Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Någon som sett info om när oculus får restock i sin onlinebutik.
Försökt köpa två headsets här via marknaden men folk är lite dåliga på att svara på PM.

Nej tipset är att titta några ggr varje dag då det dyker upp utan förvarning lite då och då.
Tipsade en kompis om samma för 2 veckor sen kollade han var ej i lager, gick ifrån datorn 15min och refresha sen då fanns det.
Så det är bara in och kolla varje dag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Någon som sett info om när oculus får restock i sin onlinebutik.
Försökt köpa två headsets här via marknaden men folk är lite dåliga på att svara på PM.

Du skulle passat på när jag sa att de var i lager för en vecka sen
Edit: går fortfarande (?)

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Någon som sett info om när oculus får restock i sin onlinebutik.
Försökt köpa två headsets här via marknaden men folk är lite dåliga på att svara på PM.

Jag gick in på www.oculus.com nu precis och det står att det går att beställa till Sverige med leverans 26 mars, så pass på.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Jag gick in på www.oculus.com nu precis och det står att det går att beställa till Sverige med leverans 26 mars, så pass på.

*Handhjärta* @Halldin Beställt, tackar!

Skänker också en tanke till dom som i helgen bjöd över 5000:- för likadana begagnade på tradera.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Box VR är gratis i Rift S-butiken (osäker på om det gratis i Quest-butiken eftersom jag redan äger det). Nåväl, det är "cross-buy" så det funkar för Quest även om du "köper" det via Rift S-butiken.

Permalänk
Skrivet av JoeSun:

Box VR är gratis i Rift S-butiken (osäker på om det gratis i Quest-butiken eftersom jag redan äger det). Nåväl, det är "cross-buy" så det funkar för Quest även om du "köper" det via Rift S-butiken.

29.99 USD kostar det för mig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Box VR är gratis i Rift S-butiken (osäker på om det gratis i Quest-butiken eftersom jag redan äger det). Nåväl, det är "cross-buy" så det funkar för Quest även om du "köper" det via Rift S-butiken.

Är nog "gratis" för dig eftersom du redan äger det och det är cross platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Är nog "gratis" för dig eftersom du redan äger det och det är cross platform.

Aha! Så är det ju så klart. Känner mig lagom dum nu.

Permalänk

Hej allihopa,

Jag lyckades köpa en oculus quest 128 gb från komplett nu i helgen och fantastiskt nog så har det nått mitt postställe redan idag.
Den var absolut i det dyraste laget men tänkte jag har ju 2 veckors ångerrätt så jag vill i alla fall ge den en chans.
Jag är helt ny i VR världen och vill som alla andra få ut det mesta av stundande upplevelsen.
Jag har testat på elgigantens visningsex en ps vr och blev inte så imponerad faktiskt, störde mig nog på alla kablar osv.
Har läst och även kollat på reviews om detta och blev väldigt sugen på att äntligen våga sig på ett köp.

Jag har nu läst att de finns en link kabel till PC, men då måste man väl också ha en rätt kraftfull pc?
Jag har en bärbar dator med dessa specs.
GS65 Stealth Thin 8RE, Intel core i7-8750 (12cpus) 2.2 ghz
16384 RAM
Grafikkort Gforce GTX 1060
Är det värt för mig att skaffa en link kabel eller är datorn inte tillräcklig?

Finns det något annat nyttigt man behöver veta så vore jag hemskt tacksam om ni kunde dela med er av detta!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts_dansarn:

Hej allihopa,

Jag lyckades köpa en oculus quest 128 gb från komplett nu i helgen och fantastiskt nog så har det nått mitt postställe redan idag.
Den var absolut i det dyraste laget men tänkte jag har ju 2 veckors ångerrätt så jag vill i alla fall ge den en chans.
Jag är helt ny i VR världen och vill som alla andra få ut det mesta av stundande upplevelsen.
Jag har testat på elgigantens visningsex en ps vr och blev inte så imponerad faktiskt, störde mig nog på alla kablar osv.
Har läst och även kollat på reviews om detta och blev väldigt sugen på att äntligen våga sig på ett köp.

Jag har nu läst att de finns en link kabel till PC, men då måste man väl också ha en rätt kraftfull pc?
Jag har en bärbar dator med dessa specs.
GS65 Stealth Thin 8RE, Intel core i7-8750 (12cpus) 2.2 ghz
16384 RAM
Grafikkort Gforce GTX 1060
Är det värt för mig att skaffa en link kabel eller är datorn inte tillräcklig?

Finns det något annat nyttigt man behöver veta så vore jag hemskt tacksam om ni kunde dela med er av detta!
Tack på förhand!

https://support.oculus.com/717936525348321/

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts_dansarn:

Hej allihopa,

Jag lyckades köpa en oculus quest 128 gb från komplett nu i helgen och fantastiskt nog så har det nått mitt postställe redan idag.
Den var absolut i det dyraste laget men tänkte jag har ju 2 veckors ångerrätt så jag vill i alla fall ge den en chans.
Jag är helt ny i VR världen och vill som alla andra få ut det mesta av stundande upplevelsen.
Jag har testat på elgigantens visningsex en ps vr och blev inte så imponerad faktiskt, störde mig nog på alla kablar osv.
Har läst och även kollat på reviews om detta och blev väldigt sugen på att äntligen våga sig på ett köp.

Jag har nu läst att de finns en link kabel till PC, men då måste man väl också ha en rätt kraftfull pc?
Jag har en bärbar dator med dessa specs.
GS65 Stealth Thin 8RE, Intel core i7-8750 (12cpus) 2.2 ghz
16384 RAM
Grafikkort Gforce GTX 1060
Är det värt för mig att skaffa en link kabel eller är datorn inte tillräcklig?

Finns det något annat nyttigt man behöver veta så vore jag hemskt tacksam om ni kunde dela med er av detta!
Tack på förhand!

Hej,

grattis till ett lyckat köp! Du kommer nog att ha riktigt kul med din Quest! Jag visade precis upp den för mina svärisar i helgen, och det slutade med att svärfar spelade Beat Saber, Pavlov och Vader Immortal i flera timmar. Svärmor blev istället lite sur när han vägrade komma till middagen, men sånt får man ta

Din dator är i svagaste laget, tyvärr, men vissa enklare spel kan nog fungera. Jag skulle påstå att det ändå är värt att skaffa en kabel, bara för att testa. Till exempel finns det en del spel som ibland är billigare att skaffa till PC. Jag fick t.ex. Superhot, Moss, Gorn och lite annat på Humble Bundle nyligen. På Quest skulle det ha kostat runt 10 gånger mer... i vanliga fall är ju förstås inte skillnaden så stor.

Du behöver inte heller köpa den officiella kabeln. Den är mera hållbar och längre än de flesta tredjepartskablar, men andra funkar också.

Själv använder jag den här, och det funkar fint: https://www.amazon.de/gp/product/B01MZIPYPY/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts_dansarn:

Hej allihopa,

Jag lyckades köpa en oculus quest 128 gb från komplett nu i helgen och fantastiskt nog så har det nått mitt postställe redan idag.
Den var absolut i det dyraste laget men tänkte jag har ju 2 veckors ångerrätt så jag vill i alla fall ge den en chans.
Jag är helt ny i VR världen och vill som alla andra få ut det mesta av stundande upplevelsen.
Jag har testat på elgigantens visningsex en ps vr och blev inte så imponerad faktiskt, störde mig nog på alla kablar osv.
Har läst och även kollat på reviews om detta och blev väldigt sugen på att äntligen våga sig på ett köp.

Jag har nu läst att de finns en link kabel till PC, men då måste man väl också ha en rätt kraftfull pc?
Jag har en bärbar dator med dessa specs.
GS65 Stealth Thin 8RE, Intel core i7-8750 (12cpus) 2.2 ghz
16384 RAM
Grafikkort Gforce GTX 1060
Är det värt för mig att skaffa en link kabel eller är datorn inte tillräcklig?

Finns det något annat nyttigt man behöver veta så vore jag hemskt tacksam om ni kunde dela med er av detta!
Tack på förhand!

Det kan funka tror jag, iaf till lite enklare spel som Sando skrev. Jag hade tidigare en bärbar med Core i7 (vet tyvärr inte exakt modell), GTX 1050 Ti, 16GB RAM, som tyvärr dog. Så jag hann inte testa så mycket men jag körde lite Elite Dangerous och det verkade funka hjälpligt i alla fall.
Jag köpte inte officiella kabeln utan en 5-meters (aktiv?) plus en 1,5-meters, från Amazon (tyska). Kan ha varit i denna tråd jag fick tips om dem. De funkar bra rent tekniskt men 5-meters kabeln är ganska rejält styv tyvärr. Inte använt dem så mycket ännu men kört lite mer med Virtual Desktop som jag tycker funkar ganska bra, fast jag märker att det är en del lagg.

Permalänk
Medlem

Någon som kommer testa Half Life via link-kabeln idag?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Någon som kommer testa Half Life via link-kabeln idag?

Jepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Någon som kommer testa Half Life via link-kabeln idag?

13 års väntan snart över... Jag sitter som på nålar....

Permalänk
Medlem

Räknade precis lite på hur mycket jag lagt på min Quest... många bäckar små antar jag då det landade på strax över 10 000 kr.

Då har jag ett 128 Gb headset, Vive DAS, VR Covers till dessa, linkkablar, ett par olika krepp till kontrollerna, powerbank, oculus in-ear lurar...

Visst hade jag kommet en bit på vägen till en Index men jag är ändå nöjd. Spelar mest standalone ändå.

Hur ligger det till för er andra? Antar att jag inte är ensam i att modifiera min Quest.

Permalänk

Väntar på vårt 64Gb, räknar jag in det ev ”måste” inköpet av ny gamerigg till spelrummet kommer vi lätt hamna över 10, tänker testa köra usb 3.0 - usb-c hittade 4.5 meters

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Någon som kommer testa Half Life via link-kabeln idag?

Ja jag väntar på att få starta spelet, headsetet ligger här brevid ikopplad.
hinner bara köra max 2 timmar innan jobbet kallar så hoppas det inte strular.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Hoppas det blir bra. Skriv vad du tycker om du hinner sen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Räknade precis lite på hur mycket jag lagt på min Quest... många bäckar små antar jag då det landade på strax över 10 000 kr.

Då har jag ett 128 Gb headset, Vive DAS, VR Covers till dessa, linkkablar, ett par olika krepp till kontrollerna, powerbank, oculus in-ear lurar...

Visst hade jag kommet en bit på vägen till en Index men jag är ändå nöjd. Spelar mest standalone ändå.

Hur ligger det till för er andra? Antar att jag inte är ensam i att modifiera min Quest.

Jag har officiella link + en Vr balance på ingående (försenad flera ggr)
så kasnke 6 - 7000kr hitils.
Men det är det värt, gillar att det är Standalone + möjlighet till PCVR och inte bunden bara att köra 1 av dom alternativen så man måste ha 2 headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Räknade precis lite på hur mycket jag lagt på min Quest... många bäckar små antar jag då det landade på strax över 10 000 kr.

Då har jag ett 128 Gb headset, Vive DAS, VR Covers till dessa, linkkablar, ett par olika krepp till kontrollerna, powerbank, oculus in-ear lurar...

Visst hade jag kommet en bit på vägen till en Index men jag är ändå nöjd. Spelar mest standalone ändå.

Hur ligger det till för er andra? Antar att jag inte är ensam i att modifiera min Quest.

64GB Quest 4700kr
Vive DAS 1149kr
Vaddering till DAS 250kr
Silikonmask typ 200kr
Linkkabel typ 1000kr

Summa: ca 7300kr

Mitt enskilt sämsta köp är dock Linkkabeln, den kunde jag varit utan och då hamnat på 6300kr. Jag använder Quest i princip uteslutande standalone, har inte kört med kabeln sedan i januari. Hade räckt med en billig 3m USB-kabel för nån hundralapp för mina behov.

Permalänk
Medlem

Ingen bra start för mig i alla fall, SteamVR kraschar konstant så fort jag försöker använda kontrollen inuti spelet (på balkongen, menyerna dessförinnan går bra). Och jag hatar verkligen sladden. Blir att försöka installera om SteamVR och lägga in senaste grafikdrivrutiner, om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Sjukt irriterande. Jag kan spela Riftspel, som hör till Oculusbutiken, utan problem och andra SteamVR-spel verkar funka även om det är mycket pilligare med att se till att få den att pumpa ljudet till rätt enhet osv.

Men just HL: Alyx, det går bra ända fram till att balkongscenen ska ladda och sen kraschar allting. Jag har ominstallerat SteamVR, testat SteamVR beta, kört in nya grafikdrivrutiner, startat om både PC och Quest, avinstallerat diverse program som skulle kunna störa men inget verkar hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Sjukt irriterande. Jag kan spela Riftspel, som hör till Oculusbutiken, utan problem och andra SteamVR-spel verkar funka även om det är mycket pilligare med att se till att få den att pumpa ljudet till rätt enhet osv.

Men just HL: Alyx, det går bra ända fram till att balkongscenen ska ladda och sen kraschar allting. Jag har ominstallerat SteamVR, testat SteamVR beta, kört in nya grafikdrivrutiner, startat om både PC och Quest, avinstallerat diverse program som skulle kunna störa men inget verkar hjälpa.

Alyx fungerar otroligt bra med den senaste betan av Virtual Desktop som släpptes idag (sideloadad), allt lag och buggar med motion estimering är nu i stort sett borta för mig:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/fnh2ok/virtual_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Alyx fungerar otroligt bra med den senaste betan av Virtual Desktop som släpptes idag (sideloadad), allt lag och buggar med motion estimering är nu i stort sett borta för mig:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/fnh2ok/virtual_...

Jag överväger att testa det, men även med den senaste officiella versionen (1.10?) så var latens och kontrolltracking klockrent för mig. Problemet var snarare att mina nätverksförhållanden gav ganska ordentliga komprimeringsartefakter, vilket kanske inte är så man vill uppleva spelet. Men kommer nog testa imorgon i alla fall.

För övrigt lyckades jag en kort stund få det att inte krascha genom att gå in i SteamVR-inställningarna och dra ner per-eye resolution hela vägen ner till 20%. Såg ut som skit, men kraschade inte. What gives?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Alyx fungerar otroligt bra med den senaste betan av Virtual Desktop som släpptes idag (sideloadad), allt lag och buggar med motion estimering är nu i stort sett borta för mig:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/fnh2ok/virtual_...

Tack för tipset. Blir nog skippa link. Orkar inte kablar.
Fick precis VD o lira och funkade bra. Ska testas på riktigt imorgon

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Låter ju fantastiskt om VD blivigt så bra så "lagget" på kontrollerna försvunnit.
När jag provade för nån månad sen så hade jag inga problem med själva bildkvalitén bara att kontrollerna inte kändes som dom hängde med

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kört två timmar HL:A nu med senaste betan av Virtual Desktop, funkar riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Jag har kört drygt 4 timmar Alyx nu, Oculus Quest med Link. Funkade utan några som helst problem för mig. Så jäkla bra spel! Vill bara fortsätta spela men måste sova lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Alyx fungerar otroligt bra med den senaste betan av Virtual Desktop som släpptes idag (sideloadad), allt lag och buggar med motion estimering är nu i stort sett borta för mig:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/fnh2ok/virtual_...

Tack för tipset! Vad kör du för nätverk?

Själv körde jag wifi 5 på 5ghz pc-router-quest, men det funkade dåligt tidigare i alla fall. Men då gjorde jag ingen optimering, och routern är riktigt usel.

Edit: Själv är jag på resande fot, så Alyx får vänta några dagar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum