Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Permalänk

Jag vet inte om jag ångrar min loop men fasen vad jag vill tillbaka till luft. Underhåll är ett djupt hål, ljudnivån vart inte nämnvärt bättre och det är ett rent helvete att göra något i datorn. Fördelarna är att det är riktigt snyggt och jag kan trycka processorn 300 extra MHz och mitt 1080 går inte mer än 10c över rumstemp även överclockat till 2100MHz. Köpte en hel del använt, tx radiatorer, så där sparade jag en hel del pengar. Delarna jag mest ångrar är de två sakerna från EKWB, mitt Supremacy Evo block och min coolstream SE. Båda suger prestandamässigt och kvaliten på Supremacy Evon kändes ganska skräp när flera microfins var böjda när jag fick den(inte en av de använda delarna).

Dyrt och en återkommande kostnad(vätska, slang) som tar massvis med tid(slangen ska bytas, vätskan ska bytas, blocken ska rengöras, radiatorerna ska rengöras...), kör inget överclockat för jag behöver inte ens prestandan av mina delar i vanlig hastighet.

En fin D-15 och en Morpheus II med ett par bra fläktar skulle vara mycket tystare, billigare och skulle inte vara en återkommande kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Jag har pump och res. i samma enhet och kommer ej kyla GPU. Kommer köra front radiator med anslutningar i toppen.

Hur fyller och luftar du? Kollar man på jaytwocents fyller han bara på res. och startar datorn. När behållaren är tom slår han av den och upprepar tills systemet är fyllt. Sen kör han stress och släpper en av täcklocken i kylaren tills det bara kommer vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker nästan det är onödigt att köra custom loop om man inte kyler grafikkortet också. Vad har du för chassi?

Jag kommer fylla min reservoar också, sen rinner det ner till pumpen, eftersom du alltid ska ha vatten i pumpen så inte den körs tom. Jag luftar också på samma sätt. Öppnar en ventil uppe till och kör sen bara loopen utan ström till delarna för att se läckage.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Har en vatten kyld. Ser inga som helst fördelar. Kostar mer. Kräver mer underhåll, låter lika mycket eller mer genomfört med ett genomtänkt luftkylt bygge. Kräver större låda vilket bara känns anrikt. Hela tänket med lådor stora som en garderob är antikt.
Jag lääger hellre pengar på att få en liten dator som har ett rent yttre. Som det är lite nutid över. Inte något som ser ut som en rörmokares bisarra dröm.
Liter, strömsnålt men snabbt. Nutid.

Skickades från m.sweclockers.com

Då känns det som att du gjort nånting fel. Alla vattenkylda byggen jag kollat på eller grejat med låter inte mer än en susning.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

den ultimata kyllösningen är att ta en radiator och pump och montera den i ett annat rum.
dra sedan bara in två slangar med quick disconnects till datorn.
du får effektivt bort all värme både ifrån dig själv och datorn samtidigt
som du inte hör det minsta lila oväsen!

En toppenidé tills man upptäcker att elektronik inte är tyst. Jag störs mycket mer av coil whine än av de sju fläktarna som sitter i chassit sen jag bytte till vattenkylning, så då är det lika bra att placera hela datorn bakom en vägg, och då kan den ju få väsnas bäst den vill.

Det ryktas om att vattenblocken för grafikkort exempelvis skulle förstärka ljudet av coil whine mer än stora luftkylare, men jag har inte undersökt det närmare.

On topic: Har bara vid ett tillfälle på 18 månader ångrat vattenkylning, och det var när jag höll på att tömma systemet för att byta ut några block och rör, och lyckades spilla en ansenlig mängd blåfärgat vatten över moderkortet. Det svors mycket medan jag tvättade rent, men kortet är fortfarande fullt funktionsdugligt. Anledningen till att det hände var att jag uppenbarligen inte hade greppat grundläggande koncept som gravitationens riktning.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Tycker nästan det är onödigt att köra custom loop om man inte kyler grafikkortet också. Vad har du för chassi?

Jag kommer fylla min reservoar också, sen rinner det ner till pumpen, eftersom du alltid ska ha vatten i pumpen så inte den körs tom. Jag luftar också på samma sätt. Öppnar en ventil uppe till och kör sen bara loopen utan ström till delarna för att se läckage.

H700. Då måste man ju ha full cover annars ryker väl vrm.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

H700. Då måste man ju ha full cover annars ryker väl vrm.

Jo det är ju sant. Menade självfallet att man kör ett fullcover

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av bananasplit_00:

Jag vet inte om jag ångrar min loop men fasen vad jag vill tillbaka till luft. Underhåll är ett djupt hål, ljudnivån vart inte nämnvärt bättre och det är ett rent helvete att göra något i datorn. Fördelarna är att det är riktigt snyggt och jag kan trycka processorn 300 extra MHz och mitt 1080 går inte mer än 10c över rumstemp även överclockat till 2100MHz. Köpte en hel del använt, tx radiatorer, så där sparade jag en hel del pengar. Delarna jag mest ångrar är de två sakerna från EKWB, mitt Supremacy Evo block och min coolstream SE. Båda suger prestandamässigt och kvaliten på Supremacy Evon kändes ganska skräp när flera microfins var böjda när jag fick den(inte en av de använda delarna).

Dyrt och en återkommande kostnad(vätska, slang) som tar massvis med tid(slangen ska bytas, vätskan ska bytas, blocken ska rengöras, radiatorerna ska rengöras...), kör inget överclockat för jag behöver inte ens prestandan av mina delar i vanlig hastighet.

En fin D-15 och en Morpheus II med ett par bra fläktar skulle vara mycket tystare, billigare och skulle inte vara en återkommande kostnad.

Kör du färgat vatten annars känns ju slangbyte lite överkurs. Efter vad jag läst så är det precis som med typ akvarium. Rekommendation är en sak. Där ska man byta vatten var var tredje vecka och byta allt vatten var tredje månad. Har haft akvarium i 12 år och har bara fyllt på.

Gör man första bytet och rengöring av komponenter efter 6 månader kan man sen rulla några år utan problem. Kolla jaytwocents. Har körde samma gröna vatten i 2 år utan problem och när han tog isär det fanns det knappt någon smuts alls. Pumpen borde ju inte överrösta 2 st 140mm fläktar när dom snurrar i 1400rpm. Är du sugen så har jag snart en D15 till salu...

Här är min lista. Ser du några fel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12454696

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag ångrade bara valet av chassit, hade ett 900D som jag byggde i och flytta till lägenhet ett tag därefter. Fanns inte plats för det jävla åbäcket, orkade inte heller plocka bort blocken osv så sålde av blocken, gpu osv. Stoppade in mobo och cpu i ett litet define c istället med noctua kylare och kör på luft. Kul grej, mitt överklockade 290 låg på ca 60 grader kontra mitt nuvrande 2060 ligger på ca 65 med luft. Lite skillnad i TDP osv

Men kommer troligtvis bygga en custom loop igen senare men just nu trivs jag bra med vatten då jag inte överklockar så hårt längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av solomon:

Jo det är ju sant. Menade självfallet att man kör ett fullcover

Skickades från m.sweclockers.com

Det var därför jag drog i lite på kylaren om man ångrar sig framöver. Nu känns 1800 extra lite mycket.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Kör du färgat vatten annars känns ju slangbyte lite överkurs.

Kör Mayhems Pastel i Mayhems ultra clear slang. Tog isär allt för att rengöra efter ett år och slangen såg förjäklig ut även om den såg ok ut med vätskan i sig. Kanske är annorlunda med annan slang/vätska, kan bara skriva från mina erfarenheter.

Om du ändå vill vattenkyla så rekommenderar jag Watercool Heatkiller IV block över EK, de är snyggare och presterar bättre för ett lägre pris. Finns dock inte på Inet om det är super viktigt

Permalänk

Tyvärr är jag såld på RGB sen verkar ju inte EK vara rena skitet. Brukar kolla på jaytwocents och han och många fler YT kör med det. Ser slangen bra ut på håll med vätska i finns ju inge anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Tyvärr är jag såld på RGB sen verkar ju inte EK vara rena skitet. Brukar kolla på jaytwocents och han och många fler YT kör med det. Ser slangen bra ut på håll med vätska i finns ju inge anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju enkelt att lägga till i efterhand, har du sett dessa? Man kan till och med styra dem med telefonen, eller koppla dem så att de visar temperatur, eller vad man nu önskar...
https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_2244

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Någon som vet vad det betyder när Inet skriver försenad leverans?

https://www.inet.se/produkt/6912064/ek-af-angled-90-g1-4-svar...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

Jag vet inte om jag ångrar min loop men fasen vad jag vill tillbaka till luft. Underhåll är ett djupt hål, ljudnivån vart inte nämnvärt bättre och det är ett rent helvete att göra något i datorn. Fördelarna är att det är riktigt snyggt och jag kan trycka processorn 300 extra MHz och mitt 1080 går inte mer än 10c över rumstemp även överclockat till 2100MHz. Köpte en hel del använt, tx radiatorer, så där sparade jag en hel del pengar. Delarna jag mest ångrar är de två sakerna från EKWB, mitt Supremacy Evo block och min coolstream SE. Båda suger prestandamässigt och kvaliten på Supremacy Evon kändes ganska skräp när flera microfins var böjda när jag fick den(inte en av de använda delarna).

Dyrt och en återkommande kostnad(vätska, slang) som tar massvis med tid(slangen ska bytas, vätskan ska bytas, blocken ska rengöras, radiatorerna ska rengöras...), kör inget överclockat för jag behöver inte ens prestandan av mina delar i vanlig hastighet.

En fin D-15 och en Morpheus II med ett par bra fläktar skulle vara mycket tystare, billigare och skulle inte vara en återkommande kostnad.

Byggde ny dator i höstas å velade mellan luft å vatten, slutade med D15 och NZXT G12 + Corsair H55 på grafikkortet, men den där Morpheus II verkar ju riktigt fin, jag hade vetat om den hade jag nog vald den istället. Fördelen med nuvarande setup är väl iaf att jag får ut varmluften från GPUn rakt ur chassit.

En underhållsfri setup som är mer eller mindre "helt tyst" när man spelar men ändå ger utrymme för OC är ju drömmen. Nu har jag allt förutom utrymme för OC, eller ja, underhållsfri är den väl tills H55an tackar för sig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Någon som vet vad det betyder när Inet skriver försenad leverans?

https://www.inet.se/produkt/6912064/ek-af-angled-90-g1-4-svar...

Förmodligen att leveransen från tillverkaren är försenad hos grosist.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Någon som vet vad det betyder när Inet skriver försenad leverans?

https://www.inet.se/produkt/6912064/ek-af-angled-90-g1-4-svar...

Precis som det står. Leveransen till deras lager är försenad

Jag beställde därför kopplingar från Aquatuning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ska man bara ha en så blir det typ dubbel så dyrt. Köpte en svängd istället för en på 90 grader istället. Drygt att vänta en månad extra för en koppling och det blir ju inte snyggt att ha två raka anslutningar ur pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

...Dyrt och en återkommande kostnad(vätska, slang) som tar massvis med tid(slangen ska bytas, vätskan ska bytas, blocken ska rengöras, radiatorerna ska rengöras...), kör inget överclockat för jag behöver inte ens prestandan av mina delar i vanlig hastighet.

Tråkig erfarenhet har du verkat få. Synd! Men det låter som du inte gillar att hålla på? Då skall du definitivt köra på luft istället.
Antagligen dålig kvalité på slangen du köpt, eller så har du avlagringar, rester av något slag som åker med runt i systemet, som skapar "mekanisk friktion" som får slangarna att avge mera material än normalt. När jag körde slang, gjorde jag första underhållet efter ett år. Biltema dunken med batterivatten räckte i fyra år (60kr) inte överdrivet dyrt.
Slangen köpte jag på ClasOlson (INTE i dator butik! Som tar duktigt betalt för vattenkylnings produkter.)
150kr tror jag jag betalade, för 10 meter, jag har fortfarande kvar en bit nu sex år senare.
Jag hade också problem med att skräp från (I mitt fall) radiatorerna (Jag fuskade med att skölja ur dem innan jag monterade dem) åkte med runt i systemet, slangarna blev grumliga. Det som lossade lade sig i CPU/GPU blocken. Efter två år började tempen stiga, så vid andra vattenbytet öppnade jag och gjorde rent.
Annars har jag kört 12-18 månader mellan varven. Nu med rör är det mest en formalitet att byta vattnet, där händer ingenting med systemet. Med avtappning på rätt ställe, tar "underhållet" en halvtimma max. (Var 18e månad.)
Även en luft kyld dator behöver såpas med underhåll. Blåsa rent från damm osv...

Men innan jag kom till denna punkten, fick man givetvis lära sig "den hårda vägen"
Nu är det inte mera jobb med min dator, än om den vart luftkyld.
Dator nummer två byggde jag rätt direkt, så jag tänkte ta en första titt på den i sommar, på semestern, då har den gått 18 månader sedan bygget. Aldrig öppnad.
En 8700K i 5.2GHz, med ett 1080Ti också överklockad, med temps runt 50-60 grader under last, helt tyst. Det skulle aldrig gå med luft, inte helt tyst!

De flesta som sitter och skriver att det går lika bra med luft, har aldrig pillat med costum loop själva, men "vet mycket".
Andra har byggt men inte fått det rätt. Och då är det också samma visa, "det går lika bra med luft, vatten kostar bara en massa"

Det är absolut mera jobb med en vattenkylning. Flera delar som kan gå sönder, vatten som kan läcka. Är man inte händig och inte gillar att hålla på, så skall man slå alla tankar på vattenkylning ur huvet på en gång.

Snabblösningen är med Slang. Mera underhåll krävs efter bygget.
Långsammare bygget är med rör. Mindre underhåll krävs efter bygget. Men det är också flera nivåer högre svårighets krav att bygga med rör. Mycket mäta, bända, kapa innan man fått det rätt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: älskar att pilla på med datorer men jag ogillar vad vattenkylningen börjar kosta nu när jag inte behöver ens nära den prestandan jag har längre. Vill knappast gå tillbaka när man kastat sig in i det dock

Permalänk
Medlem

är så avensjuk på denna setup. blir så fruktansvärt varmt i mitt rum pga min dator.
https://www.youtube.com/watch?v=s5iyyWZ617E

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga, som jag skrev i en annan tråd, hur beräknar man pumpens storlek om man behöver extremt långa slangar, läs totalt fem meter (dvs tur och retur totalt) utöver de interna samt får en stigning på ca två meter totalt i systemet?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag kommer dock få problem med att tömma systemet då jag har radiatorn fram och dräneringen kommer sitta precis ovanför GPU.

Hur är det sen med att sätta pump på cpu fan uttaget? Finns ju ett specifikt pumputtag men då går ju pumpen 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en fråga, som jag skrev i en annan tråd, hur beräknar man pumpens storlek om man behöver extremt långa slangar, läs totalt fem meter (dvs tur och retur totalt) utöver de interna samt får en stigning på ca två meter totalt i systemet?

Helt ärligt känns det lite överkurs att räkna på det. Tycker inte direkt 5 meter är speciellt mycket för den delen heller.
Jag har aldrig haft några problem med att pumpen inte orkat med i alla fall.

Skrivet av Knotvillage:

Jag kommer dock få problem med att tömma systemet då jag har radiatorn fram och dräneringen kommer sitta precis ovanför GPU.

Hur är det sen med att sätta pump på cpu fan uttaget? Finns ju ett specifikt pumputtag men då går ju pumpen 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Pumparna brukar styras med 4-pin, pwm alltså kan du ställa hastigheten i BIOS t.ex

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Helt ärligt känns det lite överkurs att räkna på det. Tycker inte direkt 5 meter är speciellt mycket för den delen heller.
Jag har aldrig haft några problem med att pumpen inte orkat med i alla fall.

Tack!
Tänkte dubbelkolla innan jag köper delar mest. Hur är det med stighöjd och sugförmåga på normala pumpar i detta sammanhang, har det betydelse om jag placerar kylaren två meter upp från pumpens läge?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag kommer dock få problem med att tömma systemet då jag har radiatorn fram och dräneringen kommer sitta precis ovanför GPU.

Hur är det sen med att sätta pump på cpu fan uttaget? Finns ju ett specifikt pumputtag men då går ju pumpen 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara en idé att utforska möjligheten att placera dräneringen någon annanstans, den behöver inte sitta precis vid pumpen.
Nu har jag inte hundra koll på hur du tänker bygga ditt system, men det skulle ju kunna vara möjligt att placera dräneringsventilen i en av de annars pluggade portarna på grafikkortsblocket, om det är den lägsta komponenten i loopen. Då behöver du inte heller ha någon T-splitter, möjligen någon vinkelkoppling och några male-male-kopplingar beroende på hur det ser ut.

När det gäller pumputtaget så beror det förstås på moderkortet, men jag får en separat kontrollmöjlighet, där jag styr pumphastigheten med PWM via pump-uttaget, och då heter kontrollen även "water pump" i alla mjukvaror som kan styra.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tack!
Tänkte dubbelkolla innan jag köper delar mest. Hur är det med stighöjd och sugförmåga på normala pumpar i detta sammanhang, har det betydelse om jag placerar kylaren två meter upp från pumpens läge?

Nä, inte direkt. Se till att ha reservoaren gå till pumpen först, innan den går vidare till radiatorn eller annan del.
Alltid Res > Pump > Andra delar > Res

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Nä, inte direkt. Se till att ha reservoaren gå till pumpen först, innan den går vidare till radiatorn eller annan del.
Alltid Res > Pump > Andra delar > Res

Stort tack för svar!!
Tänkte ha radiatorerna i ett annat rum för att fördela värmen bättre från allt på racket det sitter i...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Stort tack för svar!!
Tänkte ha radiatorerna i ett annat rum för att fördela värmen bättre från allt på racket det sitter i...

Maffigt. Jag skulle kört en D5 eller DDC pump för lite högre tryck; Köp ingen billig pump.
Sen skulle jag kört Res > Pump > CPU eller GPU > CPU eller GPU > radiator > Res

Inte för det gör så stor skillnad om du går radiator före delarna eftersom när vattnet väl går runt så är det redan nedkylt, än hur du vrider och vänder på det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Maffigt. Jag skulle kört en D5 eller DDC pump för lite högre tryck; Köp ingen billig pump.
Sen skulle jag kört Res > Pump > CPU eller GPU > CPU eller GPU > radiator > Res

Inte för det gör så stor skillnad om du går radiator före delarna eftersom när vattnet väl går runt så är det redan nedkylt, än hur du vrider och vänder på det.

Skulle en sådanhär funka tror du, eller är den för vek?

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=337...

Edit, Reservoaren är lös och har rätt snygg design, så den borde kunna sitta var som.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

Kan vara en idé att utforska möjligheten att placera dräneringen någon annanstans, den behöver inte sitta precis vid pumpen.
Nu har jag inte hundra koll på hur du tänker bygga ditt system, men det skulle ju kunna vara möjligt att placera dräneringsventilen i en av de annars pluggade portarna på grafikkortsblocket, om det är den lägsta komponenten i loopen. Då behöver du inte heller ha någon T-splitter, möjligen någon vinkelkoppling och några male-male-kopplingar beroende på hur det ser ut.

När det gäller pumputtaget så beror det förstås på moderkortet, men jag får en separat kontrollmöjlighet, där jag styr pumphastigheten med PWM via pump-uttaget, och då heter kontrollen även "water pump" i alla mjukvaror som kan styra.

Till en början kommer jag inte kyla GPU. Jag kommer sätta pump/res. i ventilationsgallret längst bak i chassit. Från det till cpu, rad. sen tillbaka till res. Nu spelar det ju ingen roll om man sätter kylaren i taket eller framkant men tror det blir tajt med 45mm kylare i taket.

Kommer nog dra en PWM kabel från min andra datorn och mata pumpen så får den stå och snurra ett dygn innan jag kopplar in den på den rätta. Någon gav tipset att plocka ur GPU/PSU. Är ju bara tumskruvar så kanske är lika bra. Dock har jag PSU vänd neråt så det kommer inte droppa rakt ner om det börjar läcka. Hade ju helst haft kylaren i taket med anslutningarna bakåt men då ökar man ju risken ännu mer om det börjar läcka. Enligt någon ska inte destinerat vatten leda vatten första tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS