Ampere är här – Geforce RTX 3080 dubblerar prestandan hos RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inget snack om nya titan rtx "Ampere" då ??? eller 3070 ti sa han inget om heller

Vart är TITAN RTX "Ampere" ????????? skulle den inte komma eller vad har jag missat

Han sa väl att 3090 "är Titan" för 3000 series, att det är samma prestanda som om de skulle ha byggt en Titan men att 3090 inte kommer vara lika begränsad i upplaga. (... eller så är det jag som har missförstått något i presentationen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hur långt efter brukar en TI version komma? Hur var det med 1080/2080?

Det varierar men jag skulle inte hålla andan i varje fall.

Permalänk

Kanske en jättedum fråga men har jag för lite kraft i min psu för att kunna köra ett 3080? Jag har en seasonic focus gx 650w 80+gold sen så har jag en ryzen 3600 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hur långt efter brukar en TI version komma? Hur var det med 1080/2080?

780 Ti kom ungefär ett halvår efter 780, 980 Ti och 1080 Ti kom ungefär ett år efter 980 och 1080, och 2080 Ti kom en vecka efter 2080.

Permalänk
Medlem

Har ett 1080Ti och funderar på att helt utan vettig orsak byta upp mig till ett 3090. Onödigt mycket prestanda för programmeringsdator. Men ibland startar men ju ett FPS-spel och behöver maxa FPS... nörd som man är

Frågan är, jag försökte hitta någonstans att faktiskt förboka. Men Inet hade 99.999 kr... Vill helst förboka till det pris som nämns i artikeln. Sen vänta på min tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

780 Ti kom ungefär ett halvår efter 780, 980 Ti och 1080 Ti kom ungefär ett år efter 980 och 1080, och 2080 Ti kom en vecka efter 2080.

Aha. okej tack!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Kanske en jättedum fråga men har jag för lite kraft i min psu för att kunna köra ett 3080? Jag har en seasonic focus gx 650w 80+gold sen så har jag en ryzen 3600 också

Ska inte vara några problem

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Kanske en jättedum fråga men har jag för lite kraft i min psu för att kunna köra ett 3080? Jag har en seasonic focus gx 650w 80+gold sen så har jag en ryzen 3600 också

Rekommenderad för 3080 verkar vara 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Folk har redan börjat lägga ut på Tradera, allt från 6000 upp till 10.000 ... startpris

https://www.tradera.com/search?q=rtx%202080&sortBy=AddedOn

Svindyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det går inte att få bättre bildkvalite genom att skala upp från en lägre upplösning. Om DLSS använder sig av texturförbättringstekniker kan man implementera dem generellt och köra native 4K för att få ännu bättre kvalite. Många är imponerade över skärpan med DLSS 2.0 men skärpa kan man lägga till även i native 4K, Nvidia har ett filter för det till och med.

Du missförstår mig, det är inte alltid (någonsin?) rimligt att ha 4K eller 8K texturer med korrekt texture mapping, vilket är anledningen till att alla spel ser ut som blaskiga förstorade frimärken när man tittar på texturerna hyfsat nära. Det finns några undantag via moddar, typ Witcher 3 HD mod, men mig veterligen ingenting från någon speltillverkare.
Skärpan i DLSS 2.0 är inte bara skärpa, den genererar data utifrån en modell.

Det handlar således inte om bättre än teoretisk bildkvalitet utan bättre baserad på verkliga förhållanden.

Permalänk
Medlem

Nya konsolerna känns ju inte lika imponerande längre...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Toss3:

@Yoshman: Tycker detta var ganska intressant:
https://i.imgur.com/lCF6mWD.png

Så blir intressant att se hur det påverkar prestandan.

Är helt övertygad att om att det kommer finnas fler restriktioner kring när man når peak-FP32 i Ampere mot framförallt Turing.

En av nyheterna i Turing var ju att kunna köra FP+INT samtidigt samma cykel. Just som GN spekulerar om är det väldigt sannolikt att Ampere endera kan köra FP+FP (så dubbla FP32 prestandan) eller FP+INT (identiskt med Turing, vilket halverar FP32 kapaciteten till att bli samma som Turing räknat per SM och MHz) samma cykel.

Och är också övertygad om att detta är ett väldigt bra designbeslut då det man gör på grafikkort ytterst sällan har exakt 1:1 fördelning mellan FP32+INT (kan vara fallet i vissa GPGPU fall, men är inte optimalt för spelprestanda), vilket i praktiken betyder att Turing har för stor INT kapacitet om man tittar på just spel-fallet.

Genom att möjliggöra FP+FP eller FP+INT är det nu möjligt att helt dynamiskt skifta mellan 100 % FP32 + 0 % INT till 50 % FP32 + 50 % INT beroende på vad som krävs för tillfället. Moderna spel verkar ofta ligga på 20 - 40 kanske 50 % INT andel, vilket betyder att ställd mot Turing (räknat per CUDA-kärna) blir en faktiskt effektivitet på Ampere någonstans mellan x0,5 (vid 50 % INT) till x1,0 (vid 0 % INT).

GN visar också detta som kanske förklarar hur ~70 % högre rå RT-kapacitet ändå kan ge 80-100 % bättre RT-prestanda

Exakt detaljer kring hur RT-kärnorna fungerar i Turing saknas. Det vi vet med säkerhet är att DXR (och motsvarande i Vulkan) använder alltid både RT-kärnor och CUDA-kärnor för att göra raytracing. Om Turing inte kunde köra RT-kärnorna helt parallellt med CUDA-kärnorna fungerade RT-kärnorna mer som special ALUs till CUDA-kärnorna än separata beräkningsenheter. Nu verkar det mer som CUDA-kärnor och RT-kärnor är mer frikopplade, vilket då gör att CUDA-kärnorna påverkas mindre av DXR då man samtidigt kan köra raytracing med andra uppgifter som enbart kör på CUDA-kärnorna.

I korthet: när man kör DXR har Ampere högre IPC än Turing, men när man kör enbart med CUDA-kärnorna har Turing högre IPC än Ampere (fast Ampere är ändå snabbare då man dubblat antal CUDA-kärnor per SM, så absolut kapacitet mer MHz och SM är högre i Ampere oavsett vad man gör).

Det lär klarna rätt mycket mer när Nvidias Ampere whitepaper släpps. Förhoppningsvis kommer det någonstans mellan nu och släppet av 3080.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Håller med! 2080ti borde vara värt 4-5000 max begagnat när man kan köpa 3070 för 5-6000 nytt. Dock är vi inte där ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nu blir 2080TI billigt och köpa beg

Jo men vill man de när 3070 för 5600 är bättre? Isf för max 4tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med! 2080ti borde vara värt 4-5000 max begagnat när man kan köpa 3070 för 5-6000 nytt. Dock är vi inte där ännu

Helt galet! Ser folk här på forumet bjuder 7000kr för gamla 2080ti precis nu. Dom måste ju ha 0 koll lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Hur brukar priserna stå sig efter ett år? I många andra branscher så är det ju alltid svettigast för early adpoters. Samma här?

Även om priserna är lägre än 20-serien och att marknaden börjar vänja sig så får vi ju inte glömma av att det är helt hysteriskt mycket för ett grafikkort.

Fuck it... jag skall ha ett 3090. Glöm vad jag skrev...

Koller man på 20xx serien så har priserna ökat.
Jag ska inte göra samma fel igen. Köper direkt vid release

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket kort man ska köra på ifall man har 4k120Hz i TV:n och en Valve index(2880x1600 och 144Hz), räcker RTX 3070 då eller bör man sattsa på 3080 eller till och med 3090?

Nu när det börjar pratas om extremt höga upplösningar så kan VR få en bump i kvalité eller lägre tröskel för insteg när det kommer till prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår folk att man inte kan spela riktig 8K spelande med RTX 3090 utan endast uppskalad 8K med hjälp med DLSS.

Folk blir lurade! Glöm 60fps med 8K!

Big Navi kommer garanterat ligga runt RTX 3070 och RTX 3080 prestanda minst!

Man är bara lurad om man är ignorant och okunnig, och då ska man inte ha en 3090 heller, eller ens tänka på 8k än.

DLSS är inte något fusk eller något. Om ett spel stödjer det, så ser jag ingen anledning att inte använda det. Är i stort sett lika bra kvalitet som den upplösning man är ute efter.

Big Navi är en enigma, och folk bara gissar att de kommer konkurrera med Nvidia, trots att de inte lyckats på väldigt länge. De var på 7nm förra generationen också och det var inget att hänga i granen.

De kanske kan komma upp i 3080 prestanda, men det betyder ingenting om de inte har ett bra pris på det. Nvidia satte ett bra pris på 3080, och AMD för mig måste ligga långt under det för att jag ska skippa alla software-övertag Nvidia har, och ray tracing.

Hur som helst, om inte amd visar något innan 17:e September, så byter det i min bok att de inte har något att konkurrera 3080. Annars är något väldigt fel hos AMDs marketing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Helt galet! Ser folk här på forumet bjuder 7000kr för gamla 2080ti precis nu. Dom måste ju ha 0 koll lol

Som sagt, behöver man kort idag så finns ju inte 3000-serien ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som sagt, behöver man kort idag så finns ju inte 3000-serien ännu

Ja är man så skitnödig å inte kan vänta 14dar så. Fortfarande galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Ja är man så skitnödig å inte kan vänta 14dar så. Fortfarande galet

Kanske är folk som brister i färdigheten "omvärldsbevakning"

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Lite mer info om RTX IO och DirectStorage som dök upp igår, de går inte in på djupet men ger en överblick av hur det fungerar.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

Verkar intressant men jag misstänker det kommer ta tid innan vi får spel som utnyttjar det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta, samt lägre TDP och 7nm TSMC hade varit fint.

Galet att se vad folk budar på gamla 2080Ti i forumet. Känns smartare att invänta 3070-korten om man ändå nöjer sig med den prestandanivån. Och då nya kort och garanti på köpet.

Vet inte hur sjutton folk resonerar alltså. Även om 2080Ti är något snabbare än 3070 som kostar 5600:-, varför betala 1000:- (sett bud på 6600:-) mer för någon extra % på ett begagnat kort? Kan de ju lika gärna lägga till lite extra för ett 3080 som springer åttor runt 2080Ti. Enligt Digital Foundry eller vilka det var som testade, ligger ju 3080 60-90% över 2080 även i vanlig rasterisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte hur sjutton folk resonerar alltså. Även om 2080Ti är något snabbare än 3070 som kostar 5600:-, varför betala 1000:- (sett bud på 6600:-) mer för någon extra % på ett begagnat kort? Kan de ju lika gärna lägga till lite extra för ett 3080 som springer åttor runt 2080Ti. Enligt Digital Foundry eller vilka det var som testade, ligger ju 3080 60-90% över 2080 även i vanlig rasterisering.

Länka test som visar att 3080 springer åttor runt 2080ti pls

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Helt galet! Ser folk här på forumet bjuder 7000kr för gamla 2080ti precis nu. Dom måste ju ha 0 koll lol

Och nån budade 4000 kr på ett 1080ti i morse

Permalänk
Medlem

Prisskillnaden mellan 3080 och 3090 ger fint utrymme till ett 3080 Ti

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och nån budade 4000 kr på ett 1080ti i morse

Ännu värre lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Länka test som visar att 3080 springer åttor runt 2080ti pls

Springer väll inte åttor runt den, men enligt de benchmarks som Digital Foundry har gjort (bara sök på Youtube för video), så ligger 3080 70-80% över 2080 i medel för de spelen som testades. Vilket man sen kan ta över till 3080 vs 2080 TI, vad det nu blir.

Är sponsrat av Nvidia så klart, och de fick inte visa faktiska FPS värden, bara procent, men det är legit för de spelen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Länka test som visar att 3080 springer åttor runt 2080ti pls

Om 3080 är 60-80% snabbare än 2080 som de visade. 2080Ti är ~20 snabbare än 2080. Så vi borde se en 30-50% ökning ifrån 3080 jämfört med 2080Ti.

Permalänk

Pustar fortfarande ut över att jag fick mitt 1070 Ti sålt för 2500 kr ett par timmar efter utannonseringen