Ampere är här – Geforce RTX 3080 dubblerar prestandan hos RTX 2080

Permalänk
Hjälpsam

Black Friday kommer nog handla om att försöka slumpa bort alla gamla kort.

De nya kommer att sälja ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Bilder på Gigabytes kort är nu uppe på Inet.

EAGLE kortet såg rätt nice ut. känns som många tillverkare är påväg ifrån ett utseende som påminner om ett sagosvärd, vilket jag uppskattar.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Finns flera skojare på Blocket som säljer 2080ti för 7000kr och uppåt. 3070 är minst lika bra och kommer dessutom erbjuda bättre ray tracing och andra funktioner.

Jag hade INTE tagit risken att köpa ett 2080ti förrän riktiga recensioner är ute den närmaste månaden.

Visa signatur

/ Nero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du vet hur en placeholder fungerar va? Man får inte höja priset på en förbokning, bara sänka det, därav dessa högra placeholderpriser.

Så om jag beställer för 99.999 kr via Inet så kan jag få ett annat slutligt pris? Antar det nu, men Inet är fullbokad nu vad jag kan se.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Känns det som de KANSKE "fular" sig lite och att man inte kan förvänta sig dubbla FPS? Vad tror du? Kommer köpa ett 3080 ändå, för det var inte så jäkla dyrt jämfört med förra generationen.

Man ska absolut inte förvänta sig dubbla FPS på ett Ampere-kort som har dubbla TFLOPS som ett Turing. Detta då en SM innehåller fler saker än bara CUDA-kärnor, verkar bara vara just antalet CUDA-kärnor som fördubblas medan övrigt är samma som Turing (räknat per SM och MHz).

Ovanpå det ökar ju inte ROPs och bandbredd mot RAM i närheten lika mycket som antalet CUDA-enheter, så prestandaökningen beror på var primär flaskhals är.

DF jämförelse mellan 2080 och 3080 är det bästa vi har att gå på nu. Då ser det ut som ~70-100 % bättre i titlar med RTX-on och 60-70 % bättre i titlar med RTX-off.

Har lovat ett Ampere till grabben. Tänkte 3070, fast tycker 3080 ser ut att erbjuda så mycket mer i förhållande till priset så blir nog ett sådant. Väntar med köp till mig själv, får köra på hans Turing-kort ett tag. Men kanske bli ett 3090 för maximal GPGPU-boost i början av nästa år

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det kommer ett 3080Ti/S med mer minne då 10GB känns i minsta laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Den jämförelsen nvidia faktiskt gjorde var RT + DLSS vs ingen RT eller DLSS. Dvs du får mer ögongodis och mer FPS. Vill du inte ha RT men bara DLSS kommer FPS kuta iväg som sjutton, och enligt DFs test är vanlig rasterisering utan DLSS även den mycket högre på nya korten.

Grymt!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

undra när vi kan tänkas få recensioner? borde väl dyka upp innan den 17sep kan man tycka... Jobbigt nu blir det lång väntan igen på nyheter.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNero:

Finns flera skojare på Blocket som säljer 2080ti för 7000kr och uppåt. 3070 är minst lika bra och kommer dessutom erbjuda bättre ray tracing och andra funktioner.

Jag hade INTE tagit risken att köpa ett 2080ti förrän riktiga recensioner är ute den närmaste månaden.

Jag skulle nog tänka såhär..
Siktar man på 1080p och har en tillhörande skärm är 2080ti fortfarande toppklass för sina pengar. Alternativt SLI setup.
Vill man blicka framåt mot 1440p och uppåt är 3xxx serien en självklarhet.

Permalänk
Inaktiv

Enda jag egentligen saknat från presentationen igår var att korten också gick att köpa hem redan då igår kväll. Nu är det ju inte långt bort lanseringsmässigt. Jag har själv väntat i nästan tre år på en vettig ersättare till 1080Ti så vad gör någon vecka till. Men ja... ändå.

Skrivet av wargreymon:

Vet inte hur sjutton folk resonerar alltså. Även om 2080Ti är något snabbare än 3070 som kostar 5600:-, varför betala 1000:- (sett bud på 6600:-) mer för någon extra % på ett begagnat kort? Kan de ju lika gärna lägga till lite extra för ett 3080 som springer åttor runt 2080Ti. Enligt Digital Foundry eller vilka det var som testade, ligger ju 3080 60-90% över 2080 även i vanlig rasterisering.

Verkligen, jag vet inte om det är så att en del som budar missat nya korten och vad de tycks tillföra eller om de är så vana att se priser på exempelvis 2080Ti runt 10 000kr att magkänslan de får fortfarande blir att buda.

När det är så nära släpp, förutom 3070 då, så kan man gott invänta nya korten. Snacka om att ångra sig när man betalar typ 7000kr för dessa gamla kort om bara någon vecka. Lär nog bli en kör med ånger från många som gjorde fel köp.

Visst, kan man få tag i dessa kort billigt så är det ju en sak. 2000-serien gillade jag inte utan inväntade hela tiden 3000, och där blir det 3090, kanske 3080 eller invänta 7nm/Super. Hade jag kunnat få tag i ett typ 2080Ti för säg 2000kr hade det nog varit lockande, men näe. Vill ha nytt. Vill ha garanti.

Upp till folk hur de gör förstås men känns verkligen som att många gör misstag. Framförallt med 2000-serien och även 1000-serien.

Skrivet av Vimsig:

Länka test som visar att 3080 springer åttor runt 2080ti pls

Länka test som visar att 3080 inte springer åttor runt 2080ti pls

Ganska uppenbart att 3000-serien kommer krossa 2000-serien. Inget som behöver bevisas, vi vet alla det redan. Ser ut att vara ett ovanligt kliv framåt prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hoppas på att det kommer ett 3080Ti/S med mer minne då 10GB känns i minsta laget.

I minsta laget för vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har lovat ett Ampere till grabben. Tänkte 3070, fast tycker 3080 ser ut att erbjuda så mycket mer i förhållande till priset så blir nog ett sådant. Väntar med köp till mig själv, får köra på hans Turing-kort ett tag. Men kanske bli ett 3090 för maximal GPGPU-boost i början av nästa år

Bästa farsan i stan. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte hur sjutton folk resonerar alltså. Även om 2080Ti är något snabbare än 3070 som kostar 5600:-, varför betala 1000:- (sett bud på 6600:-) mer för någon extra % på ett begagnat kort? Kan de ju lika gärna lägga till lite extra för ett 3080 som springer åttor runt 2080Ti. Enligt Digital Foundry eller vilka det var som testade, ligger ju 3080 60-90% över 2080 även i vanlig rasterisering.

Är de listade nånstans för 5600 eller har du gjort en egen konvertering av priser?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är de listade nånstans för 5600 eller har du gjort en egen konvertering av priser?

Han utgår nog från priserna nvidia har listat här: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är de listade nånstans för 5600 eller har du gjort en egen konvertering av priser?

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Fixar 3080 4K@120hz eller måste man ha 3090? Fattar att svaret kommer i testerna men vill liksom förbereda plånboken redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

I minsta laget för vad?

Tja, mitt kort drar upp i 9-10 gb när jag kör Flight sim, så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morannon:

Fixar 3080 4K@120hz eller måste man ha 3090? Fattar att svaret kommer i testerna men vill liksom förbereda plånboken redan nu

Nu gissar jag bara men jag tror att du måste ha 3090 eftersom det är väl det enda kortet med HDMI 2.1? Om jag minns rätt klarar HDMI 2.0b max 60hz i 4K. Men jag kan ha fel så jag tar inte gift på det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Snart dags att pensionera mitt 980Ti alltså.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Nu gissar jag bara men jag tror att du måste ha 3090 eftersom det är väl det enda kortet med HDMI 2.1? Om jag minns rätt klarar HDMI 2.0b max 60hz i 4K. Men jag kan ha fel så jag tar inte gift på det.

Enligt nvidias hemsida så har 3070/3080/3090 hdmi 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Håller med många andra om att det saknas något mellan 3080 och 3090. Det är det enda som gör mig osäker om jag vill uppgradera nu. 3080 verkar precis på gränsen för att göra övergången till 4K med RT. Några till FPS hade varit trevligt för att känna mig bekväm med att byta från en 1440p skärm. Någon som har erfarenhet av 4K med förra generationens GPUer som kan spåda hur bra dessa kommer klara av 4K?

Vet inte riktigt om det finns utrymme för något där emellan då det kommmer skilja väldigt lite mellan 3080 och 3090 baserat på specifikationerna (kanske runt 20%). Det enda jag kan tänka mig är en lite högre klockad 3080 Super med 20Gb minne.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är de listade nånstans för 5600 eller har du gjort en egen konvertering av priser?

Som andra skrivit, Nvidias officiella priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Han utgår nog från priserna nvidia har listat här: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Skrivet av wargreymon:

Som andra skrivit, Nvidias officiella priser.

Nice, 7825kr kan man leva med! Märkligt att det inte är jämt pris, dvs 7800 eller typ 7799kr. 5599 eller 5600kr.

Eller firar de 25 år eller nått?

Edit: Typ direkt valutakonvertering plus moms. Inga påslag här inte! Vågar man lita på det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Enligt nvidias hemsida så har 3070/3080/3090 hdmi 2.1

Tack! Det var Sweclockers som fintade bort mig när de skrev 2.0 under 3080 igår. De har tydligen korrigerat det nu.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Så om jag beställer för 99.999 kr via Inet så kan jag få ett annat slutligt pris? Antar det nu, men Inet är fullbokad nu vad jag kan se.

Läste någonstans här på forumet att Inet sagt att det inte blir några förbokningar av Ampere utan när det släpps så kan man köpa det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Nice, 7825kr kan man leva med! Märkligt att det inte är jämt pris, dvs 7800 eller typ 7799kr. 5599 eller 5600kr.

Eller firar de 25 år eller nått?

Edit: Typ direkt valutakonvertering plus moms. Inga påslag här inte! Vågar man lita på det?

Kan förstås bli dyrare, men förhoppningsvis är det ett tillräckligt nära pris att man kan sikta in sig, och något högre på kort med rejälare kylning.

Känns ändå lovande att Nvidia själva gått ut med priser.

Permalänk

Hur parar man ett 3080 kort bäst med cpu och moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nice, 7825kr kan man leva med! Märkligt att det inte är jämt pris, dvs 7800 eller typ 7799kr. 5599 eller 5600kr.

Eller firar de 25 år eller nått?

Edit: Typ direkt valutakonvertering plus moms. Inga påslag här inte! Vågar man lita på det?

Du kan nog lita på det, var exakt samma med Turing, men dollarn låg ju högre då (med Turing var det faktiskt lite billigare än MSRP * dollarkurs * 1.25).

Skrivet av gammalealdst:

Hur parar man ett 3080 kort bäst med cpu och moderkort?

Du kan nog kolla på ett CPU test idag och se hur de lirar med 2080Ti. Annars kommer Sweclockers testa med både Intel 10900K och PCI-Express 4.0 i höst har de sagt. Däremot borde det inte spela någon roll om du har PCI-Express 3.0 eller 4.0.

Permalänk
Medlem

Rykten om ett 3070 Ti med 16GB VRAM nu, via Lenovo.
Kanske redan skrivits om det i tråden.
Men i så fall tror jag starkt på ett 3080 Ti också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@DeNero: Finns även samma här på sweclockers. Folk lägger ut sina 1080 ti samt 2080 ti för 4000:- respektive 9000:-. Verkar finnas folk som vill betala, undrar om de läst något om 3000 serien eller om de lever i blindo.. :S