Final Fantasy VII Remake

Permalänk

Hype inför saker och ting lämnade jag bakom mig när jag klev in i vuxenlivet, men hade det varit för tio år sedan skulle jag nog haft svårt att sova om nätterna inför detta spelsläpp. Utebliven hype till trots så ska det bli väldigt roligt att få spela detta och jag köpte FFVII till Switch precis bara för att försöka komma in i rätt stämning inför remaken.

Classic var ju tyvärr en miss från SE sida, både lättare svårighetsgrad och väldigt långt ifrån originalets upplägg. I övrigt tyckte jag att demot var väldigt stämningsfullt och härligt. Jag gick runt och inspekterade varje vrå trots att det inte fanns så mycket att finna.

Permalänk
Medlem

Det var väl kul, om man gillar FF15 upplägg på strider, men de vill alltså ha 899Kr för att förhandsboka sig på hela spelet..(kolla i ps4 store) rätt saftigt, speciellt om det då bara blir första delen och man sedan behöver köpa till X antal "kapitel" för att faktiskt få hela spelet.

Priset för HELA spelat kan alltså i värsta fall skena iväg till mera än vad konsolen kostar beroende på hur de väljer att släppa det, tack men jag tror att jag avvaktar och ser hur det blir innan man kastar pengarna i sjön

Permalänk
Medlem

Folk blir mer kräsna ju äldre de blir..

Permalänk
Medlem

Känner mig träffad.
Kommer garanterat spela ändå, körde ju ändå hela FFXIII samt 80% (?) av FFXV trots att jag hatade mekaniken. :-/

Fast exempelvis dragon quest 11 (act3 lysande!), XCOM2 och kommande BG3 (be)visar att det finns många som fortfarande gillar klassisk jrpg och även nyare varianter av "turn-based tactical gaming". Mest Square som övergivit sina rötter/vad som gjorde dem framgångsrika?

(Tycker det blir för lätt i FFXIII/FFXV, räcker att ha timing och kyla. Istället för att taktiskt planera sina drag. Överdriver så klart då det fortfarande krävs taktik men tycker fokus flyttas för mkt mot att bara trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle istället för att begrunda sin taktik. Funkar fint i mmo som FFXIV remake som är lysande för att vara ett mmo, men en helt annan typ av spel. )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andda715:

Känner mig träffad.
Kommer garanterat spela ändå, körde ju ändå hela FFXIII samt 80% (?) av FFXV trots att jag hatade mekaniken. :-/

Fast exempelvis dragon quest 11 (act3 lysande!) och kommande BG3 (be)visar att det finns många som fortfarande gillar klassisk jrpg och även nyare varianter av "turn-based tactical gaming". Mest Square som övergivit sina rötter/vad som gjorde dem framgångsrika?

(Tycker det blir för lätt i FFXIII/FFXV, räcker att ha timing och kyla. Istället för att taktiskt planera sina drag. Överdriver så klart då det fortfarande krävs taktik men tycker fokus flyttas för mkt mot att bara trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle istället för att begrunda sin taktik. Funkar fint i mmo som FFXIV remake som är lysande för att vara ett mmo, men en helt annan typ av spel. )

Just DQ11 gillar jag också, spelar det spelet extremt långsamt på en av mina Switchar. Nu är både Enix-delen av Squenix mer traditionell och numrerade DQ titlar innoverar i regel aldrig då grundkonceptet är så populärt i Japan. DQ11 känns dock fräschare än exempelvis DQ8 jag lagt mycket tid på innan (och gärna också ser ett Switch släpp av).

Nu får vi FF XV/Kingdom Hearts med ett skal av Final Fantasy 7 animen istället. Klart folk kommer med kritik. Kan bli bra, kan bli dåligt.

Jag hade älskat att se om något liknande skulle hända med nästa DQ spel. Japan kommer detonera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

Fast exempelvis dragon quest 11 (act3 lysande!) och kommande BG3 (be)visar att det finns många som fortfarande gillar klassisk jrpg och även nyare varianter av "turn-based tactical gaming".

BG3 är kanske inte det bästa exemplet med tanke på hur många som är besvikna på att det inte är RTwP som de första spelen

Skrivet av andda715:

Mest Square som övergivit sina rötter/vad som gjorde dem framgångsrika?

Nja, demot till FF7R har för tillfället 5/5 stjärnor i betyg på PlayStation Store med väldigt många användare som gett betyg, och kollar man runt på nätet så är det mest bara positivt som skrivs om demot. Så Square verkar ha träffat helt rätt, men det går förstås inte att komma ifrån att en del alltid kommer bli besvikna när man gör en remake.

Permalänk
Medlem

De borde definitivt baka in storyn från Crisis Core, det bidrog med en hel del nyanser till världen. Zacks roll var ju pinsamt liten i originalet exempelvis men han var en underbar karaktär i CC. Om sedan Takeharu Ishimoto var inkluderad som medkompositör skulle jag inte säga nej, hans bidrag till CC var fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

BG3 är kanske inte det bästa exemplet med tanke på hur många som är besvikna på att det inte är RTwP som de första spelen

Haha, sant. Skulle vilja se ett venndiagram över de som gillar och ogillar, och faktiskt spelat respektive spel, bg1, bg3 (dos2), ff7, och ff7r (demot/ffxv). Misstänker att en klar majoritet av de som klagar på bg3 varken spelat bg1 eller dos2, verkar som det givet de kommentarer jag sett iaf... (sen har de en poäng att Diablo-stilen är tidseffektiv mot sämre fiender.)

Att kalla bg för rtwp är lite överdrivet, om de inte autopausat vid varje större strid efter turn, broken weapon och enemy dead osv så undrar jag hur de klarat sig. 😂

(la även till xcom2 lite senare, men många hann svara innan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av treech:

Det var väl kul, om man gillar FF15 upplägg på strider, men de vill alltså ha 899Kr för att förhandsboka sig på hela spelet..(kolla i ps4 store) rätt saftigt, speciellt om det då bara blir första delen och man sedan behöver köpa till X antal "kapitel" för att faktiskt få hela spelet.

Priset för HELA spelat kan alltså i värsta fall skena iväg till mera än vad konsolen kostar beroende på hur de väljer att släppa det, tack men jag tror att jag avvaktar och ser hur det blir innan man kastar pengarna i sjön

899kr Du skojar? Kommer det gå att köpa kapitel för kaptiel? Med sqaures track-record med stöka utvecklingsprocesser så lär det väl ta 10år för att få ut hela serien, om den ens kommer slutföras och bli som half-life 2 episoderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, demot till FF7R har för tillfället 5/5 stjärnor i betyg på PlayStation Store med väldigt många användare som gett betyg, och kollar man runt på nätet så är det mest bara positivt som skrivs om demot. Så Square verkar ha träffat helt rätt, men det går förstås inte att komma ifrån att en del alltid kommer bli besvikna när man gör en remake.

Tror du missförstår mig, jämför med mitt inlägg ovan där jag konstaterar att ffxv-stilen är mer ekonomiskt gynnsam då turn-based är en mindre niche än arpg och ren action.

Det jag skrev som du svarar på ovan är att square de facto övergivit det som gjorde dem framgångsrika historiskt sett, dvs turnbased. Anledningen är så klart att de får en bredare spelarbas. Synd för de som gillar taktik och turnbased.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: För priset får du bara första episoden.
Varje episod kommer släppa för fullpris.

Final Fantasy VII - Remake (PS4) ~540kr fysikt, på PSN 699kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196988

Final Fantasy VII - Remake - Deluxe Edition (PS4) ~800kr fysikt, på PSN 899kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158487

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@sKRUVARN: För priset får du bara första episoden.
Varje episod kommer släppa för fullpris.

Final Fantasy VII - Remake (PS4) ~540kr fysikt, på PSN 699kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196988

Final Fantasy VII - Remake - Deluxe Edition (PS4) ~800kr fysikt, på PSN 899kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158487

Haha och jag som tyckte 899 för alla lät dyrt

Nu har dom väl iof sagt att det ska vara som ett "helt spel", men fattar inte hur dom ska kunna trycka in 30-50h eller vad man brukar förvänta sig från ett AAA RPG i speltid i midgar?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BeardedRobot: det skulle jag också vilja, men jag tror inte det. Den gissningen baserar jag dels på min tid med spelet, där jag fick spela kapitel 1, 2 och bosstrid från kapitel 10 (demoversionen innehöll bara kapitel 1), och dels på hur mycket Square Enix ska hinna baka in i de olika Remake-delarna utan att utvecklingstiden blir helt orimligt lång.

Det är inte omöjligt att de flikar in fler referenser till händelserna i Crisis Core än vad som fanns i originalet (inte så konstigt då Crisis Core inte var släppt då ), men fullstora händelser från CC tror jag dessvärre inte att de bakar in. Det är synd, CC är grymt bra, och jag skulle även vilja se att delar av Dirge of Cerberus bakas in i efterkommande delar. Vincents bakgrund, Hojos hemska agerande mot Lucretia, hennes koppling till Sephiroth, och andra händelser där är riktigt bra och starka narrativt sett.

Då jag inte tror att CC blir en del av Remake hoppas jag att Squenix släpper en remaster till PS4/PS5, det spelet kan ju inte köpas digitalt och UMD-läsaren i mina PSP:s (ja, plural) är alla söndriga.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@BeardedRobot: det skulle jag också vilja, men jag tror inte det. Den gissningen baserar jag dels på min tid med spelet, där jag fick spela kapitel 1, 2 och bosstrid från kapitel 10 (demoversionen innehöll bara kapitel 1), och dels på hur mycket Square Enix ska hinna baka in i de olika Remake-delarna utan att utvecklingstiden blir helt orimligt lång.

Det är inte omöjligt att de flikar in fler referenser till händelserna i Crisis Core än vad som fanns i originalet (inte så konstigt då Crisis Core inte var släppt då ), men fullstora händelser från CC tror jag dessvärre inte att de bakar in. Det är synd, CC är grymt bra, och jag skulle även vilja se att delar av Dirge of Cerberus bakas in i efterkommande delar. Vincents bakgrund, Hojos hemska agerande mot Lucretia, hennes koppling till Sephiroth, och andra händelser där är riktigt bra och starka narrativt sett.

Då jag inte tror att CC blir en del av Remake hoppas jag att Squenix släpper en remaster till PS4/PS5, det spelet kan ju inte köpas digitalt och UMD-läsaren i mina PSP:s (ja, plural) är alla söndriga.

Yes, håller med, syftade alltså på kommande avsnitt då den första i princip är färdig och Zacks story i originalet egentligen börjar efter Midgar-arken, när man besöker byn Gongaga. Följande är endast spekulation/önsketänkande men jag undrar om inte utvecklingsteamet under alla dessa år som spelet varit i produktion har tagit handlingen i spinoff-spelen i beräkning, jag menar om de ska expandera handlingen i varje episod har de ju en massa material från just spinoffs baserade på VII. Sen har väl inte Squeenix egentligen gett en tidsram för när alla episoder ska vara släppta (såvitt jag vet), så möjligheten finns att de tar extra lång tid för att släppa kommande episoder och då kan man hoppas att de gör ett ordentligt jobb med storyn. Vi får vänta och se, helt enkelt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BeardedRobot: det är en vettig spekulation och jag hoppas du har rätt. När jag var på London-eventet för Remake berättade Kitase att de kommit långt i utvecklingen av del två, vilket kan antyda att de inte vill ha allt för lång ledtid mellan del ett och två. Men jag tror nog absolut att de kommer lyfta in element som syntes i Crisis Core, kanske även delar från Advent Children (fanns svaga antydningar om det i kapitel 2 av demot jag spelade).

Bara under min korta spelsession såg jag story-referenser som inte fanns med i Midgar-sektionen i originalet, så det kommer nog vara idel nya detaljer i alla remake-delarna. Med tanke på hur mycket de måste klämma in i återstående delar tror jag inte att de går in särskilt mycket på Dirge of Cerberus-innehållet, men har gärna fel där.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Spelat igenom demot ett par gånger till och börjar vänja mig vid stilen. Fortfarande svårt för kamera och hur byten mellan karaktärer går till. Känns som de närmsta månaderna borde fokuseras på polering av den delen? (Större ändringar lär ju vara försent oavsett.)

Permalänk
Medlem

Spelade just igenom demot ikväll och känner mig inte så imponerad. Grafiken var ok, inte sämre än ff15 på ps4 (pro), men inte några större framsteg sedan dess heller vad jag kunde se.
Stridssystemet kändes något bättre än ff15, men då jag ogillade det så är inte det någon större bedrift. Föredrar exempelvis som i Ys 8 att karaktären du byter till teleporteras till den plats där din nuvarande är och du sömlöst kan fortsätta attackera. Det är mindre realistiskt men betydligt mindre förvirrande mot ff7 där man först måste orientera sig innan man kan attackera efter ett byte.
Rösterna var ok, men ska testa de japanska om möjligheten finns i releaseversionen. Hade lite svårt för Barrets "Mr T impression" men kan hända att det blir bättre längre in i spelet.
Kommer ändå skaffa spelet och spela det för att se hur de utvecklat storyn då jag spelade orginalet strax efter release på playstation(och 4-5 ggr till efter det), men demot gör att jag ska tänka några dagar till om jag ska vänta tills det släpps på pc om ett år eller spela det nu på ps4.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Square Enix har släppt den första delen i videoserien om skapandet av Final Fantasy VII Remake. Intressant att höra teamet prata om hur karaktärsdesignen utformats för att inte göra fans av originalet besvikna samtidigt som det ska tilltala nya spelare. De pratar en del om hur de öppnat upp fler delar av Midgar ställt mot originalet, och att spelare ska få se mer av vad som finns uppe på "plattorna" (ni som spelat originalet förstår).

Tycker det låter mycket lovande, Midgar är en storstad med många stora sektioner, men i originalet får spelaren bara springa runt i begränsade delar av ett fåtal sektioner och tillbringar inte mycket tid ovanför "plattorna". Att få lära känna sektionerna och deras invånare bättre kommer troligtvis ge en viss händelse längre in i Midgar-sektionen betydligt mer känslomässig tyngd. Baserat på det och mina speltimmar under förhandstitten tror jag att Remake (del 1) kan bli en mäkta trevlig upplevelse.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som funderar på att vänta tills spelet släpps till PS5, då har det kommit lite fler delar och jag slipper köpa en PS4 utan går direkt till PS5?

Känns lite onödigt att köpa PS4 + FFVIIr för strax över ett halvårs spelande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nesvop:

Är det någon mer än jag som funderar på att vänta tills spelet släpps till PS5, då har det kommit lite fler delar och jag slipper köpa en PS4 utan går direkt till PS5?

Känns lite onödigt att köpa PS4 + FFVIIr för strax över ett halvårs spelande.

Får du tag I en billig maskin begagnat kan det nog vara värt det ändå. Det som släpps är inte hela spelet så kan vara lättare att vänta med den vetskapen. Sedan kan det hända att de nya konsolerna skjuts framåt också, och inte släpps alls i år.

Själv kommer jag nog invänta PC om det ens blir ett köp. Känns inte motiverbart att köpa PS4 spel så här sent i generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Är det någon mer än jag som funderar på att vänta tills spelet släpps till PS5, då har det kommit lite fler delar och jag slipper köpa en PS4 utan går direkt till PS5?

Känns lite onödigt att köpa PS4 + FFVIIr för strax över ett halvårs spelande.

Jag har redan en Ps4 och ska förmodligen ändå vänta tills jag kan spela det på Ps5/PC. Undviker 30fps om jag kan..

Men förväntar mig inte att det ska finnas nya kapitel redan då däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Rösterna var ok, men ska testa de japanska om möjligheten finns i releaseversionen. Hade lite svårt för Barrets "Mr T impression" men kan hända att det blir bättre längre in i spelet.

Du kan testa japanska rösterna i demot om du vill. Ändra systeminställningen till japanska bara innan du startar demot.

Jag tittade på ENBs stream när han spelade demot på engelska och japanska och Barret lät bättre på japanska för mig som inte kan det språket, och ENB som kan japanska tyckte verkligen att han var bättre på japanska.

Jag kommer nog ändå spela det på engelska, övriga röster verkade bra så får "stå ut" med Barret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Är det någon mer än jag som funderar på att vänta tills spelet släpps till PS5, då har det kommit lite fler delar och jag slipper köpa en PS4 utan går direkt till PS5?

Känns lite onödigt att köpa PS4 + FFVIIr för strax över ett halvårs spelande.

Nu har ju jag en PS4 redan men något jag lärt mig ifrån tidigare PS köp är att vänta tills gen-2 kommer. Både min PS3 och PS4 som jag köpte vid release har strulat. Så jag kommer vänta med PS5an i alla fall

Permalänk
Medlem

Insåg just att spelet släpps på långfredag, en röd dag. Jobbar Posten på röda dagar?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Insåg just att spelet släpps på långfredag, en röd dag. Jobbar Posten på röda dagar?

Man får ju hoppas att det som skall postas görs tidigare pga av omstädigheterna.
Och vissa tror jag kommer göra så.

Men för enkelt svar. Postutdelning sker inte på röda dagar som långfredag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Spelet är redan släppt i Australien

Permalänk
Medlem
Skrivet av twix112:

Nu har ju jag en PS4 redan men något jag lärt mig ifrån tidigare PS köp är att vänta tills gen-2 kommer. Både min PS3 och PS4 som jag köpte vid release har strulat. Så jag kommer vänta med PS5an i alla fall

Jag köpte Ps2, Ps3 och Ps4 på release och ingen har strulat. Gen 2 av Ps3 var ju dessutom sämre (men billigare) än Gen 1 så det kan ju gå åt båda hållen...

Tycker problemet ofta överdrivs. Men visst om man vill ha en så tyst maskin som möjligt är det i regel bättre att vänta på en uppdaterad variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Man får ju hoppas att det som skall postas görs tidigare pga av omstädigheterna.
Och vissa tror jag kommer göra så.

Men för enkelt svar. Postutdelning sker inte på röda dagar som långfredag.

Såg faktiskt nu att Webhallen "skickat" min order och gett mig kolli nr. Men antar de håller den gisslan till nästa vecka iaf...... eller?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag beställde min kopia av samlarutgåvan av FFVII Remake från Square Enix, och Postnord-appen skickade nyss ett meddelade om att ett paket från SCP är på väg. Jag är ganska säker på att det är namnet på Square Enix leveransbolag, men paketet skickas från Frankrike så jag kanske får det den här veckan, alternativt i början av nästa vecka.

Square Enix har ju gått ut med att coronasituationen gjort att de tvingats skicka ut leveranser tidigare för att kompensera för störningar i leverantörsled, vilket leder till att vissa får sina leveranser tidigare. Vet åtminstone en i Sverige som redan fått sin samlarutgåva, men han hade också beställt från Square Enix-shoppen. Hur svenska återförsäljare gör vet jag däremot inte, vissa kan säkert välja att hålla på spelet till releasedagen trots att spelet redan finns ute.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag beställde min kopia av samlarutgåvan av FFVII Remake från Square Enix, och Postnord-appen skickade nyss ett meddelade om att ett paket från SCP är på väg. Jag är ganska säker på att det är namnet på Square Enix leveransbolag, men paketet skickas från Frankrike så jag kanske får det den här veckan, alternativt i början av nästa vecka.

Square Enix har ju gått ut med att coronasituationen gjort att de tvingats skicka ut leveranser tidigare för att kompensera för störningar i leverantörsled, vilket leder till att vissa får sina leveranser tidigare. Vet åtminstone en i Sverige som redan fått sin samlarutgåva, men han hade också beställt från Square Enix-shoppen. Hur svenska återförsäljare gör vet jag däremot inte, vissa kan säkert välja att hålla på spelet till releasedagen trots att spelet redan finns ute.

I kristider som detta tror jag samtliga företag vill ha ut det till försäljning först av alla så det säljer mer tänker jag.