Transportföretagen: "Paketleveranser kommer att bli dyrare"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griffen:

Finns väl egentligen ingen "Fri frakt" eller "Fri retur" allt bekostas ändå i slutändan av konsumenterna. Som någon redan nämnt, börja ta betalt för returer så slipper alla konsumenter vara med och betala för dom som utnyttjar systemet. Reklamationer och garantiärenden, där ska dock alltid företaget stå för frakten.

Företagen går förstås plus på fri frakt och fria returer, annars hade de inte erbjudit det. Alla kostnader tas ut av konsumenten dock, men ju mer de säljer desto mer "stordriftsfördelar" så det är inte så enkelt att kostnaden bara ökar av fri frakt utan det ger ju mer försäljning som sänker kostnaderna per produkt också. Man kan ju ha samma diskussion kring marknadsföring exempelvis, varför lägger exempelvis Arla en massa pengar på att marknadsföra mjölk? Jag hade köpt den ändå liksom. Men uppenbarligen räknar de med att det lönar sig att lägga pengar på reklam ändå. Det betyder dock inte att priset inte skulle vara lägre utan dessa kostnader förstås, bara att uträkningen är mycket mer komplicerad än fri frakt (eller mycket reklam) = dyrare produkt.

Citat:

Sen att det blir en massa diskussioner om miljön, lite tröttsamt men hakar på. Det finns människor som värnar om miljön, all cred till dom, men i dessa sammanhang pratar vi då tyvärr allt för ofta om människor som vill vara coola och skaffar t.ex. en Tesla, en solcellsanläggning, senaste iPhone o.s.v. för det är det senaste och fräsigaste. Då har man nåt att impa med på andra

Egentligen handlar detta som vanligt om att företagen ska tjäna pengar(TJÄNA PENGAR!) och att vi ska konsumera som aldrig förr! Inte om miljön och att företagen är miljövänner och vill rädda världen.

Jo visst har du en poäng. Det är självklart mycket bättre för miljön att cykla och åka kollektivt än att åka elbil, eller bättre att inte köpa en ny telefon än att köpa en som är "miljömärkt" eller så. Konsumtion är alltid en belastning på miljön och onödig konsumtion en onödig belastning. Den gamla slagdängan reduce, reuce, recycle, i den ordningen, stämmer helt enkelt. Men behöver man köpa en bil, telefon eller bygga ett hus så är det förstås bättre att välja alternativ som är bättre för miljön än att inte bry sig om det.

Citat:

Hetsen att ställa om i snabb takt i Sverige är totalt överdriven i min mening - pådriven av företagen som så klart vill tjäna massor med pengar(som vanligt). Låt andra länder med höga utsläpp ställa om först och använda den produktionskapacitet som finns i fabrikerna för att ersätta sina fordonsflottor och kolkraftverk före oss, där skulle det ge ett snabbare och bättre resultat för världens miljö. Kanske borde vi till och med överväga att ge bidrag till andra länder för en snabbare omställning, vilket skulle ge en betydligt bättre ROI om man räknar i sänkta utsläpp per krona.

<Uppladdad bildlänk>

Det är inte så enkelt tyvärr. Vi orsakar mycket mer utsläpp än snittet, än mer om man räknar med utsläpp vår konsumtion skapar i andra länder, så vi behöver reducera också. Vi kan inte säga att Kina (som jag misstänker är det huvudsakliga landet du syftar på) ska reducera sina utsläpp för att de släpper ut mer än oss nu när merparten av problemen kommer av historiska utsläpp och där har vi släppt ut mycket mer än Kina. Och det är inte så att Kina inte jobbar på att reducera sina utsläpp också, de gör de, men deras ekonomi är ju i en helt annan, mycket mer expansiv, fas än vår då de jobbar hårt på att få upp sin standard, inte till vår nivå men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Råolja transporteras i tankfartyg.

Även när den plockad upp på land?
Men ja, kanske dåligt exempel. Samtidigt – från tankfartyg kommer väl knappast helt mysiga saker ur skorstenen. Sen det där med risken för att en olycka sker och olja läcker ut i havet.

Undrar igen hur långa transporter av bränsle med tankbil plus olja med tankfartyg en personbil tar sig igenom under sin livstid? Samtidigt, hur mycket slitage på vindkraftverk, solpaneler m.m. bidrar laddning av en elbil med?

Aspekter som det också borde tas med i beräkningen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ett antal paket kommer alldrig heller fram så vi måste beställa nytt. Fixa era kedjor så kanske vi går ett ut igen.

TLDR

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Även när den plockad upp på land?
Men ja, kanske dåligt exempel. Samtidigt – från tankfartyg kommer väl knappast helt mysiga saker ur skorstenen. Sen det där med risken för att en olycka sker och olja läcker ut i havet.

Undrar igen hur långa transporter av bränsle med tankbil plus olja med tankfartyg en personbil tar sig igenom under sin livstid? Samtidigt, hur mycket slitage på vindkraftverk, solpaneler m.m. bidrar laddning av en elbil med?

Aspekter som det också borde tas med i beräkningen.

Pipeline på land.

Finns inga transporter som är så bränslesnåla som sjötransporter per tonkm och det har reglerats en hel del vad för bränsle de får använda de senaste 30åren så det är inget nytt påfund.

När det gäller mysigheterna så är det en myt baserad på en aktivist som gjorde ett räkneexempel på det absolut smutsigaste bränslet (inte nödvändigtvis att den går att köpa nånstans) jämfört med labratorierent bränsle (som heller inte går att köpa kommersiellt) och så valde man 100% belastning på ett fartyg som är gjort för att gå fort och transportera lite gods och så jämförde man det med en transport med det rena bränslet och förstås så optimalt för att man skulle få så stor skillnad som möjligt och bortsåg från avgasrening etc för fartyget. Dåligt bränsle ökar slitaget på motorerna så det är nödvändigtvis inte en vinst ekonomiskt att välja dåligt bränsle.

Skall du inte ta med transporterna av vindkraftverken och solpanelerna oxå? Guess what, det är fartyg där oxå, vilket förvisso är den minst skadliga delen av transporten. När de skall upp brukar man ju använda helikopter iaf när det handlar om vkv.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Pipeline på land.

Finns inga transporter som är så bränslesnåla som sjötransporter per tonkm och det har reglerats en hel del vad för bränsle de får använda de senaste 30åren så det är inget nytt påfund.

När det gäller mysigheterna så är det en myt baserad på en aktivist som gjorde ett räkneexempel på det absolut smutsigaste bränslet (inte nödvändigtvis att den går att köpa nånstans) jämfört med labratorierent bränsle (som heller inte går att köpa kommersiellt) och så valde man 100% belastning på ett fartyg som är gjort för att gå fort och transportera lite gods och så jämförde man det med en transport med det rena bränslet och förstås så optimalt för att man skulle få så stor skillnad som möjligt och bortsåg från avgasrening etc för fartyget. Dåligt bränsle ökar slitaget på motorerna så det är nödvändigtvis inte en vinst ekonomiskt att välja dåligt bränsle.

Skall du inte ta med transporterna av vindkraftverken och solpanelerna oxå? Guess what, det är fartyg där oxå, vilket förvisso är den minst skadliga delen av transporten. När de skall upp brukar man ju använda helikopter iaf när det handlar om vkv.

Låter ju bra där med bränsle för båtar – om det blivit bättre.

Jajust. Rör på land för olja. Som också ska byggas med allt vad det innebär. Så klart samma för vindkraft och solpaneler. Allt ska så klart tas med i beräkningen vid jämförelse. Vad jag tänker är grejen med bensin och diesel är att det är något som kontinuerligt under förbränningsmotorfordonets livstid kräver transport på annat håll för att få bränslet på plats, något som rimligen inte gäller elfordon i samma utsträckning när infrastrukturen är på plats. Eller?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det.

En ytterligare sak som förvränger narrativet om elbilar är att många som bytt till Tesla tidigare haft prestandabilar med förbränningsmotor, samtidigt som deras bilintresse knappast sträckt sig bortom ”tanka och köra häftig bil”.

Dessa ”tanka-och-körare” lyckas ju oftast orsaka kostsamma reparationer i förtid på den sortens bilar/statussymboler och drar slutsatsen att det måste vara bilen som är skit när grejer ”oförklarligt” rasar.

Där kan nog en Tesla vara betydligt mer lämpad, men det beror ju på att motor och drivlina med sin kraftigt minskade komplexitet inte är lika känslig för bil-klåperi.

Ja så är det såklart också. Många som har häftiga sportiga bilar men vet inte mycket mer än vad en ratt och gaspedal är. Då blir oftast service lidande.
Har ett par sådana killar på jobbet som jag visade hur mycket oil sludge som fanns i deras motorer. Dom kommer köra tills det rasar och inte klocka ned speciellt toppen och rensa den. Skippa service och oljebyten är ganska vanligt och det klarar de flesta vanliga bilar någon gång men prestanda bilar lider betydligt mer när det händer.

Det lilla jag hört av mina lastbils kompisar är att deras hybrid lastbilar går att köra i köer på batteri med full lastbil på plan mark och med tom lastbil bil kanske 20-30km/h innan dieseln åker på. Tror batteri tekniken måste framåt rejält innan åkerier frivilligt byter lastutrymme och vikt i form av batteri mot mera varor i last bilen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Låter ju bra där med bränsle för båtar – om det blivit bättre.

Jajust. Rör på land för olja. Som också ska byggas med allt vad det innebär. Så klart samma för vindkraft och solpaneler. Allt ska så klart tas med i beräkningen vid jämförelse. Vad jag tänker är grejen med bensin och diesel är att det är något som kontinuerligt under förbränningsmotorfordonets livstid kräver transport på annat håll för att få bränslet på plats, något som rimligen inte gäller elfordon i samma utsträckning när infrastrukturen är på plats. Eller?

Det beror helt på vilken infra vi väljer, vindkraftverk har ju visat sig inte ha så lång livslängd, kärnkraftverk däremot står ju där dom gör och har väldigt lång livslängd om inte politiker straffskattar bort dom. Men vindkraftverk behöver mycket infra i glesbygd eller till havs och det har ju visat sig vara väldigt dyrt att det inte lönar sig utan subventioner till havs då.

Sen är lagstiftningen väldigt skev när det gäller vindkraftverk att man lägger dessa i bolag som man låter kursa när verken uppnått sin livslängd och då blir det markägarens bekymmer att ta hand om skrotet med de kostnader som blir.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En åttondel av alla paket går i retur, men när fossilfria leveranser blir vardag kommer gratis frakt och retur att behöva bli dyrare.

Läs hela artikeln här

Kläder och skor köper jag aldrig online, det skulle i så fall kunna vara en jacka kanske där passformen inte är superviktig. Svårt att veta hur kläder ser ut på en också. Med teknikprylar så kommer ju först frågan: behöver jag verkligen det här? Finns mycket skräp som folk klickar hem och man använder det kanske 3-4 gånger och sen läggs det i en låda x antal år innan det slängs när man har rensning.

Behöver jag prylen så gör jag research på olika märken, typer, tekniker osv. finns oändligt med information på nätet om allt, det handlar bara om att lära sig leta. Och finns inte just din specifika "fråga" så finns ju alltid reddit, eller forumet här man kan oftast överleva 3-4 dagar på att få ett svar så man kan göra ett bra val. Nu när jag tänker på det så har jag faktist aldrig gjort retur på nån teknikpryl om den inte varit defekt då fast då är det ju reklamation inte retur.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har raderat ett sidospår om kärnkraft och effektskatt.

Vi håller oss till ämnet!
/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast de ”säljer” ju inte till dig heller eftersom du använder en produkt och sedan skickar du tillbaka den när du är klar?
”om jag inte längre har nytta av prylen jag köpt så returnerar jag.”

Så de får betala returfrakten, betala tillbaka pengarna till dig och sitter nu med en produkt de inte kan sälja till fullpris längre. Lägg dessutom till det timkostnaden för de som jobbar med returflödet.

Jag tror de hellre säljer färre produkter än att ”sälja” till dig

naah, den där returprodukten kommer dem kassera eller sälja billigt till personalen.
dem har räknat med ett visst antal returer, det är lugnt

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

naah, den där returprodukten kommer dem kassera eller sälja billigt till personalen.
dem har räknat med ett visst antal returer, det är lugnt

Så slit och släng för din del, förlust för företaget och förlust för miljön eftersom den inte kommer att användas långsiktigt.
Tack för din insats

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.