Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag sade det tidigare i tråden men jag tycker det är en poäng att returnera till återförsäljare och tala om varför om problemen inte löses. Jag är inte säker att tillverkaren annars bryr sig så mycket om inte statistiken säger att massor av skärmar returneras

Man kan ju alltid skapa ett supportärende hos Samsung, så har man ju satt bollen i rullning.
Jag sitter i chat med Samsung via members-sidan nu: https://www.samsung.com/se/support/chat-members/
Tog en timme för dom att svara så man får ha lite tålamod. Men jag gör det mest för att se om dom överhuvudtaget är medvetna om problemet i Sverige.

Permalänk
Skrivet av JBergelin:

Låt oss veta om den är hel o fungerar helt otroligt hur många som har problem med den,,,

Den nya hade även den bezel bleed. Annars var panelen perfekt. Bedrövligt

Permalänk

Jag har skapat en annan tråd om just problem med skärmen, ber om ursäkt om jag krånglat till det med en extra tråd. Oavsett.

Inne på min andra skärm nu, som överlag är en perfekt panel - utöver bezel bleed i vänstra hörnet. Det syns knappt om man inte kollar på det, men visst, det är störigt och ska inte vara så. Resten är felfritt, inga döda pixlar eller flimmer. Förra jag hade var både bezel bleed, 5st döda pixlar, artefakter och flimmer, så den var totalt körd.

Jag har som många andra i tråden spekulerat i hur jag ska göra nu, och det enda vettiga är väl att behålla skärmen just nu och avvakta lite. Jag har 30 dagars öppet köp på Inet, samt varit i kontakt med Samsung som skall skicka ut någon i nästa vecka. Om inget annat går det på garanti om någon månad när den nya batchen kommit. Förhoppningen är väl att det är ett enkelt problem att fixa, så jag kan behålla panelen, då man vet aldrig om man får en sämre. Just nu är allt lite av ett lotteri.

Man kan åtminstone trösta sig i att vi inte är ensamma om problemet. Sen skall det tilläggas att det är en helt fantastisk skärm överlag, tvärnöjd.

Håll ut pojkar och flickor, det löser sig så småningom.

Permalänk

Påstås på reddit att det står i skärmens manual att det är tänkt att den ska flimmra i VRR-läget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperdenstore:

Den nya hade även den bezel bleed. Annars var panelen perfekt. Bedrövligt

Du upplever inget flimmer vid spelande under 60 fps med G-sync aktiverat? (Antingen drar du upp settingsen i spelen du lirar tills FPS'en är under 60 eller så kör du nVidia pendulum demo där man kan ställa in fps'en själv.)

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Du upplever inget flimmer vid spelande under 60 fps med G-sync aktiverat? (Antingen drar du upp settingsen i spelen du lirar tills FPS'en är under 60 eller så kör du nVidia pendulum demo där man kan ställa in fps'en själv.)

Som jag förstått det har panelen "bara" GSYNC stöd mellan 240-60hz, vilket kan förklara flimmer under 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperdenstore:

Som jag förstått det har panelen "bara" GSYNC stöd mellan 240-60hz, vilket kan förklara flimmer under 60.

Nej det som händer är att LFC ska gå in, Low Framerate Compensation, dvs får du 50 fps kommer datorn skicka 100 fps till skärmen (som då kör 100 Hz), den dubblerar helt enkelt bara bilderna.
Riktiga lägstanivån tror jag är 30 fps om man har en range på 60-240 Hz.

Det är nog det som inte funkar korrekt på dessa skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperdenstore:

Har någon här erfarenhet av Samsung support? Kommer dem byta panel på plats eller tar hen med sig den. Många frågor. Men om någon här har varit med om något liknande, snälla hojta till.

Jag hade en crg9 ett tag. Köpt i andrahand och jag märkte direkt när jag packade upp den att den hade fel i displayen. Jag ringde samsung supporten, dom kom ut och bytte displayen, alltså inte hela skärmen utan "bara" displayen. Den nya hade pixelfel, jag ringde igen, dom kom igen och bytte. skärm 3 hade damm på insidan av panelen. Jag ringde, dom kom och bytte. Lite osäker på skärm 4. Jag tror det var pixelfel på den med. Jag ringde, dom kom och bytte. Skärm 5 var felfri:)

Skärmen jag hade köpt var köpt via ett företag som köpt den på dustin, så andrahand verkar inte vara några problem så länge du har kvitto.

All in all: Samsung support är helt super, men det stör mig att dom skickar ut en tekniker som byter skärmen på plats och inte bara kommer och tar med sig skärmen och ger dig en ny. Jag ställde den frågan och fick svaret att det var deras policy att byta ut felaktiga paneler istället för att ge dig en helt ny skärm.

edit: Sen i mitt fall så var det svårt för samsung att få fram crg9 49" panelen då den var ovanlig och ingen direkt lagervara så varje byte var utdraget på nån vecka eller 2 varje gång den skulle bytas. Jag tippar på att det är samma med g9.

Permalänk

Köpte min Odyssey G9 idag, måste först säga vilken beast det är. Jag har nog haft tur med skärmen för ajg har inte funnit något av dom felen/märkligheterna som tas upp här i tråden.

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin_Emperor:

Köpte min Odyssey G9 idag, måste först säga vilken beast det är. Jag har nog haft tur med skärmen för ajg har inte funnit något av dom felen/märkligheterna som tas upp här i tråden.

Det är ju bra, men såtillvida du inte fått ngn ny version av skärmen eller så så finns det några unievrsella fel. Gsync i 240hz ser ut att aktiveras i skärmens meny men funkar eg inte, .gifen från några posts ovan får hela skärme att flimra och i 240hz läge med gpu-skalning har du bara 4 udda upplösningar att välja mella och skärmen är ite heller hdcp-certifierad i 240hz. Men jag blir gärna motbevisad.

Själv har jag 9 dagar tills öppet köp gåt ut och kommer returnera om ingen ny drivrutin dyker upp som löser.

Jag tycker det är aningen frustrerande att skärmen inte fungerar enligt spec helt enkelt.

Edit: nVidia 451.22 gjorde ingen skillnad

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

@leadc4ge: Nu när du säger de så har jag faktiskt bara 4 upplössningar att välja på över displayporten. Ja de är väldigt trist att en sån här dyr skärm ska dras med dessa underliga problem, för hoopnuingsvis så ordnar samsung/nvidia detta.

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem

Jag störs inte av att den bara kan drivas med fyra upplösningar, jag väljer alltid native ändå, bilden blir för soft annars IMHO.
(Och då får jag givetvis kompensera genom att ställa ner andra inställningar:)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Funkar HDR för er? När jag försöker köra Horizon Zero Dawn med HDR (10 bpc i Nvidia kontrollpanelen) på @5120x1440 och 240hz blir bildkvaliten dålig. Antar att bandbredden är maxad. Det går inte att sänka från 240hz till 120hz i Nvidia kontrollpanel heller konstigt nog.

När jag byter till 120hz i OSD går det inte att välja 10 bpc. Då är det högsta 8 bpc.

Jag måste ha missat något. Frågan är vad..

Har dock inte uppdaterat skärmens programvara. Sitter kvar på 1004.0. Drivs av en 2080 Super samt har senaste drivrutinerna från Nvidia.

Edit: Löste problemet genom att starta om datorn... Förresten, någon som har patch notes från den senaste firmwaren till skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag returnerar min nu iaf eftersom inga problem lösts av Samsung/nVidia. Synd på en i övrigt trevlig skärm men inte en chans att jag sponsrar något som inte funkar. Man undrar om det någonsin kommer fixas ens. Det hörs ju ingenting från tillverkaren. Tillbaka till CRG9 tills vidare helt enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

jag skickade en fråga till inet om dom kan se om dom nya skärmarna dom fått in är av en ny batch eller av den första med alla felaktigheter. Inväntar svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

jag skickade en fråga till inet om dom kan se om dom nya skärmarna dom fått in är av en ny batch eller av den första med alla felaktigheter. Inväntar svar.

Snackade i tfn med deras kundtjänst förra veckan som sa att nästa skärmarna som kommer in är en förbättrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Snackade i tfn med deras kundtjänst förra veckan som sa att nästa skärmarna som kommer in är en förbättrade.

topp!

Jag fick detta som svar

https://www.inet.se/produkt/2216596/samsung-49-odyssey-c49g95...

"De skärmar vi har i lager i dagsläget är senaste batchen som vi fick i förra veckan."

vilket både kan betyda att det är en ny batch dom har, eller att det är samma batch som dom första. Aja, det är några dar till innan 3090 blir släppt så dom har fortfarande lite tid på sig att få det här rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Snackade i tfn med deras kundtjänst förra veckan som sa att nästa skärmarna som kommer in är en förbättrade.

Om det skulle stämma så borde det innebära att Inet säljer skärmar som man vet inte är ok, vilket jag hoppas och tror inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag returnerar min nu iaf eftersom inga problem lösts av Samsung/nVidia. Synd på en i övrigt trevlig skärm men inte en chans att jag sponsrar något som inte funkar. Man undrar om det någonsin kommer fixas ens. Det hörs ju ingenting från tillverkaren. Tillbaka till CRG9 tills vidare helt enkelt.

Varit tveksam från start då jag inte tycker upplösningen räcker till i förhållande till storleken för annat än spel. Sett till alla problem som verkar finnas även i "fixade" exemplar så känns den nu kallare än en isglass vid nordpolen. Synd

Permalänk
Medlem

Här är en rätt hyfsad recension jag hittade som inte bara fokuserar på spel:

https://tekdeeps.com/odyssey-g9-with-this-monitor-samsung-wil...

Permalänk
Medlem

Nu har alla skärmar hos alla återförsäljare försvunnit igen. T.ex Inet har nån enstaka fysiskt i butik men annars är alla borta, Inet hade ett 30 tal på webblagret för någon dag sen. Nån som har koll på varför?

Permalänk
Medlem

@Blub: Gissar att de säljer slut på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

@Blub: Gissar att de säljer slut på dem.

Kan hoppas på det. Är marknaden så stor för 49" i 16 tusen kronors klassen? Känns som att en dag var alla kvar och nästa så var alla slut.

Permalänk
Medlem

@Blub: Större än 30 iaf. I mitt fall var det inte bara gaming utan att jag hade två skärmar till hemmajobb också och ville spara lite plats på skrivbordet med en skärm som kunde hantera båda (jag har ett hörnskrivbord som foten passar perfekt till). Om du tänker dig två gamingskärmar är prissteget till G9 inte extremt. Och i och med corona har fler börjat spela datorspel...

Permalänk
Medlem

@KGB91: Var skärmarna med låg upplösning alt. hög skalning då för annars har du förmodligen fått mindre arbetsyta? Fast måhända mer plats med din setup

Permalänk
Medlem

@improwise: 2x27 Dell skärmar. Nu har jag ju en välvd skärm istället som tar mindre plats på mitt hörnskrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Nu har alla skärmar hos alla återförsäljare försvunnit igen. T.ex Inet har nån enstaka fysiskt i butik men annars är alla borta, Inet hade ett 30 tal på webblagret för någon dag sen. Nån som har koll på varför?

Funderar på om de kan ha återkallats igen i smyg, helt uppenbarligen har det ju varit många skärmar även i andra vändan som varit av dålig kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Funderar på om de kan ha återkallats igen i smyg, helt uppenbarligen har det ju varit många skärmar även i andra vändan som varit av dålig kvalité.

Jo jag känner lite att så är fallet. Jag har haft koll på g9an på t.ex inet hela veckan och det fanns 30 i webblagret i förrgår och hela vägen tillbaka till lördags. Och så poff, så var det 0 i webblager idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jo jag känner lite att så är fallet. Jag har haft koll på g9an på t.ex inet hela veckan och det fanns 30 i webblagret i förrgår och hela vägen tillbaka till lördags. Och så poff, så var det 0 i webblager idag.

Jo, har sneglat lite på det också och noterade samma sak, har lite svårt att se att det plötsligt skulle sälja slut så snabbt när åtgången innan varit rätt begränsad.

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey G9 (49" DQHD - LC49G95TSSUXEN)

Programvara 1006.2 har kommit ut i asien.
Jag kör 1005.4 fortfarande, är det någon som hunnit testa 1006.2?

Problem jag fortfarande upplever ihop med Titan X (Pascal första versionen):

  • - Ibland går inte skärmen i standby när datorn är avstängd, utan ingen signal vandrar omkring. (Har endast en skärm inkopplad).

  • - Gsync slutar fungera om jag tabbar ut ur spel och tillbaka.

  • - Lätt flimmer när skärmen ligger under 60fps t.ex i menyn i overwatch.

  • - Låst till max 120hz och 8bit färg då grafikkortet inte har stöd för DSC (Ska köpa nytt)

  • - Ingen POST bild i vanliga läget utan först i windows (för att se POST och komma in i bios så måste jag aktivera PIP / PBP)

Trots detta så är jag sjukt nöjd med inköpet. Hade tidigare en Acer XB270hu som kör samma panel som Acer XB271hu och Asus PG278Q

Citat:

Changelog of 1006.2:

  • - Support PBP 120 Hz

  • - Improved Local Dimming when moving window/mouse

  • - HDR and other improvements

Support page:
https://www.samsung.com/sec/support/model/LC49G95TSSKXKR/
Direct 1006.2 download link:
https://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsF...