Tips för musik/hembio sub

Permalänk

Har redan satt in adapter på subben som man kopplar in kabel direkt i. Men då vet jag om den där kabel adaptern. Det var förresten den jag menade, skulle kliva av bussen.😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det var förresten den jag menade, skulle kliva av bussen.😉

Förstår precis, kan knappt förstå vad jag själv skrivit ibland när det är från mobilen.

Det som är lite fränt med speakon dock, för den som vill ha snygga kabeldragningar, är att man t.ex. kan ha en fyrpolig kabel som går först till en baslåda, och sedan därifrån vidare till en topp.

I vissa slutsteg går det att konfigurera utgångarna så, medan man i andra fall kanske måste göra en egen terminal.

Men det sparar både kabel och tid. (För den som kanske håller på mer professionellt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Förstår vad du menar, men det skulle ju bli konstigt i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En sak jag köpte var en kabel 2 rca hane till en hane xlr, borde jag köpt en med två xlr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

En sak jag köpte var en kabel 2 rca hane till en hane xlr, borde jag köpt en med två xlr?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som en underligt kopplad adapter som troligen inte fungerar alls för att mata in ljud i slutsteget, beror på hur den är kopplad så kolla på kopplingen i stället dför vilka kontakter som används.
XLR används för balanserad signalöverföring och inte för att ansluta stereo via en konakt.

Ska man köra ut ljud från rca till xlr behöver du rca hane till xlr hane typ >

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Det går också att göra om den obalanserade utgången till en balanserad via en di box eller transformator, då ansluter du med en vanlig xlrkabel efter di boxen/trafon.
Du kan också trycka in en kontaktadapter i slutsteget och dra fram en rca ända dit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som en underligt kopplad adapter som troligen inte fungerar alls för att mata in ljud i slutsteget, beror på hur den är kopplad så kolla på kopplingen i stället dför vilka kontakter som används.
XLR används för balanserad signalöverföring och inte för att ansluta stereo via en konakt.

Ska man köra ut ljud från rca till xlr behöver du rca hane till xlr hane typ >
https://www.kjell.com/se/image/Product_231246sv/full/1/ljudkabel-2x-xlr-till-2x-rca?636898056526336659
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Det går också att göra om den obalanserade utgången till en balanserad via en di box eller transformator, då ansluter du med en vanlig xlrkabel efter di boxen/trafon.
Du kan också trycka in en kontaktadapter i slutsteget och dra fram en rca ända dit.

Tack för svaret! Har nu köpt den. Men jag undrar, det står usb på en kontakt på slutsteget, men det är inte i närheten en usb. Vet ni vsd det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Tack för svaret! Har nu köpt den. Men jag undrar, det står usb på en kontakt på slutsteget, men det är inte i närheten en usb. Vet ni vsd det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl en vanlig usbkontakt

där du ansluter en dator för att köra konfigureringsmjukvaran ? (Äldre Behringerapparater har dock en midiport)
Mjukvaran har du på stegets hemsida >
https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Power-Amplifie...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inte sett den nedre typen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Inte sett den nedre typen!

Skickades från m.sweclockers.com

En USB-B.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag undrar en sak till, det står att när man bridge kopplar ska det vara 1+ och 2+. Jag förstår hur man kopplar, men ska man koppla två plus poler?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och om det är så, sker detta i samma kontakt eller genom två?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Och om det är så, sker detta i samma kontakt eller genom två?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar kräva att man ansluter till båda kanalerna och det är väl bara en kanal per kontakt så det behövs nog 2 kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar kräva att man ansluter till båda kanalerna och det är väl bara en kanal per kontakt så det behövs nog 2 kontakter.

Två kontakter har jag. Varje har fyra poler 1+ 2+ 1- 2-. Men jag tror jag vet hur jag ska koppla nu. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det funkade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det funkade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Den inkopplingen sköter steget.

Du ska ha dina högtalarkablar kopplade som vanligt.
Sen väljer du i menyn på steget vad du vill göra.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Den inkopplingen sköter steget.

Du ska ha dina högtalarkablar kopplade som vanligt.
Sen väljer du i menyn på steget vad du vill göra.

Ja, jag har fixat allt med mjukvaran och sparat ner inställningarna på steget. Men det gick inte att koppla 1+ på kanal b och 2+ på kanal a som det stod, förstår inte hur man kopplar plus med plus. Menar du att steget ställer om ena? Det funkade i alla fall inte, den fick signal stod det på steget men inget ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Ge mig en länk till exakt det steg du köpt så ska jag kolla manualen till det.

Vet att det står i tråden, men skriv länken igen just in case

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Verkar inte bättre än att du måste koppla kabeln på rätt sätt.
Jag hade nog missförstått hur mitt eget steg fungerar faktiskt - å andra sidan har jag nog aldrig försökt brygga det heller..

Men ok, det du gör är följande:

Koppla insignalen till kanal A.
Gå in i dsp'n och välj signalväg Bridge (Signal Path heter det tror jag)
Koppla en högtalarkabel såhär: Plus på basen till 1+ på din speakon-kontakt. Minus på basen till 2+ på speakonkontakten.
Sedan kopplar du in det i utgång A på steget.

Om jag tolkar manualen rätt ska det fungera så.

Edit: Såg att du hade två kontakter? Menar du att kabeln är kopplad med en kontakt i steget och den andra kontakten i baslådan eller har du två kontakter av någon annan anledning?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Anonym_El_Fantast: Verkar inte bättre än att du måste koppla kabeln på rätt sätt.
Jag hade nog missförstått hur mitt eget steg fungerar faktiskt - å andra sidan har jag nog aldrig försökt brygga det heller..

Men ok, det du gör är följande:

Koppla insignalen till kanal A.
Gå in i dsp'n och välj signalväg Bridge (Signal Path heter det tror jag)
Koppla en högtalarkabel såhär: Plus på basen till 1+ på din speakon-kontakt. Minus på basen till 2+ på speakonkontakten.
Sedan kopplar du in det i utgång A på steget.

Om jag tolkar manualen rätt ska det fungera så.

Edit: Såg att du hade två kontakter? Menar du att kabeln är kopplad med en kontakt i steget och den andra kontakten i baslådan eller har du två kontakter av någon annan anledning?

Har provat, men det låter inget. Steget lyser och blinkar grönt på signal, så den får signal. Men det bara låter inget, jag gjorde som du skrev i en neutrik nl4fx i ch A och xlr i ch A också.

Permalänk

Men i början så provade vi xlr i A och B och hade två neutrik i output ch A och B. Vi satte ch A som +2 och B som +1. Finns det möjlighet att det kortslutits?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Men i början så provade vi xlr i A och B och hade två neutrik i output ch A och B. Vi satte ch A som +2 och B som +1. Finns det möjlighet att det kortslutits?

Du kan väl ställa om till stereoläge och prova "normalt", ser i manualen att de är mycket mer otydliga med hur man ska koppla för bryggning än de varit och det är ju svårt att mäta för att veta vad som händer på distans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Har ni valt "Bridge" där det går att välja Bridge/Stereo/Dual/Bi-Amp?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Anonym_El_Fantast: Har ni valt "Bridge" där det går att välja Bridge/Stereo/Dual/Bi-Amp?

Ja, allting är gjort i mjukvaran, väldigt smidigt.

Permalänk

Jag har nog bränt det!

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag har nog bränt det!

Det tvivlar jag på.

Men, du bör göra som @MrQaffe skrev, gå tillbaka till ursprungsläget och se om du får ljud på det viset.

Jag skulle gärna vilja se en närbild på hur du har kopplat kontakten också.
Ladda upp på imgur.

Se till att det blir en skarp bild, med bra ljus, texten är så sjukt liten på kontakterna.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Ursäkta att det tar tid, vi hade någon slags högtidlig middag igår, försöker fixa imgur!

Permalänk

Detta kanske fungerar bättre.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det tvivlar jag på.

Men, du bör göra som @MrQaffe skrev, gå tillbaka till ursprungsläget och se om du får ljud på det viset.

Jag skulle gärna vilja se en närbild på hur du har kopplat kontakten också.
Ladda upp på imgur.

Se till att det blir en skarp bild, med bra ljus, texten är så sjukt liten på kontakterna.

https://drive.google.com/open?id=1-4erNFkCcSecPkrRb0Vt8Xzh7OK...

Permalänk

Tycker det ser helt rätt ut måste jag säga...

Men, nu tycker jag du kopplar 1+ och 1- istället och testar om det fungerar utan bryggkopplingen.

Så får vi bekräftat att inget är trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn