Transportföretagen: "Paketleveranser kommer att bli dyrare"

Permalänk
Medlem

Om det är ett problem med för många returer så antingen höj priset på frakten för att täcka returerna eller ha inte gratis returer.
Är det några kunder som returnerar betydligt högre andel av sina paket så bannlys dem om deras returer kostar för mycket.
Om det handlar om kläder så kan handlarna ha bättre mått så kunder kan se innan de beställer att en viss tillverkare har konstiga storlekar. Ja mer jobb för handlarna men så får de väl kräva in den informationen av leverantörerna.

Med tanke mardrömshistorier om att returer går via andra länder så är det nog bra för miljön att de kostar.

Gör research innan ni handlar eller välj helt enkelt bort att köpa vissa typer av varor online om det ofta leder till returer.

Naturligtvis är reklamationer och transportskador undantagna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

om jag inte längre har nytta av prylen jag köpt så returnerar jag.
eller om projektet inte blev som det var tänkt.
fläktar kan ha en ljudprofil jag inte gillar.
grafikkort kan ha mycket spoltjut och hemskt fläktljud.
en 4k 120hz hdmi kabel som inte ger 120hz.
ett chassi var inte så snyggt i verkligheten som på bilderna.
när man köpt en grej men fortsätter kolla så kan man hitta ett alternativ som passar bättre, eller samma vara till ett bättre pris någon annanstans.
fylleköp.
spontanköp

etc

därför blir det en del returer för min del.
varför skulle jag behålla en pryl jag inte längre vill ha? för att vara snäll mot handlaren?
då är snart mitt hus fullt av snällprylar jag egentligen inte vill ha

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Med datorkomponenter som grafikkort, moderkort etc kan jag tycka att produkterna borde vara plomberade och att man inte får returnera dem om plomberingen brutits.

Det skulle förstås lösa en del problem i hanteringen för butikerna, men det är väl inte kompatibelt med dagens lagstiftning.

Skrivet av dool:

Att man får betala returfrakten själv vore rimligt kan jag tycka. Att saker som kostar företagen pangar är gratis innebär ju i stort sett bara att andra kunder får betala det hela.

Så är det ju absolut. Men de räknar väl in att den "tryggheten" leder till fler köp även om priserna är något högre över hela brädet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

om jag inte längre har nytta av prylen jag köpt så returnerar jag.
eller om projektet inte blev som det var tänkt.
fläktar kan ha en ljudprofil jag inte gillar.
grafikkort kan ha mycket spoltjut och hemskt fläktljud.
en 4k 120hz hdmi kabel som inte ger 120hz.
ett chassi var inte så snyggt i verkligheten som på bilderna.
när man köpt en grej men fortsätter kolla så kan man hitta ett alternativ som passar bättre, eller samma vara till ett bättre pris någon annanstans.
fylleköp.
spontanköp

etc

därför blir det en del returer för min del.
varför skulle jag behålla en pryl jag inte längre vill ha? för att vara snäll mot handlaren?
då är snart mitt hus fullt av snällprylar jag egentligen inte vill ha

Jag skulle inte se det som att "vara snäll", men det är väl ett bra exempel på att det kanske vore nyttigt att det kostade mer att skicka tillbaka saker så att det finns ett incitament (för alla, oavsett hur man ser på det mer moraliskt) att tänka först istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Varför inte?
Om allt i hela kedjan inte inblandar fossilt bränsle så blir det väl en fossilfri leverans? Men du menar kanske att det är svårt att uppnå det? Kanske, men helt omöjligt borde det väl inte vara numera. Eller du räknar kanske in tillverkning av fordonen där sannolikt fossilt bränsle varit inblandat?

Om inte annat så blir det markant lägre mängd fossilt bränsle inblandat, vilket väl får anses vara positivt.

För det första så är fossilt bränsle inget problem.

Och ja, om man exkluderar tillverkningskedjan och bara fokuserar på transportkedjan så är det flera saker som ska matcha:

1: Alla fordon är eldrivna över hela fraktkedjan.
2: Det finns infrastruktur som kan ladda nämnda elfordon.
3: Inget av elen som används för laddning är tillverkat av kraftverk som använder fossilt bränsle.

Och då räknar jag inte med tillverkningen av fordonen som är en minst sagt smutsig affär, och oerhört resurskrävande.

FDet finns ingen infrastruktur som klara laddning av så många extra fordon. Vi har inte det i Sverige och vi är i framkanten. Vi kan inte klara elförsörjningen eller leveransen. Infrastrukturen ska finnas över ALLA länder också, med samma garanti att en droppe bränsle inte använts någonstans. Glöm då länder som Kina, Indien och även stora delar av Europa. Det finns heller inte tillräckligt med råvaror ens för att tillverka alla fordonen. Råvarorna är sällsynta, är oerhört smutsigt att ta fram och bryts primärt från en enda plats i världen - Kina. Men det är ju bekvämt att knorra om koldioxid (som är en livsviktig gas för hela naturen och oss) medans folk dör i drivor i gruvor i Kina där det inte finns någon kontroll, lagar eller översikt över mänskliga rättigheter osv. Och det dödar bra fler människor än den hårt reglerade oljeindustrin.

Men visst, dagen efter vi fått Fred På Jorden så kan vi ordna så att alla får gratis el utan en droppe olja och alla kör runt i gratis elbilar tillverkade endast av robotar av råvaror endast brutet av robotar och där naturen är helt återställd efter gruvdrift. Då kan vi säga att vårt paket vi beställt från Kina eller Italien eller USA har levererats hela vägen helt fossilfritt.

Som sagt, en utopi utan någon som helst förankring i verkligheten. Finns en anledning till att motorer som drivs av raffinerad olja fortfarande är det mest effektiva och vanliga i världen.... Sedan ska vi absolut jobba mot mer effektiv teknik, men vi kan inte ersätta en smutsig industri med en annan, förstöra naturen i en annan del av världen längre bort från oss bara så att vi kan klappa oss själva på ryggen och säga att VI i lilla Svea är minsann duktiga...

Men visst, korkade politiker kan ju alltid försöka tvinga igenom saker. Men då jäklar kommer du får se leveranspriser... då blir det inga 45 kronor för ett brev, utan flera tusen kronor för att skicka ditt julkort... hur bra blir det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Här är nog problemet, att de funnits alldeles för kort tid för att det ska gå att få en överblick över de långsiktiga kostnaderna. Batterier på tunga yrkesfordon går igenom oerhört många fler cykler än några privatbilar någonsin gör beroende på att räckvidden är mycket mer begränsad samt att det inte går att ta 20-25 minuter paus för att ladda fordonet en gång i timmen när man samtidigt ska bedriva yrkestrafik i innerstan. Bussar kan ha fasta ställen med laddare efter linjen, men lastbilar får det lite svårare.

Om det fanns ett system för att köra med strömavtagare på ett luftledningsnät i större delar av städerna så skulle man kunna vinna otroligt mycket, men tvivlar på att vi kommer se något allmänt utbredande av såna lösningar i städerna inom överskådlig framtid. Utanför städerna är det ännu mer avlägset, och sen måste elen genereras och distribueras till ett gigantiskt nät som inte ens är påbörjat.

Permalänk
Medlem

"En åttondel av alla paket går i retur, men när fossilfria leveranser blir vardag kommer gratis frakt och retur att behöva bli dyrare."

Kan verkligen "gratis frakt och retur" bli dyrare? Är det inte snarare så att den istället ersätts med "avgiftsbelagd frakt och retur"?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig i hela mitt liv behövt skicka tillbaka något. Jag förstår inte varför man behöver göra det? Kanske finns det människor med enorm otur som får felaktiga produkter hela tiden förstås.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Kunderna betalar redan för returfrakten, oavsett om den är avgiftsfri eller inte.

Precis, allt sånt är inräknat i företagens budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle inte se det som att "vara snäll", men det är väl ett bra exempel på att det kanske vore nyttigt att det kostade mer att skicka tillbaka saker så att det finns ett incitament (för alla, oavsett hur man ser på det mer moraliskt) att tänka först istället.

enig.
men det är tråkigt för företagen för färre prylar kommer säljas om folk tänker efter

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

enig.
men det är tråkigt för företagen för färre prylar kommer säljas om folk tänker efter

Fast de ”säljer” ju inte till dig heller eftersom du använder en produkt och sedan skickar du tillbaka den när du är klar?
”om jag inte längre har nytta av prylen jag köpt så returnerar jag.”

Så de får betala returfrakten, betala tillbaka pengarna till dig och sitter nu med en produkt de inte kan sälja till fullpris längre. Lägg dessutom till det timkostnaden för de som jobbar med returflödet.

Jag tror de hellre säljer färre produkter än att ”sälja” till dig

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har aldrig i hela mitt liv behövt skicka tillbaka något. Jag förstår inte varför man behöver göra det? Kanske finns det människor med enorm otur som får felaktiga produkter hela tiden förstås.

men du köper inte speciellt mycket prylar ändå, eller hur?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har returnerat några grejer som jag inte va nöjd med kvalitémässigt eller inte presterade upp till ens förväntning för vad man betalade.

Har handlat en gång från en it butik som inte hade gratis retur och det va sista gången jag handlar från den butiken och sista gången jag handlar från butik som ej har gratis retur. Det jag köpte levde inte upp tills en förväntningar och kostnaden för returfrakten gjorde att i slutändan skulle jag kunnat köpt dyrare och bättre produkt från konkurrenterna som erbjuder gratis retur.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Skickar tillbaka rätt sällan men det har blivit mer senaste tiden. Trasiga kläder har tyvärr blivit vanligare än förr. Nu senast åkte en router tillbaka, trots att jag researchade i timmar blev ändå resultatet inte bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

den bästa returen är när man köper en tv man inte har råd med på fredag, kollar på vm finalen, och lämnar tillbaka tvn på söndag
😎

det är livskvalitet.
fria returer borde vara en mänsklig rättighet
f*ck miljön
vi dör tillsammans allihopa

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Det torde stämma. Problemet är kanske snarare att man envisas med att bränna tokdyr HVO100 istället för att köra på billig och utsläppsfri el.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Drivlinan lär vara ett icke-problem oavsett om det handlar om ICE eller BEV, är väldigt sällan motorn som "dödar" en ICE-bil och allt pekar ju på att livslängden på batterier inte kommer vara något problem för BEV. Det är rost och utslitna chassidetaljer som verkar hålla livslängden på bilar till runt 20 år om de befinner sig i trafik. Lastbilar kanske ger upp tidigare då de körs väsentligt mer per år.

Eller, frågan är om samma sak gäller batterier i en lastbil...

Vad jag kan hitta är räckvidden ca 25 mil för dagens BEV-lastbilar, det betyder gissningsvis minst en full ladd-cykel per dag (i alla fall för långtradare som rimligen kör lite längre sträckor).

En stor orsak till att batterilivslängden inte ser ut att bli ett problem är att en personbil som kör "normallångt" avverkar ca 25-50 ladd-cykler per år (lite beroende på storlek hos batteriet, det viktiga här är inte hur ofta man fysiskt laddar utan hur ofta man laddar i/ur motsvarande hela kapaciteten hos batteriet). Om detta är ett problem för lastbilar blir rimligen livslängden lägre alt. kostnaden (och klimatavtrycket) högre om man kommer avverka mer än ett batteri under fordonets livslängd.

Kostnaden för batterier sjönk snabbt fram till 2019, sedan dess har kostnaden per kWh lagringskapacitet varit relativt konstant. Produktionskostnaden har fortsatt ned tack vare skalfördelar, men tyvärr har kostnaden för råmaterial åkt i höjden. Hoppet här står till genombrott för natrium-jon batterier eller liknande som det i praktiken finns obegränsat med råmaterial till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Majoriteten av allt vi köper kommer från kina. Sila mygg svälj kameler.

Permalänk
Medlem

Att företagen tar betalt specifikt för frakt och returer istället för att baka in det känns iaf som en bra start. Då slipper jag, som i princip aldrig returnerar något, betala för dom som har svårt att bestämma sig Det blir ju ingen skillnad i pris för oss men det kan få folk att tänka efter vilket nog inte skadar.

Permalänk
Medlem

Vad många duktiga det finns här inne som aldrig någonsin returnerar något. Nästan lite konstigt med tanke på hur ofta man läser om returer i forumet.
Själv returnerar jag när jag inte är nöjd över något eller om det inte var som tänkt.
Många här inne som skriver att dom läser på först, men allt går inte läsa på om varken för teknik eller andra grejer. Men men, duktigt av er som aldrig returnerar något. Själv skulle jag inte klara av att behålla en produkt jag inte är nöjd med, oavsett kategori.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är extremt sällan jag lämnar något på retur. Som jag förstått är det främst kvinnor som köper 4 par skor för att testa olika storlekar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jo. Kvinnor köper ju inte bara olika storlekar utan även olika färger av samma plagg för att se "om färgerna matchar andra saker".

Min sambo gör detta, och jag ser inget fel i det.
Det är inte värre än att köra 20km till affären och välja några plagg, och sedan köra 20km dit igen nästa vecka för att lämna tillbaka något. Hellre då en postbil som ska köra sin runda ändå.

Gratis retur tycker jag man ska slopa, det motiverar att köparen vara beställer det man förmodar behålla.
Gratis frakt förväntar jag mig dock, eftersom att klädföretaget sparar lokalhyra och personal istället för att ha en butik.

Permalänk
Medlem

Skickar nästan aldrig tillbaka något. Var nog 2 år sedan nu. Potentiellt blir det en gång nu då jag beställt skor jag inte kunnat testa först.
Annars om jag beställer nåt jag inte vill ha så säljer jag själv. Tappar oftast inte något alls alternativt 10%.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad många duktiga det finns här inne som aldrig någonsin returnerar något. Nästan lite konstigt med tanke på hur ofta man läser om returer i forumet.
Själv returnerar jag när jag inte är nöjd över något eller om det inte var som tänkt.
Många här inne som skriver att dom läser på först, men allt går inte läsa på om varken för teknik eller andra grejer. Men men, duktigt av er som aldrig returnerar något. Själv skulle jag inte klara av att behålla en produkt jag inte är nöjd med, oavsett kategori.

Det är väl en sak att returnera nån grej per år, och en sak att i regel köpa tre produkter och returnera 2-3 av dem dussintals gånger per år.
Köper man en produkt man läst på om och ändå har problem är det väl inte så konstigt att byta ut den, men om man byter ut ett flertal teknikprodukter varje år är det i överkant i min åsikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jo. Kvinnor köper ju inte bara olika storlekar utan även olika färger av samma plagg för att se "om färgerna matchar andra saker".

Som icke blind man så gör jag samma sak.

Köper dock majoriteten av kläder i butiker eftersom det skiljer enormt mellan storlekar osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Störtlöjligt. Skickar man tillbaka ska man tvingas att betala frakten till hundra procent själv. Och företag borde förbjudas att erbjuda gratis retur. Det är enda sunda lösningen, och jag bryr mig inte ett skit om fjantar som köper flera versioner av en produkt för att välja ut vad de vill ha och returnera resten. Ni är vad som är fel med dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Min sambo gör detta, och jag ser inget fel i det.
Det är inte värre än att köra 20km till affären och välja några plagg, och sedan köra 20km dit igen nästa vecka för att lämna tillbaka något. Hellre då en postbil som ska köra sin runda ändå.

Det beror väl lite på hur man bor. I mitt fall är det bättre att jag tar tunnelbanan för att lämna tillbaka något än att det kommer en dieselbil och hämtar det. Så det finns absolut fall då det är bättre och andra där det är sämre.

Skrivet av tBiorrith:

Gratis frakt förväntar jag mig dock, eftersom att klädföretaget sparar lokalhyra och personal istället för att ha en butik.

Det är ingen som inbillar sig att frakten är gratis. Frågan är bara hur fraktkostnaden ska visas för kund. Att den bakas in i priset uppmuntrar ju helt klart till mer köp än om priserna var lägre men att det kom till en extra fraktkostnad. Det är ingen slump att väldigt många butiker har gått över till den varianten. Så om det är bättre för butikerna att baka in frakten i priset men att det är dåligt för miljön så ser jag inte så många andra alternativ än lagstiftning.

Permalänk
Medlem

Att kunna returnera är ju en bra möjlighet om det behövs någon gång, som dock inte ska missbrukas.
En del sätter det i system att beställa och returnera, för att bara kunna prova saker el för att de är osäkra redan innan. Vissa har ju planerat att returnera redan vid beställningen.
När det gäller tekniska prylar finns det idag rätt mycket info, så pass att man borde kunna göra rätt välinformerade val.

Det kanske det inte heller går att hitta något som är helt perfekt, utan bara rätt bra men som egentligen fyller funktionen mer än väl ändå. En del är också lite för kräsna med saker.

Sen kan det ju såklart vara så någon gång att det inte är passande alls el helt fel jämfört med beskrivningen.

När det gäller kläder och liknande är det klart svårare att pricka rätt direkt, då storlekar inte är exakt likadana ens inom samma märke.

Med bättre info kring varorna, mer jämna storlekar och genom riktade sanktioner mot de som missbrukar systemet borde det väl vara möjligt att minska returerna utan att det ska drabba alla?

För egen del har det hänt att jag vid något enstaka tillfälle returnerat kläder el skor, som visade sig vara fel i storlek. Knappt någonsin elektronik el andra sådana prylar.

Men nyligen behövde jag returnera samma två gånger.
Köpte minnen till en märkesdator vilka är rätt känsliga för minnena, som enligt minnesväljaren hos tillverkaren skulle vara kompatibla och rentav rekommenderade. Provade en hel del och kontaktade supporten för både minnestillverkaren och datortillverkaren (tänkte prova det bara för att, aldrig behövt göra det), provade även minnena i flera andra datorer som borde vara mindre känsliga. Tänkte att det ev var fel på just dessa och fick returnera men inte heller de nya fungerade. Senare när jag kollade så hade minnestillverkaren tagit bort dessa från kompatibilitetssökningen. Så något fel var det definitivt på minnesmodellen.

Permalänk
Medlem

Speciellt vid köp av skor händer det sig att jag köper 2 olika numror för jag har haft mellan storlek 42 - 44 beroende på modell. Sen köper jag ju oftast när det är rea endast (ta Björn Borg som exempel, säljer typ för 50% väldigt ofta, varför betala typ 1000 kr om man kan betala 500 kr liksom) och köper jag en i taget vid reor och visar sig att den inte passar så blir jag helt enkelt utan för det finns inte den rätta storleken längre när det är dags att välja rätt storlek.

Ibland har jag dock låtit storbrorsan köpa den större nummern ifall den mindre passar mig då han ska alltid ha en nummer större än mig.

Roligast vore förstås om storlek 42, 43 osv var "definitiva" och lagstadgade i storlek och inte varierande.... kanske något EU kan ta tag i, de är ju så mån om sånahär saker på senare tid att det ska inte slösas.... nå här vore något jag hade uppskattat, bort med "variabel storlekarna"!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Var ett kul reportage på SVT för ett tag sen om en person som blivit blockad från att köpa mera kläder för mängden returer var för hög. Hon tog det som en förlämpning och att hon minsann var smart som valde flera kläder än hon tänkt ha så de bara skulle behöva skicka "ett" paket. Men hon hade noll förståelse och även SVT som gjorde reportaget om hur bra det är för företaget att behöva sälja en vara, sen få tillbaka den och behöva slösa en jävla massa tid på att kolla varan inte är trasig, saboterad, utbytt, etc. för att sen sätta den på lager igen (vilket i många fall blir en direkt värdeminskning som skickas till "fyndhörnan"). Det är inte bara miljön, utan även bara pissigt beteende mot företag att slösa deras resurser, så det är bara bra att de blockar idioter som beställer konsekvent "fel". Kostanden för dom idioterna behöver sen bäras upp av andra delar...

Visa signatur

There can be only ONE...