Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har precis lämnat kontoret, men ska nog kunna bistå med en bild på måndag!

Tack på förhand

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Kanske nämnts redan men vet någon om en 3.5" hdd får plats emot nätaggsburen när man kör vertikal gpu? Beställde nyss och vill gärna ha vertikal gpu, men måste klämma in en hhd

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ursäkta min förvirring, men 55+55+15+15 ... jag är inte med på vad det är du räknar fram här?

Om totala möjliga tjockleken för radiatorer + fläktar under en vertikalt monterad gpu är 65+ mm (om jag förstod Jonas rätt), så blir det nog lite knepigt att få plats med två radiatorer ovanpå varandra i botten, om de nu inte är väldigt tunna då.

Fläktarna i mitten på mackan skulle för övrigt få det lite jobbigare än fläktarna högst upp, eftersom de skulle få noll "andningsutrymme" med radiator både under och över, men jag kan tycka att det borde fungera relativt bra ändå.

Haha, nej ibland går det för fort 😉 Jag räknade på att varje radiator (2 st) hade en tjocklek på 55 mm vardera och att två lager fläkt à 15mm skulle till utöver. Du förstod Jonas rätt, jag förstod Jonas fel - jag trodde det var 65mm kvar efter att man monterat grafikkortet i den nedre kammaren. Därför fortsatte jag envist att fråga om mått för den andra positionen! Min knasiga vision var ju att montera grafikkortet där uppe, ståendes, och sedan göra en radiatormacka i kammaren nertill, men jag missförstod helt måttbeskrivningen ifrån Jonas håll. Tack för svaren och visat tålamod 😁

Permalänk
Medlem

Funkar Noctua NH-U12A i detta chassit?
125 × 158 × 112 mm

Hur många Noctua 120mm ska man köpa för att maxa chassit och byta ut de medföljande om man kör kommande 3 slot RTX 3090?

Kan jag köra Noctua NH-U12A på CPU + en 240mm radiator för grafikkortet i detta chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Funkar Noctua NH-U12A i detta chassit?
125 × 158 × 112 mm

Hur många Noctua 120mm ska man köpa för att maxa chassit och byta ut de medföljande om man kör kommande 3 slot RTX 3090?

Jag fick plats med min NH-U12A i chassit. Du kan dock inte ha montering på sidan med den kylaren då den har minsta möjliga marginal till sidopanelen. Jag kör 2x NF-A12x25 i toppen och 2x NF-A12x15 i botten med mitt MSI RTX 2080 Gaming X Trio vilket är rätt tjockt på 55.6 mm. Är RTX 3090 60 mm tjockt så borde det gå att få in slimfläktar under men då ligger nog kortet mot fläktarna i princip.

Detta är min bild från föregående sida:

Dold text
Permalänk
Medlem

@Shiftypants: Det känns ju inte som att man får plats med NH-U12A för CPU och 240mm radiator för GPU i detta chassit då. Antar att man får skapa en loop för både CPU och grafikkort för att få det att lira då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Shiftypants: Det känns ju inte som att man får plats med NH-U12A för CPU och 240mm radiator för GPU i detta chassit då. Antar att man får skapa en loop för både CPU och grafikkort för att få det att lira då.

Snabbfästena i toppen gör att man inte kan fästa en radiator där. Men jag är övertygad om att det kommer finns folk som på något fyndigt sett modifierar eller säljer paneler som kommer ha fästen för radiatorer. Största AIO som går in i chassit verkar vara Arctic Freezer II 280 mm

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av rundkvadrat:

Kanske nämnts redan men vet någon om en 3.5" hdd får plats emot nätaggsburen när man kör vertikal gpu? Beställde nyss och vill gärna ha vertikal gpu, men måste klämma in en hhd

Avståndet från buren till rutan är 90mm, ett grafikkort (max 3 slots vertikalt monterat) bör vara ca 60-65mm och bakom bör det då vara 25-30mm...

Kommer jag ihåg rätt är väl en vanlig 3.5” hdd 25mm tjock, så det kommer mer eller mindre vara kontakt tror jag, men det borde gå. Annars går det kanske att klämma in den någon annanstans, till exempel mot fronten på insidan?

Tyvärr har jag inte de exakta måtten...

@JonasT kan nog hjälpa! Behöver alltså veta hur mycket som går in mellan vertikal GPU och nätaggsburen (3.5” möjligt?). Känns som att det borde gå

Permalänk

@medbor: Tack, nice. Då borde den ju gå in, backplate på GPU'n så lite kontakt är inga bekymmer Annars får man väl modda, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Funkar Noctua NH-U12A i detta chassit?
125 × 158 × 112 mm

Hur många Noctua 120mm ska man köpa för att maxa chassit och byta ut de medföljande om man kör kommande 3 slot RTX 3090?

Kan jag köra Noctua NH-U12A på CPU + en 240mm radiator för grafikkortet i detta chassit?

Har du en stor luftkylare så blockerar det ju vertikalt grafikkort och radiatormonteringen uppe på en gång, då måste gpu sitta nere och blockerar då radiator där.

Dessutom tror jag inte även om man moddar taket för en radiator att den kommer ha en chans att gå in på grund av luftkylaren...

Kör man tornkylare på cpu så blockerar man alltså helt vattenkylning i chassit. Och en lp-kylare på cpu tillåter potentiellt gpu under vatten med båda monteringarna, men begränsar då effektivt kylningen gör CPU alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du en stor luftkylare så blockerar det ju vertikalt grafikkort och radiatormonteringen uppe på en gång, då måste gpu sitta nere och blockerar då radiator där.

Dessutom tror jag inte även om man moddar taket för en radiator att den kommer ha en chans att gå in på grund av luftkylaren...

Kör man tornkylare på cpu så blockerar man alltså helt vattenkylning i chassit. Och en lp-kylare på cpu tillåter potentiellt gpu under vatten med båda monteringarna, men begränsar då effektivt kylningen gör CPU alltså...

Jag har inte sett någon göra det ännu, men jag skulle inte vara förvånad om det skulle gå att få in ett vattenkylt grafikkort med radiator i botten. Det verkar finnas runt 80mm för grafikkort+fläkt+radiator. Med en ultratunn radiator (typ tx240 på 20mm) och fläktar på 15mm så har man 45mm för grafikkortet. Med vattenblock ska det nog gå.

Sen vill man förstås ha lite luft mellan, och man vill kanske ha tjockare fläktar eller radiator... Men det ska nog gå.

Ett annat alternativ är att sätta tunna fläktar+radiator på sidan. Det skulle ge bra med utrymme för typ Noctua NH-L12S.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Radiator i botten?

Blir en aning tveksam efter tittat på Steve..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warzard:

Blir en aning tveksam efter tittat på Steve..
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Då blev ju radiator stödet i detta chassi effektivt 0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då blev ju radiator stödet i detta chassi effektivt 0...

Fast det är ju inte riktigt sant. För AIO så är det inte rekommenderat men NR200P är tillräckligt stort för att få plats med en 240 mm radiator i botten och en 92 mm bak för en custom loop. Sen kan du ju få in en D5 pump-/reservoarkombo. Sen vet jag inte om jag missade det men hörde inget om sidomonterade radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Fast det är ju inte riktigt sant. För AIO så är det inte rekommenderat men NR200P är tillräckligt stort för att få plats med en 240 mm radiator i botten och en 92 mm bak för en custom loop. Sen kan du ju få in en D5 pump-/reservoarkombo. Sen vet jag inte om jag missade det men hörde inget om sidomonterade radiatorer.

Pumpen ska vara så lågt som möjligt i loopen, så sidomonterat borde kunna fungera, men inte optimalt, men definitivt inte i botten.

Självklart blir det bättre med custom och en RES som kan absorbera luften, men nu handlade ju detta om AIO som alltså kanske fungerar i sidomonterat läge...

Jag tänker att största anledningen till AIO i chassit är glaspanel och vertikal GPU med radiator i botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pumpen ska vara så lågt som möjligt i loopen, så sidomonterat borde kunna fungera, men inte optimalt, men definitivt inte i botten.

Självklart blir det bättre med custom och en RES som kan absorbera luften, men nu handlade ju detta om AIO som alltså kanske fungerar i sidomonterat läge...

Jag tänker att största anledningen till AIO i chassit är glaspanel och vertikal GPU med radiator i botten

Jo jag är med på det. Men radiatorstödet blir inte effektivt 0. Det var det jag åsyftade. Jag tycker att det har blivit mycket frustration uttryckt på SweClockers på sistone där man säger att saker är dåliga så fort det inte passar ens egna användningsområde.

Det blir självklart en begränsning. Men efter komponentval så går det ju att välja ett chassi som passar ens behov. Är helt övertygad om att det kommer vara sjukt många som monterar sin AIO i botten iaf och sen får tillverkaren absorbera den kostnaden sen när det kommer till kritan och den börjar fungera dåligt. Får väl se om tillverkare av AIO kommer lägga in en disclaimer i garantin i framtiden att "felmonterade" kylare inte ersätts.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Nu har jag mätt och skulle säga 65 mm i total tjocklek med radiator och fläkt. Möjligtvis att det går att bygga någon millimeter eller två ytterligare.

Som utlovat har jag nu siffror med grafikkortet ståendes och den perforerade sidopanelen. Temperaturen landade på 78 °C med ett varvtal på 2 100 RPM, vilket kan jämföras mot 83 °C och 2 400 RPM med härdat glas, så rätt stor skillnad.

Strålande! Tack för den snabba uppdateringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jo jag är med på det. Men radiatorstödet blir inte effektivt 0. Det var det jag åsyftade. Jag tycker att det har blivit mycket frustration uttryckt på SweClockers på sistone där man säger att saker är dåliga så fort det inte passar ens egna användningsområde.

Det blir självklart en begränsning. Men efter komponentval så går det ju att välja ett chassi som passar ens behov. Är helt övertygad om att det kommer vara sjukt många som monterar sin AIO i botten iaf och sen får tillverkaren absorbera den kostnaden sen när det kommer till kritan och den börjar fungera dåligt. Får väl se om tillverkare av AIO kommer lägga in en disclaimer i garantin i framtiden att "felmonterade" kylare inte ersätts.

Annars borde man väl kunna ställa chassit upp och ner?

Permalänk
Medlem

Har precis köpt detta chassi och satt radiatorn i botten...... Antar att jag behöver göra om det så den blir i sidan då... Lite sugit att få all varmluft stråla ut i sidan dock.... Jag har försökt hitta en luftkylare som passar som skulle kunna klara av i9 9900k på 5.0ghz, men det verkar inte finnas något bra.... får typ 95c på processorn nu med vatten kylaren när jag kör Cinebench....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Har precis köpt detta chassi och satt radiatorn i botten...... Antar att jag behöver göra om det så den blir i sidan då... Lite sugit att få all varmluft stråla ut i sidan dock.... Jag har försökt hitta en luftkylare som passar som skulle kunna klara av i9 9900k på 5.0ghz, men det verkar inte finnas något bra.... får typ 95c på processorn nu med vatten kylaren när jag kör Cinebench....

Jag förstår att det inte är roligt att få 95 grader i Cinebench. Men det speglar ju inte verkliga scenarion du utsätter din processor för såvida du inte sysslar en massa med rendering. Det är extremt tungt att köra Cinebench och såvida du inte hamnar löjligt högt när du exempelvis spelar och dylikt så hade jag inte varit orolig.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rundkvadrat:

Kanske nämnts redan men vet någon om en 3.5" hdd får plats emot nätaggsburen när man kör vertikal gpu? Beställde nyss och vill gärna ha vertikal gpu, men måste klämma in en hhd

Skrivet av medbor:

@JonasT kan nog hjälpa! Behöver alltså veta hur mycket som går in mellan vertikal GPU och nätaggsburen (3.5” möjligt?). Känns som att det borde gå

Mäter detta på måndag och återkommer!

Om någon behöver något annat specifikt mått i chassit så är det bara att hojta.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Mäter detta på måndag och återkommer!

Om någon behöver något annat specifikt mått i chassit så är det bara att hojta.

Tackar, skulle vara nice att veta om det finns två mm till för en NH-D14/D15 (som sägs ta 160mm i anspråk)

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Har precis köpt detta chassi och satt radiatorn i botten...... Antar att jag behöver göra om det så den blir i sidan då... Lite sugit att få all varmluft stråla ut i sidan dock.... Jag har försökt hitta en luftkylare som passar som skulle kunna klara av i9 9900k på 5.0ghz, men det verkar inte finnas något bra.... får typ 95c på processorn nu med vatten kylaren när jag kör Cinebench....

Dina temps är troligen på grund av luft i pumpen enligt GN videon tidigare i tråden. Och sen skulle jag sätta den att suga in luft och utblås i toppen av lådan för att kylaren ska få kall luft att jobba med

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Har precis köpt detta chassi och satt radiatorn i botten...... Antar att jag behöver göra om det så den blir i sidan då... Lite sugit att få all varmluft stråla ut i sidan dock.... Jag har försökt hitta en luftkylare som passar som skulle kunna klara av i9 9900k på 5.0ghz, men det verkar inte finnas något bra.... får typ 95c på processorn nu med vatten kylaren när jag kör Cinebench....

Scythe Fuma 2 passar och klarar 9900K i 5.0GHz.

https://preview.redd.it/l79o9pgsf3g51.jpg?width=1280&format=p...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för tipset!. Nätdelen måste sitta i fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Tack för tipset!. Nätdelen måste sitta i fram?

Vet tyvärr inte. Det är inte mitt bygge, men har funderat på liknande. Marginalerna är oberoende antagligen små. Jag skulle nästan tro att luftflödet oberoende är bättre med nätagget fram.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Tackar, skulle vara nice att veta om det finns två mm till för en NH-D14/D15 (som sägs ta 160mm i anspråk)

De är tyvärr för höga. Sidopanelen ligger i princip dikt an mot kylaren med NH-U12S, så marginalerna finns inte där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De är tyvärr för höga. Sidopanelen ligger i princip dikt an mot kylaren med NH-U12S, så marginalerna finns inte där.

Plåt eller glassidan? Borde ju skilja lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Borde man inte vilja att den sitter så fläktarna trycker luft uppåt istället för sidledes - för att gagna skorstensdesignen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Borde man inte vilja att den sitter så fläktarna trycker luft uppåt istället för sidledes - för att gagna skorstensdesignen?

Jo det brukar fungera bättre, i alla fall enligt pudget systems tester på andra chassin. Dock tror jag inte det går. Antingen kommer det ta i någonstans eller så kommer gpu blockera all luft in i kylaren.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods