Permalänk

Nix, står bara nvidia, å sen lite smålappar med siffror på bara. Dock har jag bytt bios på de också visserligen så de rullar nu i 470/1300 :)....Vad har du för org hastigheter?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

450/1200Mhz

Edit: Kollade det, det står asus på både "plastlocket" över flänsen samt på fläkten.

Men troligtvis är kortet byggt efter referensdesignen & jag har inget Asus bios i den utan troligtvis nVidias eget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

*lyfter upp*

Är det någon som har hört något nytt om datorn? från support eller liknande?

Permalänk

Re: *lyfter upp*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beatruff
Är det någon som har hört något nytt om datorn? från support eller liknande?

Jupp jag har. Jag ringde dit idag och där finns ingen som vet när den magiska BIOSen dyker upp. De vet bara att den ska hjälpa mot alla problem. Vidare tar inte HP emot burken på service om man loggat detta problemet hos dem utan hänvisar till den magiska BIOSen som ska komma "snart".

Fler än mig som reagerat på att det bara sitter 2046MBram i maskinen? Vart är de två sista MB?

Hoppas flera 4196 ägare ringer dit och förklarar för dem att detta är under all kritik.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Re: Re: *lyfter upp*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yestomtom

Fler än mig som reagerat på att det bara sitter 2046MBram i maskinen? Vart är de två sista MB?

Hoppas flera 4196 ägare ringer dit och förklarar för dem att detta är under all kritik.

jamen snälla.. 2 mb ??? dessutom lär det väl sitta nått skitet intergrerat grafikkort på mobot som lånar 2 mb.. stäng av det så får du nog tillbaka dom!

tror inte du förlorar nån meeeeeega prestanda på 2 mb haha

förövrigt har ja läst alla inlägg och dom verkar betee sig som skit!!!

personligen hade jag nog köpt nytt moderkort och låda...

hoppas det löser sig för er !

Visa signatur

Prescott 3.0Ghz@3.4(CNPS-9500LED), Corsair 2x512 TWINX 3200C2 (2.5-3-3-6), XFX6600GT@560/1200, M-Audio Delta Audiophile, WDC-250GB.

Permalänk
Medlem

I bring you news

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yestomtom
Jupp jag har. Jag ringde dit idag och där finns ingen som vet när den magiska BIOSen dyker upp. De vet bara att den ska hjälpa mot alla problem. Vidare tar inte HP emot burken på service om man loggat detta problemet hos dem utan hänvisar till den magiska BIOSen som ska komma "snart".

Fler än mig som reagerat på att det bara sitter 2046MBram i maskinen? Vart är de två sista MB?

Hoppas flera 4196 ägare ringer dit och förklarar för dem att detta är under all kritik.

Hmm... detta måste vara den tredje biosen då... eller? för jag fick en "beta" av en bios för ett tag sen och den hjälpte inget alls.

MEN jag har lite nyheter att komma med. Jag var helt tokig en dag och ringde till alla ställen utom ATEA's support nummer som följde med datorn (har fått nog av ATEA nu...) och efter jag averkat 4st "tekniker" fick jag ett nummer till något som kallades för "beredskapsgrupp för hem-pc" och där fick jag prata med en vettig kille... Efter att vi pratat ett tag och han pillade med sin dator sa han att det här ärentet med just den här datormodellen har det varit väldigt mkt rabalder om och att HP i usa har tagit upp problemet med MSI för att undersöka det närmare. Men dom senaste nyheterna han hade var daterade en vecka tillbaka så han skulle kolla upp det lite närmare sa han och ringa tillbaka.

Det exakta utrycket han använde sig av när vi pratade var "Oj... halva världen verkar har blivit inblandade i den här datorn nu". Det gav lite tröst för stunden och jag hoppas dom fixar det här snart.

Tror inte man e så jäkla ute å cyklar endå att moderkortet e knas fast det kan ju vara så att MSI hjälper HP nu att fixa en RIKTIG bios åxå... jag hoppas endå på ett nytt moderkort av annan modell jag

Permalänk
Medlem

Re: I bring you news

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logren
jag hoppas endå på ett nytt moderkort av annan modell jag

Ett ASUS A8N32-SLI Deluxe hade suttit som en fläskläpp.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fick häromdagen hem en 4396a. Har precis samma problem som många beskriver.
Spela spel på internet är bara glömma. Har man tur kan man spela 2 minuter innan
den hänger sig. Är ganska less på detta nu kan man säga. Helt sjukt att dom fortfarande
skickar ut nya datorer när dom uppenbarligen vet att dom inte funkar!!

Är det nån ide att ringa till supporten och prova massa saker när det ändå
tydligen inte hjälper!? Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaga

Är det nån ide att ringa till supporten och prova massa saker när det ändå
tydligen inte hjälper!? Vad ska man göra?

Ja det tycker jag att du ska göra.. påpeka samtidigt att detta problem är känt sedan 4196 serien & fråga varför inget görs för att fixa det...

http://hem-pc.atea.se/default.asp?ml=0&P=5666

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

fråga igen..

En fråga igen ang era system som det är problem med.
Fungerar det bra förövrig när ni inte är o spelar på nätet, fungerar den i normal miljö som att surfa, lyssna på musik, dvdfilm, o spela spel utan att spela över nätet?
eller allt suger.

Permalänk
Medlem

Min 4296 funkar till allt även online spelandes.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gäller det även er med d4196 burkar....eller bara 4296

Permalänk
Medlem

Min 4196:a låste sig bara jag använde ljudkortet samtidigt som nätverkskortet. Fick jag ett msn-meddelande samtidigt som det var nedladdning på g så låste sig datorn.

Jag löste problemet med att sätta i ett nytt nätverkskort. Funkar prima nu.

Permalänk
Medlem

Min 4396 funkar ganska bra med allt annat. Har hängt sig ett par gånger
i single-player spel men inte så anmärkningsvärt mycket. Surfa, kolla film m.m
fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett d4196 paket o man får hicka när man läser trådar om alla problem....
Har man gått på en mina....

Permalänk
Hedersmedlem

Ok för alla som inte vet:
Det finns kända kompatibilitetsfel mellan tidiga revisioner av X-fi-kort och nforce4. Om detta även påverkar andra a64-plattformar vet jag inte. Creative byter ut de påverkade ljudkorten (iaf i USA). Hör av er till dem och checka er revision mot dem.

Det tråkiga med märkesdatorer är att man:

1) Påtvingas lågbudgetkomponenter till skyhöga priser (ex msi, asrock, "Dell's egna" ). Ser bra ut på pappret, men i verkligheten är kvalitén något under godkänd (citat: kompis Jag syftar då mest på kvalitén på de elektriska komponenterna på lite lägre nivå.

2) Påtvingas serviceavtal där personalen har nästintill noll kompetens, och man förmodligen hittar felen bättre själv.

3) INTE FÅR lösa felen själv, för att man då riskerar att bryta garantin... Sorgligt...

Lösning: Bygg egen dator & fixa det som hemPC - DET GÅR. Har kompisar som gjort så. Det gäller bara att ha flexibla chefer & flexibla firmor att handla från (ex. komplett.se, dustin.se). Köp lite extramoderkort & annat joffs..I slutändan blir det nog ändå billigare, och så har du ju lite komponenter att träna på/bränna innan allt måste fungera

Dock så måste jag säga att jag släpat hem en märkeslaptop, men på den fronten är det ju lite annorlunda vad gäller utbut för hembyggen

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyG72
Jag har beställt ett d4196 paket o man får hicka när man läser trådar om alla problem....
Har man gått på en mina....

Du han hålla i hatten å hoppts att du inte får ett ex som är extremt utsatt av hängningarna.
Min burk kan klara sig "hyffsat" i window (jämfört med i spel dvs) hänger sig en gång på 10-20 timmar kanske. Det händer nästan alltid när man är på någon stor webbsida och när man samtidigt lyssnar på musik.

Permalänk
Medlem

men grattis, den här tråden hoppades jag verkligen inte att jag skulle hitta. Sitter på samma problem som många här, och vad jag kan utläsa finns det ingen vettig lösnining på problemet?

Ringde till supporten idag o det var ju som att prata med en jävla vägg. "Jag har hört talas om detta problem...hmmmmmm... Det utreds men jag vet inte hur lång tid du kommer ta... bla bla bla.. "

Men är det inte någon som har fått någon hjälp av att installera nya drivrutiner eller dylikt?

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
men grattis, den här tråden hoppades jag verkligen inte att jag skulle hitta. Sitter på samma problem som många här, och vad jag kan utläsa finns det ingen vettig lösnining på problemet?

Ringde till supporten idag o det var ju som att prata med en jävla vägg. "Jag har hört talas om detta problem...hmmmmmm... Det utreds men jag vet inte hur lång tid du kommer ta... bla bla bla.. "

Men är det inte någon som har fått någon hjälp av att installera nya drivrutiner eller dylikt?

Nope, måste tyvärr göra dig besviken ALLA verkar sitta i skiten!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Lösning: Bygg egen dator & fixa det som hemPC - DET GÅR.

Icke sa nicke... känner du någon på ett globalt företag som fått igenom det? Tetra Pak gör det inte iaf...

Sen tror jag faktiskt inte att kvalitén på de ingående komponenterna på moderkorten skiljer sig mot ett som du köper över disk.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Msi

Msi moderkort kan jag säga av egen erfarenhet att jag inte kmr att köpa nått mer, har haft 2 msi mobo till mina gamla datorer, och båda dessa datorer har krånglat, kan ju isåf. haft otur men 2 ggr räcker för mig att tappa förtroendet. Asus har däremot funkat fint, det kmr det nog bli på den nya datorn som jag ska köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nope, måste tyvärr göra dig besviken ALLA verkar sitta i skiten!

Men vafan, nått måste väll kunna göras? Vad står i era hempcavtal?
Jag kommer vägra att betala någonting för dem månader som min burk stått felanmäld och ingenting har hänt. Det kan ju inte vara någon lag som stöttar dem på nått sätt när dem hyr ut icke-fungerande datorer till konsumenterna. Jag har varken kunskap eller lust att hålla på med att byta ut kompnenter själv osv.

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

Tjena!

Så nu när man är på väg att skaffa en hempc modell d4396; ATi RS482/SB400, Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music), hur stor är då sannolikheten att man kommer att få problem med denna konfiguration???

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Gaga några inlägg upp har haft några hängningar iallafall, du får hålla tummarna

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Fasen va surt alltså... Man får verkligen hoppas på turen... :/

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
Men vafan, nått måste väll kunna göras? Vad står i era hempcavtal?
Jag kommer vägra att betala någonting för dem månader som min burk stått felanmäld och ingenting har hänt. Det kan ju inte vara någon lag som stöttar dem på nått sätt när dem hyr ut icke-fungerande datorer till konsumenterna. Jag har varken kunskap eller lust att hålla på med att byta ut kompnenter själv osv.

Alla borde skita i att betala eller nåt, så att det händer nåt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

wooho, min pc har inte hängt sig på ett par dagar..

*critical strike*

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

Min hängde sig för 15 minuter sen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Tjena!

Så nu när man är på väg att skaffa en hempc modell d4396; ATi RS482/SB400, Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music), hur stor är då sannolikheten att man kommer att få problem med denna konfiguration???

Fick min d4396 förra veckan och den hängde sig aldrig. Dock så upptäcke jag ett problem med micen och x-fi kortet men det var inte specifikt med hp-datorn.

Visa signatur

-_-

Permalänk
Medlem

Tjena!

Fel på micen? Får man skicka in hela datorn då eller skickar ett nytt kort?
Så du är nöjd i övrigt då?

Har alla med problem kollat in:

http://hem-pc.atea.se/default.asp?ml=0&P=5666

Det kanske bara är för de med atea iofs...

Hade

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.