Transportföretagen: "Paketleveranser kommer att bli dyrare"

Permalänk
Melding Plague

Transportföretagen: "Paketleveranser kommer att bli dyrare"

En åttondel av alla paket går i retur, men när fossilfria leveranser blir vardag kommer gratis frakt och retur att behöva bli dyrare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Brukar du ofta skicka tillbaka teknikprylarna du beställer på nätet? Berätta i kommentarstråden!

Nä, jag köper bara saker jag vill ha, och jag gör min research innan jag beställer.

Permalänk
Medlem

Har aldrig skickat tillbaka något om det inte var en defekt produkt. Men köper bara kläder jag vet storlek på och som passar och elektronik är ofta genomtänkta köp.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin skickat tillbaka något jag köpt online, varken kläder, elektronik eller annat. Har väl varit några enstaka felköp genom åren, isåfall ger jag det till någon annan behövande. Förstår mig inte på folk som köper kläder och ska prova olika och se vilken som passar bäst och skicka tillbaka resten. Fruktansvärt oetiskt. Handla i butik i så fall om du vill prova.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kläder är trixigt att köpa på postorder, så kan förstå att det blir returer. Men har man korrekta mått för plaggen på sin hemsida underlättar det en hel del jämfört med "L".

Permalänk
Medlem

Har skickat något tillbaka på RMA. Händer väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så kostar det piss och ingenting att skicka paket utomlands och de går ändå med vinst.
Girigheten vet inga gränser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

1: Det finns inget som "fossilfria" leveranser. Utopiskt tankegods från förvirrade människor.
2: Fixa era system då, för många gånger så kan ni inte leverera sakerna rätt, eller så fastnar det någonstans helt i onödan, eller så kan ni inte ens läsa en adresslapp rätt och skapar bara massa huvudbry för mottagaren...

Vet inte hur många gånger jag behövt tjafsa med speditörer om paket som kommit på villovägar eller som fastnat någonstans utan att man blir meddelad. Senast nu med DHL t.ex där paketet flaggas som "Delivered" men fastnat vid en transfer-terminal, tog mig massor med samtal att spåra och lösa. Gick man till RÄTT DHL-sida (den tyska, inte svenska eller engelska) så fanns det med en liten detalj att den levererats DIT, men inte till slutkund....

Korkade saker som sånt här behöver ni fixa först. Och PostMord, ni är sämst. Har paket som fastnat nu i tull som ska betalas, men jag får aldrig någon notis förrän en 1-2 veckor senare, och jag måste få en PAPPERSLAPP innan jag kan betala det? Vad har ni appen för era knallskallar? Suck....

Visst, höj ni priserna, och ni kommer bli utkonkurrerade av andra som kan sköta ert jobb bättre. Och returer? Är väl upp till leverantören och speditören att avgöra om returer ska vara gratis eller nedprissatta, ska inte läggas på mig. Annars får ju det hanteras som en individuell frakt så får folk kompenseras på annat sätt? Har inte så mycket yttran i det då jag sällan har behövt returnera nåt, gör alltid min research noga innan jag köper över nätet.

Permalänk
Testpilot

Nyttjar regelbundet ångerrätten.

Oftast handlar det om just kläder. Många gånger är storlekarna inte jämförbara, det kan vilt skilja mellan L från ställe X och L från ställe Y (för att inte glömma passform mellan märken). Här spelar det ingen roll om det är gratis returfrakt eller ej, passar inte kläderna så passar dem helt enkelt inte, och då får de gå tillbaka.

Men även elektronik skickas tillbaka med jämna mellanrum. Oftast för att prylan i fråga inte håller måttet och där man använt missvisande bilder eller rakt av felaktiga specifikationer på produktsidan. Medan andra gånger är det bara att saken i fråga inte fungerat som man tänkt sig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
99:e percentilen

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Så är det.
Men vissa tänker inte så utan börjar direkt skrika sig hesa flr att der blir "dyrt" för dom.
Är det för dyrt, köp inte.
Dagens mentalitet på ekonomisk kris och allt blir dyrare, jag kan inte lyxkonsumera lika mycket 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Transportföretag gjorde väl under pandemin de största vinstökningarna på länge, för att ingen brydde sig, eftersom att allt blev dyrare under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Aldrig någonsin skickat tillbaka något jag köpt online, varken kläder, elektronik eller annat. Har väl varit några enstaka felköp genom åren, isåfall ger jag det till någon annan behövande. Förstår mig inte på folk som köper kläder och ska prova olika och se vilken som passar bäst och skicka tillbaka resten. Fruktansvärt oetiskt. Handla i butik i så fall om du vill prova.

Jag köper ibland två olika storlekar och behåller den som passar bäst, det finns inget oetiskt med det. Det är ju en tjänst de erbjuder, ingen blir lurad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Transportföretag gjorde väl under pandemin de största vinstökningarna på länge, för att ingen brydde sig, eftersom att allt blev dyrare under pandemin.

Antalet paket lär väl ha ökat ganska kraftigt också, så om de går med en viss vinst per paket så ökar ju vinsten ganska automatiskt även vid samma pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har aldrig skickat tillbaka något om det inte var en defekt produkt. Men köper bara kläder jag vet storlek på och som passar och elektronik är ofta genomtänkta köp.

Exakt så gör jag också. Spontanshopping på nätet är inte min grej.

När det gäller kläder gör jag ofta så att jag provar i butik och köper första exemplaret. Är jag nöjd efter en vecka så kan jag köpa flera exemplar till i samma företags webshop.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Transportbolaget jag jobbade på (2015-2020) såg ungefär lika lång livslängd på elbilar som bensin/diesel fast kostade kring tre gånger mer i inköp. Och när något gick fel var de borta längre, bensinare fick vi oftast servade mellan arbetspassen.
Totalkostnaden för elbilar var högre än bensin. Enda motiveringen att köpa var för att få ner utsläppen.
Vi hade bilar i ungefär fem år innan de skrotades eller såldes internt. Det var aldrig drivlinan som gav upp, utan allt annat.

Vi kunde dock inte få tag på elbilar för områden med långa sträckor utan de rullade bara på områden där buden kör 1-5 mil per dag. Så man sparade ytterst lite på bensin. Hade man fått in elbilar på områden som var 20-40mil om dagen så hade det nog sett lite bättre ut (dock har flesta kommuner bara några få såna områden jämfört med små centrala sträckor).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är ovanligt jag returnera saker jag har köpt kläder och skor är jag försiktig med efter som storlekarna kan variera en hel del där .
Men vi har alla som köper kläder på impuls sen ångra sig och dom som beställer i flera storlekar för att testa sig fram.
samma med elektronik är bara att kolla på Inet fynd avdelning vad saker dom får tillbaka samma med andra butiker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har aldrig skickat tillbaka något om det inte var en defekt produkt. Men köper bara kläder jag vet storlek på och som passar och elektronik är ofta genomtänkta köp.

Är väl främst en kvinnligt beteende att e-köpa kläder och skicka tillbaka, ingen sexism utan bara fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Skjutet från höften så lär just drivlinan (som är det enda som skiljer en eldriven bil mot en traditionell) fungera precis utmärkt på minst 9 av 10 bilar som idag står på skroten och hamnat där pga andra orsaker än olyckor.

Om du tror att el-bilar kommer vara billigare i drift, eller sänka andra relaterade kostnader så behöver du tänka om.

Att serva, göra löpande reparationer och hålla en bil i gott fungerande skick handlar om så otroligt mycket mer än att byta motorolja lite då o då, vilket är den enda stora skillnaden.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Med datorkomponenter som grafikkort, moderkort etc kan jag tycka att produkterna borde vara plomberade och att man inte får returnera dem om plomberingen brutits.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är väl främst en kvinnligt beteende att e-köpa kläder och skicka tillbaka, ingen sexism utan bara fakta.

Jo. Kvinnor köper ju inte bara olika storlekar utan även olika färger av samma plagg för att se "om färgerna matchar andra saker".

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag nog sluta handla kläder online ifall det blev för dyrt att skicka tillbaka. Till skillnad mot t ex en mobiltelefon eller annan elektronik så kan det vara svårt att få en bild av ett klädplagg utifrån en beskrivning/bild. Speciellt storleken är något som vida skiljer sig från märke till märke. Jag har till och med upplevt att exakt samma storlek av samma plagg med en annan färg har suttit väldigt annorlunda på min kropp....

Det man kan göra är att förkorta tidsfönstret för returhanteringen när det gäller kläder, för att förhindra att folk bara beställer för att använda plagget någon enstaka gång. Det skulle gott och väl räcka med 2-3 arbetsdagar som tidsfönster för returer i klädbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

1: Det finns inget som "fossilfria" leveranser. Utopiskt tankegods från förvirrade människor.

Varför inte?
Om allt i hela kedjan inte inblandar fossilt bränsle så blir det väl en fossilfri leverans? Men du menar kanske att det är svårt att uppnå det? Kanske, men helt omöjligt borde det väl inte vara numera. Eller du räknar kanske in tillverkning av fordonen där sannolikt fossilt bränsle varit inblandat?

Om inte annat så blir det markant lägre mängd fossilt bränsle inblandat, vilket väl får anses vara positivt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Såklart gjort en del felköp (missat läsa någon detalj om en produkt eller läst fel)

Men till 99% returnerar jag aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det man kan göra är att förkorta tidsfönstret för returhanteringen när det gäller kläder, för att förhindra att folk bara beställer för att använda plagget någon enstaka gång. Det skulle gott och väl räcka med 2-3 arbetsdagar som tidsfönster för returer i klädbranschen.

Att man får betala returfrakten själv vore rimligt kan jag tycka. Att saker som kostar företagen pangar är gratis innebär ju i stort sett bara att andra kunder får betala det hela.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Varför inte?
Om allt i hela kedjan inte inblandar fossilt bränsle så blir det väl en fossilfri leverans? Men du menar kanske att det är svårt att uppnå det? Kanske, men helt omöjligt borde det väl inte vara numera. Eller du räknar kanske in tillverkning av fordonen där sannolikt fossilt bränsle varit inblandat?

Om inte annat så blir det markant lägre mängd fossilt bränsle inblandat, vilket väl får anses vara positivt.

Räknar man inte in tillverkningen av fordonen så är det väldigt mycket saker som är fossilfria.

Permalänk
Medlem

Minns inte senast jag skickat tillbaka något. Kläder köper jag oftast i fysisk butik.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

jag skulle vilja se statisik över missbruket läste att zalando förbjöd 1000 kunder som var ca 1% men stod för 50% returer.
gissar samtiga är kvinnor och narcissister företag borde skapa en meta bild av missbrukare och förbjuda dom.
jag vill inte betala extra för en liten klick shoppaholics

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Att man får betala returfrakten själv vore rimligt kan jag tycka. Att saker som kostar företagen pangar är gratis innebär ju i stort sett bara att andra kunder får betala det hela.

Kunderna betalar redan för returfrakten, oavsett om den är avgiftsfri eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

narcissister influencers

Jag rättade ditt inlägg