Snabbtest: Prestandapåverkan av två bildskärmar i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag upplever mer microstuttering och lägre FPS om jag har flera fönster uppe på min sekundärskärm.
Har fått som en vana att alltid köra WIN + D och sen tabba upp Discord om det används och sen öppna upp spelet.

Har också märkt att om jag kör Discord minimerat så laggar min mikrofon av någon anledning.

Misstänker att det är context switching som blir problemet och att appar får lägre prioritet om de är minimerade.

Har du testat att köra discord i admin läge på genvägen så micen inte tappar fokus?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@JonasT
Den/det här artikeln/kort-testet var alldeles utmärkt!

Skönt att se att i de flesta fallen verkar ha ingen till liten inverkan av att bara ha en andra skärm.
Framförallt för mig som nyligen börjat använda en andra skärm.

Sen är det ju som andra varit inne på att det beror ju på vad man har på det andra skärmen.
Om flera skärmar resulterar i att man kör fler krävande program än tidigare så påverkar det såklart.

Skrivet av lambdan:

Nu har ni ju testat två likadana skärmar med samma upplösning och hz (förmodligen), men jag har hört att Windows kan bete sig lite konstigt om man mixar upplösningar, skalning och speciellt uppdateringsfrekvens/hz. Borde testat det

Jag har två olika skärmar.
1024x1280@75Hz + 2560x1440@165Hz + G-Sync (FreeSync och G-Sync certifierad utan dedikerad G-Sync krets).
GeForce GTX 1060 6GB
Båda skärmarna inkopplade via displayport (1440p skärmen som primär skärm).
Kör ingen skalning i dagsläget.
Windows 10 64Bit.

Än så länge har jag inte märkt några problem.
Men jag har läst att det skulle varit mycket strul innan drivrutin <kommer inte ihåg versionsnummer>.
Så om man kör med äldre drivrutiner eller grafikkort äldre än Pascal (GeForce GTX 1000 serien) så kanske det fungerar dåligt.
Vet inte hur bra/dåligt det fungerar på grafikkort från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Trevligt test.
Men vad händer om man har uppe några program på den andra skärmen jämfört med att ha dessa program i bakgrunden på spelskärmen?

Det påverkar men ja det varierar. Handlar ju om flaskhalsar eller hårdvarudesigns/drivrutinsproblem.
Funktionen att använda NVIDIA RTX Broadcast till att fixa ljud och bild på steming verkar kunna dra en dell. Åtminstone på 2000 serien. Kanske något att titta närmare på? Något man ofta har dubbelkoll på en annan skärm för att se att det samt chat fungerar. @Jonast

Edit:
För övrigt hade Nvidia en bug som kom och gick i många år som gjorde att grafikorten inte stälde sig i 2D low läge om mer än en skärm var inkopplad. Så kortet var klockat högre än nödvändigt och lät mer än det borde ha behöft göra. Vid start var det korrekt men då det hade gått upp i högre clock gick det aldrig ner hela vägen igen. Men det var några år sedan jag såg det problemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kul med lite mer ovanliga tester, finns säkert många andra teorier att testa.

Dock hade det varit intressant att se om det hade gett liknande resultat på klenare/äldre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Bra test och idé! Hade gärna även sett skillnader mellan endast skrivbordet uppe på andra skärmen och t.ex. webbläsare, textdokument eller video/film.

Detta borde också göras, jag upplever att mina spel fungerar mycket sämre om jag har t.ex. YouTube eller Twitch på andra skärmen.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Detta borde också göras, jag upplever att mina spel fungerar mycket sämre om jag har t.ex. YouTube eller Twitch på andra skärmen.

Klart att spelen fungerar sämre. Du drar mycket av minnet till att driva webbläsare.. Samt så får videokortet jobba mer. Men det hade vart intressant att få se mer exakta siffor

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är "obehagligt" med en sekundär skärm på då man spelar pga "ojämnt" ljus?

Permalänk
Medlem

kör 2 skärmar. main 3440x1440 ultrawide för spel o breda filmer , 100hz på den, nr2 skärmen 4k 60hz brukar köra film eller websurf.
båda på gtx 1080. inga problem, men spelar jag något som inte passar till "my big fat american gypsy wedding" så kör jag enbart på main skärmen. självklart så är inte allt bra....men så är det med data, då får man pilla med grejjerna. jag tycker alla borde prova flera skärmar.

Permalänk
Sjusovarn

@JonasT:

Ett spel som kanske kan vara intressant att testa om du i framtiden vill testa mer är PUBG. Minns skillnaderna som dag och natt när man bytte till en skärm. Framför allt om man hade olika upplösningar på skärmarna. Gick från 7-100fps med kraftiga dippar till 140fps+ med betydligt lenare flyt.

Permalänk
Medlem

På primär skärmen är det spel & surf som gäller och på sekundär rullar youtube mestadels.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Trevligt test, har funderat på det här väldigt länge, dock så har jag ingen dator längre förutom en laptop :I

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är helt klart ett intressant uppslag för framtida uppföljning!

I det här fallet ville jag hålla scopet för artikeln tajt, dels för att koncentrera mig på själva frågeställningen men också för att utesluta kringliggande faktorer och bara gå till botten med huruvida det sker ett prestandatapp när man hakar på en till bildskärm. Problemet när man börjar köra diverse applikationer i bakgrunden under mätningarna är att vi inte längre nödvändigtvis testar prestandaskillnaden med fler bildskärmar utan snarare resurshantering i Windows samt hur ytterligare belastning på CPU/GPU stjäl prestanda i spel.

Nu säger jag dock inte att det inte är intressant med den typen av tester, tvärtom! Men det tror jag passar bättre i en separat artikel som avhandlar mer kring hur mycket diverse populära bakgrundsprogram påverkan prestandan.

Stort tack för att ni testade, kul läsning!

Många intressanta följdfrågor, t.ex. om olika upplösning/hz gör någon skillnad, om en rullande videoström eller ett Chrome-fönster med många flikar på andra skärmen belastar annorlunda än när de ligger i bakgrunden vid endast en skärm.

Permalänk
Medlem

Gott och se sådana tester som man ofta pratar om, men som man i stort sett aldrig komer till botten med.

Hoppas ni går lite längre nästa gång, och testar med spelet i borderless på spelskärmen, och fullskärm av tex chrome på den andra. Helst med och utan den funktionen i windows som styr detta, alltså fullskärmsoptimeringar. Alla .exe kan luta sig emot dssa optimeringar om man vill, men de är inte på automagiskt. En del spel gör rätt så skaplig skillnad med detta på eller av faktist.

Allra helst skall man ju ha spelet i fullskärm, och allting annat i fönsterläge.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har två olika skärmar.
1024x1280@75Hz + 2560x1440@165Hz + G-Sync (FreeSync och G-Sync certifierad utan dedikerad G-Sync krets).
GeForce GTX 1060 6GB
Båda skärmarna inkopplade via displayport (1440p skärmen som primär skärm).
Kör ingen skalning i dagsläget.
Windows 10 64Bit.

Än så länge har jag inte märkt några problem.
Men jag har läst att det skulle varit mycket strul innan drivrutin <kommer inte ihåg versionsnummer>.
Så om man kör med äldre drivrutiner eller grafikkort äldre än Pascal (GeForce GTX 1000 serien) så kanske det fungerar dåligt.
Vet inte hur bra/dåligt det fungerar på grafikkort från AMD.

@lambdan också

Till för två veckor sedan satt jag med en 1440p i 144 hz och en 1080p som kördes i 60 hz (fast skärmen stöder 144hz, men den enda kabeln som var tillräckligt lång stödde bara 60hz). Det fungerade felfritt. Gpu är gtx 1070.

I många år satt jag med en 1080p-skärm och en 720p (eller lägre, inte helt säker) skärm (båda 60hz) med ett Ati radeon HD5870 och inte hade jag problem då heller.

Så jag tror nog att de som har problem med att köra två skärmar i olika upplösningar hör till undantagen

Permalänk
Medlem

Noterade ni någon skillnad i processorlast när ni körde 1 vs 2 skärmar? Tänker att ni testade med i9-10900K så ni har ju rätt så bra marginaler. Men för en som mig som sitter på en 4670k (och rx570) så blir små förändringar i processorlast rätt så betydande.

Permalänk
Medlem

Var väl bara ett par spel som dök lite men inget att gnälla för

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag ger alla tummar upp för detta test.
Alla bäckar små som man säger om man skulle ha en klen dator.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av lambdan:

Nu har ni ju testat två likadana skärmar med samma upplösning och hz (förmodligen), men jag har hört att Windows kan bete sig lite konstigt om man mixar upplösningar, skalning och speciellt uppdateringsfrekvens/hz. Borde testat det

Vet du exakt hur det ska bete sig konstigt då? Sitter med tre skärmar hemma, en 1440p 140hz och två 1080p 60hz och tycker det funkar rätt bra.
Brukar själv uppleva att specifika spel hamnar på fel skärm ibland och brukar alltid vara spelet i sig det beror på.
Vidare på känsliga spel så får jag ibland stutter om jag har något som drar GPU-kraft på en annan skärm (video eller liknande).

Windows i sig tycker jag funkar som det ska, men har inga prestandasiffror ifall det skulle vara bättre med bara min huvudskärm.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med fyra skärmar 4K 40" 60Hz, 4K 32" 60Hz, 1440p 32" 167Hz och 1440p 32" 170Hz(HDR).
Inte haft några större problem. Enda nu är väl StarWars Rouge Squadron som inte vill starta.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Dubbla skärmar sen typ 2007 eller nåt tjockskärmar då, trippla skärmar sen 2016 ungefär.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att duplicera skärmen och att utvidga skärmen (extend these display) och jag gissar på att de flesta som har två skärmar kör "extend these display"
Jag har som sagt problem med att duplicera skärmen men inte att utvidga den. Detta kan man testa genom att dra runt webbläsaren och på mitt system blir det väldigt ryckigt när skärmen dupliceras.

Skärm: 1080p 144hz
Tv: 1080p 60hz

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Får mig att fundera på om den i Windows 10 ypperliga funktionen att ignorera en ansluten skärm som om den vore fysiskt urkopplad från grafikkoret också innebär att prestanda också blir som om den faktiskt vore fysiskt urkopplad? 🤔

Nu var det inte stå stor skillnad med mer än en skärm aktiv enligt testet, men ändå.

För övrigt vore det fint med en genväg för att nå den funktionen som jag rätt ofta använder – någon som vet? Där i ”Display Settings” om man högerklickar på skrivbordet. Sitter inte vid Windows just nu, så kan inte kolla...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vet du exakt hur det ska bete sig konstigt då? Sitter med tre skärmar hemma, en 1440p 140hz och två 1080p 60hz och tycker det funkar rätt bra.
Brukar själv uppleva att specifika spel hamnar på fel skärm ibland och brukar alltid vara spelet i sig det beror på.
Vidare på känsliga spel så får jag ibland stutter om jag har något som drar GPU-kraft på en annan skärm (video eller liknande).

Windows i sig tycker jag funkar som det ska, men har inga prestandasiffror ifall det skulle vara bättre med bara min huvudskärm.

Är detta jag tänker på, men verkar ha blivit fixat på sistone https://blurbusters.com/new-windows-update-fixes-mixed-hz-mul...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har bara en skärm för "rekreation" men tror inte jag skulle vilja ha flera (om det ens får plats när man har ultrawide) då jag finner det störande. Växlar hellre till Item Manager och tillbaka om det behövs.
För arbete men två externa och identiska skärmar samt den bärbara skärmen upplever jag ingen prestandapåverkan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av lambdan:

Är detta jag tänker på, men verkar ha blivit fixat på sistone https://blurbusters.com/new-windows-update-fixes-mixed-hz-mul...

Ah, jo! Det där känner jag igen faktiskt nu när du säger det! Det var inte ofta jag stötte på det men har märkt det någon gång i alla fall!

Permalänk
Medlem

Hahhahaa snackade precis med kollegorna på jobbet om detta.
Spelar mest WoW och får 250fps med två skärmar men ligger på ca 150fps med en skärm. Makes sense

Permalänk
Medlem
Skrivet av enriktigkatt:

Är det bara jag som tycker det är "obehagligt" med en sekundär skärm på då man spelar pga "ojämnt" ljus?

Nej känner inte något sådant, du sitter inte med för hög ljusstyrka på dina skärmar?, samt hur belyst är ditt rum?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

En fråga som dyker upp är huruvida de prestandaförluster som ändå ses. Kvarstår de om man väljer "visa endast på skärm 1 eller 2"? Att alltså inaktivera 3na skärmen? Alltså att prestandatappet uppträder med anledning att två skärmar fysiskt är inkopplade i grafikkortet eller om det helt och hållet beror inställning i windows?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kör dubbla skärmar och gjort de länge. Smidigt och ha spelet på ena skärmen och HWinfo och Discord på den andra.
Även internet surfande är smidigt, just nu nyheterna på primära skärmen och Sweclockers på den andra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Coolt att ni testade just detta. Alltid något man funderat på hur mycket det påverkar och nu har man det äntligen på svart och vitt! Bra jobbat!