Transportföretagen: "Paketleveranser kommer att bli dyrare"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Rätt jobbig tråd måste jag säga.

Till att börja med hela premissen som arbetsgivarorganisationen Transportföretagen kommer med om att fossilfritt automatiskt är dyrare, när det på aningen längre sikt förstås är tvärtom. Posten har exempelvis kört med elfordon där det har funkat i rätt många år nu då det lönar sig snabbt. Elbilar är dyrare i inköp men billigare i drift, och ju längre man kör desto snabbare tjänar man ju på det, vilket förstås passar paketleveranser bra då de bilarna går många mil per dag.

Sen har vi folket som är stolta över att de aldrig returnerar något. Grattis, ni är en del av problemet med företag som lovar mer än vad produkterna håller. Är kvaliteten undermålig så bör man returnera så kanske de skärper sig, är informationen för dålig så man inte kan bedöma om produkten funkar, passar eller liknande så bör man returnera så kanske de skärper sig och ger mer information, reas produkten ut mycket billigare inom ånger-perioden så bör man be om att få det lägre priset och går inte det så bör man returnera och köpa på nytt så kanske de skärper sig och fattar att de tjänar på att slippa hantera returer i sådana fall, och så vidare.

Sen kom gänget in som har bestämt sig för att elbilar inte fungerar av någon anledning, att de bara går att köra några mil per dag (dagens elbilar klarar lätt ett arbetspass i stadstrafik utan laddning på dagen medan en fossilbil behöver tankas typ varannan dag), att batterierna spontant går sönder efter några få år (vilket inte stämmer alls), att de är för dyra (vilket inte stämmer, kostnaden per mil blir generellt lägre, speciellt om man kan ladda på egen el, och ju mer man kör desto billigare blir det relativt en fossilbil), att infrastrukturen inte finns på plats (guess what, vi har ganska bra täckning på elnätet), att de skrotas snabbare än fossilbilar (postens fossilbilar, i alla fall de mindre bilarna, får inte användas i trafik av någon annan än posten så de skrotas när posten är färdiga med dem exempelvis) etc.

Sen kom gänget som ansåg att kvinnorna var problemet för det är de som returnerar så mycket. Vilket kanske stämmer när det gäller kläder specifikt, men det är ju för att kvinnors kläder i allmänhet kräver bättre passform. Det handlar inte om att "vara försiktig med storlekarna" utan om att passform är mycket viktigare för saker som är tighta än de som sitter löst, och modet/normen säger att kvinnors kläder ska sitta tight medan män kan gå runt i slappa kläder med pissig passform utan problem. Å andra sidan är det många (sannolikt män) som köper flera exemplar av olika elektronikprodukter och returnerar hej vilt, en hade coil-whine, en var inte så fin som jag trodde, en annan kom efter den tredje jag köpte för att vara säker på att få en produkt och så vidare. Det betyder inte att returer inte är ett problem, det är det, men företagen bedömer uppenbarligen att de tjänar på att sälja saker online trots kravet på ångerrätt då de slipper ha dyra butikslokaler med personal, lager och så vidare. Att företagen "stänger av" vissa individer från inköp för att de returnerar för mycket är ju för att de förstås är de kunderna de har sämst marginaler på, och det är ju väldigt fint att kunna vägra att hantera den delen av marknaden som sänker marginalen. Man kan förstås tycka att man borde få stå för sin returfrakt själv, men det är förstås upp till företagen och de ser ju att fri frakt och fria returer gör att de tjänar mer pengar, annars hade de inte haft det.

Sen kom "det finns inga fossilfria leveranser" uttalandena, vilket förstås stämmer i viss mån men det är ju en bra målsättning. Klimatkompensering är inte något som funkar så bra i realiteten, men det är definitivt bättre än att bara köra på som förr utan att bry sig om utsläppen man orsakar. Jag är i alla fall glad när Budbee kommer med mina paket med någon frakt-cykel eller liknande.

Vad har vi mer? "Fossila bränslen är inget problem..." "...det finns ingen mening att göra något för miljön förrän vi har fred på jorden..." "...detta innebär att det kommer att kosta flera tusen att skicka ett julkort..." Yeah, kom in i verkligheten, tack.

Ångerrätten och fri frakt skapar ju vissa problem, det säger jag inte emot, men att ha dyra luftkonditionerade butiker i köpcentrum som folk åker bil till, med en massa personal, inredning och så, är väl knappast bättre på det stora hela liksom? Man kan förstås ställa mer krav, som att returer inte får slängas rutinmässigt som en del framför allt klädföretag har kört på, vilket nog kräver lagstiftning. Men företagen kunde ju typ börja med fria returer på upp till tio grejer per år eller liknande för att begränsa hur mycket enskilda personer kan ställa till med. En annan sak jag gärna hade sett är att frakten blir mer effektiv på olika sätt. Allt måste inte paniklevereras så fort det går utan man kan samköra lite mer. Exempelvis har det hänt att jag beställt tre smågrejer från Amazon en fredag, ingen över en hundralapp, och så levereras de i tre separata leveranser, en kanske på lördagskvällen, en på söndagskvällen (!) och en på tisdagen eller så. Gratis för jag har Prime. Ibland kanske man gärna vill ha sakerna så fort man kan, men ofta spelar det ingen större roll, eller så kanske det inte spelar någon roll om exempelvis chassit kommer på lördag om ändå moderkortet inte kommer förrän veckan efter. Varför inte erbjuda ett val om att vänta med leveransen tills dess att den kan levereras i helhet, eller i alla fall erbjuda någon form av "miljöfrakt" där den kommer till ett ombud tillsammans med en massa annat istället för att ett stackars bud ska cykla hem till mig med typ en vattenflaska för 39 kronor. En del företag erbjuder lite sådana alternativ, men det känns som man går mer mot att allt ska levereras så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Elfordon är i teorin helt underhålls fria maskinellt...nästan.

Detta är nog mestadels en myt från Tesla-ägare, som typiskt aldrig har bilen länge nog för att chassikomponenter ska bli så slitna att de behöver bytas. Taxibilar är inte ett argument heller eftersom även förbränningsmotorbilar i snitt går väldigt mycket längre under samma driftförhållanden.

Regenerativ bromsning sparar en betydande del på bromssystemets friktionsdelar om det används aktivt däremot, men alla tunga fordon har haft olika hjälp- och motorbromssystem (t.ex. Volvo VEB), avgasbroms och/eller retarder för samma ändamål i flera decennier. Regenerativ bromsning är inte lika effektivt på tunga fordon, till stor del för att energin från den regenerativa bromsningen behöver avsättas i kondensator/batterier samtidigt som den genereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Varför inte?
Om allt i hela kedjan inte inblandar fossilt bränsle så blir det väl en fossilfri leverans? Men du menar kanske att det är svårt att uppnå det? Kanske, men helt omöjligt borde det väl inte vara numera. Eller du räknar kanske in tillverkning av fordonen där sannolikt fossilt bränsle varit inblandat?

Om inte annat så blir det markant lägre mängd fossilt bränsle inblandat, vilket väl får anses vara positivt.

Detaljen ligger i hur mkt man vill tvätta allt 'grönt'. Ska fartyg/flyg delen räknas in i transport till kund? Farliga partiklarna från däcken som lossnar ännu mer p.g.a tunga batteri bilar? Jag vet inte och bryr mig ärligt talat inte, men det är alltid bra att nyansera och se ett påstående från olika perspektiv

Och som du skriver, bör det vara positivt i sig, men antagligen inte den miljö skillnaden som företag vill framhäva, leverans eller annan bransch. Vi älskar stämplar och certifieringar, om de på riktigt ger något, är det yttersta fåtalet som bryr sig om. I slutändan styr konsuments börs.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är nog mestadels en myt från Tesla-ägare, som typiskt aldrig har bilen länge nog för att chassikomponenter ska bli så slitna att de behöver bytas. Taxibilar är inte ett argument heller eftersom även förbränningsmotorbilar i snitt går väldigt mycket längre under samma driftförhållanden.

Regenerativ bromsning sparar en betydande del på bromssystemets friktionsdelar om det används aktivt däremot, men alla tunga fordon har haft olika hjälp- och motorbromssystem (t.ex. Volvo VEB), avgasbroms och/eller retarder för samma ändamål i flera decennier. Regenerativ bromsning är inte lika effektivt på tunga fordon, till stor del för att energin från den regenerativa bromsningen behöver avsättas i kondensator/batterier samtidigt som den genereras.

Maskinellt som jag skrev. Bromsar som inte används får istället andra problem. Så förutom motor och delar av drivlinan är problemen desamma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag köper ibland två olika storlekar och behåller den som passar bäst, det finns inget oetiskt med det. Det är ju en tjänst de erbjuder, ingen blir lurad

Det är lite oetiskt att göra så när man är medveten om var kläderna hamnar. De åker inte direkt tillbaka till lagret.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Varför skall vi som vet vad vi vill ha straffas?
Höj kostnaden på retur till vad det faktiskt kostar(*) så kanske folk slutar betställa saker på prov...

(*)
Vilket är bra mycket mer än att transportera ett paket från A till B
Just nu verkar som att många företag helt enkelt slänger/bränner alla returer då det kostar dem för mycket att göra något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Maskinellt som jag skrev. Bromsar som inte används får istället andra problem. Så förutom motor och delar av drivlinan är problemen desamma.

Så är det.

En ytterligare sak som förvränger narrativet om elbilar är att många som bytt till Tesla tidigare haft prestandabilar med förbränningsmotor, samtidigt som deras bilintresse knappast sträckt sig bortom ”tanka och köra häftig bil”.

Dessa ”tanka-och-körare” lyckas ju oftast orsaka kostsamma reparationer i förtid på den sortens bilar/statussymboler och drar slutsatsen att det måste vara bilen som är skit när grejer ”oförklarligt” rasar.

Där kan nog en Tesla vara betydligt mer lämpad, men det beror ju på att motor och drivlina med sin kraftigt minskade komplexitet inte är lika känslig för bil-klåperi.

Permalänk
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Skickat så många returer till ett välkänd klädbutik som börjar på Z att man skäms något förskräckligt... haha!!

Permalänk
Medlem

Vi betalar redan frakten. Vem skulle annars göra det? Fraktfritt = fraktkostnaden inbakad i priset. Företagens enda inkomst är det kunderna betalar. Sluta med fraktfritt och fria returer så kommer kundernas beteende snabbt ändras. Om de c:a 1000 som Zalando portat hade tvingats betala för sin frakt hade de haft ett helt annat köpbeteende.
Själv har jag returnerat en enda vara, en hårddisk som snabbt degenererade tills min server inte ville hantera den. Hade inte gått i personlig KK om jag tvingats betala frakten.

stavfel rättat
Permalänk
Medlem

Intressant att gratis frakt skall bli dyrare

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att fri eller iaf billig retur är 100 % ett måste för att handel med kläder och skor ens ska kunna bedrivas online. Jag har fasen beställt ett par Nike av EXAKT SAMMA modell som ett par gamla, samma storlek, samma färg.... och ändå passade inte de nya, de var flera cm mindre.

MEN, jag blir samtidigt förbannad på skitföretag som Shein och HM och liknande som bara slänger returnerade kläder... va fan är de för fasoner? Där måste man ha till lagstiftning som ger skyhöga böter för sådant beteende.

Jag har också svårt att förstå problemet... hur kan det vara så dyrt att hantera ett paket med säg, 5 st tröjor som någon returnerat? Kan det ta två minuter att titta snabbt på tröjorna och sedan vika dem i sina påsar igen? Att de två minuterna överstiger kostnaden för tillverkning och transport av 5 tröjor är ofattbart. Kostar en tröja verkligen i stil med 25 öre att tillverka i Asien?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Detaljen ligger i hur mkt man vill tvätta allt 'grönt'. Ska fartyg/flyg delen räknas in i transport till kund? Farliga partiklarna från däcken som lossnar ännu mer p.g.a tunga batteri bilar? Jag vet inte och bryr mig ärligt talat inte, men det är alltid bra att nyansera och se ett påstående från olika perspektiv

Bra med olika perspektiv, men det kan inte bli ”opinion is fact” bara för det.

”So, in conclusion, electric vehicles already vastly reduce particulate matter from brake wear, and claims of tyre wear contributing 1,000 times the particulate matter pollution of petrol and diesel exhausts are greatly overexaggerated. Real EV fleets are already seeing brake lifespans increased fourfold versus the diesel vehicles they have replaced, and tyre wear that is broadly on par with petrol and diesel cars…”

https://www.rac.co.uk/drive/electric-cars/running/do-electric...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Åh vad duktiga alla är i tråden som inte skickar tillbaka grejer. Guldstjärna till er!

Själv gör jag precis som flera andra här. Beställer flera storlekar på kläder (oftast mellan S/M) för att se till att kläderna sitter rätt.

Jag förstår att några av er tycker det är ett ”kvinnligt beteende”, men vissa av oss bryr oss om hur kläderna sitter. Jag förstår att såna saker inte spelar roll om ens stil är oversize t-shirtar, cargobyxor och birkenstock tofflor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

”and tyre wear that is broadly on par with petrol and diesel cars…”

Det här baserar sig dock på teoretiska modeller eftersom det är otroligt svårt att mäta. Det man vet är att tyngre fordon, fler och kraftigare accelerationer/inbromsningar sliter mer, så man ska nog ta fasta på ordet ”broadly” här lite extra mycket.

Att det skulle vara en skillnad som överbryggar utsläppen från förbränningsmotorer är dock sannolikt nonsens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det.

En ytterligare sak som förvränger narrativet om elbilar är att många som bytt till Tesla tidigare haft prestandabilar med förbränningsmotor, samtidigt som deras bilintresse knappast sträckt sig bortom ”tanka och köra häftig bil”.

Dessa ”tanka-och-körare” lyckas ju oftast orsaka kostsamma reparationer i förtid på den sortens bilar/statussymboler och drar slutsatsen att det måste vara bilen som är skit när grejer ”oförklarligt” rasar.

Där kan nog en Tesla vara betydligt mer lämpad, men det beror ju på att motor och drivlina med sin kraftigt minskade komplexitet inte är lika känslig för bil-klåperi.

Samtidigt är det ju helt uppenbart att drivlinan i en elbil är väldigt mycket mindre komplex än i en bil med förbränningsmotor. Än så länge har det inte gjort så stor skillnad i kostnader för service och så, vilket väl dels beror på att man inte alls har samma vana med elmotorerna och resten av komponenterna och därmed inte riktigt vet kostnaderna och inte riktigt har landat i best practices, men också i att de kan ta ut höga priser för folk är vana vid dem från sina tidigare bilar.

Sen ökar förstås andra system komplexiteten, men de är sällan unika för elbilar utan alla bilar innefattas i den utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Själv gör jag precis som flera andra här. Beställer flera storlekar på kläder (oftast mellan S/M) för att se till att kläderna sitter rätt.

Skulle du fortsätta med det om du själv behövde betala returen? Säg 49:-, vilket är ungefär vad returen faktiskt kostar e-handlaren. Genuint nyfiken.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Skulle du fortsätta med det om du själv behövde betala returen? Säg 49:-, vilket är ungefär vad returen faktiskt kostar e-handlaren. Genuint nyfiken.

Japp,

Vissa sidor har redan börjat ta pengar för retur. Zalando, Zara etc.

Det stör inte mig på nåt sätt. Så länge det inte börjar kosta för mycket är det helt OK enligt mig. I slutändan är det en kostnad som bör delas mellan mig som konsument och dom som butik.

Jag gillar inte att gå runt i stora shoppingcenter och känna mig tvungen att komma ut med ett plagg eller två. Att handla online, testa hemma, skicka tillbaka det som inte passar är ett sätt för butikerna att fortfarande tjäna pengar på min målgrupp.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sinery:

Jag tror jag EVs är byggd sämre i med att alla rusar för att få ut dom snabbt och billigt och på nya plattformar.
Sedan om folk kör dom som sportbilar borde dom nog också jämföras med sportbilar.

Grejen är att "sportbilar" var den näst mest tillförlitliga kategorin i den undersökning om man grupperade på biltyp

Klicka för mer information
  1. Hybrid cars

  2. Sports/sporty cars

  3. Hybrid SUVs

  4. Midsize/large cars

  5. Compact pickups

  6. Subcompact SUVs

  7. Luxury compact SUVs

  8. Luxury compact cars

  9. Luxury midsize/large cars

  10. Compact SUVs

  11. Midsize two-row SUVs

  12. Compact cars

  13. Minivans

  14. Midsize pickups

  15. Midsize three-row/large SUVs

  16. Electric vehicles

  17. Full-sized pickups

Visa mer

Oklart varför. Min gissning, då denna statistik handlar om problem per år samt antal dagar bilen inte gått att använda då den varit på verkstad, är att en stor andel som har en sportbil kör inte som rövhattar utan det är primärt "nöjesåkning" + de flesta sportbilar rullar nog relativt få mil per år jämfört med normalbilen.

En trend man ändå kan ana både i klassificeringen ovan och än mer i listan på vilka specifika modeller som är mest/minst tillförlitliga är: de mest tillförlitliga bilarna är "mellanklassbilar" med relativt modest motorkraft. De minst tillförlitliga är stora eller i alla fall väldigt tunga bilar. Just HEV-kategorin består ju nästan bara av motormässigt "svenssonmodeller".

Men finns flera faktorer än just vikt som kan samverka. De stora bilarna är inte bara tyngre, de är nog också generellt sett dyrare och har mer avancerad elektronik än de mest tillförlitliga.

Finns en liknande undersökning i Storbritannien med rätt samma resultat. Mekaniken är enklare, men är inte där problemen främst uppträder, utan det är i delar som bl.a. programvara/elektronik som i nuläget snabbt blir allt mer komplex oavsett biltyp.

"In a survey by consumer testing site Which, it was found EVs are the least reliable fuel type and spend longer off the road than other cars when they need repairs. It reported that of cars up to four years old, nearly one in three (31%) EV owners reported one fault or more, compared to less than one in five (19%) petrol cars. Owners of those faulty electric cars then went an average of just over five days without the use of their car while it was being fixed, compared to just three days for petrol cars."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Japp,

Vissa sidor har redan börjat ta pengar för retur. Zalando, Zara etc.

Det stör inte mig på nåt sätt. Så länge det inte börjar kosta för mycket är det helt OK enligt mig. I slutändan är det en kostnad som bör delas mellan mig som konsument och dom som butik.

Jag gillar inte att gå runt i stora shoppingcenter och känna mig tvungen att komma ut med ett plagg eller två. Att handla online, testa hemma, skicka tillbaka det som inte passar är ett sätt för butikerna att fortfarande tjäna pengar på min målgrupp.

Intressant, tack för svar!

Jag får intrycket av ditt ursprungliga inlägg att du kanske köper lite dyrare kläder, och då förstår jag om 49:- till inte gör så stor skillnad på det stora hela. Vore spännande att få veta om någon som köper 3st X för säg 249:- styck och returnerar 2 av dem är lika villiga att lägga 49:- till för returen. Eller för den skullen ytterligare 49:- i frakt också, då även fri frakt kan vara på väg bort.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Intressant, tack för svar!

Jag får intrycket av ditt ursprungliga inlägg att du kanske köper lite dyrare kläder, och då förstår jag om 49:- till inte gör så stor skillnad på det stora hela. Vore spännande att få veta om någon som köper 3st X för säg 249:- styck och returnerar 2 av dem är lika villiga att lägga 49:- till för returen. Eller för den skullen ytterligare 49:- i frakt också, då även fri frakt kan vara på väg bort.

Köper inte nödvändigtvis dyrare kläder, men ja. Oftast blir det flera plagg och hamnar kanske runt 1-2000kr (för det jag behåller). Då spelar dom 50kr inte så stor roll.

Men som du säger, det finns en smärtgräns och den är upp till butiker att hitta.

Permalänk
Medlem

Finns väl egentligen ingen "Fri frakt" eller "Fri retur" allt bekostas ändå i slutändan av konsumenterna. Som någon redan nämnt, börja ta betalt för returer så slipper alla konsumenter vara med och betala för dom som utnyttjar systemet. Reklamationer och garantiärenden, där ska dock alltid företaget stå för frakten.

Sen att det blir en massa diskussioner om miljön, lite tröttsamt men hakar på. Det finns människor som värnar om miljön, all cred till dom, men i dessa sammanhang pratar vi då tyvärr allt för ofta om människor som vill vara coola och skaffar t.ex. en Tesla, en solcellsanläggning, senaste iPhone o.s.v. för det är det senaste och fräsigaste. Då har man nåt att impa med på andra

Egentligen handlar detta som vanligt om att företagen ska tjäna pengar(TJÄNA PENGAR!) och att vi ska konsumera som aldrig förr! Inte om miljön och att företagen är miljövänner och vill rädda världen.

Hetsen att ställa om i snabb takt i Sverige är totalt överdriven i min mening - pådriven av företagen som så klart vill tjäna massor med pengar(som vanligt). Låt andra länder med höga utsläpp ställa om först och använda den produktionskapacitet som finns i fabrikerna för att ersätta sina fordonsflottor och kolkraftverk före oss, där skulle det ge ett snabbare och bättre resultat för världens miljö. Kanske borde vi till och med överväga att ge bidrag till andra länder för en snabbare omställning, vilket skulle ge en betydligt bättre ROI om man räknar i sänkta utsläpp per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Bra med olika perspektiv, men det kan inte bli ”opinion is fact” bara för det.

”So, in conclusion, electric vehicles already vastly reduce particulate matter from brake wear, and claims of tyre wear contributing 1,000 times the particulate matter pollution of petrol and diesel exhausts are greatly overexaggerated. Real EV fleets are already seeing brake lifespans increased fourfold versus the diesel vehicles they have replaced, and tyre wear that is broadly on par with petrol and diesel cars…”

https://www.rac.co.uk/drive/electric-cars/running/do-electric...

Nä att det skulle bli 1000ggr fler partiklar låter skumt. Sen tror jag absolut inte på påståendet eller kontrollerade tester som visar liknande slitage på däck, det är inte vad praktiken säger i min värld. Jobbets 'nya' elbilar ~1-2år gamla har redan bytt sommardäck 2ggr p.g.a slitage. Där de äldre likvärdiga bilarna i storlek (ej tyngd) bytte 3e-4e år enligt protokoll, tidigare än nödvändigt för att säkra.

Det är rätt stor skillnad. Men inte konstigt alls om man tänker logiskt och ser den mycket högre vikten som ett batteri medför = mer tryck nedåt. Och då har vi kortat våra rundor och optimerat körning markant jämfört med förr.

Det är det jag menar med att visst, fakta du länkar stämmer säkert vid det moment som testas, men det finns en verklighet att förhålla sig till också. Tror få företag/förespråkare av det ena eller andra gärna gör ett test där man ser de negativa effekterna tydligt. Alltid bra med öppet sinne

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Fri frakt och fria returer är ju inbakat i priset, blir det för dyrt för ÅF, höj priserna på produkterna, eller mer rättvist ta betalt av dom som brukar leveranserna, dvs börja ta ut fraktavgifter.
Många företag har ju motiverat nedläggningar av fysiska butiker på grund av kostnaderna, att kunderna nu inte kan gå till en fysisk butik och prova varorna innan köp gör ju att missnöjda kunder returnerar via frakt istället.
Det man bör ställa sig frågan då är om det inte vore smartare att öppna fler fysiska butiker.

Har ett företag en fysisk butik i min närhet så returnerar jag mycket hellre varor där, än via frakt.

Nu föredrar jag ju att inte returnera varor alls, men när informationen om varorna blir allt sämre så skäms jag inte en sekund över att returnera. Kostar det mig pengar att skicka tillbaks en vara så kanske jag hellre köper en dyrare vara i en närbelägen fysisk butik istället.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Nä att det skulle bli 1000ggr fler partiklar låter skumt. Sen tror jag absolut inte på påståendet eller kontrollerade tester som visar liknande slitage på däck, det är inte vad praktiken säger i min värld. Jobbets 'nya' elbilar ~1-2år gamla har redan bytt sommardäck 2ggr p.g.a slitage. Där de äldre likvärdiga bilarna i storlek (ej tyngd) bytte 3e-4e år enligt protokoll, tidigare än nödvändigt för att säkra.

Det är rätt stor skillnad. Men inte konstigt alls om man tänker logiskt och ser den mycket högre vikten som ett batteri medför = mer tryck nedåt. Och då har vi kortat våra rundor och optimerat körning markant jämfört med förr.

Det är det jag menar med att visst, fakta du länkar stämmer säkert vid det moment som testas, men det finns en verklighet att förhålla sig till också. Tror få företag/förespråkare av det ena eller andra gärna gör ett test där man ser de negativa effekterna tydligt. Alltid bra med öppet sinne

Intressant att det är så på ditt jobb. För det låter inte som det är så stor skillnad för taxiförare enligt artikeln jag länkade till:

”Ryan Todd has noticed something interesting about tyre wear on his taxis. When his Nissan LEAF electric taxis are delivered to him brand new, they are typically fitted with a high quality make of tyre like Michelin. The tyres usually last between 30,000 and 36,000 miles on the rear wheels, with the fronts lasting 20,000 miles.

While it is typical for front tyres to have shorter lifespans than rear tyres, Ryan notes that his diesel taxis do tend to get an extra 5,000 to 10,000 miles of lifespan out of their front tyres. This is because the LEAF is not only front wheel drive – so the front tyres are doing the steering as well as propulsion – but has a lot more torque from its motor than a diesel car, resulting in increased wear over time. If cheaper replacement tyres are fitted to his diesel or electric taxis, their lifespan of all four tyres is typically reduced by about 5,000 miles versus the original high-quality tyres – an important lesson for any vehicle driver.

Ryan notes, however, that the 30,000 to 36,000-mile lifespan of the rear tyres on his LEAF taxis is about the same as the rear tyres on his diesel taxis, since they aren’t propelling or steering the vehicle.

Det talas också om däck specialanpassade för elbilar.

Men kom på en grej till – partiklarna från däck på alla tunga lastbilar som ska transportera råolja till raffinaderierna och sen transporten av diesel och bensin till bensinstationerna. Har vi räknar in det i ekvationen?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Bra med olika perspektiv, men det kan inte bli ”opinion is fact” bara för det.

”So, in conclusion, electric vehicles already vastly reduce particulate matter from brake wear, and claims of tyre wear contributing 1,000 times the particulate matter pollution of petrol and diesel exhausts are greatly overexaggerated. Real EV fleets are already seeing brake lifespans increased fourfold versus the diesel vehicles they have replaced, and tyre wear that is broadly on par with petrol and diesel cars…”

https://www.rac.co.uk/drive/electric-cars/running/do-electric...

Har också läst en hel del kring hur pass stora "non-exhaust emissions" är och att det i nuläget är ett problem att den typen av utsläpp i praktiken är helt oreglerad. Men där har fokus varit just på hur stora dessa utsläpp är, samt att man inte egentligen sett att EV skulle vara sämre än ICE på denna punkt utan att det är rätt jämt skägg.

Personen som skrivit artikeln du länkar har dock ett par rätt grova missar som får en att undra vilken kunskap han faktiskt har.

Första

"Since brake drums are enclosed, any particulates from their use aren’t released into the environment, meaning that what little use the drum gets doesn’t contribute to particulate matter pollution."

WTF! Han har uppenbarligen aldrig tagit isär en trumbroms. En sådan lär släppa ut mindre partiklar då man använder trumbroms i fall där det är tillräckligt bra, men den är inte hermetisk tillsluten och de partiklar som ändå bildas kommer inte stanna kvar.

I sammanhanget en rätt liten miss, den större är hela utläggningen kring mikropariklar "från däck". Han har uppenbarligen inte läst rapporten han kritiserar, för den säger inte att hela utsläppet kommer från däck (trots att "worst case" lär vara SUV:ar som knappast kör runt på 16" utan mer realistiskt på 19-22" däck är inte heller förklaringen), det som står i rapporten är detta

"Non-exhaust emissions (NEE) are particles released into the air from brake wear, tyre wear, road surface wear and resuspension of road dust during on-road vehicle usage. "

Som jag förstår det är det den markerade delen som primärt ökar med ökade vikt på fordonen. Visst har tyngre fordon generellt sett större och bredare däck, men deras största negativa påverkan kommer av väsentligt högre slitage av vägbanan. Det är summan av de listade delar som jag uppfattar utgör x1000 mer utsläpp av nano-partiklar jämfört med vad som kommer ur avgasröret på en modern ICE.

Men ja, absolut ska man ta in olika perspektiv! Den trista sanningen är väl att vi egentligen vet vad den enda "rätta lösningen" innefattar: BEV kommer inte lösa något (men kan till viss del lindra), lösningen är att eliminera transporter så långt det går!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Okey, nu var ämnet paketleveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant att det är så på ditt jobb. För det låter inte som det är så stor skillnad för taxiförare enligt artikeln jag länkade till:

”Ryan Todd has noticed something interesting about tyre wear on his taxis. When his Nissan LEAF electric taxis are delivered to him brand new, they are typically fitted with a high quality make of tyre like Michelin. The tyres usually last between 30,000 and 36,000 miles on the rear wheels, with the fronts lasting 20,000 miles.

While it is typical for front tyres to have shorter lifespans than rear tyres, Ryan notes that his diesel taxis do tend to get an extra 5,000 to 10,000 miles of lifespan out of their front tyres. This is because the LEAF is not only front wheel drive – so the front tyres are doing the steering as well as propulsion – but has a lot more torque from its motor than a diesel car, resulting in increased wear over time. If cheaper replacement tyres are fitted to his diesel or electric taxis, their lifespan of all four tyres is typically reduced by about 5,000 miles versus the original high-quality tyres – an important lesson for any vehicle driver.

Ryan notes, however, that the 30,000 to 36,000-mile lifespan of the rear tyres on his LEAF taxis is about the same as the rear tyres on his diesel taxis, since they aren’t propelling or steering the vehicle.

Det talas också om däck specialanpassade för elbilar.

Men kom på en grej till – partiklarna från däck på alla tunga lastbilar som ska transportera råolja till raffinaderierna och sen transporten av diesel och bensin till bensinstationerna. Har vi räknar in det i ekvationen?

Råolja transporteras i tankfartyg.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant att det är så på ditt jobb. För det låter inte som det är så stor skillnad för taxiförare enligt artikeln jag länkade till:

”Ryan Todd has noticed something interesting about tyre wear on his taxis. When his Nissan LEAF electric taxis are delivered to him brand new, they are typically fitted with a high quality make of tyre like Michelin. The tyres usually last between 30,000 and 36,000 miles on the rear wheels, with the fronts lasting 20,000 miles.

While it is typical for front tyres to have shorter lifespans than rear tyres, Ryan notes that his diesel taxis do tend to get an extra 5,000 to 10,000 miles of lifespan out of their front tyres. This is because the LEAF is not only front wheel drive – so the front tyres are doing the steering as well as propulsion – but has a lot more torque from its motor than a diesel car, resulting in increased wear over time. If cheaper replacement tyres are fitted to his diesel or electric taxis, their lifespan of all four tyres is typically reduced by about 5,000 miles versus the original high-quality tyres – an important lesson for any vehicle driver.

Ryan notes, however, that the 30,000 to 36,000-mile lifespan of the rear tyres on his LEAF taxis is about the same as the rear tyres on his diesel taxis, since they aren’t propelling or steering the vehicle.

Det talas också om däck specialanpassade för elbilar.

Men kom på en grej till – partiklarna från däck på alla tunga lastbilar som ska transportera råolja till raffinaderierna och sen transporten av diesel och bensin till bensinstationerna. Har vi räknar in det i ekvationen?

Ja kör man taxi kanske det är annat än stora pumpar/mekutrustning i stora bilar, är ingen expert men mönsterdjup och brutna intervallen talar för sig själva hos oss iaf. Kan tänka mig (för att anknyta till topic som någon nämner nedan x) ) att transportbolagen inte kör leaf utan fordon modell större än leaf bilen.

Specialdäck för elbilar har jag aldrig hört talas om, vet dock att det finns mer hållbara varianter.

Jodå, kommer säkert en jäkla massa partiklar från alla transporter kring raff-verksamheten och dom är absolut inte de sista som försöker pensla grönt om sig, precis som alla andra typ.

Tycker bara det allmänt trams att måla saker gröna/miljöarbete när det går ut på att maximera vinster i alla led. De typ... Whatever, tror ingen bryr sig om det levereras med a-traktor, drönare eller gasbil sålänge det är bästa priset. Företagen gör ju inte detta av egen fri vilja helt och hållet, mkt är styrmedel inrikes och EU nivå.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Finns väl egentligen ingen "Fri frakt" eller "Fri retur" allt bekostas ändå i slutändan av konsumenterna. Som någon redan nämnt, börja ta betalt för returer så slipper alla konsumenter vara med och betala för dom som utnyttjar systemet. Reklamationer och garantiärenden, där ska dock alltid företaget stå för frakten.

Sen att det blir en massa diskussioner om miljön, lite tröttsamt men hakar på. Det finns människor som värnar om miljön, all cred till dom, men i dessa sammanhang pratar vi då tyvärr allt för ofta om människor som vill vara coola och skaffar t.ex. en Tesla, en solcellsanläggning, senaste iPhone o.s.v. för det är det senaste och fräsigaste. Då har man nåt att impa med på andra

Egentligen handlar detta som vanligt om att företagen ska tjäna pengar(TJÄNA PENGAR!) och att vi ska konsumera som aldrig förr! Inte om miljön och att företagen är miljövänner och vill rädda världen.

Hetsen att ställa om i snabb takt i Sverige är totalt överdriven i min mening - pådriven av företagen som så klart vill tjäna massor med pengar(som vanligt). Låt andra länder med höga utsläpp ställa om först och använda den produktionskapacitet som finns i fabrikerna för att ersätta sina fordonsflottor och kolkraftverk före oss, där skulle det ge ett snabbare och bättre resultat för världens miljö. Kanske borde vi till och med överväga att ge bidrag till andra länder för en snabbare omställning, vilket skulle ge en betydligt bättre ROI om man räknar i sänkta utsläpp per krona.

<Uppladdad bildlänk>

Hur tror du den grafen skulle se ut om all tillverkning som sker i Kina istället skedde i länderna som importerar kinatillverkade produkter?