Final Fantasy VII Remake

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII Remake

Såg ingen tråd om spelet så tänkte att vi kan starta ett!

Lanseringsdatumet är satt till 03/03/2020

Osäker om dessa har hittat ut på nätet ännu, men fick lite pressbilder dumpade i mailkorgen idag

Trailer
YouTube

Permalänk
Medlem

det såg helt underbart, gillar att bossfighterna som med första bossen

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Utan att överdriva, så sitter man där, 37 år gammal gubbe, och typ bölar när man ser trailern på Youtube..
Fyfan vilka minnen som vaknade till liv när man kikade igenom den.
Sådan nostalgi, så vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Utan att överdriva, så sitter man där, 37 år gammal gubbe, och typ bölar när man ser trailern på Youtube..
Fyfan vilka minnen som vaknade till liv när man kikade igenom den.
Sådan nostalgi, så vackert!

jag förstår dig, det var som när jag faktiskt såg Advent children igen. Vart så många känslor på en å samma gång :')

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Såg fram emot det här något enormt. Tyvärr så dödar ffxv-stilen allt för min del. Noll strategi eller planering. Tryck på knappar så fort som möjligt. Bah. Lär ju köpa och spela endå.

Hoppas BG3 åtminstone blir mer likt originalet. Där känns det mer lovande.

Permalänk
Medlem

Ser ju betydligt bättre ut än befarat. Mer strategi än vad som syntes i första släppen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Efter materialet som släppts från Tokyo Games Show har min pepp bara vuxit allt mer. Om ni tillåter att jag nördar loss lite skulle jag vilja dela med mig av några tankar om Remake (pratade med en barndomskompis om detta över telefon i två timmar igår).

Innehållet
I den senaste trailern från TGS kan man se en del material som dels är annorlunda från originalet, och dels sådant som inte fanns med i originalet över huvud taget. Minispelen kommer exempelvis göras om, vilket syns när Cloud ska tävla i gymmet för att kunna samla ihop materialet till klänningen så att han, Tifa och Aeris kan infiltrera Don Corneos syndiga näste (kommer vi få klä ut Cloud även i Remake? Oklart, men spännande!).

Jag gillar också att de lagt till möjligheten att slå sönder saker i omgivningen (lådor, etc) för att hitta föremål. I videodemonstrationerna kan man hitta ether-kristaller som fyller på MP-nivån, och den sortens belöningar för den som är nyfiken och utforskar alla skrymslen uppskattar jag rejält. Med tanke på att första delen fokuserar helt på Midgar-sektionen, som ändå inte var så fasligt lång sektion i originalet, misstänker jag att de expanderat en hel del här. Kanske finns det betydligt mer att utforska uppe i Shinra-tornet? Kanske finns det sidouppdrag och saker att samla i Midgars olika sektorer? Kan tänka mig att de lyfter in Sephiroth tidigare och mer än vad han var med i originalet.

Stridssystemet
Final Fantasy VII var ett helt fenomenalt bra spel när det släpptes 1997, bäst på i princip alla punkter, men stridssystemet var inte ett av dessa. Det var ett ytterst traditionellt turordningsbaserat system där Materia-systemet förvisso utökade strategin något, men då man kunde göra alla karaktärer mer eller mindre identiska gav det inte så mycket strategiskt djup ändå. Det enda som verkligen särskiljde karaktärerna var deras Limit Breaks, men det spelade in på allvar först mot slutet (och endgame-spelandet mot Emerald mm).

I Remake blir striderna händelserika och karaktärerna spelar unika roller. Barret är ensam om att kunna skjuta fienden på avstånd, Cloud är den typiskt starka närstridskaraktären, Aeris kan utföra attacker på flera fiender genom att snurra staven över huvudet, osv. Eftersom första delen av Remake inte innefattar karaktärer som Red XIII, Yuffie, Vincent, Cait Sith, med flera återstår det att se hur deras egenskaper fördjupar strategin.

Många gnäller över att detta är för likt FFXV, men det är en kritik jag inte håller med om. Den som verkligen inte vill ha ett actionfokuserat stridssystem kan välja Classic Mode, där attacker sker automatiskt mellan spelaren väljer åtgärder i menyerna. Systemet för summons är helt annorlunda i Remake, och tur är väl det för systemet i FFXV var rätt kass. Summons har här olika attacktyper (abilities) som spelaren kan välja mellan, något som inte fanns i originalet och som kommer ge fler strategiska möjligheter.

I de bosstrider som visats upp används olika spelmekaniska utmaningar. Mot klassikern Guard Scorpion behöver gruppen dels gömma sig bakom skydd när gadden höjs, dels behöver en svag punkt på dess baksida attackeras för att sänka ett skyddande kraftfält och dels kan bara Barret skada den när den hoppar upp på väggen. I striden mot den kloaklevande bossen Aps används inte alls den sortens invecklad strategi. Det visar ändå på ett mått av variation i bosstriderna, och jag ser med spänning fram emot att se hur striderna mot bossar som Lost Number i Shinra Mansion eller Gi Nattack i Cosmo Canyon kommer se ut.

Orosmoment?
Jag tycker nästan allt jag sett från Remake ser helt galet trevligt ut. Vill jag ha originalet kan jag fortfarande spela det på min PC, min Switch eller PS4. Nu kan jag få uppleva världens bästa handling och temposatta spelupplevelse i nytt och snyggt format med moderniserad spelmekanik. Jag kommer dessutom få uppleva nytt innehåll jag inte upplevt tidigare (drömmer lite smått om att de kanske lyfter in lite berättande från Crisis Core och Dirge of Cerberus).

Det finns några få orosmoment. En av anledningarna till att originalet är så fängslande är att det är så in i helvetes bra temposatt. Från att man kastas in i bombningsattentantet mot Shinra-reaktorn till att man sätter efter Sephiroth i tron om att han är spelets skurk till att göra allt från att slåss mot världens beskyddare Weapons till att se Aeris dö i en av spelvärldens mest gripande scener, se Red XIII inse sanningen om hans far till slutet ... ja exemplen känns ändlösa på hur bra det är. Hade det inte varit så bra temposatt som det är hade det inte varit lika medryckande och känslomässigt bestående som det är.

I och med att Remake delar upp upplevelsen i flera delar kan den medryckande och intensiva upplevelsen gå förlorad. Samtidigt är jag beredd att rucka på det för att få uppleva mer och förfinat innehåll. Skulle Square Enix packat in allt i ett enda spel hade det tagit evigheter att få fram, och hade inte innehållit i närheten så mycket som det kommer ha när alla delar är på plats. Jag ser fram emot att spela alla delarna individuellt, och att köra igenom hela klabbet när den oundvikliga PS5-samlingen släpps i framtiden

Vad känner ni? Tillhör ni lägret som inte gillar actioninriktningen eller är ni som jag helt orimligt taggad för 3 mars 2020?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Var helt otaggad som skrivet ovan, men nästan alla mina invändningar försvann när de gav fler detaljer om hur spelmekaniken (faktiskt) kommer fungera. Ser läskigt spännande ut. Läskigt i bemärkelsen att det lär bli många timmar som ska hittas någonstans för att spela detta!
Håller med om att det relativt enkelt går att få alla karaktärer bra/allsidiga mot mitten/slutet men i början krävs mer planering och taktik i originalet än många av "dagens" spel jag spelat. Kanske mest beror på min klantighet iofs, alternativt spelat "fel" spel.

Började en ny genomspelning av FF7 (PS4) tack vare ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Utan att överdriva, så sitter man där, 37 år gammal gubbe, och typ bölar när man ser trailern på Youtube..
Fyfan vilka minnen som vaknade till liv när man kikade igenom den.
Sådan nostalgi, så vackert!

Kan inte göra annat än hålla med, man la ner hutlöst mycket tid på att spela igenom detta, ska bli skoj med remaken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@andda715: ja hujenamig, jag har förvarnat kollegorna om att jag kommer ta en semestervecka i början av mars, är helt inställd på att köra igenom en 20-25 timmar där under några dagars tid Lagom till den faktiska semestern några månader senare är det väl dags för runda två!

Jag började också nyligen en ny genomspelning av FFVII, fast Switch-versionen i mitt fall. Efter att ha spelat igenom det dussintalet gånger är det få saker i striderna som är särskilt utmanande, men vissa bossar är ju fortfarande svåra om man inte kan knepen (Gi Nattack och X-potion exempelvis). Men det är också slående hur galet bra spelet fortfarande är trots att det tekniskt är väldigt förlegat. Bra design får det att se bra ut trots att bakgrunderna är väldigt lågupplösta och karaktärerna kantiga som bara tusan. Nu tänker jag bara på hur de olika fantastiska scenerna kommer se ut och upplevas i Remake. Det är lite för många månader kvar nu känner jag, men nu kanske backlogen får en sportslig chans att tunnas ut lite

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@DentaFresh: utan tvekan, om du missade originalet när det begav sig missade du en av jrpg-genrens starkast lysande stjärnor, och skulle du spela originalet idag skulle du nog inte uppleva det som lika stort som det var för oss som ser originalet som mer eller mindre en religion Med Remake får du chansen att uppleva en av genrens absolut bästa berättelser och musikspår men i en moderniserad tappning som är lättare att ta till sig.

Så, TL;DR: alla gånger värt ett köp förutsatt att Square Enix gör ett bra jobb med Remake (vilket dessa trailers antyder att de verkar göra).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@DentaFresh: utan tvekan, om du missade originalet när det begav sig missade du en av jrpg-genrens starkast lysande stjärnor, och skulle du spela originalet idag skulle du nog inte uppleva det som lika stort som det var för oss som ser originalet som mer eller mindre en religion Med Remake får du chansen att uppleva en av genrens absolut bästa berättelser och musikspår men i en moderniserad tappning som är lättare att ta till sig.

Så, TL;DR: alla gånger värt ett köp förutsatt att Square Enix gör ett bra jobb med Remake (vilket dessa trailers antyder att de verkar göra).

Jag skulle nog ranka FFVII på Ps1 som min bästa spelupplevelse någonsin. När det kom var det ett helt fantastiskt spel. Svår att slå stämningen och känslan idet fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ericb: ja det är samma här. Ingenting kan mäta sig med det, vilket delvis beror på att det är ett helt fantastiskt spel och tveklöst ett av de bästa som någonsin gjorts, men det beror nog också på var jag var i livet när jag upplevde det. Som tonåring, när alla känslor och åsikter är gånger 1000, upplevde jag FFVII så oerhört starkt. Som luttrar 30+, 40- har jag nog inte det i mig att bli riktigt lika hyperförälskad i något längre.

Men med det sagt ska jag inte ta något från FFVII, oavsett ålder är det en av de bäst berättade och temposatta upplevelser som spelvärlden har att erbjuda!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag blev åter igen taggad inför detta spel när jag såg att det kommer ett turn based system som i originalet.

https://hypebeast.com/2019/9/final-fantasy-vii-remake-turn-ba...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Relik 📜

De som vet, typ @loevet, @Jacob och @Gurt, verkar mena att det här är en grej. Så, delar med mig av dagens video! *hjälper*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hoppas att turn-based alternativet kommer kännas likadant som originalet. Turn-based i FFXV upplevdes inte så bra enligt mig. Det kändes som att stoppa tiden bara så realtime var att föredra för det mesta.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av emilakered:

De som vet, typ @loevet, @Jacob och @gurt, verkar mena att det här är en grej. Så, delar med mig av dagens video! *hjälper*

https://www.youtube.com/watch?v=3alSpW18SnE

My body is ready!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@emilakered: Hjälpsamma Åkern! Har tittat både avigt och brett på den där trailern, är orimligt pepp! Allt från karaktärerna man får se för första gången (Scarlet exvis) till Cloud och Tifa som ungdomar får mig nästan att fälla en glädjetår ❤️ Den ger en bra bild över hur många små detaljer i handlingen och dialogen som expanderas med Remake. Det blir inte större än så här!

Square Enix har också släppt ifrån sig en bakom kulisserna-video om Nobuo Uematsus nya låt "Hollow". Kul att se ungdomen pepp på att bidra med sång till JRPG-genrens gigant Låten i sig är väl kanske lite mer pop än jag skulle vilja se i FFVII, men den kommer nog passa in bra i själva spelet. Lär dock inte bli en låt jag spelar på repeat från OST:n.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tycker den senaste trailern var grym som fan. Fick lite gåshud. Hoppas spelet är i närheten lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Min förhandstitt av FFVII Remake gick nyss live hos kollegorna på FZ, och demoversionen finns nu ute på PSN! Demoversionen innehåller en del av det jag fick spela under min hands-on med spelet, och jag rekommenderar er alla att testa! TL;DR: det verkar som att Square Enix gör ett bra jobb med att blidka både gamla rävar som älskade originalet och nytillkomna som vill uppleva den fantastiska berättelsen i ett mer modernt format.

Förhandstitt hos FZ

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Såg du om det fanns indikation på språkbyte (jap/en) i spelet?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Kul med en remake. Minns att jag spelade det på Playstation 1 när det begav sig. Kommer det till PC?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Kommer det till PC?

Än så länge är det tyvärr bara PS4 som gäller. Det är väl inte osannolikt att de kommer porta spelet till PC senare, men det lär i så fall dröja.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shinzou: Nej tyvärr! Jag hade blott tre timmar på mig att spela igenom två kapitel och en bosstrid, så jag kikade i några menyer (för vapen och materia bland annat), men tänkte faktiskt inte på att titta efter språkbyte. Spelet släpps med engelska, japanska, franska och tyska. Har som sagt inte kollat upp det, men jag tror att man ska kunna växla mellan engelska och japanska. Men som tur väl är gör röstskådespelarna ett bra jobb på engelska, är väl bara Barret som jag känner kan bli lite väl överdriven i sitt röstskådespeleri.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Håller, precis som resten av kontoret, på att spela igenom Final Fantasy VII på Switch inför släppet av remaken i april. Sjukt kul att återbesöka det spelet för första gången sedan slutet på 90-talet för egen del.

Slangade ner demot av remaken på distans till PS4:an också och hoppas få tid över att sparka igång det ikväll!

Permalänk
Medlem

Sålde min PS4 för ett par veckor sen men fan vad sugen man blir på detta. Hoppas att de släpper det till PC nästa år med alla kapitel.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag klarade FFVII nu i helgen så ett demo på remaken skulle sitta väldigt bra nu när allt är (hyfsat) färskt i minnet!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man är inte absolut osäker på om man tänker köpa spelet så ska man undvika pröva demot för att det förstör upplevelsen att pröva spelet för första gången men det är bara jag:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Shinzou: Nej tyvärr! Jag hade blott tre timmar på mig att spela igenom två kapitel och en bosstrid, så jag kikade i några menyer (för vapen och materia bland annat), men tänkte faktiskt inte på att titta efter språkbyte. Spelet släpps med engelska, japanska, franska och tyska. Har som sagt inte kollat upp det, men jag tror att man ska kunna växla mellan engelska och japanska. Men som tur väl är gör röstskådespelarna ett bra jobb på engelska, är väl bara Barret som jag känner kan bli lite väl överdriven i sitt röstskådespeleri.

Har de ändrat materiasystemet eller är det samma tanke som i orginalet? Varit lite orolig att de skulle ändra/ta bort den delen och göra det för "simpelt"

Permalänk
Medlem

Jag är ärligt lite för rädd för att hypa mig kring detta spelet. FF7 är ett av mina absoluta favoritspel, så jag kommer nog att fortsätta undvika alla trailers och dylikt och bara ge de mina pengar när det släpps.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |