direkt, sorgligt att folk är så rädda om sitt eget skinn att de inte bryr sig om sina medmänniskor..

Desto sorgligare att du likt media försöker få det att se ut som om de är några slags offer som knappt tjänar ihop till sin brödföda. Man skulle kunna tro att det är någon fattig bonde i Afrika du talar om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag förstår nog mer än vad du tror. Nedvärdera inte min åsikt bara för att jag inte har arbetat i en kabin,

Citat:

Att de inte får chansen att sitta ner? Det är väl de enda de är bra på (ja, jag har rest med SAS åtskilliga gånger, här behövs inget ifrågasättas).

Du är medveten om att du sätter liksom själv nivån där va?
Vad som oroar mig är SwinginStans uttalande

Citat:

Värdinneyrket är självklart slitsamt, men det vet man om när man söker sig dit. Vilka andra yrken kan du tjäna över 30k på med 6 veckors eftergymnasial utbildning?

Det är inte de nyutexaminerade som gnäller utan de som varit i branschen väldigt länge. Har man gått ut gymnasiet och får jobb via det så är det nästan bara H&R och Vård som ger under 20 000kr i månaden. Många linjer ger jobb med lön som är nästan närmre 30 000kr än 20 000kr och jag vet inte med er, men jag tycker inte 20 000kr i månaden är särskilt mycket. Visst, i början var det mycket när man lämnat studielivet men när man inser att saker kostar bra mycket mer än på SevenEleven så är det inte bara glamour ändå. Att säga att de är lata är rätt obefogat tycker jag, vad vill man att de ska göra egentligen? Otrevliga är dock en annan sak, speciellt i servicebranschen men det är kanske inte särskilt relaterat egentligen. Det är väl inte lönen de egentligen bråkar om, utan tider och möjligheter på marken? Som jag sagt, jobbet i luften är deras jobb - det är slitet/pressen/stressen som drabbar dem runt omkring som är det stora problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vesslan
Skillnaden är ju att då krävs en viss och bred spetskompentens.
Skräcködlorna på SAS visar dock raka motsatsen, här krävs verkligen ingen serviceanda eller trevligt bemötande gentemot kunder (det som deras arbete egentligen går ut på).

Att de inte får chansen att sitta ner? Det är väl de enda de är bra på (ja, jag har rest med SAS åtskilliga gånger, här behövs inget ifrågasättas).

Desto sorgligare att du likt media försöker få det att se ut som om de är några slags offer som knappt tjänar ihop till sin brödföda. Man skulle kunna tro att det är någon fattig bonde i Afrika du talar om.

Vilka vidriga översittaråsikter du har, som tur är slår de hål på sig själva eftersom de enbart består av massa personliga åsikter/fördommar och dravel. Folk har väl rätt att vara friska trots att de arbetar? Arbetsmiljö är hälsa vet du, allt här i livet handlar inte om mest pengar på banken när hon dör.
Men du kanske inte har något emot att arbeta halvnaken i exempelvis en svinkall, fuktig kolgruva med tveksam säkerhet och överfylld med stendam? För det är ju på den nivån samhället och arbetsplatserna skulle vara om fler folk hade lika snea åsikter som du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Du är medveten om att du sätter liksom själv nivån där va?
Vad som oroar mig är SwinginStans uttalande

Det är inte de nyutexaminerade som gnäller utan de som varit i branschen väldigt länge. Har man gått ut gymnasiet och får jobb via det så är det nästan bara H&R och Vård som ger under 20 000kr i månaden. Många linjer ger jobb med lön som är nästan närmre 30 000kr än 20 000kr och jag vet inte med er, men jag tycker inte 20 000kr i månaden är särskilt mycket. Visst, i början var det mycket när man lämnat studielivet men när man inser att saker kostar bra mycket mer än på SevenEleven så är det inte bara glamour ändå. Att säga att de är lata är rätt obefogat tycker jag, vad vill man att de ska göra egentligen? Otrevliga är dock en annan sak, speciellt i servicebranschen men det är kanske inte särskilt relaterat egentligen. Det är väl inte lönen de egentligen bråkar om, utan tider och möjligheter på marken? Som jag sagt, jobbet i luften är deras jobb - det är slitet/pressen/stressen som drabbar dem runt omkring som är det stora problemet.

Överdriver du inte "sliten och pressen" lite väl mkt nu? Tror du inte Mcdonaldsarbetare är mer slitna och mer pressande kanske? Och inte fan plockar de upp några tjugotusentalskronor i lön ändå. Och de lär ju ha ännu mindre raster och ledighet.

Att 20 000 är mkt eller lite har inte med lönen att göra. Lönen skall givetvis vara baserat på arbetsprestationen och kraven för arbetet. Om de tycker arbetet är jobbigt och slitsamt så är det bara att gå ner i lön så kommer arbetsgivaren garanterat kunna ge dem mer vila. Men som deras arbetsprestation ser ut nu, mer sittande än arbetande och ändå vara en riktig bra lön så är det helt fel.

De får alltså närmare 30 000 i lön efter alla tillägg och bonusar är inskrivna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Såklart folk har rätt till åsikter och att protestera mot något som är fel!
Men nu handlar det inte om vad vi tycker om att protestera när någonting är helt fel, utan nu borde vi prata om det engetligen Är fel eller inte.
Jag tycker att det finns ingen tvekan i att göra ett protest om företagarna mjölkar ut arbete från anställda som slavar, men i detta fall tycker jag inte det är så.
SAS är ett riktigt stort företag åtminstånde i Sverige men även internationellt, och om kabinanställda verkligen protesterade för att få "lunchraster" så heter jag fanimej Elvis Abdul. Det komiska är att dem skadade hand på avtalet För Löneförhöjning, medans det "enda" dem "bad" om före strejken var lite "rast".
Det ser jag som otroligt löjligt, det bevisar klart att det inte ens handlade om vad dem påpekade. Och för att vara ärligt, jag vet inte hur mycket en kabinanställd tjänar, men för sjutton dem kan väl ändå inte tjäna Mindre än ~ 22000 :- per månad?
Och som någon nämnde, man kanske får utbildning inom själva yrket, men om det inte krävs någon direkt yrkesutbildning tycker jag att det är en jävligt rimligt lön. Busschafförer jobbar ibland upp mot 11 timmar per dag och ändå tjänar dem inte otroligt mycket, men samtidigt har dem otroligt mycket ansvar som vi inte tänker på.
Jag gillade kommentaren, "Det här är inte kvantfysik", och ja, det stämmer, om alla personal skulle protestera på detta sätt skulle vi inte komma någon vart.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Vilka vidriga översittaråsikter du har, som tur är slår de hål på sig själva eftersom de enbart består av massa personliga åsikter/fördommar och dravel. Folk har väl rätt att vara friska trots att de arbetar? Arbetsmiljö är hälsa vet du, allt här i livet handlar inte om mest pengar på banken när hon dör.
Men du kanske inte har något emot att arbeta halvnaken i exempelvis en svinkall, fuktig kolgruva med tveksam säkerhet och överfylld med stendam? För det är ju på den nivån samhället och arbetsplatserna skulle vara om fler folk hade lika snea åsikter som du.

Men vad är du för slags troll egentligen? Vänsterfloskerna står ju som spön i backen här utan någon egentlig verklighetsförankring.

Visst, att jag har starka åsikter om SAS kabinpersonal det är helt riktigt och det har de flesta. Ska vi vara ärliga är det nog få som faktiskt känner sig trevligt bemötta av dessa prinsessor på ärten. Detta fenomen förekommer inte på andra flygbolag likt Air Canada, Continetal, United osv. där personalens bemötande uppenbarligen sätts i centrum. Jag vet inte hur det är med dig, men du verkar ju älska dem, är du själv en av dem eller ligger du med dem?
Såvitt jag och många andra har de verkligen tid att sitta ner och gör detta ganska frekvent under resorna.
Nog med subjektiva åsikter, nu till den ideologiska biten.

Här slås det inte håll på någonting, faktum kvarstår att om man inte trivs på sitt arbete är det fritt att byta. Att dra jämförelser som det var vid Industriella Revolutionen är bara löjeseväckande, idag finns det klara regler om hur arbetsplatsen skall vara utformad. Det är snarare ett hån mot arbetare i tredje världen att börja gnälla om att man inte har tid med att gå iväg och äta stora luncher på arbetstid, utan istället får nöja sig med medtagen mat eller något från flygplanet. Jag tar det en gång till för att göra det extra tydligt, man får helt enkelt försöka anpassa sig, annars är man fri att lämna!. Har jag missat några mänskliga rättigheter eller finns det något som förordar att man nödvändigtvis har rätt att köpa mat på restuaranger under arbetstid?

Nej, detta är helt klart överbetalda kaffeserverare som bara gnäller efter mer och mer även fast de redan är starkt överbetalda gentemot sina arbetsuppgifter. Dessa människor borde tvingas arbeta på McDonalds, LIDL eller något annat hårt som passar deras utbildningsnivå. De flesta skulle nog längta tillbaks till sitt gamla arbete.

Vad livet handlar om är inte din sak att avgöra, det är upp till individen.

Permalänk
Avstängd

Det finns en massa lagar och regler för hur man får jobba, ändrades vid årsskiftet 06/07. Dygnsvila minst elva timmar, 40h vecka, max nio pass i rad osv. Ganska glasklart eller hur? Vad som glömdes är att det också ska räknas ut som ett snitt utslaget på en fyraveckorsperiod. Så även om man snittar 27h på en vecka så är det bara statistik för arbetsgivaren, man kan trots det sitta fast i Dubai eller Jönköping i 34h. Dygnsvila behöver vara elva timmar i rad men följer inte klockan utan själva arbetspassen. Därför blev det inga bekymmer för skiftarbetare inom H&R bla.

Det är mycket möjligt att jag överdrev det något men jag ville bara lyfta fram det då väldigt många här säger vad de tycker fast på en väldigt instabil grund. En McDonaldsarbetare är i första hand billig arbetskraft pga åldern/erfarenheten, det är inte man ser 30+ människor stå och sälja QPs direkt. Det är även ett led i McDonalds planering för att maximera inkomsten. Som jag skrev tidigare, H&R- anställda är några av de få grupper som inte lyfter 20 000kr från grunden. Så mjae, jag tror inte de är mer slitna, kanske pressade. Jag tror också att ett sådant jobb, även om man gillar branschen, är något man endast håller på med en kortare tid.

Att gå ned i lön för att kunna vila mer är också en sådan där grej som inte fungerar i verkligheten, tyvärr. Säg att man går ned från 100% till 87%, den enda vettiga lösningen är att ge de anställda kortare pass, inte färre dagar. Framförallt inom servicebranschen är detta extra viktigt. Jag tror snittlönen för Cabincrew är 27 000kr i månaden medan ingångslönen för Flightdeck är runt 60 000kr som sedan inom några år stiger upp till 140 000kr månaden. Har inte exakta siffror nu men det är runt där åtminstone. Visst, piloter har ett tjusigt ansvar men betänk också att de här flygplanen idag mer eller mindre flyger själva.

Sedan får man självklart betänka att vi pratar om människor som tjänar pengar här. Det känns som att många här tycker att de tjänar väldigt mycket och att man har hängt upp sig på det, men är det inte så att är man länge inom ett företag så ska man också ha mer betalt? Att arbetet redan från början är förhållandevis välbetalt råkar bara vara flax. Det är nog så att mycket vill ha mer, till bättre villkor, men jag anser att så är det vart man än kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det finns en massa lagar och regler för hur man får jobba, ändrades vid årsskiftet 06/07. Dygnsvila minst elva timmar, 40h vecka, max nio pass i rad osv. Ganska glasklart eller hur? Vad som glömdes är att det också ska räknas ut som ett snitt utslaget på en fyraveckorsperiod. Så även om man snittar 27h på en vecka så är det bara statistik för arbetsgivaren, man kan trots det sitta fast i Dubai eller Jönköping i 34h. Dygnsvila behöver vara elva timmar i rad men följer inte klockan utan själva arbetspassen. Därför blev det inga bekymmer för skiftarbetare inom H&R bla.

Det är mycket möjligt att jag överdrev det något men jag ville bara lyfta fram det då väldigt många här säger vad de tycker fast på en väldigt instabil grund. En McDonaldsarbetare är i första hand billig arbetskraft pga åldern/erfarenheten, det är inte man ser 30+ människor stå och sälja QPs direkt. Det är även ett led i McDonalds planering för att maximera inkomsten. Som jag skrev tidigare, H&R- anställda är några av de få grupper som inte lyfter 20 000kr från grunden. Så mjae, jag tror inte de är mer slitna, kanske pressade. Jag tror också att ett sådant jobb, även om man gillar branschen, är något man endast håller på med en kortare tid.

Att gå ned i lön för att kunna vila mer är också en sådan där grej som inte fungerar i verkligheten, tyvärr. Säg att man går ned från 100% till 87%, den enda vettiga lösningen är att ge de anställda kortare pass, inte färre dagar. Framförallt inom servicebranschen är detta extra viktigt. Jag tror snittlönen för Cabincrew är 27 000kr i månaden medan ingångslönen för Flightdeck är runt 60 000kr som sedan inom några år stiger upp till 140 000kr månaden. Har inte exakta siffror nu men det är runt där åtminstone. Visst, piloter har ett tjusigt ansvar men betänk också att de här flygplanen idag mer eller mindre flyger själva.

Sedan får man självklart betänka att vi pratar om människor som tjänar pengar här. Det känns som att många här tycker att de tjänar väldigt mycket och att man har hängt upp sig på det, men är det inte så att är man länge inom ett företag så ska man också ha mer betalt? Att arbetet redan från början är förhållandevis välbetalt råkar bara vara flax. Det är nog så att mycket vill ha mer, till bättre villkor, men jag anser att så är det vart man än kommer.

Du pratar om ingångslön, men i den lönen så är det även inräknat ett antal bonusar och extrabetalt. Så lönen slutar knappast på 27 000kr även som nyanställd.

Och ja, kabinpersonalen är också ett jobb som kanske är mer anpassat för ungdomar och inte en permanent arbetsplats, se bara på alla andra flygbolag. Och 20 000kr i grunden är det fler än H&r som lyfter, snittlönen i sverige ligger på 23 000 eller 24 000kr och då har man alltså räknat in de riktiga höginkomstagarna i detta. Så ja kabinpersonalen är över medelinkomst. OCH har kortare arbetsveckor än i princip någon annan löntagargrupp. Det är självklart att detta är något folk reagerar på när de gnäller. Passtider går inte att förkorta i all oändlighet, särskilt inte när det gäller flygningar. Eller menar du att de ska få en fallskärm och hoppa ut efter halva resan?

De har all tid i världen att vila sina stackars ben under flygningen. Att servera några mackor alternativt mat tar inte så värt lång tid, resten av tiden kan de sitta och häcka på toaletten och sitta och läsa Hemmets journal i sin egen avskilda del av planet.

Och när de väl landat och satt sig i sin limousin på väg till 4-stjärniga hotellet dit företaget tvingar dem att vila sig i den sviten som står färdigt för var och en av dem, ja inte bara enkelrum precis. Jo fast först så ska de äta sin mat som företaget betalar också, även detta på ett ställe där det i vissa städer kostar 130kr för en grönsakssoppa. (givetvis med vin alt. öl till maten för alla utom de som ska flyga)

Nej nej det är klart de ska få det bättre än vi vanliga dödliga som måste jobba 40h vecka och äta våran hemmagjorda matlåda på jobbet i nåt sunkigt lunchrum.

*** EDIT ***

Det är klart jag unnar dem deras lön och arbetsförmåner MEN! jag tycker majoriteten av oss inte har någon som helst anledning att tycka att strejken är rätt och riktig. Men såklart more power to them om de lyckas lura arbetsgivaren att ge dem fördelar. Det betyder dock inte att jag ska tycka det är rätt.

Glöm för allt i världen inte alla rabatter de har på flygningar också, fast det kan ju vara lätt hänt med tanke på hur mkt fördelar de har.

Nu verkar det dock som att det var arbetsgivaren som vann mest i slutändan för de fick backa på flera krav. Det är inget tidningarna verkar skriva ut dock.

*** EDIT 2 ***

Sanna mina ord, SAS kommer få det verkligen hårt efter det här, vi får se hur länge de finns kvar som eget företag.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Sant, jag pratar om ingångslönerna men bonusar och extrabetalt för obekväma arbetstider och allt vad det kallas för räknas inte in i anställningsbeviset och ej heller är det en garanterad inkomst. Det är inget man kan gå runt och räkna med, vilket många som inte jobbar på obekväma tider osv gör.

Varför ska varje svensson tjäna under snittlön? Inte för att du skriver det rakt ut men det låter lite som att alla ska ligga runt snittet eller där under. Den stora svenska massan tjänar antagligen mellan 20 000kr och 30 000kr månaden, med en stor andel som ligger mellan 10 000 och 20 000kr och ett fåtal på 30 000kr eller mer. Jag förstår inte problemet.

Kortare arbetstider, ja utslaget på en längre period. Viktigt att komma ihåg.

Citat:

Passtider går inte att förkorta i all oändlighet, särskilt inte när det gäller flygningar. Eller menar du att de ska få en fallskärm och hoppa ut efter halva resan?

Det var du som även skrev

Citat:

Om de tycker arbetet är jobbigt och slitsamt så är det bara att gå ner i lön så kommer arbetsgivaren garanterat kunna ge dem mer vila.

Jag tänkte först skriva något liknande i mitt svar ovan ang det här med att den enda möjliga vilan är genom kortare pass, men nu så ser jag att du argumenterade ned dig själv istället

Vet du varför man ofta ser anställda som sitter ned i flyg (betänk att det inte är så ofta man gör det inom Hotell eller andra serviceområdent,ex)? Att vara uppe på hög höjd, som de ofta är, är faktiskt vätskedrivande. Ungefär som med alkohol kan man säga. Man blir fruktansvärt trött av att vara i en vätskedrivande miljö utan att kunna tillgodose sig vätska på ett korrekt vis, i det här fallet på marken (en av anledningarna förstås, en annan är väl varför ska de stå upp när det inte finns något att göra?)

Citat:

Och när de väl landat och satt sig i sin limousin på väg till 4-stjärniga hotellet dit företaget tvingar dem att vila sig i den sviten som står färdigt för var och en av dem, ja inte bara enkelrum precis. Jo fast först så ska de äta sin mat som företaget betalar också

Citat:

Nej nej det är klart de ska få det bättre än vi vanliga dödliga

Bitter? Avundssjuk? Ska personal bo någonstans så skickar man dem förstås inte till något hostel för 600kr per natt i delat dubbelrum utan man skickar dem till sina egna hotell runt om i världen, i det här fallet och ett tag fram över till Radisson. Radisson i det här fallet fakturerar sedan logi för dessa anställda till SAS Sverige, SAS Danmark, SAS Norge och allt vad de heter. Vet du vad Radisson får för detta? 450kr per rum/natt. Har du en aning om vilket enormt lågt RevPar dessa hotell genererar pga detta? Det där med sviterna visar bara att du inte är så insatt i branschen.

Näe, de har grymma rabatter på flyg. Jag som är anställd inom Hilton har som mål att skaffa en flygvärdinna som flickvän

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Sant, jag pratar om ingångslönerna men bonusar och extrabetalt för obekväma arbetstider och allt vad det kallas för räknas inte in i anställningsbeviset och ej heller är det en garanterad inkomst. Det är inget man kan gå runt och räkna med, vilket många som inte jobbar på obekväma tider osv gör.

*** text***

Bitter? Avundssjuk? Ska personal bo någonstans så skickar man dem förstås inte till något hostel för 600kr per natt i delat dubbelrum utan man skickar dem till sina egna hotell runt om i världen, i det här fallet och ett tag fram över till Radisson. Radisson i det här fallet fakturerar sedan logi för dessa anställda till SAS Sverige, SAS Danmark, SAS Norge och allt vad de heter. Vet du vad Radisson får för detta? 450kr per rum/natt. Har du en aning om vilket enormt lågt RevPar dessa hotell genererar pga detta? Det där med sviterna visar bara att du inte är så insatt i branschen.

Näe, de har grymma rabatter på flyg. Jag som är anställd inom Hilton har som mål att skaffa en flygvärdinna som flickvän

Givetvis ska de inte behöva stå upp under hela färden, men de gnäller ju att de måste stå upp så jättejättemkt. och att de inte får vila osv osv.

Jag råkar nu ha förstahands information om vart de bor i alla fall på vissa orter, och ja det är sviter, och ja det är limousin de åker dit i. Så där är det nog din information som brister. SAS använder inte enbart sina egna hotell ens i hela sverige.

Bitter och avundsjuk? Nej som jag sa, jag unnar dem allt de kan få men det betyder som sagt inte att jag ska tycka det är rätt av dem eller att de är värda det.

Med lägre lön för längre vila menade jag givetvis med att de kortar ner på deras arbetsrutiner. Så nej jag har inte argumenterat mig in ett hörn och jag tycker fortfarande det är rätt väg att gå.

Extra inbetalningarna är näst intill garanterade. Traktamenten och liknande alltså. Så ja det är nog lite missvisande att inte räkna in dem i lönen. De har inte bara 27 000 i månaden, de har mycket mer. Kolla upp saken eller menar du att det är någon som bara får ut sitt 27 000 i månaden?

*** EDIT ***

Själv jobbar jag i princip enbart 10h pass per månda dygnet runt och jag vet aldrig när jag kan ta min lunch(eller ens vart jag kan ta den) och jag kan knappast ta några raster förrän efter flera timmars arbete.

Jag jobbar lätt över 40h i veckan. Det är helt okay förutsättningar och inget som en vanlig människa inte skulle klara av utan att behöva gnälla.

Ja och så förstås. Jag får 10 000 mindre betalt också. Och inga yrkesförmåner eller traktamenten. Jag har faktiskt 1kr extra i timmen för tunga lyft.

Jag har tvingad övertid pga samhällsnödvändig tjänst, dvs jag kan inte neka min övertid.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"