Boendeutgifter vid 5% ränta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Du kan ju fortfarande få rätt i dina antaganden men det börjar röra på sig nu.
Riksbanken har höjt räntebanan, så om nåt år så kanske reporäntan ligger på 2% och bolånen då på 4-5%
Inte roligt för de med höga lån och rörlig ränta

Förhoppningsvis har de med höga lån också höga inkomster så de klarar sig bra.

Permalänk
Medlem

För en annan som amorterat som en tok och gjorde färdigt med huslånet förra året så sitter man lugnt i båten.

Men visst framtida renoveringar så kommer lån behovet fram, men ska försöka hålla det på is så gott det går.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Räntan ökar väl ungefär med 7000:- / månad för vår del på en ränta vid 5%. Inga problem alls men tråkigt att betala det i ränta givetvis.

Nu har vi tre år kvar med en ränta på 1,14% så får väl njuta av dessa år för gissningsvis blir det en liten chock vid nästa bankmöte.

Permalänk

13250:- i månaden i boendekostnad vid 5% ränta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

5300kr i ökning vid 5% ränta. Är inte orolig för ekonomin om det händer. Vi stresstestade räntan själva hårdare än banken när vi köpte radhuset.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

13250:- i månaden i boendekostnad vid 5% ränta.

Hey buddy, samma belopp här utan ränteavdraget!

Hade 6.5% när vi köpte huset så upp dit igen ska man väl klara av. Har lite svårt att förstå krigsrubrikerna. Ja, det är stor procentuell ökning från utgångsläget. 100% ökning när man går från 1% till 2% låneränta, men det är ju fortfarande inte särskilt höga räntenivåer vi pratar om historiskt sett. Nu hopppas vi bara att intäkterna ökar i lämplig takt också!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Loggade precis in och kollade på banken. En ökning till 5% skulle innebära en ökning med 3218 kr vilket skulle ge en total boendekostnad om 9960 kr. Då är det inklusive el, vatten, lån, avgift, 1000 Mbit bredband, TV och försäkring i vår bostadsrätt, 4:a på 93 m2.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Räntekostnad idag 1,09% = 2 421 kr
Räntekostnad vid 5% = 11 104 kr

Det var inte roligt att skriva ut det så här.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Loggade precis in och kollade på banken. En ökning till 5% skulle innebära en ökning med 3218 kr vilket skulle ge en total boendekostnad om 9960 kr. Då är det inklusive el, vatten, lån, avgift, 1000 Mbit bredband, TV och försäkring i vår bostadsrätt, 4:a på 93 m2.

Då gissar jag på ca 1-1,2 mille i lån, lite för att vara Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Då gissar jag på ca 1-1,2 mille i lån, lite för att vara Stockholm

Bra gissat! Exakt 1 mille (eftersom jag har nån slags OCD och gillar "rena" nummer).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

13337 kr/m skulle min amortering+ränta+föreningsavgift bli om räntan låg på 5%. Det låter som ett skämt, men icke.

Permalänk
Medlem

Villa, som byggdes för ca 10 år sen, 163kvm. 50% belåningsgrad.
En ränta på 5% innebär 12 800 i ränteavgifter, så då är man ungefär vad en hyresrätt kostar.
Bor dock själv så drabbas "mer" än några som har två inkomster att fördela kostnaden på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bra gissat! Exakt 1 mille (eftersom jag har nån slags OCD och gillar "rena" nummer).

Åså gissar jag att du har en ränta idag på ca 1,15% vilket är väldigt lågt med tanke på det lilla lånet kan ju ha fel

Permalänk
Medlem

2800:- räntekostnader idag, skulle öka med 6000:- .
Dock amorterar vi redan 6000:-/mån och lägger undan lika mkt utöver till semesterkassan och "bra-ha-konto". Så en höjning skulle inte påverka så mkt, då vi kanske har satt säkerhetsmarginalen lite högt. Ska klara en höjning till 9% utan att behöva göra stora förändringar i vårt vardagsliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Åså gissar jag att du har en ränta idag på ca 1,15% vilket är väldigt lågt med tanke på det lilla lånet kan ju ha fel

Hehe 1,13% exakt. Jag slarvade nog lite med avrundningen i min uträkning. Låga räntan beror på att jag har tjänstepension liggandes på samma bank och dom ser väl mig som en okej kund!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Skulle fortfarande gå rejält plus per månad med nuvarande utgifter men med ränta på 5% så det känns inte som något större problem. De flesta banker är väl hyfsat hårda i sin bedömning om hur hög ränta man behöver klara av när man ansöker? Vill minnas att de pratade om upp till 7% när jag ansökte för ett par år sedan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Villa, som byggdes för ca 10 år sen, 163kvm. 50% belåningsgrad.
En ränta på 5% innebär 12 800 i ränteavgifter, så då är man ungefär vad en hyresrätt kostar.
Bor dock själv så drabbas "mer" än några som har två inkomster att fördela kostnaden på.

Sur kostnad absolut, men du har också 163 kvadrat själv som är ganska lyxigt. Jämfört med en hyresrätt i samma storlek så är det inte mycket. En tio år gammal trea här på 70-80 kvadrat kostar ungefär så mycket. Sen har man förstås andra utgifter med hus, men man får också andra fördelar som ränteavdrag.

Permalänk
Medlem

Ränteavdraget är ju knutet till kapitalskatten, så om man inte är beredd att sänka den kan man ge upp att försöka ta bort ränteavdragen.

Alltså, det är inte formellt knutet, men i praktiken kan du inte ta bort avdraget utan att sänka kapitalskatten, det hade gett upphov till väldigt ojämlika och ologiska situationer.

5 % ränta hade varit väldigt tråkigt, men hade väl inneburit runt 4 000 kr extra i månaden, vilket inte är något problem men inte något att sträva efter. (Hus, Skåne).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sur kostnad absolut, men du har också 163 kvadrat själv som är ganska lyxigt. Jämfört med en hyresrätt i samma storlek så är det inte mycket. En tio år gammal trea här på 70-80 kvadrat kostar ungefär så mycket. Sen har man förstås andra utgifter med hus, men man får också andra fördelar som ränteavdrag.

Nej precis, det som är så sjukt. Har i flera omgångar kollat på att flytta till hyresrätt eller bostadsrätt men det blir så mkt dyrare och för en mindre bostad och oftast utan tomt. Hade dock varit skönt att minska lånen.

Permalänk
Inaktiv

Har 700k i lån, ca 60-65% belåning. Vet inte exakt, huset behöver omvärderas.

Betalar just nu 2367 i månaden på 1,46% ränta. 1500 av det är amortering vilket är mer amortering än jag behöver göra egentligen, har inte orkat ändra.

Mao, går räntan upp till 5% blir det absolut ingen kris på något sätt. Bor i hus. Elen slår tveklöst hårdare i så fall när min bindningstid går ut. Än så länge har det blivit tack vare elbidraget - blivit billigare än tidigare år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Ränteavdraget är ju knutet till kapitalskatten, så om man inte är beredd att sänka den kan man ge upp att försöka ta bort ränteavdragen.

Alltså, det är inte formellt knutet, men i praktiken kan du inte ta bort avdraget utan att sänka kapitalskatten, det hade gett upphov till väldigt ojämlika och ologiska situationer.

5 % ränta hade varit väldigt tråkigt, men hade väl inneburit runt 4 000 kr extra i månaden, vilket inte är något problem men inte något att sträva efter. (Hus, Skåne).

/hulle.

Tja, det har blivit så med just denna skatten, man får skatta på ränteintäkter och "därför" får man också göra avdrag för ränte-"förluster", men det är ju ingen naturlag liksom och logiken kan man ju diskutera. Vi privatpersoner betalar skatt på lönen vi får exempelvis men inte fan får vi dra av skatt för "lön vi betalar ut", alltså betalning för varor och tjänster, tvärtom skattar vi där också.

Dock är det förstås sant att det inte lämpar sig att dra ner på ränteavdraget just nu, det skulle man gjort när räntorna var 0-1%, idag finns det inga politiker som skulle våga sig på något sånt med ökande räntor, sannolikt kommande prissänkningar på bostäder och så.

Permalänk
Medlem

5% ränta skulle ge oss en månadskostnad på 10k för ränta, 6k amortering och 4500kr i månadsavgift till BRF. 20k tot ungefär som vi delar på två, inga problem ö.h.t. Värre blir det om vi går vidare med en ny lägenhet, kikar på nyprod där vi skulle behöva låna dubbelt upp: 20k ränta, 10k amortering och ca. 6k månadsavgift. Inte heller några direkta problem att betala men det slår ganska hårt mot annat (utlandsresor, fredagscharken etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Inga problem att klara det även om det är tråkiga pengar bort på räntan, pappa berättade att när han köpte sitt hus på 90 talet fick han väl typ 9% ränta xD. Lägre priser dock.

9% är schysst...
Föräldrarna hade 14% sent 80 tidigt 90-tal, dock var lånen fantastiskt mycket mindre än va de var idag..
(800.000kr, villa 140kvm, är värderad idag till ~3.5 Milj....)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Står i slag för att låna upp en miljon till för renovering osv för att inte behöva sälja aktier så i det läget och med dagens elpris lär jag hamna närmare närmare 40k i utgift för boendet inkl allt vid 5% ränta. Räntan hamnar kring 19,5k och amortering kring 12k och jag har räknat efter ränteavdrag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

9% är schysst...
Föräldrarna hade 14% sent 80 tidigt 90-tal, dock var lånen fantastiskt mycket mindre än va de var idag..
(800.000kr, villa 140kvm, är värderad idag till ~3.5 Milj....)

Min farsa köpte ett hus runt 91, fick 12-nånting procent i ränta. Huset kostade 530K då och killen som sålde det hade skulder på 680K så han stod kvar utan hus med lån på 150K.

Frågan är om denna situation kommer att upprepa sig hyfsat snart, att folk blir tvungna att sälja på grund av ränteläget men inte får lika mycket betalt som skulden. Dagens amorteringskrav borde väl hjälpa problemet en del, men det är ju rätt många som sitter med gamla lån och inte betalar några amorteringar, å andra sidan borde deras hus ha gått upp en hel del sedan de köpte dem så risken att de skulle gå ner i pris så mycket att de går back är nog inte så stor.

Permalänk
Medlem

Vid 15% så blir det tråkigt, men inte problematiskt med räntekostnader. Då går hela min lön till räntan. Men då har vi hela fruns lön att leva på. Men då skulle vi kunna amortera bort mer än halva lånet om vi vill då räntekostnaderna skulle överstiga eventuella avkastningar på investeringar.
Och då skulle vi behöva över 30% ränta för att det skulle bli tråkigt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min farsa köpte ett hus runt 91, fick 12-nånting procent i ränta. Huset kostade 530K då och killen som sålde det hade skulder på 680K så han stod kvar utan hus med lån på 150K.

Frågan är om denna situation kommer att upprepa sig hyfsat snart, att folk blir tvungna att sälja på grund av ränteläget men inte får lika mycket betalt som skulden. Dagens amorteringskrav borde väl hjälpa problemet en del, men det är ju rätt många som sitter med gamla lån och inte betalar några amorteringar, å andra sidan borde deras hus ha gått upp en hel del sedan de köpte dem så risken att de skulle gå ner i pris så mycket att de går back är nog inte så stor.

Kommer definitivt hända om vi går till en 5%-ränta inom loppet av 1-2 år. Frågan är väl snarare hur många det kommer att hända för, då det är det som kommer att avgöra huruvida marknaden går upp eller ner, kraschar eller stagnerar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min farsa köpte ett hus runt 91, fick 12-nånting procent i ränta. Huset kostade 530K då och killen som sålde det hade skulder på 680K så han stod kvar utan hus med lån på 150K.

Frågan är om denna situation kommer att upprepa sig hyfsat snart, att folk blir tvungna att sälja på grund av ränteläget men inte får lika mycket betalt som skulden. Dagens amorteringskrav borde väl hjälpa problemet en del, men det är ju rätt många som sitter med gamla lån och inte betalar några amorteringar, å andra sidan borde deras hus ha gått upp en hel del sedan de köpte dem så risken att de skulle gå ner i pris så mycket att de går back är nog inte så stor.

Jag tror att 91-93 var bästa tiden att köpa hus, sedan gick bara räntorna ner och priserna upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kommer definitivt hända om vi går till en 5%-ränta inom loppet av 1-2 år. Frågan är väl snarare hur många det kommer att hända för, då det är det som kommer att avgöra huruvida marknaden går upp eller ner, kraschar eller stagnerar.

Jag skulle gissa (men inte satsa livet på) att om prognoserna visar att en för stor andel av hushållen inte klarar en viss räntenivå, då höjs inte heller räntan så högt. Oavsett riksbankens inflationsmål... Det sker nog en viss politisk påtryckning och vips har vi en generaldirektör som tycker det är bra nog.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle gissa (men inte satsa livet på) att om prognoserna visar att en för stor andel av hushållen inte klarar en viss räntenivå, då höjs inte heller räntan så högt. Oavsett riksbankens inflationsmål... Det sker nog en viss politisk påtryckning och vips har vi en generaldirektör som tycker det är bra nog.

/hulle.

Hittills har Ingves visat en enorm orördhet inför hur riksräntan påverkar ekonomin och endast brytt sig om inflationstakten, då sänkningarna skedde mitt under brinnande högkonjunktur vilket i många ögon var både galet och idiotiskt. Håller han sig till samma argument nu, då kommer han att återigen skita fullständigt i de ekonomiska effekterna så länge hans inflation går ner.

Men men, den som lever får se

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |