Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ceogar:

Standard för folk som vill bygga dator om 1-3 månader

Suttit och väntat på mitt rätt länge nu.. tvivlar på att jag får det innan mitt 3080 anländer.

Mycket fint chassi

Skrivet av Daemon:

Innan tillgången är säkrad så är det nog lite tveksamt hursomhelst.

Jaså, är det så? Det var ju öken. Jag utgick från att det bara skulle vara att knalla ner och köpa ett, eftersom det lanserades hos alla de vanliga svenska återförsäljarna av en välkänd tillverkare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså, är det så? Det var ju öken. Jag utgick från att det bara skulle vara att knalla ner och köpa ett, eftersom det lanserades hos alla de vanliga svenska återförsäljarna av en välkänd tillverkare.

Många verkar ha väntat flera veckor eller månader, ganska illa faktiskt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Många verkar ha väntat flera veckor eller månader, ganska illa faktiskt

CM måste ha missbedömt marknaden för produkten rejält. Sedan känns den för priset och för vad det är som ett jävligt prisvärt chassi också. Speciellt om man jämför med Ncase M1, Dan A4-SFX och Ghost S1.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Inet har fått in lådan, fick sms idag att den plockas

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Höll på att beställa musmatta från Inet, när notis om att NR200P fanns i lager där. Klickade hem chassit direkt. Blir vardagsrumsburk då min fem år gamla NUC behöver lämna över till mer kompetent hårdvara.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Har inköpt denna och men går och velar lite angående nätaggregat inköp. Kommer antagligen just nu att köra vidare på min 6700k och köpa ett nytt grafikkort. Sedan göra en uppgradering under början av nästa år då blir det CPU och moderkort.

Man hade velat komma över ett corsair 750 watt men de verkar inte vara möjligt. De verkar komma in i slutet av året eller början av nästa, men det rycker i byggnerverna! Då är frågan kommer man undan med Corsair SF600 V2? För andra har skrivit att man avråder till att köpa ett sfx-l så tänkte att jag försöker hålla mig undan det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av livsnjutaren:

Har inköpt denna och men går och velar lite angående nätaggregat inköp. Kommer antagligen just nu att köra vidare på min 6700k och köpa ett nytt grafikkort. Sedan göra en uppgradering under början av nästa år då blir det CPU och moderkort.

Man hade velat komma över ett corsair 750 watt men de verkar inte vara möjligt. De verkar komma in i slutet av året eller början av nästa, men det rycker i byggnerverna! Då är frågan kommer man undan med Corsair SF600 V2? För andra har skrivit att man avråder till att köpa ett sfx-l så tänkte att jag försöker hålla mig undan det.

Lade själv om planerna, tanken var SF750 men har avbokat dessa samt mitt 3080 TUF OC och inväntar nu leveransen av en SF600 Platinum istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har inköpt denna och men går och velar lite angående nätaggregat inköp. Kommer antagligen just nu att köra vidare på min 6700k och köpa ett nytt grafikkort. Sedan göra en uppgradering under början av nästa år då blir det CPU och moderkort.

Man hade velat komma över ett corsair 750 watt men de verkar inte vara möjligt. De verkar komma in i slutet av året eller början av nästa, men det rycker i byggnerverna! Då är frågan kommer man undan med Corsair SF600 V2? För andra har skrivit att man avråder till att köpa ett sfx-l så tänkte att jag försöker hålla mig undan det.

Skrivet av anon5930:

Lade själv om planerna, tanken var SF750 men har avbokat dessa samt mitt 3080 TUF OC och inväntar nu leveransen av en SF600 Platinum istället.

Samma här, SF600 platinum på ingång. Blir nog befintligt 2070 Super som GPU initialt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Har inköpt denna och men går och velar lite angående nätaggregat inköp. Kommer antagligen just nu att köra vidare på min 6700k och köpa ett nytt grafikkort. Sedan göra en uppgradering under början av nästa år då blir det CPU och moderkort.

Man hade velat komma över ett corsair 750 watt men de verkar inte vara möjligt. De verkar komma in i slutet av året eller början av nästa, men det rycker i byggnerverna! Då är frågan kommer man undan med Corsair SF600 V2? För andra har skrivit att man avråder till att köpa ett sfx-l så tänkte att jag försöker hålla mig undan det.

Beror lite på, men finns en ATX bracket at ladda ner och 3d printa från CMs hemsida, tror det funkar med halvmodulärt nätagg och max 140mm djupt och ändå kunna ha lång GPU

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lade själv om planerna, tanken var SF750 men har avbokat dessa samt mitt 3080 TUF OC och inväntar nu leveransen av en SF600 Platinum istället.

Skrivet av Näbbdjuret:

Samma här, SF600 platinum på ingång. Blir nog befintligt 2070 Super som GPU initialt.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Beror lite på, men finns en ATX bracket at ladda ner och 3d printa från CMs hemsida, tror det funkar med halvmodulärt nätagg och max 140mm djupt och ändå kunna ha lång GPU

Blev ett likadant från webhallen för mig med, orkar inte vänta. Om man slår i taket i början får man väl undervolta grafikkortet (vega 64). Men förhoppningsvis kommer det inte behövas.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Amazon verkar ha SF750 för den som är intresserad, med varierande priser ser det ut som iofs

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Har idag ett NZXT h200i. Något som stört mig från första början och sedan även vid uppgradering av grafikkort var att det var extremt kort avständ mellan pci-e-platsen och meshplåten som är i botten av lådan. Dvs den plåten som är över psu:n.

Begränsade vilka gpu:er man kunde köpa. Hur ser denna bit ut på detta chassi, någon som har någon bra jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har idag ett NZXT h200i. Något som stört mig från första början och sedan även vid uppgradering av grafikkort var att det var extremt kort avständ mellan pci-e-platsen och meshplåten som är i botten av lådan. Dvs den plåten som är över psu:n.

Begränsade vilka gpu:er man kunde köpa. Hur ser denna bit ut på detta chassi, någon som har någon bra jämförelse?

Det lär inte var bättre i denna i det avseendet... se länken nedan, kräver lite moddning också. Sen kan du alltid montera det vertikalt om så önskas.
https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det lär inte var bättre i denna i det avseendet... se länken nedan, kräver lite moddning också. Sen kan du alltid montera det vertikalt om så önskas.
https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...

Ne det enda är väl vertikalt. Men känns som man chokar luftflödet totalt då om man samtidigt kör med glassidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har idag ett NZXT h200i. Något som stört mig från första början och sedan även vid uppgradering av grafikkort var att det var extremt kort avständ mellan pci-e-platsen och meshplåten som är i botten av lådan. Dvs den plåten som är över psu:n.

Begränsade vilka gpu:er man kunde köpa. Hur ser denna bit ut på detta chassi, någon som har någon bra jämförelse?

NR200P har ju tre expansionsplatser och därmed mer avstånd till botten än h200, så min gissning är att NR200P gör sig bättre i det avseendet än h200, särskilt om man installerar två fläktar i botten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Ne det enda är väl vertikalt. Men känns som man chokar luftflödet totalt då om man samtidigt kör med glassidan.

Det löser man men kräver lite trixande. Har du den vertikalt får du två fläktar i botten som gör jobbet, alla tester visar att chassit har utmärkt luftflöde så tror inte det är några problem

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Blev ett likadant från webhallen för mig med, orkar inte vänta. Om man slår i taket i början får man väl undervolta grafikkortet (vega 64). Men förhoppningsvis kommer det inte behövas.

Vet inte hur det gick för er men köpte också ett 600 Plat, fungerar utmärkt med min 3600 och 3080 så bör inte vara någon fara.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vet inte hur det gick för er men köpte också ett 600 Plat, fungerar utmärkt med min 3600 och 3080 så bör inte vara någon fara.

Japp sitter på mitt 600W PSU, har inte lika nya saker som dig men det verkar fungera som det ska. Kör ett VEGA 64 och en 6700k (stock) Får se om det går lika bra när man har uppgraderat.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Någon som har testat medföljande fläktar? Något att ha?

Hade tänkt köra Noctua F12 i botten och S12A i taket, men är lite snål.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Någon som har testat medföljande fläktar? Något att ha?

Hade tänkt köra Noctua F12 i botten och S12A i taket, men är lite snål.

De funkar men de är lite väl högljudda för min smak så de åkte ut direkt. Annars är de bra fläktar.

Kör själv 2st A12x25 i toppen, 2st A12x15 i botten och är helnöjd med ljud och prestanda! Lite dyrt men det kan det vara värt!

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem

Thermals för Rtx 3080 med luftkylning för CPU

Hej,

Någon som vet vilka temperaturer detta chassi presterar med en luftkyld CPU (UH-12s eller liknande) när man använder 3080? Hittar mest tester med AIO kylare nämligen och är lite sugen på luft men inte villig att få sämre prestanda i de fallet.

Permalänk
Skrivet av Stören:

Hej,

Någon som vet vilka temperaturer detta chassi presterar med en luftkyld CPU (UH-12s eller liknande) när man använder 3080? Hittar mest tester med AIO kylare nämligen och är lite sugen på luft men inte villig att få sämre prestanda i de fallet.

En månad sen du la upp det här men kanske fortfarande vill ha svar?

Jag har ett asus tuf oc 3080 och det maxar på ca 65 grader i syntetiska tester och jag kör en u12a till min 7700k, i spel maxar gpun på ca 55-60 grader.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk

Hej! Vet någon om det får plats med 2st 25mm Arctic Cooling P12 PWM fläktar under ett grafikkort som är 52mm tjock? (Msi 3060 ti 2x oc ventus) i nr200p

Permalänk
Medlem

Chassi: MasterBox NR200. Behöver inte en stor och flashig gejmingdata med RGB-disco. Anpassar övriga komponenter efter formfaktorn, men i samma anda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walterwakr:

Hej! Vet någon om det får plats med 2st 25mm Arctic Cooling P12 PWM fläktar under ett grafikkort som är 52mm tjock? (Msi 3060 ti 2x oc ventus) i nr200p

Det låter lite tight.

Mätte precis med ett skjutmått (vid baksidan av chassit), men eftersom jag inte orkade plocka ut något och har en 2x140 radiator sidomonterad så det är väl en lite halvdan mätning. Måttet hamnade iaf på 73 mm utan backplate.

52 + 25 mm landar ju på 77 mm, så om du nu skulle få in det så är det med våld och vaselin.
Sedan får man inte glömma GPU-sag på det, så troligtvis kommer grafikkortet ligga och vila på fläktarna, om du nu ens får in dem.

Permalänk
Medlem

Äntligen klar med mitt bygge, finns att se några bilder här:
https://www.sweclockers.com/galleri/15329-gamingdator-vattenk...

God jul!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

NCASE M1 är ett av de bästa SFX-chassin som gjorts. Det är grymt att det nu finns en "kopia" med tillgänglighet och lågt pris. 👍🏻

Permalänk
Medlem

Jag överväger en sådan här eller en NCASE M1 till höstens bygge. Vilken är egentligen bäst och varför?

Har inte byggt itx/sfx innan och kommer bygga för gaming/allt-i-allo runt mitt rtx3070. Hur mycket begränsar man sig i komponentval och temperaturer? Går det att få tyst, 700+watt kapacitet och ett par 3-4 st SSD i en sån här?

Alternativet är väl minsta möjliga ATX men då tycks det bara finnas miditowers att välja på. Typ Define-C. M-ATX är utdöd?

Permalänk
Skrivet av sterling:

Jag överväger en sådan här eller en NCASE M1 till höstens bygge. Vilken är egentligen bäst och varför?

Har inte byggt itx/sfx innan och kommer bygga för gaming/allt-i-allo runt mitt rtx3070. Hur mycket begränsar man sig i komponentval och temperaturer? Går det att få tyst, 700+watt kapacitet och ett par 3-4 st SSD i en sån här?

Alternativet är väl minsta möjliga ATX men då tycks det bara finnas miditowers att välja på. Typ Define-C. M-ATX är utdöd?

Du har ju också NR200P MAX med i leken, vilken kanske kommer vara smidigaste valet för helt nytt i SFX
https://www.sweclockers.com/nyhet/32341-cooler-master-introdu...

Personligen gillar jag verkligen mitt NR200P, precis rätt storlek för att klämma in mitt NH-D14 etc
https://www.sweclockers.com/galleri/15241-nr200p-overkill-luf...

Kör med en m2 ssd och en sata, men finns ju plats för fler än så

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Du har ju också NR200P MAX med i leken, vilken kanske kommer vara smidigaste valet för helt nytt i SFX
https://www.sweclockers.com/nyhet/32341-cooler-master-introdu...

Personligen gillar jag verkligen mitt NR200P, precis rätt storlek för att klämma in mitt NH-D14 etc
https://www.sweclockers.com/galleri/15241-nr200p-overkill-luf...

Kör med en m2 ssd och en sata, men finns ju plats för fler än så

Tack för tipset! Kan vara något att kika på även om jag känner mig färdig med vattenkylning.

Ang hårddiskar så tänkte jag snarare på anslutningar i ITX moderkort men det verkar inte skilja särskilt i funktionalitet.

Hur är sfx-nätaggen, högljudda?