Hyresgästföreningen knackade nyss på dörren...

Permalänk
Medlem

@tintinj: Du ser inget samband mellan hyresreglering och att företag bygger bostadsrätter där man får return on investment snabbare?

Hyresrätter är en väldigt attraktiv form av kapital eftersom det ger en konstant ström av inkomster. Problemet idag är att det tar otroligt lång tid att börja gå plus. Att bygga nya hyresrätter kommer du inte se någon vinst av de närmaste 50 åren.

@ToddTheOdd det gjorde dom här i Umeå. Sålde till ett privat företag och byggde nytt, vet du varför kommuner har lättare att bygga nytt? Jo dom har mycket bättre lånevillkor genom kommuninvest.
Lägg ihop min ovanstående punkt om att det tar otroligt lång tid att få avkastning på nybyggnationer och att kommuner lånar billigare så är det helt enkelt bättre att sälja till privata och bygga nytt för pengar om man vill ha mer bostäder.
Så egentligen är den du kallar korkad inte så korkad, personen kan bara mer än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Really, den där biten skulle du haft inspelad som muntligt kontrakt där HGF annars skulle få stå för dina faktiska ökade hyreskostnader. Samtidigt undrar jag hur stor makt fler medlemmar skulle få HGF just nu än vad de redan har? Jag menar, vad har folk för alternativ egentligen att ta en viss hyra eller att bo ute på gatan? (Någon skrev dock att sådant beteende verkar vara olagligt för kommunalägda hyresvärdar?)

Jag kikade nu på HGF:s hemsida, verkar ligga på runt 80 kr per månad. Hade föredragit dock om man bara kunde ha betalat in årsavgiften och sedan vara klar med biten. Massa små tickande fasta månadsavgifter är irriterande imho dock vissa kommer man ej undan (T.ex., elvatten & hyra). Hela årets CSN-lån betalade jag av denna månad dock.

nu var det två år sedan det hände så jag kan nog ha felciterat lite. det dom talade om var nog inte lägre hyra utan lägre hyreshöjningar eller liknande? jag minns inte exakt vad det var dom sa jag försökte mest avbryta samtalet och visa att jag inte var intresserad vilket visade sig vara svårare än väntat.
och även jag har svårt att se hur ett ökat antal medlemmar ska kunna göra att dom kan sänka hyreskostnader ännu mer? om hyrorna höjs är det väl inte antalet medlemmar hos hyresgästföreningen som avgör hur mycket eller lite de höjs.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Fast här handlade det inte om att bygga nytt. Det har kommunala bostadsbolaget pengar till här så för den sakens skull så behöver de inte sälja för att få in kapital. Här handlade det om att enbart föra över kommunala hyresbostäder till att bli privata. Och då var inte tanken att det skulle bli lägre hyror kan jag utan problem påstå.

Fast du verkar inte förstå att kommunala hyreslägenhet håller nere priset. En kommun har aldrig samma intresse att tjäna mer och mer utan det sköter de privata. Så nä. Jag påstår nog att han var nog inte mer kunnig utan var bara ute efter en förmögenhetsförflyttning från kommunen till de privata.

Permalänk
Medlem

@Tauc: Desto fler medlemmar de har desto större tyng bakom sina krav har de ju. Så är det i alla andra fall. Om du ska köpa en vara så får du ett visst pris men om du går ihop med 1000 personer till så kommer du få ett bättre pris på varan. Samma gäller i det här fallet. Ett större fackförbund kan lägga mer tyngd bakom sina krav vid löneförhandlingar t.ex än vad ett mindre kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du missuppfattar hur marknadsekonomi fungerar, dubbla hyran och inga försök att bygga nått för då minskar bostadsbristen och därigenom vinsten är vad som händer.
Man får alltså både ökad hyra och större bostadsbrist.

Om man anser sig kunna lära ut hur marknadsekonomi fungerar så bör man kanske ha grundläggande förståelse för hur efterfrågan på lägenheter också gör nybyggnation lönsamt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

Om man anser sig kunna lära ut hur marknadsekonomi fungerar så bör man kanske ha grundläggande förståelse för hur efterfrågan på lägenheter också gör nybyggnation lönsamt.

Problemet är att det oftast i praktiken inte går att bygga nytt för nån helt oberoende aktör för att balansera efterfrågan.
Det handlar ju om att bygga på en specifik plats eller åtminstone nära den vilket kräver att du har en tomt som kan och får bebyggas, det är ju inte jättegott med lediga tomter i städerna och väljer man att förtäta så är det också nått som kan ta lång tid.
Att det troligen går lätt och snabbt att få igång ett bygge i tex Norrlands inland är ju inget som kommer att påverka särskilt mycket i Stockholm för där saknas bra förutsättningar att bygga även om man får dubblera hyrorna, det kommer bara att leda till ökad vinst för fastighetsägarna och inte att det byggs fler bostäder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Fast kommunala bolag ska drivas affärsmässigt enligt lag så du kanske bör kolla upp lite vad du pratar om innan du kommenterar. Om du vill ha en förklaring på vad affärsmässigt är så är det att erbjuda liknande hyror som privata hyresvärdar för att inte snedvrida konkurrens då ett kommunalt bolag har oändligt mycket bättre förutsättningar än privata aktörer.
Den här länken är ganska lättläst. https://www.sverigesallmannytta.se/allmannyttan/allmannyttan-...

Allt du sagt hittills visar bara på okunskap och det är svårt att bemöta någon som inte kan grundläggande saker om fastigheter, uthyrning och kommunal inblandning.

@mrqaffe fråga dig själv varför det bara byggs bostadsrätter då? För där finns det inte någon brist på byggnationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ToddTheOdd: Fast kommunala bolag ska drivas affärsmässigt enligt lag så du kanske bör kolla upp lite vad du pratar om innan du kommenterar. Om du vill ha en förklaring på vad affärsmässigt är så är det att erbjuda liknande hyror som privata hyresvärdar för att inte snedvrida konkurrens då ett kommunalt bolag har oändligt mycket bättre förutsättningar än privata aktörer.
Den här länken är ganska lättläst. https://www.sverigesallmannytta.se/allmannyttan/allmannyttan-...

Allt du sagt hittills visar bara på okunskap och det är svårt att bemöta någon som inte kan grundläggande saker om fastigheter, uthyrning och kommunal inblandning.

@mrqaffe fråga dig själv varför det bara byggs bostadsrätter då? För där finns det inte någon brist på byggnationer.

Trevligt med lite härskarteknik här i tråden också. Jag har allt full koll på hur det fungerar. Men jag inser även hur världen ser ut. Privata företag maximerar sin vinst, de flesta men inte alla men byggherrar har av någon anledning en väldig förkärlek åt att göra det. Och jag har t.o.m. kompisar som äger hyresfastigheter så jag har nog rätt bra koll på hur det fungerar. Fast de har kanske fel när de "klagar" på att kommunen har för låga hyror så de inte kan ta ut mer? Och ja, de tjänar bra på sina hyreslägenheter och får ut bra vinst men mer vill ha mer och det handlar inte om affärsmässighet. Sådant håller de flesta kommuner inte på med. Nä du, kom inte här och prata om okunskap för det är bara löjligt.

Det är väl inga större problem att tala om varför det "bara" byggs bostadsrätter? För att där kan de plocka ut vilket pris som helst för det hela. Det är även därför det är svårt att bli av med sagda bostadsrätter för det är inte det folk vill ha, dyra lägenheter alltså. Det som efterfrågas är billigt boende snarare en dyra bostadsrätter. Så likväl som det är dödfött att bygga dyra bostadsrätter så är det på samma sätt med dyra hyreslägenheter. Ett privat företag vill casha in så snabbt som möjligt till så hög vinst som möjligt. Och affärsmässighet innebär inte maximera vinst.

Och nu kommer jag inte skriva något mer om just det här för det har inte med vad tråden handlar om att göra så tycker du att du vill undervisa mig lite mer om hur det fungerar i världen så får du starta en tråd om det istället. Ha det så bra.

Permalänk
Avstängd

Orkar inte läsa hela tråden men Hyresgästföreningen är ju som en fackförening för de som bor i hyresrätt. De representerar hyresgäster i förhandlingar om hyreshöjningar, renoveringar och liknande och alla omfattas av de förhandlingarna kommer fram till. Om en person är med eller ej påverkar inte så mycket förstås, men ju färre som är medlemmar desto mindre känner ju motparten att de behöver ta hänsyn till deras krav. Sen är också föreningen en lobbyorganisation som försöker få till bättre villkor för hyresgäster genom marknadsföringskampanjer och mer direkt lobbyarbete, precis som fastighetsägarnas förening fast tvärtom så klart. Utöver det så har de andra förmåner som rättshjälp i eventuella konflikter med hyresvärden vilket inte är så ovanligt, men också andra saker som rabatter, förmånliga lån, försäkringar och så anpassade mot hyresgäster som ju har lite andra förutsättningar (inga bolån exempelvis), precis som ett fackförbund.

Hyresvärden vill förstås inte att deras hyresgäster ska vara med, precis som arbetsgivare inte är så glada i facket, men de är ju nästan utan undantag med i motsvarande föreningar på sin sida. Fastighetsägarna, Almega, Teknikarbetsgivarna osv. Ska man ha någon form av jämvikt i förhållandet mot dessa mycket starkare motparter så är det förstås en bra idé att organisera sig. Sen är varken fackföreningar eller hyresgästföreningen perfekta på något sätt, men det är ju det man har liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För 30 sekunder sedan knackade hyresgästföreningen på min lägenhetsdörr men jag var redan bestämd att jag struntar relativt i att hyran kommer att höjas om några månader för det har det gjort varje år. Då säger personen att, "ja, men i våra grannländer där hyresgästföreningar inte finns så är hyran dubbelt så hög".

Samtidigt så har ju hyran ändå höjts sedan drygt 10+ år som jag har bott i stan sedan jag flytta in för att studera på universitet och numera arbetar hemifrån. Visst, inte så att jag är emot lägre hyra men jag är relativt säker på att mitt månadsvisa eller årliga bidrag till Hyresgästföreningen kommer att ha minimal påverkan.

Hyran har ju INTE dubblats ännu sedan dessa 10+ år men gått upp från typ 3100 kr upp till 3400 kr på cirka 8 år om jag minns rätt om min 1:a jag hade en gång i tiden. Alltså, trots alla dessa år jag inte varit med så verkar det ändå inte ha blivit så hemskt värre med hyran som om den skulle ha dubblats redan.

Frågan är: borde jag ha gått med och vad hade ens mitt bidrag bidragit med eftersom jag kmr ju ändå inte bry mig om möten och andra sammanslutningar?

Jag var med i föreningen förut när jag hyrde. Det handlar inte enbart om hyror. Man får råd och hjälp vid rättsliga tvister.
Tycker att ~80:-/månad inte var så mycket att bråka om.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Intressant att det kommunala bolaget här i Umeå gjorde större vinst än sin privata motsvarighet och hade mer än dubbelt så hög vinstmarginal, men jag antar att det är privata bolag som maxar vinsten och inte kommunala.
Du får leva med lite "härskarteknik" som det tydligen heter nu när man påpekar att någon far med osanning men faktum kvarstår att du har fel på mycket och vet inte vad du pratar om.

Din ursprungliga kommentar handlade om att kalla en moderat puckad för att han föreslog något affärsmässigt sunt som skulle gett mer fastigheter och du har inte bestridit det.
Du har bara kallat han puckad och hittat på saker om att kommunala bolag först inte går med vinst och sen att dom inte vinstmaximerar än fast jag motbevisat dig på alla punkter. Starkt att säga du inte kommer skriva mer, det är nog bäst så när du hela tiden flyttar målet och säger att du kan visst än fast dina kommentarer visar på helt annat.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänker på att det blir billigare på sikt att vara med i HGF? Om jag skulle betala 5K i hyra nu, och en medlemsavgift på 500, så blir det totalt 5500. Låter dyrare, inte sant? Däremot utan HGF så om hyran höjs med 10% per år blir det på två år drygt 6000, med HGF så ökar hyran istället med 5%, så drygt 5500. Nu är det exakt lika dyrt att vara medlem som att inte varit det från från första början. Om ytterligare två år kommer ej HGF att betala över 7000kr per månad och HGF 6500. Precis här, fyra år senare, börjar du tjäna på ditt medlemsskap. Alla år du hyr lägenhet efter det går du plus mot om marknaden fått bestämma fritt utan HGFs eller statliga regleringars inverkan.

Sedan finns de som tänker att "andra betalar, så jag tjänar mest på att låta de göra jobbet". Detta funkar visserligen kortsiktgt, men ju fler som faktiskt tänker så, desto mindre kommer HGF bli och i slutändan sitter de där med hög hyra iallafall. För de med pengar blir det ett ryck på axeln. De riktiga förlorarna är de som knappt har råd att ha mat på bordet, kanske med fler munnar att mätta och mycket ansvar att hantera. Det är de som kan tvingas behöva gå ifrån sin lägenhet vid nästa höjning. De välbärgade slipper se den riktiga livstragedin bakom någon som inte lyckats lika bra i livet, de flyttar från platsen och in kommer en ny person med gott om pengar i plånboken och vips så "försvinner" problemet och alla i grannskapet är glada igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@ToddTheOdd: Intressant att det kommunala bolaget här i Umeå gjorde större vinst än sin privata motsvarighet och hade mer än dubbelt så hög vinstmarginal, men jag antar att det är privata bolag som maxar vinsten och inte kommunala.
Du får leva med lite "härskarteknik" som det tydligen heter nu när man påpekar att någon far med osanning men faktum kvarstår att du har fel på mycket och vet inte vad du pratar om.

Din ursprungliga kommentar handlade om att kalla en moderat puckad för att han föreslog något affärsmässigt sunt som skulle gett mer fastigheter och du har inte bestridit det.
Du har bara kallat han puckad och hittat på saker om att kommunala bolag först inte går med vinst och sen att dom inte vinstmaximerar än fast jag motbevisat dig på alla punkter. Starkt att säga du inte kommer skriva mer, det är nog bäst så när du hela tiden flyttar målet och säger att du kan visst än fast dina kommentarer visar på helt annat.

Allmännyttan ska drivas enligt affärsmässiga principer, skillnaden är att de måste återinvestera en stor del av vinsten i verksamheten.

Från wikipedia:
Ett allmännyttigt kommunalt bostadsaktiebolag ska bedriva verksamheten enligt affärsmässiga principer. Denna bestämmelse utgör ett undantag från självkostnadsprincipen och förbudet mot att driva verksamhet i vinstsyfte i kommunallagen.

Lagen begränsar möjligheten till värdeöverföringar från bolagen. Kommunen ska ha rätt till viss ersättning på tillskjutet kapital men värdeöverföringar får inte överstiga hälften av fjolårets vinst. Från denna begränsning finns undantag, bl.a. för värdeöverföringar till vissa åtgärder inom ramen för kommunens bostadsförsörjningsansvar och för överskott från fastighetsförsäljningar som uppkommit under fjolåret.

Permalänk
Medlem

Det är ok att vara med om man är Sosse:
-Och tycker det är ok att miljoner av medlemmarnas pengar spenderas på bl.a. whiskyprovning på Irland. Resor
- Och tycker det är ok att medlemmarnas pengar sponsrar Socialdemokraternas valkampanj.
Valet

Sedan betalar alla hyresgäster ialla fall.
Tvängsavgift

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Sedan betalar alla hyresgäster ialla fall.
Tvängsavgift

Bara om hyresvärden har förhandlingsavtal med Hyresgästföreningen, min hyresvärd har det te.x inte.
Så jag förhandlar själva med min hyresvärd om min hyra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Det är ok att vara med om man är Sosse:
-Och tycker det är ok att miljoner av medlemmarnas pengar spenderas på bl.a. whiskyprovning på Irland. Resor
- Och tycker det är ok att medlemmarnas pengar sponsrar Socialdemokraternas valkampanj.
Valet

Sedan betalar alla hyresgäster ialla fall.
Tvängsavgift

Att chefer blir makt- och pengagalna är inget nytt. Det är universalt oavsett land och företag, inklusive välgörenhetsorganisationer.

Däremot hade jag ingen aning om, förutsatt att det är sant, att man redan betalar en slant till HGF trots att man inte är medlem.

Än så länge har det fungerat med hyran och jag tror det kommer att inträffa värre saker i samhället än att jag får för hög hyra och måste bo ute på gatan, eller ännu värre, ta socialbidrag igen (skäms över det).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

...
Än så länge har det fungerat med hyran och jag tror det kommer att inträffa värre saker i samhället än att jag får för hög hyra och måste bo ute på gatan, eller ännu värre, ta socialbidrag igen (skäms över det).

Jag har varit med i hyresgästföreningen men är det inte nu, funderar fortfarande om jag ska gå med. Precis som en del skriver här så är det som med facket. Ju fler ju starkare.

Det som jag reagerade på och kommenterar för är att du inte ska skämmas för att ha haft socialbidrag. Att man hamnar utan pengar i vissa delar av livet är inget att skämmas för. Många tror att det bara är uteliggare, drogmissbrukare och slöfockar som får socialbidrag. Jag hade socialbidrag för ca 20 år sedan och skäms inte ett dugg för det. Känns nästan som alla skulle behöva leva något år på väldigt lite pengar så de förstår hur andra kan ha det. Precis som jag nästan känner att en del tycker att bo i hyreslägenhet har mindre status än bostadsrätt/hus. Jag sålde en bostadsrätt för att bo i hyresrätt, ångrar mig inte ett dugg över det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Jag har varit med i hyresgästföreningen men är det inte nu, funderar fortfarande om jag ska gå med. Precis som en del skriver här så är det som med facket. Ju fler ju starkare.

Det som jag reagerade på och kommenterar för är att du inte ska skämmas för att ha haft socialbidrag. Att man hamnar utan pengar i vissa delar av livet är inget att skämmas för. Många tror att det bara är uteliggare, drogmissbrukare och slöfockar som får socialbidrag. Jag hade socialbidrag för ca 20 år sedan och skäms inte ett dugg för det. Känns nästan som alla skulle behöva leva något år på väldigt lite pengar så de förstår hur andra kan ha det. Precis som jag nästan känner att en del tycker att bo i hyreslägenhet har mindre status än bostadsrätt/hus. Jag sålde en bostadsrätt för att bo i hyresrätt, ångrar mig inte ett dugg över det.


Hur kmr det sig att du övergick till hyresrätt igen?
Det kan ju inte ha blivit billigare på något vis? Eller är det helt enkelt lättare att flytta ifrån än en bostadsrätt? Jag ska inte säga att jag riktigt skämdes över det men snarare att det inte är någonting man vill skylta om precis för det låter som "landsförräderi" mot skattebetalarna. Egentligen kan du ju få jobb, om än "inget kul jobb", rätt fort som exempelvis städjobb. Jag betalar cirka 44 % skatt, allt som allt, årligen, som enskild firma och då har jag förståelse över att betala över andras tak över huvuden inte känns så kul eftersom det verkligen stället frågan, "Vad får jag för pengarna?". Hursomhelst, off topic nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:


Hur kmr det sig att du övergick till hyresrätt igen?
Det kan ju inte ha blivit billigare på något vis? Eller är det helt enkelt lättare att flytta ifrån än en bostadsrätt? Jag ska inte säga att jag riktigt skämdes över det men snarare att det inte är någonting man vill skylta om precis för det låter som "landsförräderi" mot skattebetalarna. Egentligen kan du ju få jobb, om än "inget kul jobb", rätt fort som exempelvis städjobb. Jag betalar cirka 44 % skatt, allt som allt, årligen, som enskild firma och då har jag förståelse över att betala över andras tak över huvuden inte känns så kul eftersom det verkligen stället frågan, "Vad får jag för pengarna?". Hursomhelst, off topic nu.

Det som jag ville få fram är att det inte är fel om man söker socialbidrag och vi har ett system för det, sedan om man utnyttjar det systemet och inte försöker att söka jobb, eller att lösa sin situation är det en annan sak. Jag har en i släkten nu, ung kille som skulle verkligen vilja ha jobb, men kan inte för en sjukdom, får inga pengar från Försäkringskassan för Fk-läkaren inte tror på specialistläkare, så han har inget val än att söka socialbidrag. Så det handlar inte alltid om att man inte kan få ett jobb.
Att jag flyttade berodde på många saker, men en sak är att man är i händerna på ibland okunniga personer som ska leka med ens pengar. (var sekreterare hela den tiden jag bodde där så var insatt) Vi går inte in på det här. Är ju rätt offtopic. Ville bara få fram det som en del antydde i tråden, det kan vara ett val att bo i hyreslägenhet. Finns flera vägar att gå. (cykel, porsche, katt, hund, villa, hyresrätt).

Förr när jag var medlem i HGF så var tidningen bra tyckte jag och att man kunde låna släpvagn och sådana saker. Kan vara bra i vissa fall. Sedan är det vissa rabatter, en del bra, en del dåliga. Att de knackar dörr tycker jag en dålig sak som de gör men det är över lag min tanke om dörrförsäljare, telefonförsäljare som spelar in där.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@snajk: Så vill ägarna ha mer utdelning behöver man ha ännu högre vinst tycker du motsäger det jag säger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: Så vill ägarna ha mer utdelning behöver man ha ännu högre vinst tycker du motsäger det jag säger?

Nja, det är bara en aspekt av det hela. Allmännyttan har också ett större samhällsansvar som de privata fastighetsägarna inte har. Exempelvis kan man se på trenden nu med renovräkningar, mig veterligen så sker det inte i allmännyttan någonstans. Sen är det förstås inget perfekt system på något sätt, även allmännyttans nybyggen är för dyra för de flesta och de är verkligen inte särskilt bra på underhåll. Jag skulle kunna skriva sidvis med kritik mot min allmännyttiga hyresvärd, men jag vet ju att vinstintresset inte tar överhanden.

Permalänk
Rekordmedlem

Kom att tänka på de bostadsföretag som har gjort social dumpning till affärsmodell nu när det inte längre finns så stora pengar att göra på flyktingförläggningar.
Det ä''r vinstintresse det, lagarna borde ändras så att kommunerna fritt får driva företag för om de nu är så dåliga på företagande så borde ju inte de privata vara rädda för konkurrens, kommunen i helhet får ju ändå inte gå med "vinst" så det enda som skulle kunna hända är att skatterna sänks för alla och inte bara att bidragen ökar till välbeställda och företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är bara en aspekt av det hela. Allmännyttan har också ett större samhällsansvar som de privata fastighetsägarna inte har. Exempelvis kan man se på trenden nu med renovräkningar, mig veterligen så sker det inte i allmännyttan någonstans. Sen är det förstås inget perfekt system på något sätt, även allmännyttans nybyggen är för dyra för de flesta och de är verkligen inte särskilt bra på underhåll. Jag skulle kunna skriva sidvis med kritik mot min allmännyttiga hyresvärd, men jag vet ju att vinstintresset inte tar överhanden.

Med renovräkning menar du renovering och vräkning? För det görs ingenstans. Däremot höjs hyrorna vid renovering.
Min hyra skulle höjts ganska rejält också efter renovering från kommunala bostadsbolaget här men jag flyttade till en bostadsrätt istället.

Och än fast dessa nybyggen är för dyra enligt dig så täcker dessa knappt kostnaderna för att bygga upp. Folk vägrar förstå hur otroligt dyrt det är att bygga pga arbetskraft, material och alla krångliga krav i Sverige. Tänk dig då hur dyrt det är att bygga för ett privat bolag som inte har tillgång till mycket billigare lån från kommuninvest och diverse statliga bidrag som ibland går att söka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Med renovräkning menar du renovering och vräkning? För det görs ingenstans. Däremot höjs hyrorna vid renovering.
Min hyra skulle höjts ganska rejält också efter renovering från kommunala bostadsbolaget här men jag flyttade till en bostadsrätt istället.

Och än fast dessa nybyggen är för dyra enligt dig så täcker dessa knappt kostnaderna för att bygga upp. Folk vägrar förstå hur otroligt dyrt det är att bygga pga arbetskraft, material och alla krångliga krav i Sverige. Tänk dig då hur dyrt det är att bygga för ett privat bolag som inte har tillgång till mycket billigare lån från kommuninvest och diverse statliga bidrag som ibland går att söka.

De som bygger driver ofta upp byggkostnaderna genom at5t bygga mycket dyrare än vad som är möjligt tex genom att välja dåliga ytskickt som ofta inte bara är dyra utan också direkt dåliga funktionsmässigt, man prioriterar utseende för funktion, det saknas en vilja hos de kommersiella aktörerna att bygga enkelt och bra för det optimerar inte vinsten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Väldigt mycket antaganden. Det kan inte vara så att folk inte vill ha matta i ett helt badrum längre utan gillar kakel? Själv ser jag det som normal standard för 2020 att ha golvvärme på toa, kaklat badrum och liknande som jag antar att du ser som onödigt slöseri.

Vad tycker du om dessa kommunalt byggda då? Onödigt slöseri bara? Hur hade du velat att dessa lägenheter såg ut?
https://www.bostaden.umea.se/nybyggnationer/ost-pa-stan

Ytskikt är en otroligt liten del av kostnade för byggnation om man jämför med rör, ventilation och el.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Med renovräkning menar du renovering och vräkning? För det görs ingenstans. Däremot höjs hyrorna vid renovering.
Min hyra skulle höjts ganska rejält också efter renovering från kommunala bostadsbolaget här men jag flyttade till en bostadsrätt istället.

Jo, renovräkning är att man renoverar och "höjer standarden" samtidigt så att man kan höja hyran rejält vilket frigör en massa bostäder för de som inte har råd att bo kvar. Så då får man mer pengar i hyra, hyresgäster med högre inkomster och man blir av med många besvärliga boende. Win win, eller hur.

Ofta går det så att man eftersätter underhållet tills dess att det inte går längre, sen ger man inga alternativ utan renoveringen innebär inte bara att få ordning på saker utan man installerar saker som är standardhöjande som inbyggd micro, parkettgolv, tvättmaskin (så slipper man ha tvättstuga också, vinst igen), klinker i hallen, kakel i badrummet, duschkabin istället för badkar (vilket ger mindre vattenförbrukning, vinst igen för fastighetsägaren) osv.

Citat:

Och än fast dessa nybyggen är för dyra enligt dig så täcker dessa knappt kostnaderna för att bygga upp. Folk vägrar förstå hur otroligt dyrt det är att bygga pga arbetskraft, material och alla krångliga krav i Sverige. Tänk dig då hur dyrt det är att bygga för ett privat bolag som inte har tillgång till mycket billigare lån från kommuninvest och diverse statliga bidrag som ibland går att söka.

Jo, det är absolut ett problem att det är dyrt att bygga nytt. Men hade man skippat parkettgolv överallt, inbyggd micro och allt det där så hade det blivit lite billigare i alla fall, men då hade man inte kunnat räkna hem investeringen lika snabbt förstås, och då är ingen intresserad av att bygga.

Permalänk
Medlem

@snajk: Tror jag nog egentligen kan referera dig till mitt inlägg åt @mrqaffe men återigen. Vad tycker ni är standard i ett av världens mest utvecklade länder 2020? Det är rimligt med finare golv, kakel och golvvärme. Ingen kommer vilja bygga nytt som ser katastrofalt ut heller när skillnaden mellan parkett i trä och vinylmatta är en liten procent av ett hyreshus kostnad. Om golvet kostar 200/m2 eller 400/m2 är ganska irrelevant då ett hus kostar mellan 30000-40000/m2 att bygga.
Jag misstänker att jag har en väldigt annan syn på hur ett modernt västerländskt hem ska se ut jämfört med er däremot.

Var gnäll nyligen i tidningen här i Umeå om en renovering på Mariehem. Bostäderna där ser ut som en knarkarkvart från 50-talet som fått förfalla och folk blir förvånad att hyran kommer gå upp med några tusenlappar när standarden tar ett kliv från ett annat århundrade till normal västerländsk standard.

Permalänk
Medlem

Vet själv i första lägenheten jag bodde i:
Byte av fönster + byte av fönsterkarmar till marmor/sten resulterade i en hyreshöjning pga "ökad" standard i lägenheten.Fönsterna byttes ut då dem var gamla och slitna. Vad som ingår i "höjd" standard är ju ganska vagt och inte sägande egentligen.
Är ett kaklat badrum högre standar än ett med plastmatta?
Badrummet har ju inte fått några bättre funktioner så att säga. Visst ser lite bättre ut men tycker inte det är en höjning av standarden.
Problemen kommer när man underhåller lägenheterna och kan höja hyran pga planerat underhåll som ändå måste göras då "standarden" höjs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@mrqaffe: Väldigt mycket antaganden. Det kan inte vara så att folk inte vill ha matta i ett helt badrum längre utan gillar kakel? Själv ser jag det som normal standard för 2020 att ha golvvärme på toa, kaklat badrum och liknande som jag antar att du ser som onödigt slöseri.

Vad tycker du om dessa kommunalt byggda då? Onödigt slöseri bara? Hur hade du velat att dessa lägenheter såg ut?
https://www.bostaden.umea.se/nybyggnationer/ost-pa-stan

Ytskikt är en otroligt liten del av kostnade för byggnation om man jämför med rör, ventilation och el.

Har inget emot vissa specifika material om de används på bra sätt men har sett en del sten (inte klinker eller kakel) där man valt stentyper som varit ganska känsliga för vatten användas i både kök och badrum och där är de då fel material som inte bara är dyra utan även gör ytorna mycket ömtåliga.
Golvvärme är ofta bra för det leder ofta till lägre totalkostnad utslaget över byggnadens livstid genom energibesparingar, det kan däremot vara ett "problem" om man har kortsiktiga vinstintressen tex att man ämnar sälja byggnaden omedelbart och inte förvalta den.
Man behöver inte bygga dyrt för att bygga bra eller åtminstone bättre men tyvärr så saknads det reglering på det sättet idag utan det handlar ofta om att skaffa sig snabba pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med marknadshyror har vi snart trailerparks här i Sverige för de som inte har föräldrar med pengar.

Samtidigt har de i hyresrätt subventionerat de med bostadsrätt och villa då de fått ränteavdrag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730