Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

I dessa Coronatider tycks bio vara något som hör till historien.

Stämmer inte. Fullt möjligt att gå på bio fortfarande så länge antal platser är begränsat till färre än 50, vilket motsvarar en mindre biografsalong. Inte mig emot heller, jag ser inget större nöje av att vara omgiven av hundratals personer när jag ser en film.

Sedan känns det mer troligt att det är corona som snart hör till historien, snarare än bio.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Stämmer inte. Fullt möjligt att gå på bio fortfarande så länge antal platser är begränsat till färre än 50, vilket motsvarar en mindre biografsalong.

Sedan känns det liiite mer troligt att det är corona som snart hör till historien, snarare än bio.

Syftade mer på att film för bio inte kommer ut, många filmbolag skippar bion i länder med hårdare karänsregler. Hollywood kommer knappast skicka film till skandinavien bara för att vi inte stängt ner.

Återstår att se, bion dör långsamt, månader av ändrade vanor kan vara sista spiken i kistan. Dock tror jag bio kan bli kvar länge som en mer exklusiv underhållningsform för de med intresse och budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du hållit till under en sten?

Nja, men var inte särskilt gammal när filmerna kom och under mina tonår så kollade jag inte särskilt mycket filmer, och sen gillar jag inte drakar och svärd och den tiden särskilt mycket (inte sett GoT heller). Sen när jag väl började kolla mer filmer så har jag bara fortsatt skjuta på dessa då de är så långa och sen vet jag inte om jag ska se theater eller extended cuts.
Nu när 4K versioner kommer kanske jag blir motiverad att se dem. T.ex. hade jag inte sett Jaws heller föränn nyligen när 4K blurayn av den kom. Gillar att se 4K blurays på min LG OLED TV

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Sidde:

Riktigt kul, men undra hur de ska hantera dessa animeringar de gjort, tex trollet i Moria.

Nu har jag inte sett någon av LotR-filmerna men en snabb googling visar att åtminstone första filmen är färdigställd med fotokemisk process. Dvs flertalet scener har aldrig genomgått ett digitalt steg i postproduktionen (annat än för offline-redigering i AVID). All CGI kördes också tillbaka på film och skarvades in i det klippta kameranegativet. Den filmen behöver, i så fall, scannas in på nytt och restaureras för att skapa en ny master i 4K. Fördelen då är att alla tidigare orörda scener kommer med stor sannolikhet att se väldigt bra ut tekniskt sett (skärpa, färger, dynamiskt omfång etc), medan CGI-scenerna kommer förmodligen att utmärkas tydligt av den lägre upplösningen vilket blir en flaskhals. En möjlig väg runt är att gå tillbaka till DPX-filerna för just berörda scener och utgå ifrån dig.

Andra och tredje däremot har alltid haft digitala mellankopior för hela filmerna, som är uteslutande i 2K. Här blir valen lite mer begränsade om man inte går igenom allt råmaterial och använder nyscanningar av det som källmaterial för de scener som saknar CGI av något slag, vilka jag kan tänka mig är rätt få till antalet. Med stor sannolikhet kommer de att utgå ifrån de befintliga DPX-filerna och göra jobbet därifrån.

Det går, i en del fall, att rendera om befintlig CGI i högre upplösning och matcha det i en nya master. Vanligtvis går det att göra utan större ändring av modellerna i sig (polygoner, mesh etc) men åldern är en faktor. Gamla modeller, skapade i gammal programvara på gammal hårdvara går inte alltid smärtfritt ihop med ny programvara och ny hårdvara. Dessa filmer är dock från 2000-talet så jag tänker ändå att det nog skulle kunna gå att göra något åt saken, men jag är inte säker. Det är mycket svårare med t.ex. Jurassic Park där man använde gamla Silicon Graphics-system.

Permalänk

https://gadgets.ndtv.com/entertainment/news/lord-of-the-rings...

1a December! Jag som inte hade tänkt köpa 4k projektor ännu !

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag gillar Hobbit mer än Sagan om ringen.
Men det beror nog mest på att jag tycker Martin Freeman är en väldigt mycket bättre skådis än Elijah Wood.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag gillar Hobbit mer än Sagan om ringen.
Men det beror nog mest på att jag tycker Martin Freeman är en väldigt mycket bättre skådis än Elijah Wood.

Att överhuvudtaget jämföra den 12-faldiga Oscarsvinnande LoTR-trilogin med skämtet som är Hobbit-trilogin bör ligga under hets mot folkgrupp

Skämt åsido. Martin Freeman må vara en bättre skådis, men filmerna i helhet är knappt jämförbara i mitt tycke.

delar borttagna /Mod
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att överhuvudtaget jämföra den 12-faldiga Oscarsvinnande LoTR-trilogin med skämtet som är Hobbit-trilogin bör ligga under hets mot folkgrupp

Skämt åsido. Martin Freeman må vara en bättre skådis, men filmerna i helhet är knappt jämförbara i mitt tycke.

Smaken är som baken, stor och hårig.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Smaken är som baken, stor och hårig.

Som en orch?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

( Men för allas bästa bör ingen se Starwars EP1-3 någonsin igen )

Hatet mot prequels är obefogat. Jag såg om alla filmerna och det var inte förens jag kom till Force Awakens som jag kände "meh" och var tvungen att ta den i två sittningar.

Oavsett, sjukt nice med 4K på dessa, men hoppas det blir bra gjort

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*politik OT borttaget*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Missade släppet av Steelbook-utgåvan och nu är den slutsåld i UK, frugan kommer bli så besviken (ingen ironi, hon är ett större LOTR-fan än vad jag är).

Permalänk
Medlem

Återstå att som det är riktigt 4K eller fulversion.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Även hela Game of Thrones släpps i 4k i år. Dock så är det saftigt pris för 8 säsonger och de 2 sista var inte egentligen speciellt bra.
Säsong 1 spelades in i 1080p men såg ändå bättre ut i 4k eftersom komprimeringen inte är lika hög.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja, jag förmodar att de har allting inspelat på film, så borde ju inte vara några problem att göra en remaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Återstå att som det är riktigt 4K eller fulversion.

Det verkar som de ändå försöker få en riktig version. Iaf när det gäller Lotr. Det kommer en mer exklusiv box nästa år om någon är sugen
Ja, jag har redan beställt Lotr 4k från Discshop
https://www.theverge.com/2020/10/8/21507347/lotr-lord-of-the-...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

När man jämför LotR med The Hobbit ska man ha i åtanke att The hobbit är en barn/ungdomsbok och LotR är ämnad för vuxen publik.

Det har ganska stor effekt på filmerna. Jacksson försökte göra en vuxenversion av the hobbit och det gick väl sådär. Absolut sevärda filmer men inte direkt ett epos som LotR. Man undrar hur amazons version blir nu när de ska göra en tv-serie av det.

Något jag har väntat på är att man ska förbättra animationerna på LotR. Man får hoppas att det sker nu. De håller visserligen fortfarande men det borde putsas på nu när man ska höja upplösningen.

Minns ni premiären av de olika filmerna? För de som inte gjorde det eller är för unga. Man kunde inte köpa biljetter online utan man fick stå i kö i vinterkylan. Mängder med personer tältade flera dagar utanför biograferna i vinterkylan och var utklädda till sina favoritkaraktärer. Det var en riktig folkfest. Något man riktigt kan sakna idag när allt är online.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Vilken skräll!

Jag väntar ett år tills de släpper extended i 4k istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

haha höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg priset på cdon..
det blir till att samla många pantburkar för oss arbetslösa
väntar såklart in när den är på rea
blir ju ett givet köp här med

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har inte sett dessa filmer än. Lär väl kanske göra det när 4K versionerna kommer då

Var glad för det. Jag har haft mer kul när jag haft njursten en då jag tvingade mig igenom dessa filmer. Då har
jag ändå tex läst Sagan om Isfolket och det är 47 böcker. Dessa filmer ligger högt upp i toppen av filmer som
det sämsta jag någonsin sätt. Men alltid intressant med tekniken så är så klart för dessa filmer kommer i högre
teknisk kvalitet.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vilken skräll!

Jag väntar ett år tills de släpper extended i 4k istället.

https://cdon.se/film/the-lord-of-the-rings-trilogy-4k-ultra-h...

Det verkar inkludera både Theatrical och extended

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Var glad för det. Jag har haft mer kul när jag haft njursten en då jag tvingade mig igenom dessa filmer. Då har
jag ändå tex läst Sagan om Isfolket och det är 47 böcker. Dessa filmer ligger högt upp i toppen av filmer som
det sämsta jag någonsin sätt. Men alltid intressant med tekniken så är så klart för dessa filmer kommer i högre
teknisk kvalitet.

Hur många filmer har du sett i ditt liv om LOTR är de sämsta

Jag väntar nog till 8k version om jag skulle få för mig köpa dem igen. digital 3D version för VR headsets är det de skulle kunna tuta på mig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fantastiska filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Var glad för det. Jag har haft mer kul när jag haft njursten en då jag tvingade mig igenom dessa filmer. Då har
jag ändå tex läst Sagan om Isfolket och det är 47 böcker. Dessa filmer ligger högt upp i toppen av filmer som
det sämsta jag någonsin sätt. Men alltid intressant med tekniken så är så klart för dessa filmer kommer i högre
teknisk kvalitet.

Det här är första gången i hela mitt liv jag läst eller hört någon tycka detta, men smaken är som baken!

Permalänk
Lego Master

Jag skulle vilja se lite representativa samples innan jag bestämmer om det är värt att köpa dem i 4K också.
Har redan

  • VHS, bioversion

  • DVD, bioversion

  • DVD, extended (12 disc collectors)

  • Blu-ray, extended (12 disc collectors)

Alltså jag vill ju se dem i så hög kvalitet som möjligt, men frågan är hur bra det faktiskt blir. Man vill inte köpa grisen i säcken riktigt.

Skrivet av AMD73:

Var glad för det. Jag har haft mer kul när jag haft njursten en då jag tvingade mig igenom dessa filmer. Då har
jag ändå tex läst Sagan om Isfolket och det är 47 böcker. Dessa filmer ligger högt upp i toppen av filmer som
det sämsta jag någonsin sätt. Men alltid intressant med tekniken så är så klart för dessa filmer kommer i högre
teknisk kvalitet.

Du syftar inte på Hobbit-trilogin? De är verkligen inte fantastiska filmer, men LOTR-trilogin är ju högt skattad av både kritiker och svennebanan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Var glad för det. Jag har haft mer kul när jag haft njursten en då jag tvingade mig igenom dessa filmer. Då har
jag ändå tex läst Sagan om Isfolket och det är 47 böcker. Dessa filmer ligger högt upp i toppen av filmer som
det sämsta jag någonsin sätt. Men alltid intressant med tekniken så är så klart för dessa filmer kommer i högre
teknisk kvalitet.

Tycker Lotr filmerna håller än, riktigt bra faktiskt. Sagan om de två tornen är grymt utdragen och seg, men är ändå sevärd.
Detta kommer från en som också läst sagan om isfolket 47 böcker och lyssnat igenom hela den serien på ljudbok två gånger
I love fantasy helt enkelt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte är nån j'vla grön tint.

Typiskt med överpris i Sverige. lol

Pris i Tyskland? Japp, halva priset.
https://www.amazon.de/Herr-Ringe-Extended-Trilogie-Blu-ray/dp...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mAster9:

Typiskt med överpris i Sverige. lol

Pris i Tyskland? Japp, halva priset.
https://www.amazon.de/Herr-Ringe-Extended-Trilogie-Blu-ray/dp...

Frågan är ju om den innehåller originalljudspåret, eller bara u-landsdubbningen till tyska?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Från The Digital Bits:

All six films have been fully remastered by Weta Digital in New Zealand in a process overseen by director Peter Jackson. For The Lord of the Rings, this includes new 4K scans of original camera negative and new 4K scans of the original VFX film outs. The Hobbit films were shot digitally in 5K.

All six films will include Dolby Vision and HDR10 High Dynamic Range. Each will also include Dolby Atmos audio. (Note that The Hobbit films will NOT include HFR high frame rate—they were shot in 48 fps, but 4K UHD supports 60 fps.)

Så slipper ni Kill-gissa.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |