Final Fantasy VII Remake

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@anders190 @Dex20 jag landade på 42 timmar, och då gjorde jag alla sidouppdrag som finns. Jag levlade inte särskilt mycket och maxade inte trophies, så sysslar man med dessa sidosysslor finns det ett gäng timmar till att få.

Ah härligt! Så typ 50 timmar om man gör allt! Det är jag helt nöjd med!

Men håller med andra här att det är väldigt konstigt att dom håller det så "hemligt" att detta bara är del 1 av flera delar. Dom har ju fått lite kritik angående detta tidigare, men inte så mycket. Konstigt att där inte står mer på Playstation Store heller.

Men spelet i sig är iallafall väldigt bra! Kul att dom ändrar mycket, men att man ändå får väldigt mycket vibbar från orginalet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men samtidigt hoppas jag det blir stort tumult när alla vanliga oinsatta människor får reda på att det bara är första avsnittet, för det ska kosta dom lite att göra en sån fuling.

För de som inte är insatta så är ju faktiskt FF7R ett komplett spel, för dem är det väl mer av en trevlig överraskning att få reda på att det kommer mer senare. De som klagar är de som är gamla FF7-fans och förväntade sig hela spelet, men de flesta som är det minsta insatta har ju vetat om att spelet ska släppas i delar sen en lång tid tillbaka.

Det hade förstås varit bättre om Square Enix varit lite tydligare och kallat det för t.ex. "Episode 1: The Sephiroth Menace" eller nåt, det håller jag helt med om. Jag tror bara inte att det är tillräckligt många som känner sig lurade för att det ska bli något av det. Sen vet vi inte heller hur Square Enix har tänkt med resterande delar, om det blir DLC eller helt fristående spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För de som inte är insatta så är ju faktiskt FF7R ett komplett spel, för dem är det väl mer av en trevlig överraskning att få reda på att det kommer mer senare. De som klagar är de som är gamla FF7-fans och förväntade sig hela spelet, men de flesta som är det minsta insatta har ju vetat om att spelet ska släppas i delar sen en lång tid tillbaka.

Jag syftade på människorna som vet vad som var med i FFVII men inte vet att FFVII Remake är bara en liten del av det. Vi får väl se hur många dessa är sen när det släpps.

Permalänk
Inaktiv

Mitt kom med posten idag, blir att installera iallafall och ladda ner eventuella patchar så får se om det blir något spelat ikväll. Inte ens spelat demot, lika där, laddade ner men tog mig aldrig tid att faktiskt testa spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

@AmpRC: Jag är rädd för att detta är ett sätt att skydda sig.

Säljer det inte bra nog så går det samma öde till mötes som Chrono Trigger/Cross och Xenogears.

Hur menar du när du jämför med dessa tre klassiker? Inga av dessa släpptes i europa på tiden det begav sig, men inte det du lär mena. Bägge Chrono-titlarna var kompletta, Xenogears genade studion mot slutet av spelet för att klara deadline men även det spelet är komplett. En av mina absoluta favorit JRPGs med för övrigt, stolt ägare av både amerikansk och japansk utgåva.

Jag kan själv inte komma på ett enda liknande exempel av vad Squenix gjort, ingen har tidigare gjort en remake eller för den delen remastrat ett komplett spel och släppt den i delar, där de senare delarna inte ens är daterade. Unik situation.

Närmaste jag kan tänka mig är spinoffsen till Final Fantasy IV vilket inte är jämförbart i och med spinoff, och Half Life 2 där episode 3 aldrig tycks släppas. Men HL2 är ingen remaster heller.

Jag hade en viss förhoppning om att spelet som släpptes nu faktiskt i slutändan skulle vara komplett men då folk redan spelat igenom och bekräftar att det bara är en liten del av orginalet så är den förhoppningen dödad med.
Final Fantasy VII Remake: Part 1: Midgar eller något liknande hade varit betydligt tydligare.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Spelet blir inte slutfört menar jag.

Är det bara jag eller alla som spelar det här spelet får felmeddelande på trophies?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är det bara jag eller alla som spelar det här spelet får felmeddelande på trophies?

Händer mig med iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Final Fantasy VII Remake: Part 1: Midgar eller något liknande hade varit betydligt tydligare.

Final Fantasy VII Remake 1/3 så blir det tydligt hur många delar det är totalt hehe

Permalänk
Skrivet av iller:

@anders190: Spelet blir inte slutfört menar jag.

Är det bara jag eller alla som spelar det här spelet får felmeddelande på trophies?

Händer mig med, tror att det har att göra med att spelet inte är släppt ännu. Tror att de inte är publika. för när meddelandet dyker upp finns ett alternativ om att kolla offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@anders190: Spelet blir inte slutfört menar jag.

Är det bara jag eller alla som spelar det här spelet får felmeddelande på trophies?

Funkar fint här.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@anders190: Spelet blir inte slutfört menar jag.

Är det bara jag eller alla som spelar det här spelet får felmeddelande på trophies?

Man får trophies "lokalt", men gissar på att anledningen till att man inte kan synka dem online är för att spelet egentligen inte är släppt än.

Du kan se dem om du tittar i spelet, men inte om du går in på ditt konto på hemsidan t.ex. Så lär nog fungera på fredag gissar jag på när spelet släpps.

Men bara gissningar från min sida

Permalänk
Inaktiv

Spelade en liten stund igår, nästan framme hos Sentinel Scorpion så alldeles i början alltså.

Tur kanske att jag aldrig testade demot, hade inte köpt spelet då. Men nu när jag ändå har köpt spelet så kommer jag ge den en chans innan jag säljer den vidare.

Väntar med ett större utlåtande tills jag kommit längre. Men mina farhågor har dessvärre besannats. Allt stånkande, går det stänga av? Striderna var inte katastrof som XV utan påminner lite om en blandning mellan XV och Crisis Core. Vilket förstås är dåligt när det klassiska turbaserade är så mycket bättre. "Classic" är ett hån mot fansen av serien på 90-talet. Hade hellre sett att de haft ett riktigt klassiskt läge och det nya för de som uppskattar ett mer actioninriktat gameplay.

Gillar musiken, känns värdig. Tror jag kommer gilla miljöerna i spelet, när man väl kommit igenom alla korridorer. Dock synd att spelet bara utspelar sig i Midgar, hade man kunnat klämma in hela första kontinenten hade det varit betydligt intressantare.

Blir förhoppningsvis lite mer tid ikväll.

Edit: Just ja, prestandan imponerar inte. Speciellt på en Pro. Synd att Sony stal exklusivitet på titeln men framförallt att Squenix gick med på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Edit: Just ja, prestandan imponerar inte. Speciellt på en Pro. Synd att Sony stal exklusivitet på titeln men framförallt att Squenix gick med på det.

Jag har också bara hunnit spela fram till första bossen. Jag spelar iofs på en vanlig Ps4 men jag har även spelat demot och jag tycker att spelet flöt mycket bättre i demot, där var det mer eller mindre låst till 30fps (som ju är alldeles för lågt i sig, men det var iaf stabilt..).

Det kan ju mycket väl vara så att demot är nyare kod än den som ligger på skivan så det kanske blir lika bra som demot på release dagen när dom släpper day1 patch.

Det verkade ju inte installeras någon data från "Play" skivan så jag hoppas att inte det sämre flytet beror på att den strömmar in data från den skivan medans man spelar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det verkade ju inte installeras någon data från "Play" skivan så jag hoppas att inte det sämre flytet beror på att den strömmar in data från den skivan medans man spelar....

Tror den streamar dialoger från skivan. Är det bara jag som märker att det tar länge för vissa npcer att svara då man precis laddat upp spelet?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Oh my god, måste skaffa detta ASAP känner jag!
Synd bara att man inte har den mest aktuella burken att driva det med

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@anders190 @Dex20 jag landade på 42 timmar, och då gjorde jag alla sidouppdrag som finns. Jag levlade inte särskilt mycket och maxade inte trophies, så sysslar man med dessa sidosysslor finns det ett gäng timmar till att få.

Med facit i hand... Känns det värt att ha klarat första delen nu i väntan på nästa? Eller skulle du hellre "buffrat" och nött igenom alla delar i ett svep när de väl släpps? Med andra ord, har abstinensen infunnit sig än?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Jag har också bara hunnit spela fram till första bossen. Jag spelar iofs på en vanlig Ps4 men jag har även spelat demot och jag tycker att spelet flöt mycket bättre i demot, där var det mer eller mindre låst till 30fps (som ju är alldeles för lågt i sig, men det var iaf stabilt..).

Det kan ju mycket väl vara så att demot är nyare kod än den som ligger på skivan så det kanske blir lika bra som demot på release dagen när dom släpper day1 patch.

Det verkade ju inte installeras någon data från "Play" skivan så jag hoppas att inte det sämre flytet beror på att den strömmar in data från den skivan medans man spelar....

Får verkligen hoppas att de kan förbättra upplevelsen något. Ett icke problem när väl släpp på PC sker.

Hade gärna sett att hela soelskivan också installerades. Nu är det som med PS3 där mycket fortfarande lästes från skiva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Oh my god, måste skaffa detta ASAP känner jag!
Synd bara att man inte har den mest aktuella burken att driva det med

Två viktiga saker att påpeka, det är inte hela spelet utan bara Midgar delen av FF7. Finns en liten box på baksidan som nämner detta men extremt lätt att detta missats då Squenix inte varit tydliga med vad de gjort.

Den andra är att spelet är PS4 exklusivt i ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade gärna sett att hela soelskivan också installerades. Nu är det som med PS3 där mycket fortfarande lästes från skiva.

Det står ju att spelet behöver 100GB ledigt utrymme så jag antog att båda skivorna skulle installeras. Det är lite märkligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Det står ju att spelet behöver 100GB ledigt utrymme så jag antog att båda skivorna skulle installeras. Det är lite märkligt.

Frågan är om det smyginstalleras i bakgrunden eller något. Att det tog nästan en timme att installera data skivan var lite trist med, hade inte skadat om man kunde spela bombing mission medans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Två viktiga saker att påpeka, det är inte hela spelet utan bara Midgar delen av FF7. Finns en liten box på baksidan som nämner detta men extremt lätt att detta missats då Squenix inte varit tydliga med vad de gjort.

Den andra är att spelet är PS4 exklusivt i ett år.

Hade helt missat den detaljen, men finns det nåt sagt om att hela spelet ska få en remake? Antar att det släpps till andra plattformar nästa vår då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade helt missat den detaljen, men finns det nåt sagt om att hela spelet ska få en remake? Antar att det släpps till andra plattformar nästa vår då?

Målet är att släppa hela FFVII i flera delar där varje del ska ses som ett komplett spel. Det är inget sagt om hur många delar det blir uppdelat i eller när dessa kommer.

Det enda konkreta man vet gällande andra plattformar är att exklusiviteten till Playstation är på 1 år. Så efter det kan vad som helst hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Målet är att släppa hela FFVII i flera delar där varje del ska ses som ett komplett spel. Det är inget sagt om hur många delar det blir uppdelat i eller när dessa kommer.

Det enda konkreta man vet gällande andra plattformar är att exklusiviteten till Playstation är på 1 år. Så efter det kan vad som helst hända.

Ok, tack för infon.
Blir att vänta otåligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Ja alltså jag recenserade spelet så det var inte riktigt ett alternativ att inte köra igenom det så snabbt som möjligt Men jag gjorde i princip allt ändå med cirka 42 timmar, så jag fick ändå den upplevelse jag ville få ut ur FFVII Remake. Men även om jag inte hade recenserat det hade jag ändå spelat det dag ett, kan inte hålla mig borta från något relaterat till FFVII. Originalet är min största spelupplevelse och så fort det dyker upp något nytt om det sätter jag tänderna i det så snart jag kan.

Jag kommer köra igenom Remake (del 1) ett gäng gånger innan del två släpps, nästa vända blir det med japanska röster. Självfallet skulle jag gärna se att återstående delar kommer så snart som möjligt, men jag ser hellre att de dröjer och blir riktigt bra än att de dyker upp snabbt och halvfärdiga. Den som väntar på något gott!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får Chocobo Chick DLCn?

Har deluxe edition men fick bara Cactuar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: Ja alltså jag recenserade spelet så det var inte riktigt ett alternativ att inte köra igenom det så snabbt som möjligt Men jag gjorde i princip allt ändå med cirka 42 timmar, så jag fick ändå den upplevelse jag ville få ut ur FFVII Remake. Men även om jag inte hade recenserat det hade jag ändå spelat det dag ett, kan inte hålla mig borta från något relaterat till FFVII. Originalet är min största spelupplevelse och så fort det dyker upp något nytt om det sätter jag tänderna i det så snart jag kan.

Jag kommer köra igenom Remake (del 1) ett gäng gånger innan del två släpps, nästa vända blir det med japanska röster. Självfallet skulle jag gärna se att återstående delar kommer så snart som möjligt, men jag ser hellre att de dröjer och blir riktigt bra än att de dyker upp snabbt och halvfärdiga. Den som väntar på något gott!

Jag fattar att du ville sätta tänderna i spelet direkt. Final Fantasy VII är också min största spelupplevelse någonsin. Mitt dilemma är att jag sitter på basversionen av PS4. Vet inte hur mycket sämre upplevelse man får med en sådan jämfört med PRO? Förekommer det "fast travel" som i Final Fantasy XV? Det var ju fruktansvärt segt med baskonsolens mekaniska hårddisk. Spelupplevelsen på PC och SSD var av den anledningen hästlängder bättre än på PS4an. OBS! Har inte vågat mig på att läsa recensioner eftersom jag vill undvika spolers till varje pris.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu är den här, Soldier 1st Class Edition. Kartonglådan den kom i var gigantisk, vinklade mig på snedden tillsammans med lådan för att komma ut genom dörren från postutlämningsstället

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet är deluxe lådan ifrån den stora lådan? Eller köpte du båda?

Permalänk
Medlem

Vill inte se den själv för jag vill inte se saker som jag inte spelat ännu. Men det verkar som att problem med textur inläsning är största kritiken?

Digital foundry tech review
https://youtu.be/qyGl5C3Uwak

Permalänk
Inaktiv

Klarade av Sentinel Scorpion i början igår kväll, onödigt lång strid som inte höll samma klass som orginalets motsvarande strid som likt VI innan försökte lära spelaren hur striderna bör göras och tänka för innan. I Remaken är det bara en massa knappspam som gäller.
Med tanke på att spelet fått en del kritik för sina bosstrider så blir det nog inte alltför mycket spelat för min del. Eller blir senare bossfighter bättre?

Får hoppas moddarna tar sig an spelet på PC, finns mycket förbättringspotential.