Rätt jobbig tråd måste jag säga.
Till att börja med hela premissen som arbetsgivarorganisationen Transportföretagen kommer med om att fossilfritt automatiskt är dyrare, när det på aningen längre sikt förstås är tvärtom. Posten har exempelvis kört med elfordon där det har funkat i rätt många år nu då det lönar sig snabbt. Elbilar är dyrare i inköp men billigare i drift, och ju längre man kör desto snabbare tjänar man ju på det, vilket förstås passar paketleveranser bra då de bilarna går många mil per dag.
Sen har vi folket som är stolta över att de aldrig returnerar något. Grattis, ni är en del av problemet med företag som lovar mer än vad produkterna håller. Är kvaliteten undermålig så bör man returnera så kanske de skärper sig, är informationen för dålig så man inte kan bedöma om produkten funkar, passar eller liknande så bör man returnera så kanske de skärper sig och ger mer information, reas produkten ut mycket billigare inom ånger-perioden så bör man be om att få det lägre priset och går inte det så bör man returnera och köpa på nytt så kanske de skärper sig och fattar att de tjänar på att slippa hantera returer i sådana fall, och så vidare.
Sen kom gänget in som har bestämt sig för att elbilar inte fungerar av någon anledning, att de bara går att köra några mil per dag (dagens elbilar klarar lätt ett arbetspass i stadstrafik utan laddning på dagen medan en fossilbil behöver tankas typ varannan dag), att batterierna spontant går sönder efter några få år (vilket inte stämmer alls), att de är för dyra (vilket inte stämmer, kostnaden per mil blir generellt lägre, speciellt om man kan ladda på egen el, och ju mer man kör desto billigare blir det relativt en fossilbil), att infrastrukturen inte finns på plats (guess what, vi har ganska bra täckning på elnätet), att de skrotas snabbare än fossilbilar (postens fossilbilar, i alla fall de mindre bilarna, får inte användas i trafik av någon annan än posten så de skrotas när posten är färdiga med dem exempelvis) etc.
Sen kom gänget som ansåg att kvinnorna var problemet för det är de som returnerar så mycket. Vilket kanske stämmer när det gäller kläder specifikt, men det är ju för att kvinnors kläder i allmänhet kräver bättre passform. Det handlar inte om att "vara försiktig med storlekarna" utan om att passform är mycket viktigare för saker som är tighta än de som sitter löst, och modet/normen säger att kvinnors kläder ska sitta tight medan män kan gå runt i slappa kläder med pissig passform utan problem. Å andra sidan är det många (sannolikt män) som köper flera exemplar av olika elektronikprodukter och returnerar hej vilt, en hade coil-whine, en var inte så fin som jag trodde, en annan kom efter den tredje jag köpte för att vara säker på att få en produkt och så vidare. Det betyder inte att returer inte är ett problem, det är det, men företagen bedömer uppenbarligen att de tjänar på att sälja saker online trots kravet på ångerrätt då de slipper ha dyra butikslokaler med personal, lager och så vidare. Att företagen "stänger av" vissa individer från inköp för att de returnerar för mycket är ju för att de förstås är de kunderna de har sämst marginaler på, och det är ju väldigt fint att kunna vägra att hantera den delen av marknaden som sänker marginalen. Man kan förstås tycka att man borde få stå för sin returfrakt själv, men det är förstås upp till företagen och de ser ju att fri frakt och fria returer gör att de tjänar mer pengar, annars hade de inte haft det.
Sen kom "det finns inga fossilfria leveranser" uttalandena, vilket förstås stämmer i viss mån men det är ju en bra målsättning. Klimatkompensering är inte något som funkar så bra i realiteten, men det är definitivt bättre än att bara köra på som förr utan att bry sig om utsläppen man orsakar. Jag är i alla fall glad när Budbee kommer med mina paket med någon frakt-cykel eller liknande.
Vad har vi mer? "Fossila bränslen är inget problem..." "...det finns ingen mening att göra något för miljön förrän vi har fred på jorden..." "...detta innebär att det kommer att kosta flera tusen att skicka ett julkort..." Yeah, kom in i verkligheten, tack.
Ångerrätten och fri frakt skapar ju vissa problem, det säger jag inte emot, men att ha dyra luftkonditionerade butiker i köpcentrum som folk åker bil till, med en massa personal, inredning och så, är väl knappast bättre på det stora hela liksom? Man kan förstås ställa mer krav, som att returer inte får slängas rutinmässigt som en del framför allt klädföretag har kört på, vilket nog kräver lagstiftning. Men företagen kunde ju typ börja med fria returer på upp till tio grejer per år eller liknande för att begränsa hur mycket enskilda personer kan ställa till med. En annan sak jag gärna hade sett är att frakten blir mer effektiv på olika sätt. Allt måste inte paniklevereras så fort det går utan man kan samköra lite mer. Exempelvis har det hänt att jag beställt tre smågrejer från Amazon en fredag, ingen över en hundralapp, och så levereras de i tre separata leveranser, en kanske på lördagskvällen, en på söndagskvällen (!) och en på tisdagen eller så. Gratis för jag har Prime. Ibland kanske man gärna vill ha sakerna så fort man kan, men ofta spelar det ingen större roll, eller så kanske det inte spelar någon roll om exempelvis chassit kommer på lördag om ändå moderkortet inte kommer förrän veckan efter. Varför inte erbjuda ett val om att vänta med leveransen tills dess att den kan levereras i helhet, eller i alla fall erbjuda någon form av "miljöfrakt" där den kommer till ett ombud tillsammans med en massa annat istället för att ett stackars bud ska cykla hem till mig med typ en vattenflaska för 39 kronor. En del företag erbjuder lite sådana alternativ, men det känns som man går mer mot att allt ska levereras så snabbt som möjligt.