Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Permalänk

Den är 190mm hög och det finns plats för 140mm fläkt med plats över uppåt. Annars får man väl modda och flytta fram skenan. Vore det bästa. Då får man bort fler vattenkopplingar från elektroniken. Under skenan finns det ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: du behöver lite space över den också när du ska fylla på reservoaren, jag tror iaf att den inte får plats.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Hm... lät inge kul. Får hem och mäta lite tror jag. Det sitter ju en hållare med tumskruvar som man fäster alla fläktarna i. Tar man bort den så är det helt öppet uppåt men får kolla lite noggrannare. Det ska ju se lite snyggt ut när man har fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Kommer nog funka. Det är precis 190mm till underkant till fläkten. Flyttar jag den finns det runt 25mm till. Lyfter jag av toppen kommer locket hamna precis under det. Kommer bli lätt att fylla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

ser inga problem med att få in en res/pump combo i ett h700 som ni pratar om här finns gott om plats

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag känner mig alltför intimidated by the whole idea för att hoppat på tåget.
Pris, knowhow etc har fått mig att tveka.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Detta med vattenkyling är lite som med G-sync "One you go water cooled , you never go back"

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

ser inga problem med att få in en res/pump combo i ett h700 som ni pratar om här finns gott om plats

https://i.ibb.co/cvHG4Y8/yo76ihk5kmf11.jpg

Min GPU täcker halva skenan. Kortet slutar precis där det urfrästa spåret går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag satte vattenkylning på en dator en gång - för att chipset-fläkten lät som en liten jetmotor. Det blev betydligt tystare. Nackdelen var att plastslangar och de kopplingar som användes inte riktigt höll tätt om man var inne och micklade i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Min GPU täcker halva skenan. Kortet slutar precis där det urfrästa spåret går.

Skickades från m.sweclockers.com

okay vilken gpu:är det låter väldigt opraktist om man inte kör caselabs chassin

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

RTX2080 Strix. Hittade även denna. Då kan man ställa den bakom mittersta fläkten till radiatorn.

https://www.inet.se/produkt/5331430/ek-uni-pump-bracket-120mm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

är strix kortet så långt ,ofan jag har satt min res /compo på fromt radiaton med lite mindre fäste än den ekwb har där, men den funkar

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Tar jag bort den mittersta fläkten i taket, flyttar fram den bakersta så finns det mycket plats.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@Knotvillage: känns väldigt tveksamt om du får plats med pump/res där när jag kollar på bilderna på chassit

jag ser VRM temp i hwinfo under raden "ASUS EC"

under den raden har jag två röda kryss samt under memory timnings och CPU Performance limit reasons.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: du kan välja om du vill se ASUS EC i hwinfo, klicka på dom röda kryssen "enable monitoring", hwinfo varnar dock för att om man läser av dom värdena kan det bli nån konflikt men jag har inga problem, det är även där jag läser av vatten temp så jag måste ha det på.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Ok. Tack. Vad betyder detta? Vad händer är vattentemp överstiger 60 grader?

Pump electrical and mechanical properties:
- Motor: Electronically commuted spherical motor
- Rated voltage: 12V DC
- Power consumption: 23W
- Maximum pressure head: 3.9m
- Maximum flow: 1500L/h
- Maximum system temperature: 60°C
- Materials: Stainless steel, PPS-GF40, EPDM O-rings, Aluminium oxide, hard coal
- Power connector: 4-Pin Molex- and 4-Pin PWM FAN connector

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: pumpen mår väl inte bra av att vattentempen är 60c+ , men om du har en vatten temp på 60c i en customloop har du gjort nåt väldigt galet

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Mycket frågor nu men spelar det någon roll om man sätter tempgivare före eller efter radiator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Mycket frågor nu men spelar det någon roll om man sätter tempgivare före eller efter radiator?

Skickades från m.sweclockers.com

nej

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Mycket frågor nu men spelar det någon roll om man sätter tempgivare före eller efter radiator?

Beroende på vilket flöde du får i din loop, skiljer det max 0,1c på vatten in/ut. (Har du riktigt kass cirkulation, kan du se mer i skillnad.)
Jag har en sensor på in respektive ut på mina radiatorer. Den andra givaren är i princip ett slöseri med pengar, de visar nästan alltid samma. Vid stresstest med allt på max, planar vattentempen ut på ca "rumstemp +10c" och man kan se 0,1c skilja mellan ut/in.
Dvs vattentemperatur är sällan över 30 grader.
Detta är någonting man givetvis bestämmer själv, med fläktkurvor. Pump hastigheten påverkar väldigt lite.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Ok. Trodde det skulle skilja typ 3-4 grader. Men då sätter jag bara en på inloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Ger UV vätska bättre ljusspridning när man har RGB eller reagerar den bara med UV ljus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@Knotvillage: du kan välja om du vill se ASUS EC i hwinfo, klicka på dom röda kryssen "enable monitoring", hwinfo varnar dock för att om man läser av dom värdena kan det bli nån konflikt men jag har inga problem, det är även där jag läser av vatten temp så jag måste ha det på.

Är PCH vrm? Idlar 43 loadar 69.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är PCH vrm? Idlar 43 loadar 69.

WRM är de fyrkantiga små kuberna som omger processor sockeln mot bakpanel och ovansida. De förser processorn med exakt rätt mängd ström.
PCH är vad man förut brukade benämna sydbryggan. (Fast inte riktigt, då den numera inte gör samma saker, men...) Den är belägen längre ner och bort från bakpanelen. Någonstans under DIMM-slottarna (Där RAM sitter). Ser ut som ett stort chipp. Den går ofta ganska varm, pga sin placering. 69c är inget att oroa sig över.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Varför står det GPU VRM i HWinfo men PCH till cpu? Är PCH och VRM samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Några snabba frågor för någon som inte är så insatt i vattenkylning:

Hur mycket nya komponenter(GPU block, CPU block osv) och hur jobbigt är det att flytta sitt vattenkylningssytem från dator till dator? Känns som det har en stor betydelse om hur värt det känns i efterhand, låter som mycket jobb åtminstone.

Om det överlag känns som något man vill undvika så känns det som vilken plattform man byggde på har stor betydelse om hur värt det känns i efterhand. Känns ju allmänt att det hade varit mindre kul att sitta på till en påkostad loop till en "mainstream" plattform bortsett från en kanske 2600k. Men om man däremot byggde en till en X58 plattform 2008 så har man nog haft mer nöje och mindre jobb från vattenkylningen tänker jag.

Som jag har förstått det så ligger "Normal" custom-loop på samma nivå rent prestandamässigt som dagens värsting AIO eller för den delen värsting luftkylare när vi snackar om CPU, stämmer det? Tänker att man behöver ett enormt chassi med typ en water-chiller eller flera enorma radiatorer för att för att göra skillnad på riktigt mot andra lösningar. GPU är ju en helt annan femma däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför står det GPU VRM i HWinfo men PCH till cpu? Är PCH och VRM samma sak?

Varför det står saker i HWinfo, kan jag inte svara på, men din sista fråga besvarde jag i mitt förra inlägg!

Skrivet av 4.0:

Några snabba frågor för någon som inte är så insatt i vattenkylning:

Hur mycket nya komponenter(GPU block, CPU block osv) och hur jobbigt är det att flytta sitt vattenkylningssytem från dator till dator? Känns som det har en stor betydelse om hur värt det känns i efterhand, låter som mycket jobb åtminstone.

Om det överlag känns som något man vill undvika så känns det som vilken plattform man byggde på har stor betydelse om hur värt det känns i efterhand. Känns ju allmänt att det hade varit mindre kul att sitta på till en påkostad loop till en "mainstream" plattform bortsett från en kanske 2600k. Men om man däremot byggde en till en X58 plattform 2008 så har man nog haft mer nöje och mindre jobb från vattenkylningen tänker jag.

Som jag har förstått det så ligger "Normal" custom-loop på samma nivå rent prestandamässigt som dagens värsting AIO eller för den delen värsting luftkylare när vi snackar om CPU, stämmer det? Tänker att man behöver ett enormt chassi med typ en water-chiller eller flera enorma radiatorer för att för att göra skillnad på riktigt mot andra lösningar. GPU är ju en helt annan femma däremot.

Man brukar behöva ett nytt GPU block vid uppgradering. CPU, beror på, men oftast passar blocket på nya CPUn.
Definera "Normal custom loop"?
Vad jag anser normal, är uppenbarligen inte vad du anser normal. För då hade du inte jämfört custom loop med AIO.
Sedan, vad skall man kyla? Bara en CPU? Som oklockad alstrar 100W? Eller överklockad 150W?
En "värsting AIO" idag, har mer än nog med kapacitet att kyla bort 100W värme. Men man har sparat in på tjockleken på radiatorn, ofta är heller inte fläktarna "top notch". Med resultatet att det inte är helt tyst när man drar på med tunga applikationer. Det är därför som man kan ställa AIO mot en bra tornkylare.

Skulle tillverkare göra en AIO enligt custom loop byggares recept, skulle ingen köpa den, den vore för dyr.
Inget fel i att investera i AIO, både den och luftkylning har sin plats. Jag skall inte gå in på detaljer för respektive, då det blir för långt inlägg. Info finns redan att läsa över allt för den intresserade.

Hur stort chassi man behöver, beror helt på byggherren!
Allt från ett mini iTx till CaseLabs chassi har jag sett byggas loopar i.
Planering är nyckelordet. Gäller att man har en plan redan innan man köper chassit, hur man tänkt göra. Annars blir det inte snyggt oavset stort eller litet chassi.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Med normal tänker jag det du utan problem kan montera i ett vanligt ATX chassi. Angående vad man ska kyla så gäller det för min del överklockade komponenter, och alla som överhuvudtaget läser en benchmark på en kylare är nog inne på samma spår.

Jag har haft svårt att hitta seriösa benchmarks på det, men på de få jag hittat så känns det väldigt jämnt mellan dyrare luftlösningar, AIO och custom loops. Betydligt jämnare än vad de flesta som håller på med seriösare vattenkylning vill erkänna. https://www.youtube.com/watch?v=vw4HONEkj4s T.ex.

Känns ju även extremt konstigt om samtliga AIO lösningar på markaden med t.ex 3x120mm är betydligt sämre än en custom loop med 3x120mm. Jag köper inte alls ditt argument angående att ingen skulle köpa en AIO lösning om man byggde den efter ett custom loop recept för att citera dig. Ska man lägga 1500kr+ på en kylare hade jag gladeligen lagt ytterligare 500:- för att få den bästa på markaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Några snabba frågor för någon som inte är så insatt i vattenkylning:

Hur mycket nya komponenter(GPU block, CPU block osv) och hur jobbigt är det att flytta sitt vattenkylningssytem från dator till dator? Känns som det har en stor betydelse om hur värt det känns i efterhand, låter som mycket jobb åtminstone.

Om det överlag känns som något man vill undvika så känns det som vilken plattform man byggde på har stor betydelse om hur värt det känns i efterhand. Känns ju allmänt att det hade varit mindre kul att sitta på till en påkostad loop till en "mainstream" plattform bortsett från en kanske 2600k. Men om man däremot byggde en till en X58 plattform 2008 så har man nog haft mer nöje och mindre jobb från vattenkylningen tänker jag.

Som jag har förstått det så ligger "Normal" custom-loop på samma nivå rent prestandamässigt som dagens värsting AIO eller för den delen värsting luftkylare när vi snackar om CPU, stämmer det? Tänker att man behöver ett enormt chassi med typ en water-chiller eller flera enorma radiatorer för att för att göra skillnad på riktigt mot andra lösningar. GPU är ju en helt annan femma däremot.

dom flesta vattenkylnings komponenter kan man köpa billigt i sweclockers marknad.
sen så ser radiatorerna snarlika ut år efter år samma med pumpar och anslutningar. så det är en engångs
investering som håller sitt värde rätt bra. Cpu block kan man oftast använda på flera generationer
sedan blir det cirka 1500kr för vattenblock för grafikkortet när du ska byta.
detta blir oftast inte så blodigt då man kan köpa det billigaste versionen grafikkortet.
vissa köper ju grafikkort som kostar flera tusen mer en den billigaste versionen av samma typ.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

Det ska bli mycket intressant att gå från D15 till custom. Nu ligger jag på 35 idle och 86 load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS