Permalänk
Medlem

Jag har liknande funderingar som @peterv8 vad gäller bildkvalitén. Hade nog hoppats för mycket att denna skulle blivit än bättre än vad den blivit under de gågna 4 åren sedan jag testade första oculus.
Går själv i tankarna att skicka tillbaka min Quest, men då är det inte enbart bildkvalitén utan faktum att jag fortfarande får migrän av den en stund efter att jag slutat spela. Det kommer som en slags fördröjning, i princip som att Questen är triggern likt annat som kan trigga migrän..

När jag sedan provade theater mode med Youtube, annat 4k material och även vanliga steam spel fick jag lite av en vändning. Visst är bilden inte som att kolla på en 4k skärm, men det var himla häftigt att ha en bioduks-upplevelse med ganska bra bild. Jag uppfattade bildkvalitén mer skarp än när jag spelar faktiska VR-spel. Provade detta med gratisvarianten ALVR vad gäller steamspel.

Man kan säga att jag är lite ångestladdad över att behålla eller skicka tillbaka

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår och ja det är inte den bästa kvalitén på bilden, men det hade jag inte förväntat mig heller. Har tidigare vid ett tillfälle testat VR med superhot och köpte även det nu för att att köra igenom.

Tror folk har för höga förhoppningar på VR. Själv tycker jag att det är coolt och jag får inte någon huvudverk eller illamående. Så jag kommer inte att skicka tillbaka min Quest i alla fall. Kommer nog ta ett par dagar med att bara spela men sedan tänkte jag testa WIFI läget mot datorn så får vi se hur det beter sig. Om det inte fungerar så bra så kanske det blir kabel, men jag tar mig sakta fram med upplevelsen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Svar till både @Zeroastic & @livsnjutaren

Styrkan hos Oculus Quest är inte bildkvaliten. Visst oled-panelen tycker jag ger en bra svärta jämfört med tidigare erfarenheter men Quest stora fördel är trådlöst och "mobiliteten".
Rena PCVR headsetets som Oculus Rift S, Index mm har en skarpare bild men du är bunden till PC och måste köra med kabel.
Tillägger att många tycker inte ens dessa rena PCVR-headsets är skarpa nog. VR är helt enkelt inte där ännu så man kan jämföra med en monitor tex.

Man får helt enkelt hitta spelen upplevelserna man vill köra

Sen tipsar jag om ni ska köra PCVR med eran Quest att använda er av Virtual Dekstop och köra trådlöst.
Det är imo mer värt att satsa på en bra Router än att köpa en link-kabel, iaf som det är just nu.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Precis av den anledningen som jag köpte just Quest, så skönt att kunna köra var man vill. jag förstod också att det kanske inte skulle vara den vassaste kniven i lådan.
Men jag är nöjd med mitt beslut och kommer nog att tycka att det är ännu bättre med Virtual Dekstop.

Har en Unifi nätverk hemma så det blir nog att köpa en till AP till där jag kommer att köra med questen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Quest har ändå samma display som Vive Pro, fast med bättre linser och lite lägre uppdateringsfrekvens (av batteriskäl), så det är inte direkt skräp. Men visst, det kommer nog krävas åtminstone 4K per öga innan upplösningen upplevs som så bra att det knappt märks för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag har liknande funderingar som @peterv8 vad gäller bildkvalitén. Hade nog hoppats för mycket att denna skulle blivit än bättre än vad den blivit under de gågna 4 åren sedan jag testade första oculus.
Går själv i tankarna att skicka tillbaka min Quest, men då är det inte enbart bildkvalitén utan faktum att jag fortfarande får migrän av den en stund efter att jag slutat spela. Det kommer som en slags fördröjning, i princip som att Questen är triggern likt annat som kan trigga migrän..

När jag sedan provade theater mode med Youtube, annat 4k material och även vanliga steam spel fick jag lite av en vändning. Visst är bilden inte som att kolla på en 4k skärm, men det var himla häftigt att ha en bioduks-upplevelse med ganska bra bild. Jag uppfattade bildkvalitén mer skarp än när jag spelar faktiska VR-spel. Provade detta med gratisvarianten ALVR vad gäller steamspel.

Man kan säga att jag är lite ångestladdad över att behålla eller skicka tillbaka

Många får huvudvärk när de först testar, eller blir åksjuka. Jag fick det också i början, men efter ungefär en vecka funkade det fint, och nu kan jag spela VR-spel upp emot 4 timmar utan problem. Väldigt få spel gör mig åksjuk också, och många gånger handlar det om dåliga kontroller. Apex Construct till exempel, där free locomotion gör att sidorörelser är väldigt känsliga. Kändes som en riktig fylla direkt man rörde på spaken

Men om man får huvudvärk eller tycker att bilden är suddig så beror det antagligen på två saker. 1) Man har den fel inställd. Speciellt höjden blir fel för många. Om man inte tittar rakt i sweetspot så blir det direkt suddigare, och man får huvudvärk. 2) Man har inte ännu lärt sig att röra på huvudet, och inte ögonen. I vanliga fall, om man ska titta åt vänster eller höger, så vänder man ögonen mera än huvudet. När linsen har sweetspot i mitten så vill man istället svänga på huvudet.

Om du tittar på film så har du antagligen en stor del av bilden inom sweetspot, så det upplevs skarpare.

Skrivet av Halldin:

Quest har ändå samma display som Vive Pro, fast med bättre linser och lite lägre uppdateringsfrekvens (av batteriskäl), så det är inte direkt skräp. Men visst, det kommer nog krävas åtminstone 4K per öga innan upplösningen upplevs som så bra att det knappt märks för de flesta.

Ärligt talat så tycker jag inte att upplösningen stör mig. I tiderna med vanliga Vive och Rift CV1 så var det jobbigt med screen door, men jag har nog inte alls upplevt det som pixligt.

Då sitter jag fortfarande också på en vanligt 1080p-tv på 47", så kanske jag bara är van med pixlar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Spelar det någon som helst roll om köper virtual desktop via steam eller oculus store? Det är ju en liten prisskillnad mellan butikerna.. 13€ vs 20$.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Spelar det någon som helst roll om köper virtual desktop via steam eller oculus store? Det är ju en liten prisskillnad mellan butikerna.. 13€ vs 20$.

Du vill köpa via oculus-store för quest. Inte steam, det är en helt annan applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Spelar det någon som helst roll om köper virtual desktop via steam eller oculus store? Det är ju en liten prisskillnad mellan butikerna.. 13€ vs 20$.

Du ska köpa det i Quest-store dvs du ska köpa den när du har din Quest på huvet eller i mobilappen
Sen ska du ladda ner det via SideQuest för att få möjligheten att kunna spela SteamVR spel. Den funktionen saknas i Quest-versionen på quest-store av nån anledning.

Det är lite pill i början med SideQuest, men det är bara första gången.
bara söka på Google/Youtube efter en Guide

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du ska köpa det i Quest-store dvs du ska köpa den när du har din Quest på huvet eller i mobilappen
Sen ska du ladda ner det via SideQuest för att få möjligheten att kunna spela SteamVR spel. Den funktionen saknas i Quest-versionen på quest-store av nån anledning.

Det är lite pill i början med SideQuest, men det är bara första gången.
bara söka på Google/Youtube efter en Guide

Den finns inte där för att Oculus/Facebook anser att det inte uppfyller kvalitetskraven. Det fanns i tiderna i en version, men den togs ner.

I verkligheten misstänker jag att det beror på att de själva jobbar på motsvarande lösning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av peterv8:

Köpte 128gb versionen för en vecka sen men väldigt besviken! Väldigt dålig upplösningn och spelen är ju pixliga som från början på 2000-talet!
Trodde det skulle bli en häftig upplevelse men det kom av sig. Min fru och vuxna döttrar testade också flera spel och höll med att det var dålig bild och "billiga" spel.

Tur med öppet köp för imorgon lämnas det tillbaka, kanske provar igen om 5-10 år när tekniken har kommit som gör att man kan kalla det Vritual Reality för det är det inte idag.

Det känns lite som att du fått ett dåligt exemplar tycker jag, kvalitén på bilden är ju långt bättre än på PSVR t.ex, och pixligt al'a 2000-talet, näe verkligen inte, du har ingen bekant som har ett så du kan jämföra?

Jag tycker det fungerar kanon.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det känns lite som att du fått ett dåligt exemplar tycker jag, kvalitén på bilden är ju långt bättre än på PSVR t.ex, och pixligt al'a 2000-talet, näe verkligen inte, du har ingen bekant som har ett så du kan jämföra?

Jag tycker det fungerar kanon.

Nej tyvärr, ingen i min bekantskapskrets har. Jag är väl extra känslig!;-)

Permalänk
Medlem

Oculus Link sägs funka med USB2 i de senaste versionerna av mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Fungerade fint med vanliga laddsladden som hängde med för mig. an måste sätta Oculus programmet till Beta-branch i settings.. efter en uppdatering av mjukvaran och drivern via den opt-in'en fungerade det fint.

Har dock inte jämfört mot Oculus Link ännu, men tycker att bildkvalitén verkar helt ok

Permalänk
Medlem

Tetris Effect ute till Quest nu, bra spel.

Permalänk
Medlem

Mini motor racing x är också släppt, är sugen på köp. Någon som har spelat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe76:

Mini motor racing x är också släppt, är sugen på köp. Någon som har spelat?

Jag ska nog skaffa det, ser som sagt kul ut.

I övrigt: har väl inte undgått någon att GTA5 är gratis på Epic denna veckan, det går att köra i VR med mods https://github.com/LukeRoss00/gta5-real-mod/releases/tag/r4 ifall man har Oculus Link-möjlighet.

Permalänk

Någon som testat Weaponry Dealer (Steam) vi får inte handkontrollernas ”lasrar” att funka.

Efit: Fixat, man ska trycka ner styrspaken på höger kontroller fysiskt, inte styra ner, trycka ”klick” framgick inte någonstans men nu så är grabben snart internationell vapenhandlare. 😃

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Jag ska nog skaffa det, ser som sagt kul ut.

I övrigt: har väl inte undgått någon att GTA5 är gratis på Epic denna veckan, det går att köra i VR med mods https://github.com/LukeRoss00/gta5-real-mod/releases/tag/r4 ifall man har Oculus Link-möjlighet.

Än så länge bara VR i storymode läge dock, men det kan ju räcka

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är först eller om nån annan redan skrivit om detta. Ursäktar isåfall.

Men detta verkar va relativt banbrytande. Laddkabeln för Quest funkar som Link-kabel dock så verkar det som att den inte går att ladda samtidigt då som med den officiella Link-kabeln.

https://www.youtube.com/watch?v=O3CfhT7qXxI

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hustrun bokade en, borde komma snart

She's a keeper!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fishcat:

She's a keeper!

Jup <3

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag ska nog skaffa det, ser som sagt kul ut.

I övrigt: har väl inte undgått någon att GTA5 är gratis på Epic denna veckan, det går att köra i VR med mods https://github.com/LukeRoss00/gta5-real-mod/releases/tag/r4 ifall man har Oculus Link-möjlighet.

Köpte Mini moto racing x, men det blev ett begärt återköp efter en timmes test. Blev otroligt åksjuk av det. Kanske köper det igen när mina vr-ben växt ut lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe76:

Köpte Mini moto racing x, men det blev ett begärt återköp efter en timmes test. Blev otroligt åksjuk av det. Kanske köper det igen när mina vr-ben växt ut lite mer.

Jag har förstått att förstapersonsläget kräver rejäla VR-legs, men topp- och tredjepersonsvyerna ska inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem

Racing spel och även Vissa roller coasters är väldigt åksjuke framkallande.
Man sitter och spelar dessa spel och trot eller ej så är det värre än att stå och spela en Shooter med smooth locomotion.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Finns det nån här som spelat/spelar Hyper dash?
Finns än så länge bara på SideQuest verkar som en kul multiplayer Shooter.

Echo Arena har jag också spelat en del, det är nu cross play med Rift tydligen.
Lärt mig stå lite mer Still och inte slå i väggar golv och tak

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hand tracking ska tydligen gå ur beta och ingå i några officiella spel den här månaden: https://www.theverge.com/2020/5/18/21260554/oculus-quest-anni...

Beat Saber ska även få 20 nya gratis låtar, även om det inte betyder lika mycket om man kör custom songs. Quest fyller för övrigt 1 år i dagarna så kanske hänger ihop med det, hoppas på en butiksrea med.

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen, det blir en rea den 21:a https://www.oculus.com/blog/celebrating-the-one-year-annivers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hand tracking ska tydligen gå ur beta och ingå i några officiella spel den här månaden: https://www.theverge.com/2020/5/18/21260554/oculus-quest-anni...

Beat Saber ska även få 20 nya gratis låtar, även om det inte betyder lika mycket om man kör custom songs. Quest fyller för övrigt 1 år i dagarna så kanske hänger ihop med det, hoppas på en butiksrea med.

En intressant nyhet är ju också att Guardian skall få en uppdatering men nåt de kallar för "Playspace Scan" som kan se om man har en stol, bord eller annat större föremål i sitt omroåde som man kan ha missat.

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att Questen stannar här hemma, verka ha vant mig nu vid den och får inte längre migrän av den.
Därav blev nästa steg att köpa lite tillbehör, så om några andra går i samma tankar tänkte jag det kunde vara smutt med lite länkar..

Silikon face-cover, eftersom jag vill köra lite "work-outs" med den tänkte jag att denna var ett måste. Just denna bundlen kostade 5€ mer än face-covern själv så tyckte det var värt att få strapsen för det lilla extra.
https://www.amazon.de/gp/product/B0819XZ6BB

Sedan slog jag även till på en head-strap och lite extra "vaddering"
https://www.amazon.de/gp/product/B083XHJ8MN

Totalt ~500 fraktat och klart, kan återkomma med en liten review om ni skulle vara intresserade när paketet landar nästa vecka