Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Säg att den här skärmen dyker upp någonstans på black friday för en 11-12000:-. Ni som har den, hade det varit värt att köpa den för ett sådant pris med tanke på allt strul som verkar komma med den?

Jag hade en G9 men skärmen sprack pga en glipa i vänstra övre hörnet, men jag var ganska nöjd tills dess fast det var mycket buggar.
Fick pengarna tillbaka och köpte istället en LG38GN950, inga problem och allt bara funkar.
Jag hade varit försiktig med en G9:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Säg att den här skärmen dyker upp någonstans på black friday för en 11-12000:-. Ni som har den, hade det varit värt att köpa den för ett sådant pris med tanke på allt strul som verkar komma med den?

Nej. Köp en skärm som fungerar istället. T.ex. en LG 38'' UltraGear 38GL950G. Hade skickat tillbaka min men är lite nojjig då senast jag skickade min CRG90 sprack panelen under transporten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Säg att den här skärmen dyker upp någonstans på black friday för en 11-12000:-. Ni som har den, hade det varit värt att köpa den för ett sådant pris med tanke på allt strul som verkar komma med den?

Ja, det hade jag. Det är en bra skärm - trots en del brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Ja, det hade jag. Det är en bra skärm - trots en del brister.

Samma här. Nu har jag ju i alla fall fått 120 Hz med G-Sync och så hemskt mycket mer lär det ju inte bli med så mycket pixlar i lite tyngre spel innan vi har en 5090 Ti att driva den med

Och jag skuile ha svårt med en så bred men plattare skärm.

(Betyder inte att jag inte väntar på en ny driver som funkar fullt ut med RTX 30x0.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Samma här. Nu har jag ju i alla fall fått 120 Hz med G-Sync och så hemskt mycket mer lär det ju inte bli med så mycket pixlar i lite tyngre spel innan vi har en 5090 Ti att driva den med

Och jag skuile ha svårt med en så bred men plattare skärm.

(Betyder inte att jag inte väntar på en ny driver som funkar fullt ut med RTX 30x0.)

Just så. Formen är bra och så. Sen kanske de fixar 240hz.

Jag ska lämna in skärmen nästa år så jag får en hel skärm tillbaka iaf utan glipan däruppe.

Permalänk
Medlem

Jag siktar in mig på en om den dyker upp till ett smaskigt pris under black friday. Hoppas den funkar med AMDs nya grafikkort bara, tänkte norpa ett 6900 xt när det släpps i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag siktar in mig på en om den dyker upp till ett smaskigt pris under black friday. Hoppas den funkar med AMDs nya grafikkort bara, tänkte norpa ett 6900 xt när det släpps i december

Jag väntar fortfarande på mitt 3080...

Permalänk
Medlem

Ny version av FW - 1008.1 - hos svenska Samsung.

Skall testa nu.

EDIT: 240 Hz med G-Sync och RTX 3090!

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag kan få tag i skämen direkt från samsung för 12800:-(studentrabatt). Vågar jag vänta på något bättre eller tror ni det är så bra som det blir?

edit: Jag väntar in black friday och ser om det blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag kan få tag i skämen direkt från samsung för 12800:-(studentrabatt). Vågar jag vänta på något bättre eller tror ni det är så bra som det blir?

edit: Jag väntar in black friday och ser om det blir billigare.

Hur mycket ligger 32" g7an I pris hos Samsung med studentrabatt? 🙂

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Hur mycket ligger 32" g7an I pris hos Samsung med studentrabatt? 🙂

6400:- Dom verkar köra 20% på skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jäklar vilket bra pris! Synd att man inte är student

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Jäklar vilket bra pris! Synd att man inte är student

Ja nåt ska man ha när man får ut maffiga 14000 efter skatt i csn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ny version av FW - 1008.1 - hos svenska Samsung.

Skall testa nu.

EDIT: 240 Hz med G-Sync och RTX 3090!

https://i.imgur.com/AEF8BEb.jpg

Trevligt! Jag väntar fortfarande på mitt RTX 3080...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ny version av FW - 1008.1 - hos svenska Samsung.

Skall testa nu.

EDIT: 240 Hz med G-Sync och RTX 3090!

https://i.imgur.com/AEF8BEb.jpg

Härligt! Blir dock omdirigerad till koreanska sidan men 1008.1 funkar finfint! 240hz, G-sync och HDR fungerar samtidigt!

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte köra G-SYNC utan att det flimrar och har sig, trots 1008.1 och senaste drivrutinerna från nVidia. (Jag har ett GTX 1080 Ti.)
Kör jag pendulumdemot i 50 fps så visar skärmen 59-61 Hz eller 116-120 Hz (den hoppar däremellan), väldigt synlig tearing på pendeln så synkningen är helt paj.

Verkar ju som att folk ändå har skärmar som inte flimrar, så det är kanske dags att ringa supporten och be dom byta ut min skärm känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kan fortfarande inte köra G-SYNC utan att det flimrar och har sig, trots 1008.1 och senaste drivrutinerna från nVidia. (Jag har ett GTX 1080 Ti.)
Kör jag pendulumdemot i 50 fps så visar skärmen 59-61 Hz eller 116-120 Hz (den hoppar däremellan), väldigt synlig tearing på pendeln så synkningen är helt paj.

Verkar ju som att folk ändå har skärmar som inte flimrar, så det är kanske dags att ringa supporten och be dom byta ut min skärm känner jag.

Sitter också med 1080ti och övervägde en g9 odyssey 49 men vad jag har förstått så funkar högst 120 Hz på max upplösning med 1000 serien pga avsaknaden av någon komprimering, behövs antingen 2 eller 3 serien.

Rätta mig gärna om jag har fel 😁👌

Permalänk
Medlem

G-sync funkar inte i alla spel tyvärr. Jag får ingen smooth bild i Yakuza 7 t.ex. Både känns och ser betydligt sämre ut än vad det gör med Doom Eternal t.ex.

Permalänk
Skrivet av Blub:

6400:- Dom verkar köra 20% på skärmar

Jag är student så det hade vart intressant, vart hittar jag det priset?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jag är student så det hade vart intressant, vart hittar jag det priset?

gå in på mecenat -> studentrabatter->teknik och mobil->samsung 20%->klicka på den så kommer du till samsungshemsida med rabatten aktiverad.

Permalänk
Skrivet av Blub:

gå in på mecenat -> studentrabatter->teknik och mobil->samsung 20%->klicka på den så kommer du till samsungshemsida med rabatten aktiverad.

Ah, där ja! Strålande, tack

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Ja, G-Sync och 240 Hz funkar jättebra i vissa spel; för mig bla Wreckfest och IL2-Sturmovik men inte i Dirt Rally 2 och Azzetto Corsa Competizione. (Funkar även i Heaven och Valley samt Pendulum.)

Jag misstänker att vi behöver en ny nVidia driver för att komma i "synk" med nya FW.

(3090)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Sitter också med 1080ti och övervägde en g9 odyssey 49 men vad jag har förstått så funkar högst 120 Hz på max upplösning med 1000 serien pga avsaknaden av någon komprimering, behövs antingen 2 eller 3 serien.

Rätta mig gärna om jag har fel 😁👌

Ja det stämmer, har dock inget med mitt problem att göra. Skärmen ska ju synka sin uppdatering med bildhastigheten grafikkortet producerar, vid låg fps börjar grafikkortet dubblera eller t.om trippla bilderna, men hos mig kör den alltså i 60 Hz när fps'en är på 50 och så hoppar den upp till runt 120 titt som tätt. Hade G-sync funkat som det skulle hade min skärm hållt sig runt 100 Hz och dessutom inte flimrat.

Men skärmen är helt underbar, jag kör med G-sync avstängt bara, flyter på fint ändå i 120 Hz. Har ingen brådis med att byta ut skärmen, garantin är ju ändå två år eller nåt.

Permalänk
Medlem

Ser nu på komplett att dom verkar ha sänkt det fasta priset från 15990kr till 13499kr

Permalänk

Måste ju säga att det lockar jävligt mycket att slå till på en G7 32". Sitter på en gammal samsung från 2012, nån 23" variant som var väldigt bra då, men som känns lite förbrukad i dagsläget. Men 1000R, känns som sjukt mycket böj? Tycker det känts på gränsen när man kollat på 1800R i butik, 1000 måste kännas extremt? Eller vad säger ni som har skärmen?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Måste ju säga att det lockar jävligt mycket att slå till på en G7 32". Sitter på en gammal samsung från 2012, nån 23" variant som var väldigt bra då, men som känns lite förbrukad i dagsläget. Men 1000R, känns som sjukt mycket böj? Tycker det känts på gränsen när man kollat på 1800R i butik, 1000 måste kännas extremt? Eller vad säger ni som har skärmen?

När jag lämnar denna 49" / 1000R och sätter mig vid min gamla platta 27" så ser det ut som den är vrängd bakåt. När jag sätter mig vid min 35" böjda skärm (1800R?) så ser den ganska platt ut

Så 1000R är extremt bra säger jag

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk

Elgiganten säljer skärmen för 11 990 kr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Elgiganten säljer skärmen för 11 990 kr nu

Såg precis det. Jag slog till på en

Permalänk
Medlem

Någon som provat köra linux på denna skärm? Är intresserad av hur pass nvidias linux drivrutiner samarbetar/bråkar med G9, speciellt när DSC funktionen behöver vara aktiv.

Visa signatur

Threadripper 1920X @ 3.8GHz | ASUS PRIME-A X399 | ASUS TUF RTX 3080 OC 10GB | Crucial 64GB (4x4) | SeaSonic X-1200 | Samsung EVO 960 250GB | DELL UP2516D

Permalänk
Medlem

Från +25 till +5 i lager på Elgiganten, gick fort. Kanske ett "BF" trix men funkade på mig :s