Asus först med 280 Hz-skärm

Permalänk
Medlem

Enligt den där reklambilden så är 144Hz en väldigt suddig upplevelse.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

1920x1080 280 Hz ointressant

Ge oss 2560x1440 280 Hz istället då kan man börjar diskutera

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

27" kombinerat med 1080p ger rätt pixlig bild.

Känns som en skärm för folk som ofta spelar typ CS och då är nog inte ett större problem med pixlig bild.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Beror på FPS, spel och om det är med eller utan adaptiv sync.

Nej det är helt omöjligt, före 100hz skärmarna kom var det ingen som spelade. Alla knypplade eller lekte med kottar och pinnar i skogen.

Permalänk
Medlem

@Ernesto: Nej folk spelade med CRT skärmar som typ alla hade över 100 Hz i de upplösningar man spelade på då.

Ontopic: Synd att det inte var 1440p men det gör mig bara mer sugen att vänta till efter CES med ny skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Point of diminishing return?

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 500-700 hz skulle jag gissa

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är det ens fysikaliskt möjligt för det mänskliga ögat att uppfatta att det är 280Hz? Eller är det bara det att mängden eftersläp i regel blir mindre ju högre uppdateringsfrekvens en LCD-skärm har. En CRT behövde ju inte ha så hög uppdateringsfrekvens för att ha lite eftersläp. När man ser på film så räcker det ju med 24Hz för att lura det mänskliga ögat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle aldrig kunna spela Tetris på mindre än 240hz. 165hz flimrar ju som fan. 😁

Just Tetris är ju lite annorlunda då det kräver exceptionell respons och reaktionstid, därav behovet av minst 240 Hz. Jag tänkte mer på lite mindre krävande spel som CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det ens fysikaliskt möjligt för det mänskliga ögat att uppfatta att det är 280Hz? Eller är det bara det att mängden eftersläp i regel blir mindre ju högre uppdateringsfrekvens en LCD-skärm har. En CRT behövde ju inte ha så hög uppdateringsfrekvens för att ha lite eftersläp. När man ser på film så räcker det ju med 24Hz för att lura det mänskliga ögat.

Om du skriver "/fps" på pannan så får du fram hur många hz dina ögon uppfattar per sekund.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Först med en överklockad 240Hz skärm*
Användaren måste manuellt applicera överklockningen och det finns ingen garanti att det ger ett bra resultat*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ernesto: Nej folk spelade med CRT skärmar som typ alla hade över 100 Hz i de upplösningar man spelade på då.

Ontopic: Synd att det inte var 1440p men det gör mig bara mer sugen att vänta till efter CES med ny skärm.

Ja det var ju svårt att leva med flimmret om man körde under 100hz.

Jag störde mig inte ens märkbart på att min första generations LCD skärm var slö som hade både usel input lag och körde 60hz plus att jag var ung och kvick och gick från 100hz crt. För att vara ärlig så märker jag knappt skillnad mellan 60 och 75hz i dagsläget vilket är max vad min nuvarande skärm klarar av. Och ju högre man går i frekvenskskalan desto mindre skillnad borde man väl märka av?

Har väldigt svårt att tro att jag skulle hitta rätt på en blindtest mellan en 100hz och 100000hz skärm, men vem vet.

Något som känns otroligt mycket viktare är bildkvaliten på en panel. Särskilt hur pixlarna är uppbyggda och om skärmen kan visa upp en stor färgrymd.

Permalänk
Medlem

MMX!
3DNow!
FullHD!
1000mhz!
Multimedia!
54X Cdrom!
Sjutusen Scart!
Och nu mååånga hz..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag ska fan ha 500hz nästa gång jag köper ny skärm

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Point of diminishing return?
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Esseboy:

Runt 500-700 hz skulle jag gissa

Det blir det väl per definition vid varje ökning av hz på skärmar? +xxhz ger inte lika mycket när man är över 200hz som det ger vid 60hz eftersom det inte ökar lika mycket procentuellt sett då främst.

Skrivet av fantomsmurfen:

Är det ens fysikaliskt möjligt för det mänskliga ögat att uppfatta att det är 280Hz? Eller är det bara det att mängden eftersläp i regel blir mindre ju högre uppdateringsfrekvens en LCD-skärm har. En CRT behövde ju inte ha så hög uppdateringsfrekvens för att ha lite eftersläp. När man ser på film så räcker det ju med 24Hz för att lura det mänskliga ögat.

Ju högre Hz skärmen har desto snabbare visas ny information pga att en ny bild visas som då kan innehålla en del av ett vapen/person/något. Så oberoende om ögat kan se skillnad vid spel/film på 24 Hz eller 1000 Hz så kommer ny information snabbare och det kan uppfattas. Linus Tech Tips har bland annat en video kring det ifall någon ids söka reda på det. Jag tycks minnas att det var i CS de testade med en normal spelare och en bra spelare på vanlig (60 Hz) skärm vs en snabb skärm. Det gjorde märkbar skillnad i reaktionshastighet med en snabbare skärm, men det gjorde störst skillnad för han som var bra på CS.
60->120 Hz kan ge ny information upp till 8,3 ms snabbare och 120 -> 280 Hz skärm kan ge ny information upp till 2,8 ms snabbare om jag räknat rätt. Varje ms räknas, men dator, uppkoppling och vad man har för mus kan göra ändå större skillnad så allting påverkar. Själv sitter jag på en skärm med 60 Hz, men jag kommer troligen köpa en lite snabbare när jag byter framöver.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Klart man får informationen snabbare ju högre Hz men jag tycker att människans reaktionsförmåga är så långsam i förhållande att det inte skulle spela så stor roll. Jag tror att jag skulle föredra en 60Hz skärm med absolut 0 eftersläp framom en 280Hz skärm med erftersläp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vid 1000Hz kan vi vara nöjda.

https://youtu.be/vOvQCPLkPt4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

For real tho, kan någon på forumet med bra syn se skillnad mellan typ 165 och 240 hz på samma skärm?

Jag har 240hz men tror inte jag kan se skillnad på allt högre än ca 165hz.

Med en 120hz skärm så kan jag säga att vid vissa tillfällen så känns även 120hz lite hackigt.

Jag har testat vid ett tillfälle att köra ett spel i 240hz, och även om jag inte kunde se nån skillnad på min 120hz skärm, så märkte jag skillnad i input delay. (ett experiment för några år sen på pinball Fx2) Den lilla skillnaden mellan 120 och 240 fps, var tillräcklig för att störa min timing så att jag missade ramper etc. *mind blowing*

Input delay är något man vänjer sig vid. Och visst är det viktigt med snabba inputs, men viktigare är det med samma delay hela tiden.
Om du ligger lite på gränsen, så kan dina inputs bli fördröjda med en frame. Vid 60hz betyder det en skillnad på 16,7ms. Vid 120hz 8,33ms. Eller rättare sagt,, din input kan hamna när som helst inom en uppdaterings period. Med en högre uppdateringshastighet så får du högre noggrannhet på dina inputs, vilket resulterar i högre träffsäkerhet.

Så även om man inte "ser" nån skillnad, så kommer man "känna" skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag ska fan ha 500hz nästa gång jag köper ny skärm

En tanke som slog mig när jag såg artikeln.

Undrar om det finns en marknad för 500hz skärmar i 720p ? (kanske 1000hz i 360p??)
Tänker på retro gaming där man använder CRT skärmar för att slippa lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

En tanke som slog mig när jag såg artikeln.

Undrar om det finns en marknad för 500hz skärmar i 720p ? (kanske 1000hz i 360p??)
Tänker på retro gaming där man använder CRT skärmar för att slippa lag.

Tror det är för nischat för att någon producent ska känna att det finns värde i det.

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli lite överdrivet, med tanke på att människans ögon bara har en uppdateringsfrekvens på ca 24 bilder i sekunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart lite nyfiken hur snabbt ögat kan se och sökte lite på google och hittade detta på quora.com
https://www.quora.com/What-is-the-highest-frame-rate-fps-that...

tl;dr: The human eye can physiologically detect up to 1000 frames per second. The average human, tasked with detecting what framerate he/she is looking at, can accurately guess up to around 150 fps. That is, they can see the difference in framerates all the way to 150 fps.
Phew.

The USAF, in testing their pilots for visual response time, used a simple test to see if the pilots could distinguish small changes in light. In their experiment a picture of an aircraft was flashed on a screen in a dark room at 1/220th of a second. Pilots were consistently able to "see" the afterimage as well as identify the aircraft. This simple and specific situation not only proves the ability to percieve 1 image within 1/220 of a second, but the ability to interpret higher FPS.

1000Hz here I come!

Permalänk
Medlem

Ögonen kan bara höra 20 hästkrafter

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Börjar bli lite överdrivet, med tanke på att människans ögon bara har en uppdateringsfrekvens på ca 24 bilder i sekunden.

Vad för utdaterad cyborg är du?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Börjar bli lite överdrivet, med tanke på att människans ögon bara har en uppdateringsfrekvens på ca 24 bilder i sekunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det var ett försök till sarkasm så framförde du det inte speciellt bra. Är du seriös så är du så gott som blind

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för folk att klaga på att utvecklingen går framåt. Bakåtsträvare är bara sorgliga.

Sen så är det ingen som tvingar dessa personer att köra i max hz, ni kan ställa in den på 60 om ni så önskar.

En bil må kunna ha maxeffekt på tex 500hk. Och när de väl behövs så finns de där att utnyttja.

Vissa ska då klaga på allt här i livet

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tror det är för nischat för att någon producent ska känna att det finns värde i det.

Förvisso, men som en funktion i en 240hz monitor ? Skulle ju bli ett extra säljargument.

rent praktiskt så skulle man väl kunna uppdatera flera rader på en gång i video minnet för att uppnå "intereger scaling" och det skulle kunna räcka med existerande cpu'er (i monitorn) för att monitor skulle hänga med. Sen hänger det väl på själva skärmen huruvida den kan uppdatera så fort.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

@kaptenperre: Klart man får informationen snabbare ju högre Hz men jag tycker att människans reaktionsförmåga är så långsam i förhållande att det inte skulle spela så stor roll. Jag tror att jag skulle föredra en 60Hz skärm med absolut 0 eftersläp framom en 280Hz skärm med erftersläp.

Även angående eftersläp så bör högre Hz bara vara bättre, se t.ex. här:
https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Om det skulle vara någon fördel med 60 Hz så kan du alltid själv välja att köra alla skärmar i 60 Hz, även de som klarar 200+ Hz.

Sen att reaktionsförmågan för människor inte är så snabb har inget egentligen med detta att göra. För även om människor har 50 ms eller 500 ms eller 5000 ms (man har inte det) i reaktionsförmåga så är det fortfarande en klar fördel att få information före sina motspelare och då kunna agera före dem.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Snarare 144 som var outliern i sammhanget... handlar om vad nuvarande teknik tillåter. Hade de kunnat köra på 288 hade de antagligen gjort det.

Hur är 144Hz outliern? Hade du varit av samma åsikt om vi haft ett duodecimalt talsystem?

Permalänk

Om jag snurrar muspekaren snabbt i en cirkel på skrivbordet ser jag kanske 20 st muspekare på min 120hz skärm, när jag gjorde det med min 60 hz skärm såg jag nog cirka 10 st.
Men en sån här skärm borde jag se 40st :).

Permalänk

Jag vill pröva denna skärmen. Undrar om man träffar med railen oftare. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com