HP gör 32-tums OLED-skärm för spelare

Permalänk
Melding Plague

HP gör 32-tums OLED-skärm för spelare

Omen Transcend 32 är har högt ställda specifikationer på alla fronter, från snabb responstid och hög uppdateringsfrekvens till hög ljusstyrka och upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte någon som testat säger uttryckligen att G-Sync Compatible inte fungerar så skulle jag utgå från att det sannolikt fungerar bra. Källan nämner inget om det alls åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om panelen som används? QD-OLED eller W-OLED?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 65" 2022 QD-OLED och är väldigt nöjd, inga inbränningar fantastisk bild och hyfsat ljud.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Nice, saknas bara 10" och en prislapp en bit under 10!

Skrivet av Thomas:

Om inte någon som testat säger uttryckligen att G-Sync Compatible inte fungerar så skulle jag utgå från att det sannolikt fungerar bra. Källan nämner inget om det alls åtminstone.

Freesync på moderna skärmar funkar även med nvidia, "G-Sync Compatible" betyder bara att nvidia har testat och godkänt skärmen medans en skärm som bara är märkt vrr/freesync fortfarande förmodligen kommer fungera med nvidia.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Freesync på moderna skärmar funkar även med nvidia, "G-Sync Compatible" betyder bara att nvidia har testat och godkänt skärmen medans en skärm som bara är märkt vrr/freesync fortfarande förmodligen kommer fungera med nvidia.

Jo, det var ju liksom hela min poäng.
Men nyheten går lätt att läsa som om det bara kommer fungera med AMD-kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Släppdatum och upplösning är inte avslöjat?

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande sådär med Oled för oss som vill både jobba och spela på datorn. Jag hoppas att det kommer ut en riktigt fin 1440p miniled. Coolermaster släppte en variant men tyvärr har den massor av mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Hoppas den har blankt glas som finish, ”antiglare” dödar fan allting mörkt och gör svart till grått.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Släppdatum och upplösning är inte avslöjat?

Enligt källan är det UHD/4K iallafall. Välkommet då det mesta i 32" brukar bli QHD när OLED används.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag har en Samsung 65" 2022 QD-OLED och är väldigt nöjd, inga inbränningar fantastisk bild och hyfsat ljud.
Mvh Paul

S95B är fantastisk, blev direkt missnöjd med alla andra skärmar i mitt liv. Skaffade en 42” C3 till datorn men den är inte i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Släppdatum och upplösning är inte avslöjat?

Upplösningen står i orginalartikeln. ```The Transcend lineup is completed by the new OMEN Transcend 32 UHD 240Hz OLED Gaming Monitor. As the name implies, it’s a 32-inch gaming display with a refresh rate of 240Hz. It’s also 4K, with a peak brightness of 1000 nits (HDR). The new monitor supports both AMD FreeSync and Dolby Vision.```

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

32 tum känns inte så bra. Det blir konstigt på 32tum.

De borde göra i 34 tum istället 32 med dessa specifikationer

Permalänk
Avstängd

Synd på 4K, jag vill helst ha 1440P.

Permalänk
Medlem

Varsågoda. En fullständig bild på skärmen

Det är tacksamt att uttagen sitter som dom gör.
Jag är trött på att behöva trycka in sladdar och usb uppåt på dåligt markerade uttag i svart plast.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Trevligt med inbyggd KVM-funktion! Beroende på var priset hamnar kan detta mycket väl bli skärmen som får mig att ta steget till OLED

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Godisskålen:

Synd på 4K, jag vill helst ha 1440P.

Hm … förstår inte riktigt detta, måste jag säga. År ut och år in, under varenda artikel om skärmar, såg vi fram emot "den perfekta skärmen": först var det 1440p @ 120 Hz IPS, sedan var det 4K @ 120 Hz, sedan ville man ha OLED … och nu när utvecklingen äntligen kommit så långt att nästan alla kan skaffa precis den skärm de vill ha, så verkar vissa vilja gå bakåt i utvecklingen – på ett entusiastforum.

Inte hördes en enda Mac-entusiast (som stereotypiskt inte bryr sig ett smack om specifikationer) klaga på att upplösningen var för hög när Apple förpassade lågupplösta skitskärmar till historien, först på iDevices och senare på laptops. Iallafall inte vad jag kan minnas.

Och det finns ju redan drösvis med 1440p-skärmar att välja bland om man föredrar den upplösningen. Varför då bli besviken när det lanseras enstaka modeller som pressar gränserna och erbjuder något som inte redan finns som stapelvara?

Själv är jag eld och lågor över att min nästa skärm kanske kommer vara en 4K @ 240 Hz OLED!!! 😍

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

2024 verkar bli året för baby-OLED;s. Blir det bra priser eldar det förhoppningsvis på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hm … förstår inte riktigt detta, måste jag säga. År ut och år in, under varenda artikel om skärmar, såg vi fram emot "den perfekta skärmen": först var det 1440p @ 120 Hz IPS, sedan var det 4K @ 120 Hz, sedan ville man ha OLED … och nu när utvecklingen äntligen kommit så långt att nästan alla kan skaffa precis den skärm de vill ha, så verkar vissa vilja gå bakåt i utvecklingen – på ett entusiastforum.

Inte hördes en enda Mac-entusiast (som stereotypiskt inte bryr sig ett smack om specifikationer) klaga på att upplösningen var för hög när Apple förpassade lågupplösta skitskärmar till historien, först på iDevices och senare på laptops. Iallafall inte vad jag kan minnas.

Och det finns ju redan drösvis med 1440p-skärmar att välja bland om man föredrar den upplösningen. Varför då bli besviken när det lanseras enstaka modeller som pressar gränserna och erbjuder något som inte redan finns som stapelvara?

Själv är jag eld och lågor över att min nästa skärm kanske kommer vara en 4K @ 240 Hz OLED!!! 😍

Eftersom 1440p ser riktigt bra ut, och 4k kräver för mycket resurser. Jag hade gärna haft 4k till samma pris eller aningen högre, men inte betala dubbelt och sen också behöva betala dubbelt för grafikkortet också.

Jag tar 4k när vi har faktisk 8k gaming

Men nej jag klagar inte över detta nej, vore ändå för dyrt. Kanske saknas (240hz+) 32" 1440p Oled?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag får väl fortsätta tjata även 2024, så jag fortsätter tjata:

4K-skärmar är överlägsna 1440p på så gott som alla punkter – utom för prisnivån och förmågan att nå högre än 240 Hz i dagens läge.

4K-skärmar kan göra allt som 1440p-skärmar kan och mycket mer. Blanda inte ihop GPU-kraven att rendera FPS etc. med kraven som ställs på skärmen. 4K-skärmens högre pixelmatris tillåter skalning på ett sätt många sällan insett eller tänkt på om man hållit sig i alla år med sub-100-ppi-skärmar i 1080p och 1440p.

Vill man ha 1440p-rendering för att hålla FPS-nivåerna så renderar man helt enkelt i 1440p på 4K-skärmen eftersom skalningen inte utgör samma problem på 4K-panelens tätare pixelmatris. Eller så renderar man 1080p på 4K-skärmen om man verkligen vill hålla FPS högt. Med 1440p är man låst till att rendera i 1440p eftersom 1080p inte skalar bra med den pixelmatrisen. Ur den aspekten är 4K-skärmen mindre krävande för GPU än 1440p-skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte hördes en enda Mac-entusiast (som stereotypiskt inte bryr sig ett smack om specifikationer) klaga på att upplösningen var för hög när Apple förpassade lågupplösta skitskärmar till historien, först på iDevices och senare på laptops. Iallafall inte vad jag kan minnas.

Apple var tidiga med att vara bra på skalning.
Så de lyckades göra skärmar med högre PPI utan att allting blir så litet att man behöver mikroskåp för att se vad som händer (eller skalar på ett fult sätt).

Tänk att köra PC med Windows native 8K eller högre på en 24" skärm eller mindre.
Man skulle få rengöra skärmen hela tiden när den blir kladdig av att man gnider näsan mot skärmen.

Skrivet av Alling:

Och det finns ju redan drösvis med 1440p-skärmar att välja bland om man föredrar den upplösningen. Varför då bli besviken när det lanseras enstaka modeller som pressar gränserna och erbjuder något som inte redan finns som stapelvara?

Jo men det håller jag med om.
Att så länge det finns bra alternativ för ens behov så gör det inget om det finns andra alternativ som bättre passar någon annans behov.

Jag kan tycka att något som saknas är skärmar i 16:10 format.
Finns en del laptops och exempelvis steamdeck kör i det formatet.
Men på stationära skärmar....
Ja vill man ha 1920x1200 finns det mer än två skärmar att välja mellan.
Men exempelvis 2560x1600 verkar väldigt sällsynt.
Såg en Dell skärm i vettig prisklass med 2560x1600, men då var det en 60Hz skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag får väl fortsätta tjata även 2024, så jag fortsätter tjata:

4K-skärmar är överlägsna 1440p på så gott som alla punkter – utom för prisnivån och förmågan att nå högre än 240 Hz i dagens läge.

4K-skärmar kan göra allt som 1440p-skärmar kan och mycket mer. Blanda inte ihop GPU-kraven att rendera FPS etc. med kraven som ställs på skärmen. 4K-skärmens högre pixelmatris tillåter skalning på ett sätt många sällan insett eller tänkt på om man hållit sig i alla år med sub-100-ppi-skärmar i 1080p och 1440p.

Vill man ha 1440p-rendering för att hålla FPS-nivåerna så renderar man helt enkelt i 1440p på 4K-skärmen eftersom skalningen inte utgör samma problem på 4K-panelens tätare pixelmatris. Eller så renderar man 1080p på 4K-skärmen om man verkligen vill hålla FPS högt. Med 1440p är man låst till att rendera i 1440p eftersom 1080p inte skalar bra med den pixelmatrisen. Ur den aspekten är 4K-skärmen mindre krävande för GPU än 1440p-skärmen.

Väldigt bra poäng, dock tänker åtminstone jag att resonemanget är beroende av en tydligare distinktion mellan "4k" och "hög ppi". (Eller då "pixeldimensioner" vs upplösning)

För skärmen som artikeln handlar om så är ju storleken i någorlunda "normal skärmstorlek" och då innebär 4k rätt hög ppi, men det finns ju trots allt även stora 4k-skärmar, som då har rätt "vanlig" ppi...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tänk att köra PC med Windows native 8K eller högre på en 24" skärm eller mindre.
Man skulle få rengöra skärmen hela tiden när den blir kladdig av att man gnider näsan mot skärmen.

Jag kan tycka att något som saknas är skärmar i 16:10 format.

Nej, det finns skalning i windows, så är inte programmen apgamla så funkar det ok.

Ja, 16:10 är överlägset.

Ge mig en 28" 5120×3200 skärm med typ 120hz så är det bra sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Eftersom 1440p ser riktigt bra ut, och 4k kräver för mycket resurser. Jag hade gärna haft 4k till samma pris eller aningen högre, men inte betala dubbelt och sen också behöva betala dubbelt för grafikkortet också.

Jag tar 4k när vi har faktisk 8k gaming

Men nej jag klagar inte över detta nej, vore ändå för dyrt. Kanske saknas (240hz+) 32" 1440p Oled?

Att 1440p ser bra ut är patently false som uttrycket lyder. Inte nog med att 1440p är på tok för lågupplöst på en 27 tum IPS, med en gedigen sub-pixelstruktur. 1440p på 27 tum och över med OLED ser horribelt ut. Text ser förkastligt ut och 4K på 27 tum är tekniskt sett inte tillräckligt bra för att lösa den problematiken. Här var Apple återigen rätt ute med pixlar kontra stl där vi skulle behöva 5K på 27 tum för att lösa scaling/screen real estate och känslan av ”retina” (tillräckligt hög PPI).

Sedan är performance en helt annan diskussion. Men nej, 1440p ser inte bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Att 1440p ser bra ut är patently false som uttrycket lyder. Inte nog med att 1440p är på tok för lågupplöst på en 27 tum IPS, med en gedigen sub-pixelstruktur. 1440p på 27 tum och över med OLED ser horribelt ut. Text ser förkastligt ut och 4K på 27 tum är tekniskt sett inte tillräckligt bra för att lösa den problematiken. Här var Apple återigen rätt ute med pixlar kontra stl där vi skulle behöva 5K på 27 tum för att lösa scaling/screen real estate och känslan av ”retina” (tillräckligt hög PPI).

Sedan är performance en helt annan diskussion. Men nej, 1440p ser inte bra ut.

Ser grymt ut förutom i ett par spel med lite sämre AA. Enda skälet jag skulle vilja ha 4k är i princip dessa spel, och även där ser det bra ut med 4k render och sen nerskalning till 1440p.

Jag hade 1080p 27" och även nu efter att vara van vid 1440p 32" ser det knappt dåligt ut. Visst subjektivt, samma med fps och man var van vid 480p också en tid, men efter att ha testat högre vill jag inte gå tillbaks till så låga upplösningar medan jag inte kände att jag behövde uppgradera alls efter att ha testat 4k

Du hittar säkerligen någon som säger att allt under 8k ser horribelt ut på en 24" eller en 6" mobil om några år

Håller med om 16:10 dock, hade troligen föredragit det ifall det fanns bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Att 1440p ser bra ut är patently false som uttrycket lyder. Inte nog med att 1440p är på tok för lågupplöst på en 27 tum IPS, med en gedigen sub-pixelstruktur. 1440p på 27 tum och över med OLED ser horribelt ut. Text ser förkastligt ut och 4K på 27 tum är tekniskt sett inte tillräckligt bra för att lösa den problematiken. Här var Apple återigen rätt ute med pixlar kontra stl där vi skulle behöva 5K på 27 tum för att lösa scaling/screen real estate och känslan av ”retina” (tillräckligt hög PPI).

Sedan är performance en helt annan diskussion. Men nej, 1440p ser inte bra ut.

Helt rätt.

Om jag någonsin skaffar mig en 32"-skärm så är det i så fall med en 8K-panel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

4k med jämn skalning ger en samma mängd skrivbordsutrymme som om man körde 1080p, bara att saker kan vara skarpare. Det jag drömmer om är fler 5k-skärmar än den handfull som finns just nu, dvs en dubblering från 1440p istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt rätt.

Om jag någonsin skaffar mig en 32"-skärm så är det i så fall med en 8K-panel.

Jag finner 31,5" (~32"), 4K perfekt med 150% skalning.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt rätt.

Om jag någonsin skaffar mig en 32"-skärm så är det i så fall med en 8K-panel.

Jag tror vi lyckligtvis inte behöver gå så högt för 32, där 6K skalar väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Nej, det finns skalning i windows, så är inte programmen apgamla så funkar det ok.

Jo, men på den tiden Apple började tala om "Retina" på sina iPhones och sen Macar så var Windows skalning inte speciellt bra.

Om det har blivit bättre med tiden eller om det inte märks lika mycket med mer högupplösta skärmar så kan ju läget ha ändrats.

För 10-15 år sen eller hur länge sen det var Apple först nämnde "Retina" så var det nog inte så många som satt med PC med 4K eller 8K skärmar.