Hyresgästföreningen knackade nyss på dörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Frågan är: borde jag ha gått med och vad hade ens mitt bidrag bidragit med eftersom jag kmr ju ändå inte bry mig om möten och andra sammanslutningar?

Om ingen är med hur hade marknaden sett ut för hyresgäster, motsvarande gäller ju fackföreningar. Oftast brukar många tycka jag får ju ändå ta del av det och det får man ju om inte alla tänker så då existerar det inte, sen kan det finnas lite ytterligare fördelar om man faktiskt är med, juristhjälp etc.

Det är rimligt att anta att om dom eller något liknande inte hade existerat så hade hyresgäster haft sämre förutsättningar. Sen bor jag i bostadsrätt, har absolut noll koll på vad dom har tillfört mer än att det är ett rimligt antagande.
- Den första frågan är , har du råd att gå med delvis du är inte i en ekonomiskt svår situation
- Om du har råd att gå med och fortfarande kan spara en slant (vilket dom flesta bör, det är en pizza per månad), anser du att det är rimligt att andra ska betala för att du får bättre förutsättningar, och tror du att det är långsiktigt hållbart.

Sen kan man ju faktiskt välja att inte gå med oavsett vad man tycker, hade jag flyttat till en hyresrätt idag hade jag gått med, hade jag varit frisk när jag var ung och bodde i hyresrätt hade jag sannolikt gått med, men inte direkt/det är ju inte det första man tänker på när man flyttar hemifrån.

Permalänk
Medlem

Det är bara du som kan avgöra om det är värt att gå med i hyresgästföreningen, är själv med och tycker det lätt är värt det.
Har haft problem med tidigare hyresvärd och då fått bra hjälp av hyresgästföreningen. Bor du i ett större kommunalt bolag så är vinsten mindre att gå med i. Kolla om du kan utnyttja deras rabatter exempel: 95 kronor för biobiljett hos filmstaden(sf).

Permalänk
Medlem

@PerfectGamingWeather: Oj, det var inte dåligt. Så hyresvärden gav medlemmar i hyresgästföreningen rabatt på hyran alltså? För du tror väl ändå inte att det är hyresgästföreningen som sätter vilka hyror det ska vara i enskilda lägenheter?

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Du verkar ha samma syn på det där med hyresrätt som en "pucho"-ungdomsmoderat vi har här i "stan". Inför senaste valet kom han på det väl genomtänkta idén att eftersom det finns för få hyreslägenheter så skulle det kommunala bolaget sälja ut halva beståndet till de privata för då skulle det ordna sig. Jag ställde den mycket korkade frågan varför det skulle bli fler hyreslägenheter bara för att de privata köpte kommunala hyresrätter. Och lade dessutom till att vore det inte bättre att de privata i så fall tog alla dessa miljoner de verkar ha över och istället byggde nya hyresrätter för de pengarna. Fick inget svara på det av någon konstig anledning. Får väl hoppas att det berodde på att han insåg hur korkat hans förslag var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Skrotnisse92: Du verkar ha samma syn på det där med hyresrätt som en "pucho"-ungdomsmoderat vi har här i "stan". Inför senaste valet kom han på det väl genomtänkta idén att eftersom det finns för få hyreslägenheter så skulle det kommunala bolaget sälja ut halva beståndet till de privata för då skulle det ordna sig. Jag ställde den mycket korkade frågan varför det skulle bli fler hyreslägenheter bara för att de privata köpte kommunala hyresrätter. Och lade dessutom till att vore det inte bättre att de privata i så fall tog alla dessa miljoner de verkar ha över och istället byggde nya hyresrätter för de pengarna. Fick inget svara på det av någon konstig anledning. Får väl hoppas att det berodde på att han insåg hur korkat hans förslag var.

Fast det är ju knappast min åsikt om allmännyttans lägenheter. Även om jag inte tycker rent ideologiskt att kommuner inte ska äga bostäder, så finns det många fördelar med det. Särskilt för socialt utsatta (fattiga, arbetslösa, missbrukare, människor med skyddsbehov osv). Stor del av vårt trygghetssystem bygger ju på att kommuner har tillgång till bostäder. Enda anledningen som jag ser det till att man vill sälja ut allmännyttan handlar ju om att man skulle vilja frigöra kapital av någon anledning. Tex att pengarna kan gå till något som gynnar alla invånare. Finns ju även många exempel på kommuner som behövt köpa bostadsrätter för att kunna placera utsatta människor i dessa, då kommunen inte har tillgång till lägenheter för dessa ändamål.

En fråga dock, vad har din "pucko"-moderats åsikter om kommunalt ägande med hyresgästföreningen att göra? Att ungdomspolitiker tenderar till ha korkade idéer och åsikter är ju inte direkt något nytt, brukar ju vara en del av ungdomen. Uppskattar dock den fina hinten om att jag skulle vara ett pucko, men det ingår ju lite av att sweclockers är en stor del ungdomar utan någon vidare erfarenhet av bostadsmarknaden.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@PerfectGamingWeather: Oj, det var inte dåligt. Så hyresvärden gav medlemmar i hyresgästföreningen rabatt på hyran alltså? För du tror väl ändå inte att det är hyresgästföreningen som sätter vilka hyror det ska vara i enskilda lägenheter?

Poängen var att Hyresgästföreningens medlemsavgift gjorde hyran dyrare, inga konstigheter.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Inaktiv

Sådana som inte betalar till Hyresgästföreningen förstör för oss andra som vill ha låga hyror.

Varje år har hgf fått ner den årliga hyreshöjningen med hälften av vad det skulle vara hos oss.

Permalänk
Medlem

@PerfectGamingWeather: Kan jag inte hålla med om. Mig veterligen så ingår inte medlemsavgiften i hyran så hur kan då hyran bli dyrare av att du blir medlem i en förening?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@PerfectGamingWeather: Kan jag inte hålla med om. Mig veterligen så ingår inte medlemsavgiften i hyran så hur kan då hyran bli dyrare av att du blir medlem i en förening?

Ptja om man ser den som en boendekostnad

Typ

Boendekostnad A = Endast hyra

Boendekostnad B = Hyra + medlemskapsavgift

Då är B kanske dyrare än A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@PerfectGamingWeather: Kan jag inte hålla med om. Mig veterligen så ingår inte medlemsavgiften i hyran så hur kan då hyran bli dyrare av att du blir medlem i en förening?

Den ingår inte i hyran, men den är med på hyresavin, eller var det i detta fallet.

Jag förväntar mig att du petar hål på ovanstående text också.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

När jag bodde i hyresrätt så försökte min hyresvärd varje år att höja hyran med ca 10%, men efter förhandlingar med hyresgästföreningen så brukade höjningen stanna på 0,5-2%.

Permalänk

Jag brukar undra varför inte Hyresgästföreningen bygger/köper egna hus och hyr ut till sina medlemmar till priserna de tycker är lämpligt? Hade löst många problem.

För det andra anser jag att bland de viktigaste målen i livet är att så fort som möjligt se till att äga sitt boende. Det är den bästa investeringen man kan göra.
Med detta sagt menar jag inte att alla har råd att casha en villa när man fyller 18, men så fort man kan börja amortera av en bostad bör man göra det.

Permalänk
Medlem

@PerfectGamingWeather: Det handlar inte om att slå hål på något utan att man ska inte kalla något för något som det inte är. Hyra är hyra och medlemsavgift är medlemsavgift. Sedan så lär det vara väldigt gamla uppgifter du har.
"Problemet med att betala medlemsavgiften via hyresavin är att man inte helt säkert kan veta att den kommer fram.
Hyresgästföreningen håller på att fasa ut betalningssättet som ska vara helt borttaget vid årsskiftet 2012/2013."

Permalänk
Medlem

@Fluffster: De är en förening och gör det som förenings medlemmar vill de ska göra. De arbetar för och hjälper sina medlemmar som är hyresgäster när de behöver hjälp. Om du vill att de ska göra något annat så får du väl försöka påverka medlemmarna till att bli "fastighetsägare" och hyra ut till sig själv eller så startar du en annan förening som sköter det. Ditt argument är lite som " Om du inte är nöjd med bankens ränta så starta en egen bank då".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För 30 sekunder sedan knackade hyresgästföreningen på min lägenhetsdörr men jag var redan bestämd att jag struntar relativt i att hyran kommer att höjas om några månader för det har det gjort varje år. Då säger personen att, "ja, men i våra grannländer där hyresgästföreningar inte finns så är hyran dubbelt så hög".

Samtidigt så har ju hyran ändå höjts sedan drygt 10+ år som jag har bott i stan sedan jag flytta in för att studera på universitet och numera arbetar hemifrån. Visst, inte så att jag är emot lägre hyra men jag är relativt säker på att mitt månadsvisa eller årliga bidrag till Hyresgästföreningen kommer att ha minimal påverkan.

Hyran har ju INTE dubblats ännu sedan dessa 10+ år men gått upp från typ 3100 kr upp till 3400 kr på cirka 8 år om jag minns rätt om min 1:a jag hade en gång i tiden. Alltså, trots alla dessa år jag inte varit med så verkar det ändå inte ha blivit så hemskt värre med hyran som om den skulle ha dubblats redan.

Frågan är: borde jag ha gått med och vad hade ens mitt bidrag bidragit med eftersom jag kmr ju ändå inte bry mig om möten och andra sammanslutningar?

Du får se dem ungefär som facket. För dig direkt kanske det inte ger en visuell effekt som du kan se och röras vid konkret. Men utan dem så hade situationen sett mycket mycket värre ut. Nu vill jag inte slänga med några siffror, men för att man ska förstå sammanhanget så kan vi väl säga att genomsnittshyran, både i ditt område och Sverige generellt, hade varit säg 30-50% högre om de inte hade funnits. Precis som att våra arbetsvillkor i Sverige, för alla, hade varit mycket sämre om inte vi hade haft facken.

Det innebär också att du indirekt får ta del av fördelarna av deras existens även om du själv inte betalar dem något. Precis som facket.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Största fördelen som du har om du går med i hyresgästföreningen är att du har får hjälp av advokat utan kostnad om någon tvist skulle uppstå med hyresvärden. Sen har du även de att tacka att inte hyran är högre då de varje år förhandlar med hyresbolagen om hur mycket hyran går upp. Någon sänkning kommer de inte få till men hade bolagen fått som de vill hade hyran varit betydligt högre än vad den är idag.

Fått precis den hjälpen av HGF. De sparade ca 20000kr åt mig och jag fick rätt.
Går inte ur sålänge jag hyr.
Lite som facket, de lär knappast höja din lön men blir du blåst av ditt arbete så finns dom där.
Jag kallar båda en billig försäkring.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Jag brukar undra varför inte Hyresgästföreningen bygger/köper egna hus och hyr ut till sina medlemmar till priserna de tycker är lämpligt? Hade löst många problem.

Du undrar alltså varför en förening för hyresgäster inte blir hyresvärdar?

Du kan inte fundera på en enda grej som visar varför det är en dålig idé?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Fluffster: De är en förening och gör det som förenings medlemmar vill de ska göra. De arbetar för och hjälper sina medlemmar som är hyresgäster när de behöver hjälp. Om du vill att de ska göra något annat så får du väl försöka påverka medlemmarna till att bli "fastighetsägare" och hyra ut till sig själv eller så startar du en annan förening som sköter det. Ditt argument är lite som " Om du inte är nöjd med bankens ränta så starta en egen bank då".

Skrivet av Mithras:

Du undrar alltså varför en förening för hyresgäster inte blir hyresvärdar?

Du kan inte fundera på en enda grej som visar varför det är en dålig idé?

Känsligt ämne ser jag, det var skrivet med en generell undran. Är helt fritt att starta företag i Sverige och finns det drivna människor inom denna föreningen kan de ju ordna så hyrorna sätts efter självkostnadspris utan elak marknadsekonomi/vinstintresse inblandad?
Eller är tanken bara att staten ska subventionera hyror för vissa med skattepengar? DVS vissa ska betala för att andra ska bo billigare?

Jag blir lite illamående av hela tankegången runt detta och därför är jag av inställningen att alla bör ha som strävan att äga sitt boende. Jag bodde i hyresrätt de första åren av mitt arbetsliv och vill aldrig tillbaka till detta. Men vill man prompt bo i hyresrätt får man ju rätta magen efter matsäcken man har råd med. Nybyggnation är ruskigt dyrt, och hög lägenhetsstandard kostar. Oavsett vem som äger fastigheten.
Sen kan det väl självklart vara bra med en förening som jobbar för medlemmarnas intressen, rentav en nödvändighet. Lite som att fackförening behövs för att det inte ska bli enpartsförhandling. Men det måste ju vara en måtta realism i det hela. Som påståendet att hyrorna har dubblats på 10 år är ju ren och skär lögn.

Är man inte nöjd med bankens ränta går man ju till nästa och sen spelar man dom mot varandra. Får man inget erbjudande man är nöjd med får man ju avstå eller hitta billigare objekt?

Permalänk
Medlem

@Fluffster: Just marknaden för hyresbostäder är ju lite speciell, hyresvärdarna vill ju ta ut så mycket hyra dem kan. Höjer ena bolaget sina hyror så kommer ju nästa bolag att följa efter oavsett standard på lägenheten. Att ha en stark reglering och regler för denna marknaden anser jag vara viktigt att hyresgästerna inte ska missgynnas.
Nybyggda lägenheter kostar därefter likaså "nyrenoverade" lägenheter. Bor själv på en mindre ort där en nybyggd 3a kostar 9600 i hyra och en renoverad 3a ligger på ca 9100 vissa ligger över 10000. Nybyggnation driver även upp priserna på befintlig lägenheter i samma område framförallt vid utflyttning då dem "renoveras".
Att ha en stark motpart i form av hyresgästförening tycker jag är viktigt för att dem kan påverka på ett helt annat sätt en en enskild person kan göra.

Permalänk
Skrivet av danne215:

@Fluffster: Just marknaden för hyresbostäder är ju lite speciell, hyresvärdarna vill ju ta ut så mycket hyra dem kan. Höjer ena bolaget sina hyror så kommer ju nästa bolag att följa efter oavsett standard på lägenheten. Att ha en stark reglering och regler för denna marknaden anser jag vara viktigt att hyresgästerna inte ska missgynnas.
Nybyggda lägenheter kostar därefter likaså "nyrenoverade" lägenheter. Bor själv på en mindre ort där en nybyggd 3a kostar 9600 i hyra och en renoverad 3a ligger på ca 9100 vissa ligger över 10000. Nybyggnation driver även upp priserna på befintlig lägenheter i samma område framförallt vid utflyttning då dem "renoveras".
Att ha en stark motpart i form av hyresgästförening tycker jag är viktigt för att dem kan påverka på ett helt annat sätt en en enskild person kan göra.

Då vore det ju en utmärkt idé att köpa ett eget boende då 10.000:- amorterar mycket bostad samt att det är en form av väldigt säkert sparande. Att sitta i klorna på en uthyrare är inget jag förespråkar utan jag tycker alla ska sträva efter egen kontroll på sin bostadssituation.
Samma med privatleasing av bil som är så i ropet. Betala sjuka pengar för att "hyra" en bil och efter tre år har du bara skulder kvar och tvingas in i nytt leasingsavtal.

Hyra något kommer alltid innebära att du sitter i beroendeställning till någon hyresgivare. Äger man sitt boende betalar man till sig själv, (Och banken, även om räntorna just nu är extremt förmånliga) och man har alltid ett värde kvar av utlagda medel.

Permalänk
Medlem

@Fluffster: Håller med om att man till viss del att det är bättre att äga sitt eget boende, dock har alla inte möjlighet att göra det på grund av olika anledningar.
Samt anser jag att ett äga sitt egna boende inte är en "investering" då man inte tjänar några pengar på förutom vid eventuell försäljning och om priset är högre än när man köpte boendet(lågrisk att bostadsmarknaden går neråt inom närtid skulle jag tro). Boendet måste underhållas för att bibehålla sitt värde framförallt hus innebär extra arbete som måste utföras kontra lägenhet. Blir mycket extra småutgifter som ska till med eget boende.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fluffster:

Då vore det ju en utmärkt idé att köpa ett eget boende då 10.000:- amorterar mycket bostad samt att det är en form av väldigt säkert sparande. Att sitta i klorna på en uthyrare är inget jag förespråkar utan jag tycker alla ska sträva efter egen kontroll på sin bostadssituation.
Samma med privatleasing av bil som är så i ropet. Betala sjuka pengar för att "hyra" en bil och efter tre år har du bara skulder kvar och tvingas in i nytt leasingsavtal.

Hyra något kommer alltid innebära att du sitter i beroendeställning till någon hyresgivare. Äger man sitt boende betalar man till sig själv, (Och banken, även om räntorna just nu är extremt förmånliga) och man har alltid ett värde kvar av utlagda medel.

De flesta äger inte sin bostad som du faktiskt antyder, de hyr den, det som skiljer är vem de hyr den av, ett bostadsbolag eller en bank.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av danne215:

@Fluffster: Håller med om att man till viss del att det är bättre att äga sitt eget boende, dock har alla inte möjlighet att göra det på grund av olika anledningar.
Samt anser jag att ett äga sitt egna boende inte är en "investering" då man inte tjänar några pengar på förutom vid eventuell försäljning och om priset är högre än när man köpte boendet(lågrisk att bostadsmarknaden går neråt inom närtid skulle jag tro). Boendet måste underhållas för att bibehålla sitt värde framförallt hus innebär extra arbete som måste utföras kontra lägenhet. Blir mycket extra småutgifter som ska till med eget boende.

Självklart måste du vårda din bostad och självklart kostar det pengar att underhålla fastigheter. Var tror du merparten av hyran i en hyresrätt går till? Underhålla ett hus eller insats klarar väl vem som helst med en normal inkomst? Mina vänner, släkt och bekanta gör det iaf och jag känner inga förmögna människor.
Klart det är en investering. Bostadsmarknaden går alltid uppåt (bortsett från tillfälliga bostadsbubblor) och självklart är ett välskött hem en investering.

Skrivet av mrqaffe:

De flesta äger inte sin bostad som du faktiskt antyder, de hyr den, det som skiljer är vem de hyr den av, ett bostadsbolag eller en bank.

En bostadsamortering är inte en investering alltså? Knepigt, men fortsätt för all del att betala hyra ni. Det enda ni investerar i är bostadsbolaget ni hyr av.

Jag tänker inte tvinga någon att köpa bostad. Hyr resten av livet om ni vill. Den fria viljan ska vi väl få ha.
Själv håller jag rätten att klara mig själv och försöka äga mina tillgångar högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta äger inte sin bostad som du faktiskt antyder, de hyr den, det som skiljer är vem de hyr den av, ett bostadsbolag eller en bank.

Nja. Det beror på hur man väljer att tolka det där. Man hyr inte av en bank, man använder bostaden som säkerhet för lånet. Det är en stor skillnad. Att påstå att man hyr av banken är en rejäl modifikation. Det är en stor skillnad i ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

@Fluffster: Håller med om att man till viss del att det är bättre att äga sitt eget boende, dock har alla inte möjlighet att göra det på grund av olika anledningar.
Samt anser jag att ett äga sitt egna boende inte är en "investering" då man inte tjänar några pengar på förutom vid eventuell försäljning och om priset är högre än när man köpte boendet(lågrisk att bostadsmarknaden går neråt inom närtid skulle jag tro). Boendet måste underhållas för att bibehålla sitt värde framförallt hus innebär extra arbete som måste utföras kontra lägenhet. Blir mycket extra småutgifter som ska till med eget boende.

Uhm...Vad är din definition av investering ?

Det handlar väl om att satsa pengar på något med förhoppning om att det stiger i värde? Typ köpa en bostad istället för att hyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Uhm...Vad är din definition av investering ?

Det handlar väl om att satsa pengar på något med förhoppning om att det stiger i värde? Typ köpa en bostad istället för att hyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Investering för mig är när man sätter sina pengar i "arbete" utan att jag själv behöver göra något mer. Exempelvis aktier,fonder eller olika räntekonton.
Att bostäderna alltid ökar i pris kan man inte vara 100% säker på. Skulle värdet gå ner på bostaden så har man fortfarande utgifter som ska betalas och underhåll måste utföras. Ser mer ett husköp som konsumtion med chans till att "tjäna" pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Självklart måste du vårda din bostad och självklart kostar det pengar att underhålla fastigheter. Var tror du merparten av hyran i en hyresrätt går till? Underhålla ett hus eller insats klarar väl vem som helst med en normal inkomst? Mina vänner, släkt och bekanta gör det iaf och jag känner inga förmögna människor.
Klart det är en investering. Bostadsmarknaden går alltid uppåt (bortsett från tillfälliga bostadsbubblor) och självklart är ett välskött hem en investering.

En bostadsamortering är inte en investering alltså? Knepigt, men fortsätt för all del att betala hyra ni. Det enda ni investerar i är bostadsbolaget ni hyr av.

Jag tänker inte tvinga någon att köpa bostad. Hyr resten av livet om ni vill. Den fria viljan ska vi väl få ha.
Själv håller jag rätten att klara mig själv och försöka äga mina tillgångar högt.

Det är ju först när man säljer sitt hus efter en tids ägande som man kan få någon avkastning på sin investering eller hur?

Hur vanligt är det egentligen att folk byter hus? De flesta bor väl väldigt länge i samma hus?

Känner dock en hel del som fått flytta ifrån sina relativt nyköpta hus ganska så snart eftersom de gjorde en grov missbedömning av vad det faktiskt kostar att äga ett hus.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av hyresgästföreningen är verkligen inte den bästa. 2 gånger har jag öppnat dörren för dom och båda gångerna har det låtit ungefär likadant. det ser väl ut ungefär såhär:

HGF: hej jag kommer från hyresgästföreningen bla bla bla.
Jag: hej, jag är inte intresserad.
HGF: men hyresgästföreningen är jättebra bla bla bla.
Jag: Ja jag är säker på att ni gör bra saker, men jag är student och har inte så bra inkomst och vill därför inte betala för något medlemskap.
HGF: Men du hade haft ännu mindre pengar om din hyra varit dyrare och bla bla bla.
Jag: ja det kan väl stämma men jag är ändå inte intresserad då jag inte vill öka mina utgifter just nu genom att gå med i någon förening.
HGF: Men hyresrättsföreningen är jättebra bla bla bla.
Jag: jo men som sagt, jag är inte intresserad.
HGF: Men om du går med avtalar vi om lägre hyra och bla bla bla.
Jag: ja men jag är ändå inte intresserad då jag inte vill lägga ut några pengar just nu.
HGF: Men hyresrättsföreningen är jättebra bla bla bla.
Jag: hejdå *stänger dörren*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauc:

Min erfarenhet av hyresgästföreningen är verkligen inte den bästa. 2 gånger har jag öppnat dörren för dom och båda gångerna har det låtit ungefär likadant. det ser väl ut ungefär såhär:

HGF: hej jag kommer från hyresgästföreningen bla bla bla.
Jag: hej, jag är inte intresserad.
HGF: men hyresgästföreningen är jättebra bla bla bla.
Jag: Ja jag är säker på att ni gör bra saker, men jag är student och har inte så bra inkomst och vill därför inte betala för något medlemskap.
HGF: Men du hade haft ännu mindre pengar om din hyra varit dyrare och bla bla bla.
Jag: ja det kan väl stämma men jag är ändå inte intresserad då jag inte vill öka mina utgifter just nu genom att gå med i någon förening.
HGF: Men hyresrättsföreningen är jättebra bla bla bla.
Jag: jo men som sagt, jag är inte intresserad.
HGF: Men om du går med avtalar vi om lägre hyra och bla bla bla.
Jag: ja men jag är ändå inte intresserad då jag inte vill lägga ut några pengar just nu.
HGF: Men hyresrättsföreningen är jättebra bla bla bla.
Jag: hejdå *stänger dörren*.

Really, den där biten skulle du haft inspelad som muntligt kontrakt där HGF annars skulle få stå för dina faktiska ökade hyreskostnader. Samtidigt undrar jag hur stor makt fler medlemmar skulle få HGF just nu än vad de redan har? Jag menar, vad har folk för alternativ egentligen att ta en viss hyra eller att bo ute på gatan? (Någon skrev dock att sådant beteende verkar vara olagligt för kommunalägda hyresvärdar?)

Jag kikade nu på HGF:s hemsida, verkar ligga på runt 80 kr per månad. Hade föredragit dock om man bara kunde ha betalat in årsavgiften och sedan vara klar med biten. Massa små tickande fasta månadsavgifter är irriterande imho dock vissa kommer man ej undan (T.ex., elvatten & hyra). Hela årets CSN-lån betalade jag av denna månad dock.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är det en kommunistorganisation är det ju tvärtom därför man ska gå med.

Hyresvärdarna är välorganiserade. Vill man göda ett system och alla som lever på andras arbete och boende kan man stå vid sidan av varje "kommunistorganisation". Ett finger bryter man lätt, men flera fingrar blir en näve. Det är bara som kollektiv man kan tillvarata sina intressen och tvinga igenom dem.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.