HP gör 32-tums OLED-skärm för spelare

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonas13:

Om man köper 4k, vad ska man använda för funktioner för att få en fin nedskalning till 1440p i spel om DLSS inte finns?

Tvärtom, det är uppskalning från 1440p. Från en lägre ursprunglig upplösning upp till en högre. Nedskalning till 1440p är det omvända, ifall du kör en 4K-rendering och skalar nedåt till den lägre 1440p-upplösningen på panelen.

Metoderna man ska använda är det man har tillhands och man jämför resultaten. Precis som med allting annat finns inga givna, enkla sanningar utan det varierar med situationen, inklusive den personliga uppfattningen. DLSS/FSR är ju skönare på det sättet eftersom det minskar komplexiteten och går snabbare att direkt jämföra resultaten inuti spelet. Här måste man fippla runt på åtminstone tre ställen för att jämföra.

Moderna GPU:er tillåter ett val av algoritmer medan skärmarna är hårdkodade, ofta i något enklare algoritm likt nearest nighbour, vilket kan bli "skarpt" med också "pixligare" med tydligare aliasing. Har man äldre GPU-modeller kan de vara mer begränsade. Tidigare innan AMD och Nvidia lade till valmöjligheter för skalningen var det oftast en ganska mjuk skalning i GPU.

Detta samverkar sedan med spelet i fråga och vad den har för olika typer av filtreringar, likt AA-filter. Skärmens subpixelstruktur kan också inverka på resultatet, men det är ju inget man kan ändra på utan mer något man får väga in.

Så ett komplext samband mellan faktorer. 1080p skalat är enklare och smidigare eftersom det sammanfaller med faktor x2 och är en matematiskt ideal situation.