Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är lite som att säga att man måste ha hjälm och eldsäker dräkt när man simrejsar. Tycker mig få samma realism om än spegelvänd

Ser att du hängt för lite på forum för racing simulator fantaster...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det är lite som att säga att man måste ha hjälm och eldsäker dräkt när man simrejsar. Tycker mig få samma realism om än spegelvänd

Har inga planer på pilotlicens men det är ändå intressant att pilotsätet ofta är till vänster och samma att vi har högertrafik när vänstertrafik passar bättre för majoriteten. Flippa knappar tycker jag går lika bra oavsett hand kräver inte samma finmotorik.

Fast det är det ju inte. Det är fortfarande två pilotsäten i de flesta (trafik)flygplan.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem

@ThunderboltDrgn Jo, men kaptenen sitter väl oftast (alltid?) till vänster. Däremot så är ju kapten och Pilot Flying helt skilda koncept, så både vänster side stick och höger side stick används ju regelbundet i Airbus-plan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ibland sitter kaptenen bakom i mitten också Men kollar man på Youtube är det nästan alltid vänstersätet de flyger ifrån i diverse tvåsitsiga ga plan som oftare flygs utan andrepilot.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Säg inte joystick till en pilot bara! Flight eller side stick kallar dom det själva. Men på en Airbus så har kaptenen den till vänster och styrmannen den till höger, så som jag förstått det så vänjer sig dom snabbt och det är inte ett problem.

Skrivet av Mindfighter:

But why? Plan (och bilar också för den delen med ratt/växelspak) byggs inte för höger/vänsterhänta utan man flyger med den konfig planet har. Som andra svarat så Airbus måste man lära om när man går från styrman till kapten. (De turas ju även om att vara pilot flying, går lika bra med ”joysticken” i höger hand som i vänster hand)

Jag blir mer och mer förvirrad.
-Hjälp mig besvara några frågor utav de sista två sidornas svammel, ursäkta offropic om de avviker sllt för mycket från just MSFS2020.

Kaptenen måste flyga med "fel hand" dvs vänster, i en airbus om han är högerhänt? Låter ju livsfarligt.
Kaptenen landar alltid planet vid osäkra förhållanden? Dvs att man skall göra en landning med "kniven mot strupen", så åtsidosätts styrman istället för att hela besättningen blir kokt i skit.
Kaptenen roterar vid takeoff?
Helt seriös fråga: OM kaptenen måste gå på dass och lämna cockpit, måste en flygvärdinna sätta sig vid spakarna? (En kollega påstod detta).

Har läst hela tråden, inser att tråden kommer balla ur den 18onde.
Ni som köpt "spelet", går det att ladda hem i förtid?

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Jag blir mer och mer förvirrad.
-Hjälp mig besvara några frågor utav de sista två sidornas svammel, ursäkta offropic om de avviker sllt för mycket från just MSFS2020.

Kaptenen måste flyga med "fel hand" dvs vänster, i en airbus om han är högerhänt? Låter ju livsfarligt.
Kaptenen landar alltid planet vid osäkra förhållanden? Dvs att man skall göra en landning med "kniven mot strupen", så åtsidosätts styrman istället för att hela besättningen blir kokt i skit.
Kaptenen roterar vid takeoff?
Helt seriös fråga: OM kaptenen måste gå på dass och lämna cockpit, måste en flygvärdinna sätta sig vid spakarna? (En kollega påstod detta).

Har läst hela tråden, inser att tråden kommer balla ur den 18onde.
Ni som köpt "spelet", går det att ladda hem i förtid?

Kapten och Styrman måste kunna spaka Airbus:en med bägge händer, finns en hel del krav på öga/hand-koordination generellt för att få bli trafikpilot. Så det är en icke fråga för en vältränad pilot.

Ja, numer måste alltid två vara i cockpit, för att undvika detta:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525
...så vill ena piloten ut, så kommer någon annan ur besättning in i cockpit innan dörren låses.

Det kommer gå att börja ladda ner i förväg. (Så inte servrarna ballar ur)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Försökte ladda ner häromdagen men det gick inte ännu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Var köper alla spelet ifrån? Jag har nästan gett upp och kommer förmodligen dra till med Steam, trots att de är dyrare som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Var köper alla spelet ifrån? Jag har nästan gett upp och kommer förmodligen dra till med Steam, trots att de är dyrare som vanligt.

MS store och steam är de jag sett. Har gamepass sen förut så kommer flyga därigenom. Finns många andra bra spel därigenom också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

MS store och steam är de jag sett. Har gamepass sen förut så kommer flyga därigenom. Finns många andra bra spel därigenom också.

Det blir ju åtminstone väldigt mycket billigare genom ett game pass. Funderar kanske att slå till på det så att jag kan testa spelet någon månad. Känns ju dumt att slänga ut 1200 spänn om man bara sitter med det en vecka.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Ibland sitter kaptenen bakom i mitten också Men kollar man på Youtube är det nästan alltid vänstersätet de flyger ifrån i diverse tvåsitsiga ga plan som oftare flygs utan andrepilot.

Du måste skilja på GA och kommersiellt. I GA är det bara lärare som får flyga i högersits. Har du mittspak i GA plan så är det vänsterhanden du styr roderna med för att du ska ha tillgång till gasreglage via högerhanden.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Var köper alla spelet ifrån? Jag har nästan gett upp och kommer förmodligen dra till med Steam, trots att de är dyrare som vanligt.

Köpte från Steam, men mest för att jag hade voucher från en kampanj på halva beloppet, annars hade jag tänkt köpa det via Microsoft direkt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Du måste skilja på GA och kommersiellt. I GA är det bara lärare som får flyga i högersits. Har du mittspak i GA plan så är det vänsterhanden du styr roderna med för att du ska ha tillgång till gasreglage via högerhanden.

Ja finns ju olika designs. För min del är det mycket lättare hantera reglage än att ha finkontroll på rodrena så det känns avigt att det designas så när högerhänta är i majoritet. Det enda jag lärt mig använda högern till är muskontroll. Men styra med vänstern som man testat på äldre dar har känts 1000 ggr lättare än mina försök med thrustmaster warthog.

Nu så är det främst i il 2 när man försöker hålla ett flygplan i sikte som kräver en evig dans med throttle och roder som det blir tokdrygt för GA har man ju massvis med tid att planera allting.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Det blir ju åtminstone väldigt mycket billigare genom ett game pass. Funderar kanske att slå till på det så att jag kan testa spelet någon månad. Känns ju dumt att slänga ut 1200 spänn om man bara sitter med det en vecka.

Forza horizon 4 har legat där sen launch så du kan nog lira i all evighet. Men till slut blir det ju dyrare än att köpa simmen. Sen så är jag osäker om det går att köpa dlc till det utan att äga spelet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Officiell livestream ikväll kl. 19.30-20.30 https://www.twitch.tv/msfsofficial

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Officiell livestream ikväll kl. 19.30-20.30 https://www.twitch.tv/msfsofficial

Det får man ju kolla in! Hade en fråga om charts/airac, är det fortfarande navigraph som gäller eller ingår det på något sätt. En vill ju inte få skäll på vatsim för att man inte är uppdaterad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ynnoj:

Kaptenen måste flyga med "fel hand" dvs vänster, i en airbus om han är högerhänt? Låter ju livsfarligt.

Det är nog inga större problem. Jag (som är högerhänt) gick över från att köra höger till vänster just för att vara mer realistisk i Airbus-plan, och det var inga större konstigheter; jag blev van inom någon dag. För en professionellt tränad pilot lär det inte vara några problem alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Ynnoj:

Jag blir mer och mer förvirrad.
-Hjälp mig besvara några frågor utav de sista två sidornas svammel, ursäkta offropic om de avviker sllt för mycket från just MSFS2020.

Kaptenen måste flyga med "fel hand" dvs vänster, i en airbus om han är högerhänt? Låter ju livsfarligt.
Kaptenen landar alltid planet vid osäkra förhållanden? Dvs att man skall göra en landning med "kniven mot strupen", så åtsidosätts styrman istället för att hela besättningen blir kokt i skit.
Kaptenen roterar vid takeoff?
Helt seriös fråga: OM kaptenen måste gå på dass och lämna cockpit, måste en flygvärdinna sätta sig vid spakarna? (En kollega påstod detta).

Har läst hela tråden, inser att tråden kommer balla ur den 18onde.
Ni som köpt "spelet", går det att ladda hem i förtid?

Kapten Björn förklarar hur det ligger till

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Det får man ju kolla in! Hade en fråga om charts/airac, är det fortfarande navigraph som gäller eller ingår det på något sätt. En vill ju inte få skäll på vatsim för att man inte är uppdaterad

Skäll får man nog sällan, man hittar en lösning tillsammans.

Som det verkar kommer allt det här hänga med i paketet från MS som man kan se här:

Men sen om man har uppdatering varje månad vet jag inte. Jag har för mig att det skulle uppdateras varje månad, men kan tyvärr inte hitta var hag har sett det. Men å andra sida skulle det inte förvåna förvåna mig om de inte inkluderade och man bara skulle få AIRACen från release och därefter måste man själv uppgradera med Navigraph. Sånt är väl bara vänta att se för att vara säker på den saken. Om, såklart, ingen annan sitter på den kunskapen?

Kartor får man nog fortsätta använda navigraph, chartfox eller vad det nu finns för alternativ för det. Att MS skulle gå vägen för att betala licens för att visa kartor för alla som köper MSFS är nog lite väl ambitiöst och kommer antagligen vara noll användning för 60% av dem som kommer att flyga. Så det känns ju nästan 110% att man får fortsätta på Navigraph. Men se det på den ljusa sidan, det är ett svensk företag du gynnar

Permalänk
Medlem

dum fråga men vad är skillnaden om man köper via steam kontra MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othic08:

dum fråga men vad är skillnaden om man köper via steam kontra MS?

Du kan få svar på de flesta frågorna här: https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600152...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Forza horizon 4 har legat där sen launch så du kan nog lira i all evighet.

Jepp, lirade FH4 på min Xbox ett tag men vill självklart äga spelet. Bestämde mig för att köpa Deluxe-versionen på Steam.

Permalänk
Medlem

Om ni inte såg Q&A sessionen, här är liten sammanfattning:
- Kommer komma två sorters regelbundna uppdateringar. World updates och sim updates. World updates kommer innehålla uppdaterad satelitdata (dom får ny data från Bing hela tiden tydligen), områden som fixas för hand etc. Dom pratade också om att dom kommer uppdatera regioner runt om i världen, med fler byggnader etc
- Dom vill ha feedback på världen (med foton), för att kunna fixa träd som är för höga eller andra felaktigheter
- Shared cockpits är något dom jobbar på och som kommer komma
- Helikoptrar kommer också, men lät lite längre fram i tiden
- Ett av deras största team är autopilot teamet, dom har fixat massor med autopilot issues senaste tiden, det är komplext pga alla plan har en egen autopilot modell.
- Dom jobbar på att licensera så många liveries som möjligt, vissa är redan licenserade, andra tar lite längre tid pga det legala
- Inget Xbox datum ännu

Var en hel del annat som jag glömt, men ett axplock iaf!

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Om ni inte såg Q&A sessionen, här är liten sammanfattning:

- Kommer komma två sorters regelbundna uppdateringar. World updates och sim updates. World updates kommer innehålla uppdaterad satelitdata (dom får ny data från Bing hela tiden tydligen), områden som fixas för hand etc. Dom pratade också om att dom kommer uppdatera regioner runt om i världen, med fler byggnader etc
- Dom vill ha feedback på världen (med foton), för att kunna fixa träd som är för höga eller andra felaktigheter
- Shared cockpits är något dom jobbar på och som kommer komma
- Helikoptrar kommer också, men lät lite längre fram i tiden
- Ett av deras största team är autopilot teamet, dom har fixat massor med autopilot issues senaste tiden, det är komplext pga alla plan har en egen autopilot modell.
- Dom jobbar på att licensera så många liveries som möjligt, vissa är redan licenserade, andra tar lite längre tid pga det legala
- Inget Xbox datum ännu

Dold text

Var en hel del annat som jag glömt, men ett axplock iaf!

Tack för sammanfattningen, det låter lovande med regelbundna uppdateringar av sattelitdata.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om ni inte såg Q&A sessionen, här är liten sammanfattning:
- Kommer komma två sorters regelbundna uppdateringar. World updates och sim updates. World updates kommer innehålla uppdaterad satelitdata (dom får ny data från Bing hela tiden tydligen), områden som fixas för hand etc. Dom pratade också om att dom kommer uppdatera regioner runt om i världen, med fler byggnader etc
- Dom vill ha feedback på världen (med foton), för att kunna fixa träd som är för höga eller andra felaktigheter
- Shared cockpits är något dom jobbar på och som kommer komma
- Helikoptrar kommer också, men lät lite längre fram i tiden
- Ett av deras största team är autopilot teamet, dom har fixat massor med autopilot issues senaste tiden, det är komplext pga alla plan har en egen autopilot modell.
- Dom jobbar på att licensera så många liveries som möjligt, vissa är redan licenserade, andra tar lite längre tid pga det legala
- Inget Xbox datum ännu

Var en hel del annat som jag glömt, men ett axplock iaf!

Tack för sammanfattningen.
Inga nyheter om VR?

Permalänk
Medlem

@Zyriak:
Skönt att de jobbar vidare med autopiloternas modellering,

Det är ju ganska irriterande när planet guppar som en flygsjuk anka hela tiden under cruise i släppta videos, detta så man måste övergå till handflyga det.(inget man vill göra över Atlanten i många timmar).

Exempelvis TBM 930 behöver definitivt fixas till, speciellt som det är ett flygplan man gärna flyger sträcka på autopilot med.

Annars är TBM 930 ett plan jag verkligen gillar med sin möjlighet att starta från små grässtråk samtidigt som det har hygglig räckvidd och är både snabbt och användbart. DA62 samt Icon A5 verkar också roliga.

Om jag jämför då från FSX SE och tredjeparts planet Embraer Phenom 100 så småskakar det på autopilot när man närmar sig max cruisespeed redan innan man nått upp till max cruise, släpper man då ned hastigheten 0,2-0,3M blir problemet mindre.

Egentligen ska sådana här problem inte dyka upp i certifierat fartområde utan först när det överskrids kan man vänta sig sådant här. Just det planet går att stå ut med att leva med det, är en betydligt mindre störande oscillation än TBM fallet men det visar att det kan vara komplicerat att få autopiloten rätt.

En del plan fungerar precis som de ska utan konstigheter och i andra fall är det så illa att man inte orkar flyga det alltför buggiga planet alls så uppenbarligen lyckas åtminstone vissa göra plan som uppför sig som de ska på autopilot.(Till FSX då, men lär säkert bli samma här)

Det man kan hoppas skiljer med nya MSFS 2020 är ju att man faktiskt verkar se ut att jobba för att uppdatera simulatorn kontinuerligt så kanske de värsta felen kan fixas bättre på sikt i nya MSFS 2020.

Simulatorn är ju ny för de som utvecklar både plan och annat så med tiden och erfarenheten blir det säkert bättre när man ser vad som går att göra med den.

Att det blir fel i ett så komplext projekt som denna simulator är får man räkna med, ser ändå så otroligt mycket bättre ut trots något fel här och där.

Är också så glad över att MS kom tillbaka med denna simulator från att tidigare ha lämnat genren, kul att de fortsätter med den långa traditionen. Var kul att se bokhyllan med gamla versioner där bakom MS gubben.
Usch vad det känns långt till den 18/8, klättrar på väggarna av habegär nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tack för sammanfattningen.
Inga nyheter om VR?

Nej, men dom skulle försöka ha en Q&A per månad, så kanske något nästa gång.

Skrivet av Airborne:

@Zyriak:
Skönt att de jobbar vidare med autopiloternas modellering,

Det är ju ganska irriterande när planet guppar som en flygsjuk anka hela tiden under cruise i släppta videos, detta så man måste övergå till handflyga det.(inget man vill göra över Atlanten i många timmar).

Exempelvis TBM 930 behöver definitivt fixas till, speciellt som det är ett flygplan man gärna flyger sträcka på autopilot med.

Yep! Dom sa också att många buggar har fixats och är lösta i release versionen, men har inte släppts i versionen som är publik nu.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kört betan och kan berätta hur det är med RAM? Räcker det med 16 gig eller är det en klok ide att peta in lite mera?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Är det någon som kört betan och kan berätta hur det är med RAM? Räcker det med 16 gig eller är det en klok ide att peta in lite mera?

Visst går det med 16gb men är nog inte fel med 32gb

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Försökte ladda ner häromdagen men det gick inte ännu.

Jag laddade ner inatt vid 02:30 och det fungerade bra, men det går inte att spela det innan den 18/8