Hyresgästföreningen knackade nyss på dörren...

Permalänk
Skrivet av Mithras:

är det ett fritt val att inte ha råd att köpa en lägenhet och inte ha pengar till insats? Herrejösses....

Hade alla följt den märkliga inställningen och endast försökt skaffa jobb där man kan ha råd till en egen bostad, så hade vi inte haft några lågavlönade kvar i vårt land, dvs vi hade varit utan:

* Underskjöterskor
* Personliga assistenter
* elevassistenter
* övrig hemservice
* soldater
* restaurang- och köksbiträden
* barnskjötare
* städare

Som du ser så är många av dessa yrken ganska viktiga för vårt samhälle. Kanske skulle vara bra att tänka längre än näsan räcker.

Ovan citat är väldigt bakåtsträvande och destruktivt för samhället och individen. I princip kan alla i Sverige köpa sin egna bostad, det är visst ett fritt val. Det handlar om prioriteringar. Vill man köpa bostad bör det första man gör att studera hur, därav prioriteringar. Tänk skillnaden på tankesätt "jag har inte råd med det här" och "hur ska jag gå tillväga för att ha råd med det här". I vårt avlånga land kan på en lön om 20 000 köpa bostad för 1,4 miljoner, teoretiskt åtminstone. Men när man väl insett tillvägagångssätt och ekonomi är oddsen att denne redan bytt eller mångfaldigat sina inkomstkällor. Betyder det att vi får slut på undersköterskor? ...nej, tvärtom leder det till högre efterfrågan.

Med det sagt stöttar jag inte den samhällsform som råder i världen där mer eller mindre alla våra pengar är ren fiktion, och där arbetare, oavsett lön, befinner sig längst ner på den ekonomiska samhällstrappan. Jag tillhör dock skaran som tycker det är klokast att spela det spel som är oss givet än att försöka ändra världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Jag har inget emot HGF i den saken att de är en förhandlingspart i hyresavtalen. De representanter som hoppat på mig på gatan vid olika tillställningar har dock haft inställningen att de ska ha statligt subventionerade hyror och det kan jag inte begripa.

Fast vad har du för argument för att det inte skulle behövas? Sverige är ett relativt litet land. Vi har inte samma ekonomiska, politiska eller militära resurser som ett stort land. Inte heller har vi samma urval av personer, företag och organisationer. För att ett land som Sverige ska kunna konkurrera måste vi få ut mer av de resurser vi har.

Ska boendekostnaderna fortsätta öka samtidigt som vi ska ha samma resultat så måste lönerna öka. Offentliga löner betalas med skatteintäkter som då också måste öka. Därmed måste näringslivet inte bara betala sina anställdas ökade boendekostnader utan även de ökande boendekostnaderna för offentligt anställda.

Ett företag i Stockholm behöver idag enbart på grund av de ökande boendekostnaderna betalat bra mycket mer till sina anställda än för 20 år sedan vilket betyder mindre verksamhet och sämre konkurrenskraft. "Subventionerna" du pratar om gör alltså egentligen att vi får billigare arbetskraft än vi annars hade haft och därmed att vi som land kan vara mer konkurrenskraftiga. Detta gäller både näringslivet och offentlig verksamhet som vård och skola.

Jag tycker inte att det ska vara fördelaktigt att, ofta genom skuldsättning, äga eller spekulera i bostäder på bekostnad av de studenter, anställda och företag som får betala för "osubventionerade" hyror och stigande värden på bostäder. Istället är det just de studenter, anställda och företag, samt samhället i stort, som borde få utdelning när utbildning, företag och annan verksamhet går bra. Jag ser inte hur man kan göra det utan att minska mark- och fastighetsägares vinster.

Den stora skillnaden mot t.ex. Norge är (förutom att de har massa oljepengar till offentlig verksamhet) att de tar bolån på 30 år och därmed har relativt låg köpkraft på bostäder jämfört med i Sverige där vi kan ta bolån på 100 år. Hade samma regler gällt i Sverige hade bostadspriserna aldrig varit så höga som idag och det hade inte varit lika fördelaktigt med bostadsrätter generellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Googolplex:

Ovan citat är väldigt bakåtsträvande och destruktivt för samhället och individen. I princip kan alla i Sverige köpa sin egna bostad, det är visst ett fritt val. Det handlar om prioriteringar. Vill man köpa bostad bör det första man gör att studera hur, därav prioriteringar. Tänk skillnaden på tankesätt "jag har inte råd med det här" och "hur ska jag gå tillväga för att ha råd med det här". I vårt avlånga land kan på en lön om 20 000 köpa bostad för 1,4 miljoner, teoretiskt åtminstone. Men när man väl insett tillvägagångssätt och ekonomi är oddsen att denne redan bytt eller mångfaldigat sina inkomstkällor. Betyder det att vi får slut på undersköterskor? ...nej, tvärtom leder det till högre efterfrågan.

Med det sagt stöttar jag inte den samhällsform som råder i världen där mer eller mindre alla våra pengar är ren fiktion, och där arbetare, oavsett lön, befinner sig längst ner på den ekonomiska samhällstrappan. Jag tillhör dock skaran som tycker det är klokast att spela det spel som är oss givet än att försöka ändra världen.

I princip alla bortsett från lågavlönade småbarnsfamiljer, redan skuldsatta, långtidssjukskrivna, fattigpensionärer och ungdomar och en massa andra. jag skulle vilja säga att det är din inställning som är destruktiv, för då är det inte längre ett samhällsproblem, då är det ett personligt problem. Som att feta som är sjuka får skylla sig själva, eller att en alkis som kör ihjäl sig ger reaktionen "jaha ok men det var ju hens eget fel". Det är klart att allt är ens eget fel men det är också oändligt mycket mer komplext än så. Den logiska slutsatsen av den inställningen är att alla som kostar mer än de drar in dras till ättestupet, eller mindre extremt att alla hemlösa får helt enkelt skylla sig själva.

Och den springande punkten i ditt inlägg är ordet "teoretiskt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

UPPDATERING: Hyresökning för 2020 och 2021:

Jag fick nyligen mejl från min fastighet som jag kallar för "TrollHem" för jag känner mig blåst som vanligt varje gång när hyran höjs. Hursomhelst, här är vad som framgår:

"Din nya hyra

Nu är hyresförhandlingarna mellan TrollHem och Hyresgästföreningen klara. Denna gång slöts ett tvåårsavtal, vilket innebär att hyrorna höjs med 1,85 preocent från 1 april 2020 och med 1,50 procent från 1 april 2021

För en hyreslägenhet med 7 000 kr i hyra innebär det en höjning med 130 k/månaden i år och med ytterligare 107 kr/månaden 2021.

Hyreshöjningen beror på allmänna kostnadsökningar av bland annat underhåll, yttre skötsel, taxebundna kostnader och sopor.
Höjning av priset för kall- och varmvatten

Där TrollHem debiterar dig som hyresgäst för varmvatten höjs priset med 78 öre per kubik. Där TrollHem debiterar dig som hyresgäst för kallvatten höjs priset med 77 öre per kubik.
De nya vattenpriserna blir 26,36 kr/m³ för kallvatten och 51,97 kr/m³ för varmvatten.

Avtalet löper fram till 31 mars 2021."

Är 1,85% respektive 1,50% "OK" höjning av kommunalägda hyresvärdar? Att varmvatten höjs med 78 öre per kubik låter väl också lite att ta i?

Det fetmarkerade är exakt vad jag motsätter mig och anser är ren marknadsföringslögn vilket borde tas upp med Konsumentverket eller liknande myndighet som har med marknadsföringslagarna att göra. Det där sägs varenda år som svepskäl(?). Detta görs ju bara för att det är antingen pröjsa hyran eller flytta ut på gatan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: marknadsföringslögn? Var marknadsför de detta? I ett personligt mail till dig? Skulle inte tro att konsumentverket skulle slå till mot trollhem för att de informerar dig i ett mail. Vill du inte ha information om hyreshöjningen i fortsättningen så kan du säkert avsäga dig detta mail och istället bara för se din nya hyra varje år på din hyresavi

https://www.google.com/search?q=hyresh%C3%B6jningar+2020&ie=u...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@AplAy: marknadsföringslögn? Var marknadsför de detta? I ett personligt mail till dig? Skulle inte tro att konsumentverket skulle slå till mot trollhem för att de informerar dig i ett mail. Vill du inte ha information om hyreshöjningen i fortsättningen så kan du säkert avsäga dig detta mail och istället bara för se din nya hyra varje år på din hyresavi

https://www.google.com/search?q=hyresh%C3%B6jningar+2020&ie=u...

Jaja, det är jag som överreagerar. Hyreshöjning är aldrig trevlig information, till skillnad från lönehöjning, men viktig info att ta del av ändå.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Skulle tror att dem flesta höjningarna ligger runt denna storleken. Vår hyra höjdes 1.5% i år, dock ingen aning om priserna för vatten då det ingår i vår hyra.
Håller med om att hyreshöjningar aldrig är roliga, ibland kan man undra om dem verkligen är nödvändiga. Man får hoppas på bättre löneutveckling

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

UPPDATERING: Hyresökning för 2020 och 2021:

Jag fick nyligen mejl från min fastighet som jag kallar för "TrollHem" för jag känner mig blåst som vanligt varje gång när hyran höjs. Hursomhelst, här är vad som framgår:

"Din nya hyra

Nu är hyresförhandlingarna mellan TrollHem och Hyresgästföreningen klara. Denna gång slöts ett tvåårsavtal, vilket innebär att hyrorna höjs med 1,85 preocent från 1 april 2020 och med 1,50 procent från 1 april 2021

För en hyreslägenhet med 7 000 kr i hyra innebär det en höjning med 130 k/månaden i år och med ytterligare 107 kr/månaden 2021.

Hyreshöjningen beror på allmänna kostnadsökningar av bland annat underhåll, yttre skötsel, taxebundna kostnader och sopor.
Höjning av priset för kall- och varmvatten

Där TrollHem debiterar dig som hyresgäst för varmvatten höjs priset med 78 öre per kubik. Där TrollHem debiterar dig som hyresgäst för kallvatten höjs priset med 77 öre per kubik.
De nya vattenpriserna blir 26,36 kr/m³ för kallvatten och 51,97 kr/m³ för varmvatten.

Avtalet löper fram till 31 mars 2021."

Är 1,85% respektive 1,50% "OK" höjning av kommunalägda hyresvärdar? Att varmvatten höjs med 78 öre per kubik låter väl också lite att ta i?

Det fetmarkerade är exakt vad jag motsätter mig och anser är ren marknadsföringslögn vilket borde tas upp med Konsumentverket eller liknande myndighet som har med marknadsföringslagarna att göra. Det där sägs varenda år som svepskäl(?). Detta görs ju bara för att det är antingen pröjsa hyran eller flytta ut på gatan.

Om du är intresserad kan du kolla med kommunen om vattentaxan ändrats (den bestäms politiskt) och du har i vart fall inte nått jättedyrt vatten.
Du fick en mycket liten höjning på taxan för att värma vattnet. (0,01kr/m^3)
Huruvida du har billigt vatten där du bor kan du kolla via statistik på https://www.svensktvatten.se/vattentjanster/organisation-och-...
Generellt så är nog vattentaxorna för låga då det på många ställen finns ett uppdämt icke finansierat underhållsbehov och att många kommuner antagligen kommer att få kostnader pga klimatförändringarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.