Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag laddade ner inatt vid 02:30 och det fungerade bra, men det går inte att spela det innan den 18/8

Hur mycket laddade du ner? Enligt Dev Q&A igår så är det bara själva spelet man kan preloada, dvs inga flygplan/modeller/texturer osv. Det lär vara 70+ GB kvar att tanka som det varit i betan; sannolikt nämnvärt mer för andra editions än standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Var köper alla spelet ifrån? Jag har nästan gett upp och kommer förmodligen dra till med Steam, trots att de är dyrare som vanligt.

Jag kommer köpa spelet från microsoft store

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer köpa spelet från microsoft store

Orkar du ge förklaring på varför det är mer fördelaktigt än steam?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur mycket laddade du ner? Enligt Dev Q&A igår så är det bara själva spelet man kan preloada, dvs inga flygplan/modeller/texturer osv. Det lär vara 70+ GB kvar att tanka som det varit i betan; sannolikt nämnvärt mer för andra editions än standard.

Precis som du säger så verkar det bara vara en liten del av hela programmet som är nedladdat, 0,98GB är nedladdat för tillfället. Jag köpte premiumversionen samma dag som den släpptes.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Orkar du ge förklaring på varför det är mer fördelaktigt än steam?

Det är billigare.
Annars säger de att det ska vara likvärdigt. Cross-play (även med Xbox när det kommer), samma uppdateringar, samma innehåll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är billigare.
Annars säger de att det ska vara likvärdigt. Cross-play (även med Xbox när det kommer), samma uppdateringar, samma innehåll.

Ah ok. Så enda anledningen är att det är billigare.
Eller menar du att crossplay bara kommer fungera om man köper det via microsoft direkt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Ah ok. Så enda anledningen är att det är billigare.
Eller menar du att crossplay bara kommer fungera om man köper det via microsoft direkt?

Nej, det ska vara crossplay mellan alla plattformar, även Steam.
Mer info: https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600152...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är billigare.
Annars säger de att det ska vara likvärdigt. Cross-play (även med Xbox när det kommer), samma uppdateringar, samma innehåll.

Man får spela det på sin nya xbox utöver sin PC också om man vill om man köpt det från microsoft, det får man inte om man köpt det från steam, där får man bara spela på sin PC.

Spela med andra spelare får man göra oberoende av var man har köpt det ja.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Orkar du ge förklaring på varför det är mer fördelaktigt än steam?

Nämnde det tidigare i en tråd, men valde att köpa det från Microsoft Store, då det är mitt sätt att visa stöd för Microsoft och utvecklaren Asobo (Steam tar en del av kakan annars).

Men speltekniskt är det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Orkar du ge förklaring på varför det är mer fördelaktigt än steam?

japp men en massa andra svarade mig innan så jag kan bara säga att jag håller med ovanstående

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@griid:

Jag kan ju inte tala för honom vilken butik som är att föredra.

Men tittar jag på min egen situation där har jag har både FSX retailbox Deluxe fristående installation och FSX SE(Dovetail) nedladdat från Steam så kan jag jämföra hur det idag skiljer mellan FSX och FSX SE och då infinner sig frågeställningen om det blir likadant med FS 2020 på Steam.

Steamversionen SE och vanliga FSX skiljer sig lite åt då de inte är helt lika viket är både för och nackdelar med.

FSX SE är ju något nyare och ska ha vissa buggar fixade. Dock inte alla och som exempel detta där taxibanornas vägvisarpilar försvinner när funktionen är påslagen är kvar. Går att fixa med att ladda ned filer och installera men sådant meck är lite krångligare i FSX SE liksom ibland installation av flygplan & Scenerier från tredje part utanför Steam då sökvägar är annorlunda.

Även de tillägg man kan köpa genom Steam skiljer sig ibland såsom att 2D paneler kan saknas som finns i fristående versionen samt att ofta får man inte med alla skins (flygbolag)som man får vid fristående köp.

Samtidigt är det enkelt att handla i Steam + deras reor och om man nu ändå använder Steam kan det kännas enklast.

Å andra sidan händer det något med Steamkontot kan det vara tryggt att ha köpt via Microsoft, lär vara större risk att Steam försvinner än att Microsoft gör det.

Men framför allt känner jag en viss oro över om det blir samma sak på FS 2020 med tredjepartstillägg där allt content inte är med i Steamversionen som det varit med FSX SE.

Jag har både MS Store och Steam men då jag även har Xbox Ultimate pass så ska jag testköra standard först som ingår där innan jag senare köper Premium men lutar då åt köpa via MS Store av ovan nämnda skäl(vill dessutom gynna MS för att de har velat satsa på en fortsättning av av den långa MSFS serien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

@griid:

Jag kan ju inte tala för honom vilken butik som är att föredra.

Men tittar jag på min egen situation där har jag har både FSX retailbox Deluxe fristående installation och FSX SE(Dovetail) nedladdat från Steam så kan jag jämföra hur det idag skiljer mellan FSX och FSX SE och då infinner sig frågeställningen om det blir likadant med FS 2020 på Steam.

Steamversionen SE och vanliga FSX skiljer sig lite åt då de inte är helt lika viket är både för och nackdelar med.

FSX SE är ju något nyare och ska ha vissa buggar fixade. Dock inte alla och som exempel detta där taxibanornas vägvisarpilar försvinner när funktionen är påslagen är kvar. Går att fixa med att ladda ned filer och installera men sådant meck är lite krångligare i FSX SE liksom ibland installation av flygplan & Scenerier från tredje part utanför Steam då sökvägar är annorlunda.

Även de tillägg man kan köpa genom Steam skiljer sig ibland såsom att 2D paneler kan saknas som finns i fristående versionen samt att ofta får man inte med alla skins (flygbolag)som man får vid fristående köp.

Samtidigt är det enkelt att handla i Steam + deras reor och om man nu ändå använder Steam kan det kännas enklast.

Å andra sidan händer det något med Steamkontot kan det vara tryggt att ha köpt via Microsoft, lär vara större risk att Steam försvinner än att Microsoft gör det.

Men framför allt känner jag en viss oro över om det blir samma sak på FS 2020 med tredjepartstillägg där allt content inte är med i Steamversionen som det varit med FSX SE.

Jag har både MS Store och Steam men då jag även har Xbox Ultimate pass så ska jag testköra standard först som ingår där innan jag senare köper Premium men lutar då åt köpa via MS Store av ovan nämnda skäl(vill dessutom gynna MS för att de har velat satsa på en fortsättning av av den långa MSFS serien)

Tror inte vi ska jämföra FSX situationen med FSX Steam Edition. För FSX gavs ut av Microsoft, Dovetail köpte rättigheterna att ge ut det igen, fixade lite buggar osv och kompilerade om allt med modern kompilatorer, det är alltså två olika versioner.

FS2020 är båda samma, bara olika butiker, så situationen är inte jämförbar. Sen ska man väl aldrig säga aldrig...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Lär köpa via ms onödigt sponsra valve. De badar i cash ändå. Men svårt att tro att det kommer vara olika versioner på något vis och att div mods bara fungerar på ena versionen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Bad boy rune: Med tanke på ditt system så bör 16Gb räcka utmärkt, då du nog inte vill köra upp inställningarna på mer än medium/high för OK fps..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med tanke på ditt system så bör 16Gb räcka utmärkt, då du nog inte vill köra upp inställningarna på mer än medium/high för OK fps..

Behövs ju inte mer än runt 30fps ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Behövs ju inte mer än runt 30fps ändå.

Utveckla gärna detta påstående. Min gräns går dock vid 60fps. Har sett videos runt 45-49 fps,det är väl okej..

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Hedersmedlem

@Ynnoj Flight sim-communityn i allmänhet verkar inte bry sig mycket om framerate; har sett många som sätter limiter på typ 20 fps för att få stabil framerate... brr.
30 funkar nåågorlunda, men mina landningar är väldigt märkbart bättre med 50+, och den generella upplevelsen med 60 är ju helt annorlunda. Framför allt när man rör på kameran.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Någon som sitter med någon typ av headtracking system? Typ TrackIR 5 ? Funderar på att införskaffa mig ett liknande system. Har dock ingen erfarenhet av detta.
Har förstått att det inte finns stöd för detta ännu men lär/bör komma ganska fort.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant att se hur pass bra multiplayerläget kommer att bli/vara det skulle vara läckert om man skulle kunna skapa en grupp med seriösa piloter som vill flyga roté och avancerat. Varför inte en grupp likt Blue angels eller Red arrows fast virtuellt här på sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordicSaint:

Någon som sitter med någon typ av headtracking system? Typ TrackIR 5 ? Funderar på att införskaffa mig ett liknande system. Har dock ingen erfarenhet av detta.
Har förstått att det inte finns stöd för detta ännu men lär/bör komma ganska fort.

Stödet finns sedan closed beta.
Jag har beställt (DelanClip), får sannolikt hem inom några dagar nu. Fick notifikation från Postnord-appen idag, men det verkar fortfarande oklart var det är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Någon som sitter med någon typ av headtracking system? Typ TrackIR 5 ? Funderar på att införskaffa mig ett liknande system. Har dock ingen erfarenhet av detta.
Har förstått att det inte finns stöd för detta ännu men lär/bör komma ganska fort.

Jag provade på TrackIR för några år sedan men ledsnade ganska fort, kvaliteten på komponenterna var sisådär. jag tror VR kommer att bli bra mycket bättre framöver till FS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Ynnoj Flight sim-communityn i allmänhet verkar inte bry sig mycket om framerate; har sett många som sätter limiter på typ 20 fps för att få stabil framerate... brr.
30 funkar nåågorlunda, men mina landningar är väldigt märkbart bättre med 50+, och den generella upplevelsen med 60 är ju helt annorlunda. Framför allt när man rör på kameran.

Det är inte en first-person-shooter, så millisekund snabba reaktioner spelar ingen större roll och åksjukan infinner sig inte heller som det göra med låg fps i ett fps... Vad är det som gör dina landningar bättre med 50+ fps? Är själv jättenöjd med 30+ fps, tar hellre mer ögongodis än högre fps när jag flyger. Har inte head-tracker utan flyttar kameran manuellt, så det blir inte så mycket sånt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Stödet finns sedan closed beta.
Jag har beställt (DelanClip), får sannolikt hem inom några dagar nu. Fick notifikation från Postnord-appen idag, men det verkar fortfarande oklart var det är.

Som jag förstått det så är delanclip typ ett måste pga dålig kvalitet på det man får till enheten. Sen är det ju nice med trådlöst också. Kommer själv huvudsakligen flyga GA med Cessna och Cirrus (läs VFR)

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Utveckla gärna detta påstående. Min gräns går dock vid 60fps. Har sett videos runt 45-49 fps,det är väl okej..

Du behöver inte hög framerate när du flyger ditt plan i luften. De flesta som flyger simulatorer nöjer sig med 25-30 fps så att de kan höja grafiklägena istället.

Permalänk
Medlem

Trackir 5 fungerar fint så länge du inte rycker sladden konstant. Jag finner det ovärderligt typ halva steget till vr. Så bängligt styra kamera med pov hatt eller mus.

Angående fps så är du ifr pilot så behövs inte så mycket. Förr i tiden stirrade folk på en 2d panel som täckte 75 % av synfältet. Jag är ner en ga pilot. 20 fps går även om jag försökt hålla 30 fps i alla fall. Högre är bättre men inte värt grafiktappet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag körde alfa och betan. Kör med Trackir 5 kamera med delan clip i metall som sitter fast på mitt headset med kardborretejp. Funkar jättebra. Lång sladd med så inget problem.

Vad gäller prestanda spelar jag i 3440x1440 med nästan alla inställningar på Ultra (i7 6700k, 32gb ram, ssd, 1080ti)

Pushar väl en 40 till 60 fps. Går lite trögt över Manhattan typ men i övrigt inga problem.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Jag körde alfa och betan. Kör med Trackir 5 kamera med delan clip i metall som sitter fast på mitt headset med kardborretejp. Funkar jättebra. Lång sladd med så inget problem.

Vad gäller prestanda spelar jag i 3440x1440 med nästan alla inställningar på Ultra (i7 6700k, 32gb ram, ssd, 1080ti)

Pushar väl en 40 till 60 fps. Går lite trögt över Manhattan typ men i övrigt inga problem.

Har du testat med 16gb ram?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har någon av er bilder eller detaljer över hur Stockholm ser ut? Lite oroligt över hur Globen tex redenras av AIt. Har sett lite skräckbilder av några platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Jag körde alfa och betan. Kör med Trackir 5 kamera med delan clip i metall som sitter fast på mitt headset med kardborretejp. Funkar jättebra. Lång sladd med så inget problem.

Vad gäller prestanda spelar jag i 3440x1440 med nästan alla inställningar på Ultra (i7 6700k, 32gb ram, ssd, 1080ti)

Pushar väl en 40 till 60 fps. Går lite trögt över Manhattan typ men i övrigt inga problem.

Intressant! Låter som jag kommer klara mig bra trots gammal processor då och även vart det lider med VR när väl stödet släpps där

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanch72:

Har någon av er bilder eller detaljer över hur Stockholm ser ut? Lite oroligt över hur Globen tex redenras av AIt. Har sett lite skräckbilder av några platser.

Sverige är i nuläget inte "fotorealistiskt" uppbyggt pga dålig data från Bing över vårt lilla land. Finns en film längre bak här där det flögs över stockholm och det ser inte superimponerande ut men damn good enough för att flyga VFR.

Orbx kommer släppa uppdateringar (som du får köpa) med detaljerade byggnaden städer osv osv. Lär nog komma uppdateringar över de "sämre" detaljerade ställerna också

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro