Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Bildexpert 📺

Ligger en sådan artikel på planeringen. Har samlat på mig en del filmklipp från just hoppande Hertz-mätare och annat som kan vara guidning till hur man ska tänka runt adaptiv synk.

Permalänk
Medlem

Pendulum med G-Sync:

240 Hz, Adaptive-Sync på ger G-Sync som kör dubbla Hz mot FPS:

Pendulum ligger under 60 FPS men jag får dubbla Hz på skärmens indikator.

(Asus Strix 2080Ti OC)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Senaste hotfix drivisen har fixat 3080/3090 240hz, så det kommer väl till gameready snart. Har provat och funkar fint. Kör FW 1006.2 på skärmen.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5099

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Senaste hotfix drivisen har fixat 3080/3090 240hz, så det kommer väl till gameready snart. Har provat och funkar fint. Kör FW 1006.2 på skärmen.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5099

Har det inte kommit väldigt många uppdateringar till denna skärm som alla ska vara den slutliga lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Senaste hotfix drivisen har fixat 3080/3090 240hz, så det kommer väl till gameready snart. Har provat och funkar fint. Kör FW 1006.2 på skärmen.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5099

Det funkar fortfarande inte. Man kan nu ställa in 5120x1440 @240hz HDR med Gsync utan black screen och oändlig loop.
Men om du kollar närmre så funkar inte Gsync med 240hz.

Ladda ner pendulum Gsync demo och testa. Gsync@240hz is still a no show

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Det funkar fortfarande inte. Man kan nu ställa in 5120x1440 @240hz HDR med Gsync utan black screen och oändlig loop.
Men om du kollar närmre så funkar inte Gsync med 240hz.

Ladda ner pendulum Gsync demo och testa. Gsync@240hz is still a no show

Du har rätt, jag provade aldrig GSync, kör VSync off. Kan inte se någon tearing ändå när skärmen går i 240hz. Var mest glad att skärmen äntligen blev 240, körde 1080ti som inte klarade det innan.

Permalänk

Någon som vet ifall 240hz läget funkar med flera skärmar inkopplade efter nya drivrutinerna från Nvidia? Sitter fortfarande och väntar på mitt rtx 3080 men vore kul att veta.

Permalänk
Medlem

Nu när AMDs gpu börjar komma närmare så är jag inte helt säker på om jag vill köpa denna och köra på nvidia utan det kan nog bli på AMD.
Är det någon som har skärmen som kör med Freesync och hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Någon som vet ifall 240hz läget funkar med flera skärmar inkopplade efter nya drivrutinerna från Nvidia? Sitter fortfarande och väntar på mitt rtx 3080 men vore kul att veta.

Det funkar inte ens med bara g9:an. Iaf inte med gsync

Permalänk
Medlem

Det här är lite rörigt.
Skärmen har stöd för:
Gsync compatible och freesync premium pro.

Men jämförs inte teknikerna såhär?
Gsync compatible (mjukvara) vs freesync (mjukvara)
Gsync (modul) vs freesync premium (mjukvara)
Gsync ultimate (modul m fläkt) vs freesync premium pro (mjukvara)

Isåfall är freesync premium pro en bättre teknik att använda än gsync compatible på denna skärm?
Amd kommer med ganska påkostade kort nu så man känner sig lite vilse?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av grahnen:

Det här är lite rörigt.
Skärmen har stöd för:
Gsync compatible och freesync premium pro.

Men jämförs inte teknikerna såhär?
Gsync compatible (mjukvara) vs freesync (mjukvara)
Gsync (modul) vs freesync premium (mjukvara)
Gsync ultimate (modul m fläkt) vs freesync premium pro (mjukvara)

Isåfall är freesync premium pro en bättre teknik att använda än gsync compatible på denna skärm?
Amd kommer med ganska påkostade kort nu så man känner sig lite vilse?

Skärmen använder VESA Adaptive som kallas för "G-sync" om det är Nvidias perspektiv och "Freesync" om det är AMD:s perspektiv.

Går inte att jämföra rakt av så där då det är en mishmash av hårdvara och högst varierande nivåer av certifieringar. Går igenom det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skärmen använder VESA Adaptive som kallas för "G-sync" om det är Nvidias perspektiv och "Freesync" om det är AMD:s perspektiv.

Går inte att jämföra rakt av så där då det är en mishmash av hårdvara och högst varierande nivåer av certifieringar. Går igenom det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Jag är helt med på att de inte kan jämföras så. Lite klumpigt skrivit av mig. Det jag menade var att teknikerna marknadsförs som om det skulle jämföras så.

Det jag undrar är igentligen hur freesync premium pro är jämfört med gsync compatible på denna skärm.
Försöker man söka på det så får man bara fram att "gsync ultimate funkar bättre än freesync premium pro". Den jämförelsen är rätt ointressant om man har denna skärm.

Jag kör själv denna skärm med ett titan Xp och gsync fungerar lite när det vill känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Jag är helt med på att de inte kan jämföras så. Lite klumpigt skrivit av mig. Det jag menade var att teknikerna marknadsförs som om det skulle jämföras så.

Det jag undrar är igentligen hur freesync premium pro är jämfört med gsync compatible på denna skärm.
Försöker man söka på det så får man bara fram att "gsync ultimate funkar bättre än freesync premium pro". Den jämförelsen är rätt ointressant om man har denna skärm.

Jag kör själv denna skärm med ett titan Xp och gsync fungerar lite när det vill känns det som.

Det är ingen skillnad i features oavsett om du använder nvidia eller AMD vad jag förstår. Skärmen ska funka likadant oavsett om du använder ett grafikkort från nvidia eller AMD. Dvs DSC/VRR/HDR/10bit/240hz etc. I praktiken funkar just nu inte Gsync/freesync/vrr (eg vesa adaptive sync som @laxpudding förtydligade) när skärmen körs i 240hz oavsett grafikkort. Hdcp funkar inte heller men det bryr sig inte alla om. Och nu har jag ju inte skärmen kvar längre men jag följer utvecklingen lite och jag tror inte problemet med GPU skalning är löst heller.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jo, 240 Hz med G-Sync funkar med mitt Asus Strix 2080 Ti OC (som nu sitter i sin kartong bredvid datorn... )

(Ja, funkade i alla fall med den drivern som gällde då det satt i datorn.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det är ingen skillnad i features oavsett om du använder nvidia eller AMD vad jag förstår. Skärmen ska funka likadant oavsett om du använder ett grafikkort från nvidia eller AMD. Dvs DSC/VRR/HDR/10bit/240hz etc. I praktiken funkar just nu inte Gsync/freesync/vrr

Att skärmen fungerar likadant är jag mycket tveksam till.

Bara senaste månaden så har Nvidia fixat många problem som funnits.

Jag tänker mer på saker som HDR och LFC som freesync premium pro har iallafall på pappret stöd för. Det är väll inget som Gsync compatible utlovar med sin stämpel?

Därför undrar jag om freesync premium pro är en mer avancerad klassning om vad som skall fungera än gsync compatible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Att skärmen fungerar likadant är jag mycket tveksam till.

Bara senaste månaden så har Nvidia fixat många problem som funnits.

Jag tänker mer på saker som HDR och LFC som freesync premium pro har iallafall på pappret stöd för. Det är väll inget som Gsync compatible utlovar med sin stämpel?

Därför undrar jag om freesync premium pro är en mer avancerad klassning om vad som skall fungera än gsync compatible.

Skärmen stöder som sagt den öppna standarden vesa adaptive sync. Nvidia kallar detta gsync compatible och amd kallar detta freesync. Featureset är samma. LFC och HDR utlovas av samsung inom ramen för implementationen. Det är ju som du vet lite skakigt i vad som funkar och vad som inte funkar dock och grafikkortstillverkarna försöker kanske lösa så gott det går men eventuellt är samsungs implementation otilräcklig. Den som lever får se om problemen löses.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Skärmen stöder som sagt den öppna standarden vesa adaptive sync. Nvidia kallar detta gsync compatible och amd kallar detta freesync. Featureset är samma. LFC och HDR utlovas av samsung inom ramen för implementationen. Det är ju som du vet lite skakigt i vad som funkar och vad som inte funkar dock och grafikkortstillverkarna försöker kanske lösa så gott det går men eventuellt är samsungs implementation otilräcklig. Den som lever får se om problemen löses.

Ja men om samsung skriver att skärmen har gsync compatible och freesync premium pro stöd, så innebär väll det att:

Med gsync compatible så är det bara variabel bildfrekvens som utlovas allt annat är bara plus eller har jag fattat fel?
Men med Freesync premium pro säger man även att det skall fungera med HDR och ha funktioner som LFC som ingår i "premium pro".

Därför blev jag frågvis, då det känns som det är en vassare stämpel på skärmen gällande freesync än för gsync.
I och med att Freesync premium pro "stämpeln" innefattar mer än variabel bildfrekvens.

Permalänk
Medlem

Är det lönt att skicka in sin skärm, eller ska man vänta lite till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Ja men om samsung skriver att skärmen har gsync compatible och freesync premium pro stöd, så innebär väll det att:

Med gsync compatible så är det bara variabel bildfrekvens som utlovas allt annat är bara plus eller har jag fattat fel?
Men med Freesync premium pro säger man även att det skall fungera med HDR och ha funktioner som LFC som ingår i "premium pro".

Därför blev jag frågvis, då det känns som det är en vassare stämpel på skärmen gällande freesync än för gsync.
I och med att Freesync premium pro "stämpeln" innefattar mer än variabel bildfrekvens.

Frågvis ska man vara. Gsync compatible har inte samma features som gsync ultimate, men det handlar mest om ulmb och variabel overdrive om det inte förändrats. LFC och HDR är exempel på sådant som funkar iom ramen för gsync compatible/adaptive sync. Freesync premium pro är en certifiering som beskriver vad skärmen klarar, t ex HDR men nVidia har inte gjort mostavarance uppdelning utan kallar allt för gsync compatible.

Här har @laxpudding skrivit lite läsvärt om detta: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Bildexpert 📺

LFC är ett begrepp som kommer från AMD-håll. Vad det går ut på är att grafikkortet repeterar en bildruta dubbelt (eller tripplar etc.) när antal FPS kliver under gränsen för skärmens synkintervall. Så har du 30 FPS på en skärm som synkar 48–144 Hz kommer grafikkortet skicka 60 Hz med samma bildruta repeterad en extra gång. Detta så att skärmen och panelen inte kliver under 48 Hz eftersom det kan medföra nackdelar likt flimmer och hack. LFC har inget med FPS:n i spelet att göra, utan genomförs för att undvika problem med skärmen.

LFC är alltså en funktion hos grafikkortet, inte hos skärmen. Men för att LFC ska fungera måste skärmen ha ett synkspann med omfång som är minst än x2,5, dvs 48–144 Hz (x3) men inte 70–120 Hz (x1,7) som det kan vara på vissa lägen i Samsung-skärmar.

Den ursprungliga G-Syncmodulen har alltid gjort detta. Freesync-lösningen när den först kom från AMD kunde däremot inte göra detta, utan LFC dök upp senare med någon tech brief runt en Radeon-drivrutin för kanske fyra år sedan om jag minns rätt. Med åren har dock LFC-begreppet svällt till att få någon slags nästan profetisk innebörd det aldrig förtjänat. "Skärmen måste ha LFC!!!! Annars är det kört!"

Nvidia gör "LFC" med VESA Adaptive också. Samma typ av dubblering för att undvika problem med hack och flimmer hos skärmen har alltid funnits där. Nvidia gör det dessutom bättre än AMD:s grafikkort på flera skärmar jag testat vilket ger mindre hack och mindre flimmer vid låga frekvenser. Men Nvidia använder inte begreppet ”LFC” eftersom det kommer från AMD:s håll. Utan funktionen har alltid finns där med Nvidia-kort utan att kallas för något särskilt.

"Freesync Premium/Pro" etc. är en certifiering eller "certifiering" som går ut på att AMD intygar att funktionen för LFC finns där. Här finns det en utbredd missuppfattning att endast skärmar med Freesync Premium har LFC-funktionen. Detta stämmer inte alls. Det räcker med att skärmen har tillräckligt stort synkspann så fungerar det med alla grafikkort som fattar att de kan repetera bildrutor på det här sättet. Sedan är det förstås fortfarande en öppen fråga hur bra skärmen fungerar.

För HDR och Freesync Premium Pro finns det en teknisk finess som går ut på att tone mappingen görs av AMD-grafikkortet istället för skärmens egna kretsar. Från början blev Freesync Premium Pro HDR (eller Freesync 2 HDR som det kallades då) istället en försämrad HDR-bild jämfört med att låta skärmen själv sköta tonemapping. Bland annat klippte skärmen mycket mer mot vitt.

Nu är det bättre. Freesync HDR är möjligtvis en marginell fördel som ger dig ett annat alternativ ifall skärmen skulle göra ett sämre jobb på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jo, 240 Hz med G-Sync funkar med mitt Asus Strix 2080 Ti OC (som nu sitter i sin kartong bredvid datorn... )

(Ja, funkade i alla fall med den drivern som gällde då det satt i datorn.)

Inte med g-sync samtidigt. På på pendulum Gsync demot o titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxen:

Inte med g-sync samtidigt. På på pendulum Gsync demot o titta.

Jo, det funkade *då*:https://www.sweclockers.com/forum/post/18663074

2080 Ti och den drivern som gällde då (vilken det nu var).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men går det att köra två olika källor i Picture-in-Picture mode? Exempelvis en bild från stationära datorn i ett fönster och i den andra köra bild från en bärbar dator?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karim:

Kanske en dum fråga men går det att köra två olika källor i Picture-in-Picture mode? Exempelvis en bild från stationära datorn i ett fönster och i den andra köra bild från en bärbar dator?

Skulle säga att det du frågar om är själva orsaken till att man uppfann PiP-funktionen

Permalänk
Medlem

Får ibland upp en artefakt på vänstra halvan om skärmen, någon annan som upplevt detta problem? Den poppar upp sporadiskt en halv sekund sen borta.

Permalänk
Medlem

Drivrutin 457.09 gör att det ej ens går att köra 240hz längre. Snart åker satskärmen ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Drivrutin 457.09 gör att det ej ens går att köra 240hz längre. Snart åker satskärmen ut genom fönstret.

Yes. Gsync@240hz har ej funkat för mig sen jag fick skärmen och mitt 3090.

Jag vill ha gsync@240hz HDR max upplöslning

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Drivrutin 457.09 gör att det ej ens går att köra 240hz längre. Snart åker satskärmen ut genom fönstret.

Skrivet av Woxen:

Yes. Gsync@240hz har ej funkat för mig sen jag fick skärmen och mitt 3090.

Jag vill ha gsync@240hz HDR max upplöslning

Trist att det ska vara så mkt strul Funderade ett tag på denna skärm men hade en känsla av att Samsung aldrig skulle få det som inte fungerade att fungera innan det kom en helt ny version av skärmen.

Permalänk
Medlem

Ny nVidia driver idag och...ny firmware hos Samsung Korea - 1007.1
https://www.samsung.com/sec/support/model/LC49G95TSSKXKR/

Skall prova nu.

EDIT. Nej, ingen 240 Hz men G-Sync i 120 Hz i alla fall. nVidia Realease Notes säger inget om G9 denna gång.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Säg att den här skärmen dyker upp någonstans på black friday för en 11-12000:-. Ni som har den, hade det varit värt att köpa den för ett sådant pris med tanke på allt strul som verkar komma med den?