Permalänk

@Dalton Sleeper: se editerat svar ovan

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte hårdvaran i Quest på nått sätt begränsar spelen som finns till den.
som sagt det är bara grafisk skillnad i spel från PC om man gör en direktjämförelse man tänker på det.
Många spel till Quest snarare imponerar vad dom lyckas kräma ut.
Sen spelar det ingen roll egentligen, i VR är tom "minecraft" grafik uppslukande

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Jag har inte provat Quest än, bara gått på sönderkomprimerade Youtube videos, som sagt så funderar jag på två Quest men är ännu inte övertygad Det är skillnad på dåligt och tillräckligt, frågan är vilket det lutar åt med settet på skallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Viveport finns just nu tillgängligt för 27 dollar/år fram tills 19:e april. Tyvärr är erbjudandet inte tillgängligt i Sverige, men folk bor ju på andra ställen också, eller använder VPN, så jag tänkte tipsa om det i alla fall.

Med Viveport Infinity får man alltså spela VR-spel för en månadsavgift. Där finns åtminstone spel som Arizona Sunshine, Apex Construct, Superhot, Creed, Angry Birds, Tiltbrush etc.

Mera info: https://uploadvr.com/viveport-infinity-play-at-home-sale/

Erbjudandet gäller i: U.S, Canada, France, UK, Japan, Taiwan, Australia, Germany, Spain, Russia, and South Korea.

Tack för tipset! Slängde på urpan vpn till chrome och köpte 2*ggr medlemskap och fick således 2 år för ca 500 spänn. Det är det ju lätt värt.

Permalänk
Medlem

Är ju ny inom VR, fick mitt Quest i fredags och blivit smått frälst.

Har fått igång virtual desktop, testade The Lab på steam-vr och det flöt på hyffsat trots min msi laptop med 1060 3gb.

Min fråga är,
Vill spela blade & sorcery, finns inte till Quest (tror jag).
Ska jag skaffa det till Steam eller Rift s i oculus-appen på datorn?
Måste jag köra kabeln om jag kör genom Oculus, kommer det gå bra genom virtual desktop?
Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe76:

Är ju ny inom VR, fick mitt Quest i fredags och blivit smått frälst.

Har fått igång virtual desktop, testade The Lab på steam-vr och det flöt på hyffsat trots min msi laptop med 1060 3gb.

Min fråga är,
Vill spela blade & sorcery, finns inte till Quest (tror jag).
Ska jag skaffa det till Steam eller Rift s i oculus-appen på datorn?
Måste jag köra kabeln om jag kör genom Oculus, kommer det gå bra genom virtual desktop?
Nån som vet?

Spelar ingen roll, både Virtual Desktop och Oculus Link funkar med både Steam och Oculus store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe76:

Är ju ny inom VR, fick mitt Quest i fredags och blivit smått frälst.

Har fått igång virtual desktop, testade The Lab på steam-vr och det flöt på hyffsat trots min msi laptop med 1060 3gb.

Min fråga är,
Vill spela blade & sorcery, finns inte till Quest (tror jag).
Ska jag skaffa det till Steam eller Rift s i oculus-appen på datorn?
Måste jag köra kabeln om jag kör genom Oculus, kommer det gå bra genom virtual desktop?
Nån som vet?

Skrivet av Halldin:

Spelar ingen roll, både Virtual Desktop och Oculus Link funkar med både Steam och Oculus store.

Gällande hur det sen kommer att funka med Virtual Desktop så beror mycket på ditt egna nätverk. Om:

1) Du har en modern router med ac-wifi (5ghz)
2) Du har datorn kopplad med kabel till routern
3) Det inte är mycket annan trafik på nätverket, eller på samma frekvens runtom

Så kommer det antagligen att funka finfint. Kom ihåg också att kolla inställningarna i virtual desktop, så att de är optimala för spelet i fråga. Överlag innebär det mest bara att inte använda "insane" i kvalitetsinställningarna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe76:

Är ju ny inom VR, fick mitt Quest i fredags och blivit smått frälst.

Har fått igång virtual desktop, testade The Lab på steam-vr och det flöt på hyffsat trots min msi laptop med 1060 3gb.

Min fråga är,
Vill spela blade & sorcery, finns inte till Quest (tror jag).
Ska jag skaffa det till Steam eller Rift s i oculus-appen på datorn?
Måste jag köra kabeln om jag kör genom Oculus, kommer det gå bra genom virtual desktop?
Nån som vet?

Både SteamVR och Oculus fungerar i virtual desktop.
Men hade nog personligen valt Steam versionen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Är i samma sits som mr. @Leffe76 helt ny inom VR. Min fråga rör sig runt köp av spel till Quest .

Vad jag förstått är spelen till Quest optimerade. Så säg jag köper ett Quest spel i "någon" store, t.ex superhot. Om spelet även finns för PCVR (heter det va?!), kan jag spelar den versionen med Oculus link? Eller måste jag köpa båda versionerna?

Om det är så att man måste köpa båda versioner. Hur har ni resonerat vid köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Är i samma sits som mr. @Leffe76 helt ny inom VR. Min fråga rör sig runt köp av spel till Quest .

Vad jag förstått är spelen till Quest optimerade. Så säg jag köper ett Quest spel i "någon" store, t.ex superhot. Om spelet även finns för PCVR (heter det va?!), kan jag spelar den versionen med Oculus link? Eller måste jag köpa båda versionerna?

Om det är så att man måste köpa båda versioner. Hur har ni resonerat vid köp?

Vissa spel har så kallad cross-buy, vilket betyder att om du köper spelet i Oculus butik för PCVR (Rift/Rift S) så får du också spelet till Quest. I praktiken funkar det så att spelet kan köpas gratis i den andra butiken.

Här finns en lista över såna spel: https://www.oculus.com/experiences/quest/section/233573218315...

Värt att komma ihåg är att det kräver att spelet köps via Oculus, och inte t.ex. Steam.

Personligen har det lite varierat. Jag har köpt vissa spel till PC och vissa till Quest... mycket enligt priserna. På PC är reorna oftast bättre, men då är det överlag spel som sen aktiveras via Steam. Vissa andra, som jag har tänkt spela när jag reser, har jag köpt till Quest (t.ex. Beat Saber).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Är i samma sits som mr. @Leffe76 helt ny inom VR. Min fråga rör sig runt köp av spel till Quest .

Vad jag förstått är spelen till Quest optimerade. Så säg jag köper ett Quest spel i "någon" store, t.ex superhot. Om spelet även finns för PCVR (heter det va?!), kan jag spelar den versionen med Oculus link? Eller måste jag köpa båda versionerna?

Om det är så att man måste köpa båda versioner. Hur har ni resonerat vid köp?

Spel som finns både på PC och Quest ser jag ingen anledning att inte välja Quest versionen.
Och som tidigare nämnt flertalet är cross-buy så köp på Quest och få det gratis på Oculus-store.
Steam är helt fristående från dessa cross-buy funktioner.
Det fina med Quest är ju mobiliteten OCH att man kan köra PCVR.
Jag rekomenderar dig att i första hand prova köra PCVR trådlöst med virtual desktop ist för att köpa Link kabel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spel som finns både på PC och Quest ser jag ingen anledning att inte välja Quest versionen.
Och som tidigare nämnt flertalet är cross-buy så köp på Quest och få det gratis på Oculus-store.
Steam är helt fristående från dessa cross-buy funktioner.
Det fina med Quest är ju mobiliteten OCH att man kan köra PCVR.
Jag rekomenderar dig att i första hand prova köra PCVR trådlöst med virtual desktop ist för att köpa Link kabel.

Priset är ju den stora skillnaden. Ta till exempel Arizona Sunshine... på Steam har det varit nere så lågt som 12 euro, medan det billigaste priset på Quest har varit 29 euro (vad jag vet). Om man mest har tänkt spela det hemma skulle jag då välja PC-versionen + Virtual Desktop över native på Quest.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Priset är ju den stora skillnaden. Ta till exempel Arizona Sunshine... på Steam har det varit nere så lågt som 12 euro, medan det billigaste priset på Quest har varit 29 euro (vad jag vet). Om man mest har tänkt spela det hemma skulle jag då välja PC-versionen + Virtual Desktop över native på Quest.

Jo jag håller med dig, Steam har bättre reor.
Jag tänkte mest allmänt borträknat reor

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar 👍
Då kanske Oculus-butiken är att föredra om priset är samma, tänker att om det släpps till Questen senare så äger jag det redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe76:

Tack för alla svar 👍
Då kanske Oculus-butiken är att föredra om priset är samma, tänker att om det släpps till Questen senare så äger jag det redan.

Alla spel är inte cross-buy.
Antar att det är upp till utgivarna av spelet.
Blade & sorcery (om det var det du syftade på) är ett Early access spel som utvecklas av en liten indiestudio, tror tom det varit/är en person.
Spelet är väldigt fysikbaserat och lever mycket på moddar.
Tror inte just det spelet kommer bli aktuellt för Quest.
Kolla upp om Oculus store versionen går att modda på samma sätt. (Har dålig koll)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla spel är inte cross-buy.
Antar att det är upp till utgivarna av spelet.
Blade & sorcery (om det var det du syftade på) är ett Early access spel som utvecklas av en liten indiestudio, tror tom det varit/är en person.
Spelet är väldigt fysikbaserat och lever mycket på moddar.
Tror inte just det spelet kommer bli aktuellt för Quest.
Kolla upp om Oculus store versionen går att modda på samma sätt. (Har dålig koll)

Ah, tack. Då går jag nog på Steam.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är sjukt sugen på att skaffa ett headset, kollat på Oculus Quest då det verkar nice att köra trådlöst via datorn och med VD.
Tror ni det räcker med ett RTX 2070 för Nya HL och Fallout 4 vr?

Samt någon som vet det om det spelar någon roll vilka andra skärmar jag har i datorn om jag kör med VD? Jag har bara en 1080p skärm. Måste jag ha en med samma upplösning som Questen? Eller den strutar i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Är sjukt sugen på att skaffa ett headset, kollat på Oculus Quest då det verkar nice att köra trådlöst via datorn och med VD.
Tror ni det räcker med ett RTX 2070 för Nya HL och Fallout 4 vr?

Samt någon som vet det om det spelar någon roll vilka andra skärmar jag har i datorn om jag kör med VD? Jag har bara en 1080p skärm. Måste jag ha en med samma upplösning som Questen? Eller den strutar i det?

Jag körde Alyx med ett 1070 utan problem (körde på medium, har dock en gammal CPU). FO4VR är notoriskt tungdrivet men där är CPU:n känsligare än GPU:n. Moddar man det går det att få ner prestandakraven dock.

Skärmupplösning spelar ingen roll, det går att använda Virtual Desktop utan att ha någon skärm alls.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Halldin:

Jag körde Alyx med ett 1070 utan problem (körde på medium, har dock en gammal CPU). FO4VR är notoriskt tungdrivet men där är CPU:n känsligare än GPU:n. Moddar man det går det att få ner prestandakraven dock.

Skärmupplösning spelar ingen roll, det går att använda Virtual Desktop utan att ha någon skärm alls.

Ok låter nice, har en i5 8600k i standard clock. Så går ju att överklocka lite om det skulle vara så.
Ska kolla lite benchmarks om det finns och se hur det presterar

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Antar att det inte spelar någon roll om man redan har 3 fysiska skärmar inkopplade? Eller finns det någon gräns där om man tänkte köra VD på datorn och Questen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Antar att det inte spelar någon roll om man redan har 3 fysiska skärmar inkopplade? Eller finns det någon gräns där om man tänkte köra VD på datorn och Questen.

Virtual Desktop för Quest påstås inte ha stöd för att visa flera skärmar samtidigt av prestandaskäl, går dock att växla mellan aktiva skärmar.

Observera att dagens VR är sådan att du inte vill sitta och jobba med ett headset på dig. Upplösning behöver bli bättre, det behövs variabelt fokusdjup för att inte bli ansträngande för ögonen och headseten i sig behöver bli bekvämare. Det funkar för att kolla på film och dyl. men förvänta dig inte att ersätta vanliga skärmar för kontorsjobb.

Permalänk
Medlem

Pixel Ripped 1995 släppt nu, ska vara bra men ca. 5h långt.

https://www.oculus.com/experiences/quest/3628344387191267/?lo...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Halldin:

Virtual Desktop för Quest påstås inte ha stöd för att visa flera skärmar samtidigt av prestandaskäl, går dock att växla mellan aktiva skärmar.

Observera att dagens VR är sådan att du inte vill sitta och jobba med ett headset på dig. Upplösning behöver bli bättre, det behövs variabelt fokusdjup för att inte bli ansträngande för ögonen och headseten i sig behöver bli bekvämare. Det funkar för att kolla på film och dyl. men förvänta dig inte att ersätta vanliga skärmar för kontorsjobb.

Menar bara så det inte krockar på något sätt, man får hålla på att kopplar ur skärmar.
Men låter bra att den fokuserar bara på headsetet.

Nä hade inte tänkt att jobba i headsetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Menar bara så det inte krockar på något sätt, man får hålla på att kopplar ur skärmar.
Men låter bra att den fokuserar bara på headsetet.

Nä hade inte tänkt att jobba i headsetet

Jag har tre skärmar till datorn jag kör VD på, inga problem alls. Bara att köra på och sen kan man använda Y-knappen på vänstra handkontrollen för att växla mellan de olika skärmarna.

Permalänk
Medlem

Dead and Buried 2 har fått en större uppdatering där några av spellägena från ettan är tillagda. Kanske värt att skaffa nu då.

https://www.roadtovr.com/dead-and-buried-2-reloaded-update/

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

Funderar på en quest + deras link kabel. Har dock bara USB 3.0 (A-portar) på moderkortet. Fungerar det om jag köper den officiella kabeln och en USB-C till USB-A adapter?
Typ den här:
https://www.maxgaming.se/adaptrar/usb-c-31-hona-till-usb-a-ha...

Hur blev det, slog du till? Och fungerade det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Hur blev det, slog du till? Och fungerade det?

Körde på denna, fungerar prima:
https://www.amazon.co.uk/dp/B01MZIPYPY/

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk

Hej kör quest via VP, funkar utmärkt med 5ghz. Ja får dock sjukt ont i huvudet av strapen. Jag har sett att folk köpt HTC Vive Audio Deluxe Strap men den är slut överallt. Finns de någon annan strap någon rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzmania:

Hej kör quest via VP, funkar utmärkt med 5ghz. Ja får dock sjukt ont i huvudet av strapen. Jag har sett att folk köpt HTC Vive Audio Deluxe Strap men den är slut överallt. Finns de någon annan strap någon rekommenderar?

Låter spontant att du har inte riktigt satt den rätt på huvudet om du får ont.
oftat brukar folk klaga på att man får ont i ansiktet och det kan väll bero på hur framtung/ojämn viktfördelning den har.
Om det inte är det du menar förståss.

Se till att det går ordentligt nedanför bakhuvudet så mycket det går med att justera mitten bandet, sen spänner man sidorna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzmania:

Hej kör quest via VP, funkar utmärkt med 5ghz. Ja får dock sjukt ont i huvudet av strapen. Jag har sett att folk köpt HTC Vive Audio Deluxe Strap men den är slut överallt. Finns de någon annan strap någon rekommenderar?

Testa nåt av detta om du inte redan har: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580241-guide-komfortm...

En motvikt och ett tvärsgående pannband (eller dyl) kommer man långt med.