Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sterling:

Tack för tipset! Kan vara något att kika på även om jag känner mig färdig med vattenkylning.

Ang hårddiskar så tänkte jag snarare på anslutningar i ITX moderkort men det verkar inte skilja särskilt i funktionalitet.

Hur är sfx-nätaggen, högljudda?

Jag kör en Corsair SFX 600W Platinum-klassad nätdel i min NR200P i signaturen. Den är semipassiv, måste starta något tyngre spel innan fläkten faktiskt börjar snurra, och den låter aldrig mer än något annat i datorn. Den fläkt som sitter närmast mig när jag sitter vid datorn och kan se genom gallret om den är stilla eller igång. Men höra den kan jag inte.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4824309

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jag överväger en sådan här eller en NCASE M1 till höstens bygge. Vilken är egentligen bäst och varför?

Har inte byggt itx/sfx innan och kommer bygga för gaming/allt-i-allo runt mitt rtx3070. Hur mycket begränsar man sig i komponentval och temperaturer? Går det att få tyst, 700+watt kapacitet och ett par 3-4 st SSD i en sån här?

Alternativet är väl minsta möjliga ATX men då tycks det bara finnas miditowers att välja på. Typ Define-C. M-ATX är utdöd?

Jag har satt in 4 sata i fronten så det är inga problem med ett par sata diskar. Man måste bara montera ihop dom med varandra. Tror det finns bilder någonstans i tråden då jag tog iden från någon annan.

Edit: hittade bilden! https://i.ibb.co/34WfrnK/IMG-20200920-144822.jpg,
Ser i princip likadant ut för mig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av sterling:

Tack för tipset! Kan vara något att kika på även om jag känner mig färdig med vattenkylning.

Ang hårddiskar så tänkte jag snarare på anslutningar i ITX moderkort men det verkar inte skilja särskilt i funktionalitet.

Hur är sfx-nätaggen, högljudda?

Ja mitt moderkort har 4 sata anslutningar tror jag, plus två m2
Behöver du mer kan du t.ex. koppla in en pcie converter i m2 slotsen för att kunna sätta in ett till satakort
Får ju modda chassit då men är ju alltid skoj
Jag kör med en för att köra vive wireless

Corsairs Platinum nättagg är iaf rätt tysta, men många har tyvärr väldigt aggressiv fläktkurva

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Jag har satt in 4 sata i fronten så det är inga problem med ett par sata diskar. Man måste bara montera ihop dom med varandra. Tror det finns bilder någonstans i tråden då jag tog iden från någon annan.

Edit: hittade bilden! https://i.ibb.co/34WfrnK/IMG-20200920-144822.jpg,
Ser i princip likadant ut för mig.

Snyggt! Och riktigt smart!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ja mitt moderkort har 4 sata anslutningar tror jag, plus två m2
Behöver du mer kan du t.ex. koppla in en pcie converter i m2 slotsen för att kunna sätta in ett till satakort
Får ju modda chassit då men är ju alltid skoj
Jag kör med en för att köra vive wireless

Corsairs Platinum nättagg är iaf rätt tysta, men många har tyvärr väldigt aggressiv fläktkurva

Tack till Betty och alla andra för bra svar. (Ser också att vi haft Thermaltake Tsunami chassiet gemensamt )

Det blev ett NR200P till slut, parat med en AIO-kyld Ryzen 5900X och ett RTX-3070.
Corsair har gjort mig besviken med minnen och diskar tidigare men SF750 nätagget är fenomenalt bra.

Har riktigt fina temperaturer, allt över förväntan. Trångt att bygga men det gick till slut.

Gigabyte skickade med en kanonlösning för att kyla den frontmonterade M.2 disken med kylfläns, så har även fina temperaturer på Western Digitals nya svarta ssd-monster. B550I Pro AX heter moderkortet.

Skrivet av livsnjutaren:

Jag har satt in 4 sata i fronten så det är inga problem med ett par sata diskar. Man måste bara montera ihop dom med varandra. Tror det finns bilder någonstans i tråden då jag tog iden från någon annan.

Edit: hittade bilden! https://i.ibb.co/34WfrnK/IMG-20200920-144822.jpg,
Ser i princip likadant ut för mig.

Vad är det för bygel du har använt för att montera ihop diskarna? Klockren lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Tack till Betty och alla andra för bra svar. (Ser också att vi haft Thermaltake Tsunami chassiet gemensamt )

Det blev ett NR200P till slut, parat med en AIO-kyld Ryzen 5900X och ett RTX-3070.
Corsair har gjort mig besviken med minnen och diskar tidigare men SF750 nätagget är fenomenalt bra.

Har riktigt fina temperaturer, allt över förväntan. Trångt att bygga men det gick till slut.

Gigabyte skickade med en kanonlösning för att kyla den frontmonterade M.2 disken med kylfläns, så har även fina temperaturer på Western Digitals nya svarta ssd-monster. B550I Pro AX heter moderkortet.

Vad är det för bygel du har använt för att montera ihop diskarna? Klockren lösning.

Det är en mycket bra lösning! Däremot är jag ej den som kom på den :), samt att det inte är min bild. Jag tog bara och klippte till lite hårda plastbitar och gjorde hål i dom när jag gjorde mina.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter nu när jag kört chassit i drygt 10 månader...

Efter att ha moddat runt i chassit klämde jag in två 240 radiatorer, en 7" LCD skärm för AIDA panel och ett ett Sapphire Radeon 6800 refkort. Jag älskar chassit, det är kompakt och snyggt och gör sig fint på skrivbordet.

De problem jag haft är framförallt värmeutvecklingen... GPU genererade på tok för mycket värme vilket gjorde att jag i princip alltid kört utan glasfronten på, vilket jag grämt mig över såklart. Det slutade med (var iofs planen från början) att jag bytte ut refkylaren och slängde på ett EK-Quantum Vector RX 6800/6900 - Copper + Plexi vattenblock med backplate och sedan dess har jag inte ångrat mig en sekund. Den är helt knäpptyst och temp ligger numera på:
Idle GPU 35-37 grader
Idle CPU 37-40 grader
Full load GPU ca 60 grader
Full load CPU 65-70 grader (något OC)
Detta givetvis med glasfronten på!

Kan varmt rekommendera chassit, lätt bland de snyggaste och smidigaste att bygga i på marknaden. Här ser ni bygget för den som är intresserad. galleriet

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter nu när jag kört chassit i drygt 10 månader...

Efter att ha moddat runt i chassit klämde jag in två 240 radiatorer, en 7" LCD skärm för AIDA panel och ett ett Sapphire Radeon 6800 refkort. Jag älskar chassit, det är kompakt och snyggt och gör sig fint på skrivbordet.

De problem jag haft är framförallt värmeutvecklingen... GPU genererade på tok för mycket värme vilket gjorde att jag i princip alltid kört utan glasfronten på, vilket jag grämt mig över såklart. Det slutade med (var iofs planen från början) att jag bytte ut refkylaren och slängde på ett EK-Quantum Vector RX 6800/6900 - Copper + Plexi vattenblock med backplate och sedan dess har jag inte ångrat mig en sekund. Den är helt knäpptyst och temp ligger numera på:
Idle GPU 35-37 grader
Idle CPU 37-40 grader
Full load GPU ca 60 grader
Full load CPU 65-70 grader (något OC)
Detta givetvis med glasfronten på!

Kan varmt rekommendera chassit, lätt bland de snyggaste och smidigaste att bygga i på marknaden. Här ser ni bygget för den som är intresserad. galleriet

Det är riktigt läckert bygge du har gjort. Men visst fick du inte på chassitoppen med radiator i toppen?
Jag kör en 5900x med EK AIO 240 monterad i sidan som insug med gallersidan och ett RTX3070 med en halvbra gigabytekylare.
Har varken överklockat eller undervoltat någonting men vill ha adekvat kylning så att allting får boosta som det är tänkt.
CPU och GPU ligger båda på 70c under full load, fläktarna spinner upp ibland men inte så högt att det hörs när jag spelar med hörlurar.

Ser två möjliga vägar att gå för framtiden om skruvarsuget slår till:
1. Försöka modda 240mm blocket till toppen av chassiet, tror det skulle kunna gå om jag skär ur ett monteringshörn på båda fläktarna. Tror det skulle bli fint med glassidan då och bli läckert med RGB kompontenterna. Men jag vill inte offra chassitoppen, tycker den gör hela chassiet.
2. Byta ut alla fläktar till Noctua för lite tystare gång.

Ytterligare en spännande möjlighet vore en deshroud av gpun och kyla den med 2x120mm Noctua med distanser i botten.

Men för stunden är jag nöjd som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Det är riktigt läckert bygge du har gjort. Men visst fick du inte på chassitoppen med radiator i toppen?
Jag kör en 5900x med EK AIO 240 monterad i sidan som insug med gallersidan och ett RTX3070 med en halvbra gigabytekylare.
Har varken överklockat eller undervoltat någonting men vill ha adekvat kylning så att allting får boosta som det är tänkt.
CPU och GPU ligger båda på 70c under full load, fläktarna spinner upp ibland men inte så högt att det hörs när jag spelar med hörlurar.

Ser två möjliga vägar att gå för framtiden om skruvarsuget slår till:
1. Försöka modda 240mm blocket till toppen av chassiet, tror det skulle kunna gå om jag skär ur ett monteringshörn på båda fläktarna. Tror det skulle bli fint med glassidan då och bli läckert med RGB kompontenterna. Men jag vill inte offra chassitoppen, tycker den gör hela chassiet.
2. Byta ut alla fläktar till Noctua för lite tystare gång.

Ytterligare en spännande möjlighet vore en deshroud av gpun och kyla den med 2x120mm Noctua med distanser i botten.

Men för stunden är jag nöjd som det är.

Tackar!
Jodå jag har faktiskt toppen monterad men det går inte att fästa radiatorn i toppen. Den vilar istället på fyra "flärpar" gjorda av monteringsband som i sin tur vilar på chassiramen. Det jag fick göra var att trycka metallnätet en aning mot radiatorn för att forma det lite men det blev bra!

Om du deshroudar så får du gott om plats under ja, det är helt klart ett alternativ. Nu när jag bytte till vattenblock så är det gott om tomrum under kortet.

Edit: Bild här:

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

Är det någon testat med tjockiskortet 6800XT Red devil i detta? Jag är lite sugen på att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Är det någon testat med tjockiskortet 6800XT Red devil i detta? Jag är lite sugen på att prova.

Har inte 6800XT RD men kolla upp kortens mått. Har själv ett 6700XT 319 Merc som ligger rätt nära i mått.
32,3 lång och 13,2 högt. Så min är lite längre men lite mindre hög.
Och jag fick in det plus en tunn 120 noctua fläkt under. Så det blir tight men det ska gå att få in.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

Har inte 6800XT RD men kolla upp kortens mått. Har själv ett 6700XT 319 Merc som ligger rätt nära i mått.
32,3 lång och 13,2 högt. Så min är lite längre men lite mindre hög.
Och jag fick in det plus en tunn 120 noctua fläkt under. Så det blir tight men det ska gå att få in.

Snyggt! Håller sig kortet hyfsat tyst under last när det är placerat i botten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Snyggt! Håller sig kortet hyfsat tyst under last när det är placerat i botten?

Själv kan jag inte klaga. Låter lite när det snurra upp från 0 rpm mode men det gå snabbt över.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

Själv kan jag inte klaga. Låter lite när det snurra upp från 0 rpm mode men det gå snabbt över.

Gott, beställning lagd. Jag återkommer med resultatet!

Permalänk

Är det någon mening med att sätta 2 st slim fläktar i botten som blåser upp på grafikkortet? kör utan nu

Permalänk
Medlem

btw, nån som använt sig av den separat sålda PCE-e Gen.4 riser kabeln? Såg att proshop hade den, såg dock att nån på reddit hade mätt sin ordinarie gen.3 och den var tydligen 50cm...denna endast 20?
https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/Cooler-Master-Riser-...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

hej alla nr200p användare. Jag har tänkt att placera mitt chassi liggandes för att undvika problem med luft och pumpen osv. Mitt enda bekymmer då är att psu drar in luft från baksidan som jag tänkt kommer ligga nedåt. Går det att montera psu så att den tar luft innifrån chassit?

Detta innebär att mitt grafikkort inntar vertikal ställning i ordinarie pci4 socket på moderkott + att jag får raditatorn i toppen på chassit. Kanske inte snyggaste men den kommer inte synas något ändå.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

hej alla nr200p användare. Jag har tänkt att placera mitt chassi liggandes för att undvika problem med luft och pumpen osv. Mitt enda bekymmer då är att psu drar in luft från baksidan som jag tänkt kommer ligga nedåt. Går det att montera psu så att den tar luft innifrån chassit?

Detta innebär att mitt grafikkort inntar vertikal ställning i ordinarie pci4 socket på moderkott + att jag får raditatorn i toppen på chassit. Kanske inte snyggaste men den kommer inte synas något ändå.

Hej! Du kan fästa psu i front sidan istället för bakåt vet dock inte hur mycke luft den får då.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

Hej! Du kan fästa psu i front sidan istället för bakåt vet dock inte hur mucke luft den får då.

tack för svar, blev dock ingen liggande chassi. Mitt 7900 xTx verkar inte lida av det problemet

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |