Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Skulle en sådanhär funka tror du, eller är den för vek?

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=337...

Edit, Reservoaren är lös och har rätt snygg design, så den borde kunna sitta var som.

Jag hade tänkt en vanlig https://www.inet.se/produkt/5320274/ek-xtop-revo-d5-pwm-plexi...
Pumpen du länkade flyttar 183l/h medans den jag länkade gör 1500l/h, en aning skillnad.

Mer mängd vatten flyttad(per timme) bättre

Edit: Nej, förlåt! Det var ju displayen på pumpen som lyste "183l/h". Ska göra lite mer efterforskning, återkommer!
Edit2: Hittar faktiskt inte hur mycket vatten den kan flytta, dock i demovideon så var det uppåt 1000l/h

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Du har ju annars en variant med pump och tank i samma. Finns även utan RGB. Vad ska man göra med den svart stålullen som följer med?

https://www.inet.se/produkt/5320436/ek-xres-140-revo-d5-rgb-p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Jag hade tänkt en vanlig https://www.inet.se/produkt/5320274/ek-xtop-revo-d5-pwm-plexi...
Pumpen du länkade flyttar 183l/h medans den jag länkade gör 1500l/h, en aning skillnad.

Mer mängd vatten flyttad(per timme) bättre

Edit: Nej, förlåt! Det var ju displayen på pumpen som lyste "183l/h". Ska göra lite mer efterforskning, återkommer!
Edit2: Hittar faktiskt inte hur mycket vatten den kan flytta, dock i demovideon så var det uppåt 1000l/h

Mmm... D-5 är ju bättre. (Edit, som du länkade till)
Tänkte mig att den jag länkade till kan kommunicera dynamiskt med Aquero-5/6 systemet, men det kan ju vilken pump som helst egentligen om den har stöd för det, systemet är ju designat att arbeta direkt mot D-5 bland andra också.

Om den i länken är baserad på Eheim 1048 så bör den ha ett max på 600 liter.
(om det är Eheim 1046 har den dock bara hälften, 300 liter)

Edit, Eheim 1250 skulle det kunna vara, den har ett max på 1200 liter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... D-5 är ju bättre. (Edit, som du länkade till)
Tänkte mig att den jag länkade till kan kommunicera dynamiskt med Aquero-5/6 systemet, men det kan ju vilken pump som helst egentligen om den har stöd för det, systemet är ju designat att arbeta direkt mot D-5 bland andra också.

Om den i länken är baserad på Eheim 1048 så bör den ha ett max på 600 liter.
(om det är Eheim 1046 har den dock bara hälften, 300 liter)

Edit, Eheim 1250 skulle det kunna vara, den har ett max på 1200 liter.

Känns ju som den största mängd vatten i ditt system kommer vara i det andra rummet och till/från datorn, så frågan är ju hur många liter det kan rymma. Tur och retur 5 meter sa du väl i ett tidigare inlägg, eller är det enkel väg?

Tror jag fyllde min gamla loop med ca 1.5l, då med pumpen på insidan. Då kunde jag köra pumpen på typ 25% med nemas problemas liksom. Men sätter du din pump i andra rummet så kan du ju i alla fall köra en högre hastighet utan att bli störd av det hela.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Känns ju som den största mängd vatten i ditt system kommer vara i det andra rummet och till/från datorn, så frågan är ju hur många liter det kan rymma. Tur och retur 5 meter sa du väl i ett tidigare inlägg, eller är det enkel väg?

Tror jag fyllde min gamla loop med ca 1.5l, då med pumpen på insidan. Då kunde jag köra pumpen på typ 25% med nemas problemas liksom. Men sätter du din pump i andra rummet så kan du ju i alla fall köra en högre hastighet utan att bli störd av det hela.

Tackar, jag skall undersöka alternativet med en relästyrd D-5 i stället för Eheim pumpen, verkade inte skilja så mycket i pris som jag trodde...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en fråga, som jag skrev i en annan tråd, hur beräknar man pumpens storlek om man behöver extremt långa slangar, läs totalt fem meter (dvs tur och retur totalt) utöver de interna samt får en stigning på ca två meter totalt i systemet?

Skrivet av Mizzarrogh:

Tack!
Tänkte dubbelkolla innan jag köper delar mest. Hur är det med stighöjd och sugförmåga på normala pumpar i detta sammanhang, har det betydelse om jag placerar kylaren två meter upp från pumpens läge?

Jag tror inte du behöver oroa dig över längden slang.
Både DDC och D5 klarar leverera mer än två meter stigning. D5an klarar 3,5m medans DDC klarar 5,2m.
D3 klarar 1500l. DDC klarar 1000l. (Vid 0m stigning) Om man antar att flödet minskar linjärt med höjden? Får du således ett flöde på ca 400l/h med en D5a. 600l/h med en DDC vid en höjd på två meter.
Tänk på att båda pumparna är av centrifugal typ. De klarar inte att suga någonting!

Skrivet av Knotvillage:

Jag kommer dock få problem med att tömma systemet då jag har radiatorn fram och dräneringen kommer sitta precis ovanför GPU.

Hur är det sen med att sätta pump på cpu fan uttaget? Finns ju ett specifikt pumputtag men då går ju pumpen 100%.

Som tidigare talare skrev, är en avtappning, som inte sitter i botten, ganska värdelös. Med det sagt, behöver det inte vara omöjligt. Dräneringen kan sitta högt uppe i systemet med chassit stående. Man behöver inte ha chassit stående när man skall dränera!
Om man lägger chassit, kanske avtappningen hamnar längst ner och man kan öppna någonstans som i denna position är högst uppe, där man kan släppa in luft, så töms systemet i ett nafs.

Troligtvis kommer du bränna någonting om du ansluter vattenpumpen på en vanlig fläkt plats på moderkortet.
En vatten pump drar ca 10x mot en kraftigare chassi/CPU fläkt. Har du ett uttag på moderkortet för vattenpumpen, använd den.
Är pumpen av äldre typ, utan PWM, brukar det sitta en reostat reglering direkt på pumpen, där du kan ställa ner den.
Har den PWM ansluter du pumpen till 100% uttag och PWM kabeln till en fläkt plats, sedan kan du styra ner pumpen. Men tag inte kraft till pumpen från en vanlig fläkt plats.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Ok. Trodde det bara var en kabel. Spelar ju ingen roll hur lågt jag sätter dräneringen eftersom båda uttagen på kylaren sitter uppåt. Har kollat manualen och kan ha max 30mm kylare i toppen så får nog leva med att jag får luta datorn bakåt vid dränering eller så spolar man bara.

Kollar man manual står följande. Det gör det omöjligt att ansluta till w.pump eftersom den inte går att PWM styra. Det ger ju som sagt alltid 100%.

Power connector: 4-Pin Molex- and 4-Pin PWM FAN connector
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Trodde det bara var en kabel. Spelar ju ingen roll hur lågt jag sätter dräneringen eftersom båda uttagen på kylaren sitter uppåt. Har kollat manualen och kan ha max 30mm kylare i toppen så får nog leva med att jag får luta datorn bakåt vid dränering eller så spolar man bara.

Kollar man manual står följande. Det gör det omöjligt att ansluta till w.pump eftersom den inte går att PWM styra. Det ger ju som sagt alltid 100%.

Power connector: 4-Pin Molex- and 4-Pin PWM FAN connector

Nu gissar jag bara. För jag har aldrig sett nyttan med att varva ner pumpen, så jag har aldrig haft en PWM styrd själv.
Men logiskt borde det vara så att:
En PWM pump borde ha två kablar (Med fler än en tåt i varje).
En för kraften. Troligtvis en 4-polig Molex. (Ansluts med fördel direkt på nätdelen.)
Och en för styrningen. Troligtvis en som passar på 4-pin fläktplats, där kraftkablarna inte är med, men väl varvtals och PWM signalen.

Även på mina två D5or utan PWM, är det två separata kontakter. En vanlig Molex som ansluts till nätdelen, där pumpen får sin kraft och en liten fläktkontakt med bara varvtals signalen, som jag anslutit på CPUfan.
Går inte pumpen, lär moderkortet dra i bromsen när den inte får någon signal från CPU fläkten. (Pumpen)

Någon som anslutit en PWM styrd pump, som vill fylla på, eller rätta mig?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Det är så jag oxå ska ansluta. Molex sen PWM till cpu fan. Hur mycket skiljer det i ljud mellan typ lägst och högsta på pumpen? Vad jag förstått ska pumpen nästan vara ljudlös då den svävar på en magnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är så jag oxå ska ansluta. Molex sen PWM till cpu fan. Hur mycket skiljer det i ljud mellan typ lägst och högsta på pumpen? Vad jag förstått ska pumpen nästan vara ljudlös då den svävar på en magnet.

Råkar du få ett riktigt fint ex, är den ljudlös. De flesta har dock lite obalans i impellern (Propellern som snurrar där inne) som gör att man får ett vinande ljud. Ljudet kommer då ifrån chassit dit vibrationerna fortplantar sig. Jag har mina pumpar monterade med gummifötter, som äter upp vibrationerna innan de når chassit.
Och även om jag kör koppar rör i mina byggen, har jag slang till och från pumpen, av samma anledning. För att vibrationerna från impellern inte skall fortplanta sig igenom rören ut till chassit. Slangarna tar upp vibrationerna, sedan går jag över till rör en bit bort från pumpen. (Kör man soft tubing är det inget problem alls.)

Fösta datorn pumpen (EK-D5) jag köpte, kom komplett med dessa gummifötter. Den andra köpte jag lösa fötter till.
De kräver dock 10mm till i höjd för pumpen.
Båda mina är ljudlösa. Jag kör pumparna på full hastighet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Kommer fästa min hängandes. Antingen i bakkant eller på kabelkanalen. Tror dock GPU kommer ställa till det. Blir lite renare look och jag sätter den i bakkant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror inte du behöver oroa dig över längden slang.
Både DDC och D5 klarar leverera mer än två meter stigning. D5an klarar 3,5m medans DDC klarar 5,2m.
D3 klarar 1500l. DDC klarar 1000l. (Vid 0m stigning) Om man antar att flödet minskar linjärt med höjden? Får du således ett flöde på ca 400l/h med en D5a. 600l/h med en DDC vid en höjd på två meter.
Tänk på att båda pumparna är av centrifugal typ. De klarar inte att suga någonting!

Som tidigare talare skrev, är en avtappning, som inte sitter i botten, ganska värdelös. Med det sagt, behöver det inte vara omöjligt. Dräneringen kan sitta högt uppe i systemet med chassit stående. Man behöver inte ha chassit stående när man skall dränera!
Om man lägger chassit, kanske avtappningen hamnar längst ner och man kan öppna någonstans som i denna position är högst uppe, där man kan släppa in luft, så töms systemet i ett nafs.

Troligtvis kommer du bränna någonting om du ansluter vattenpumpen på en vanlig fläkt plats på moderkortet.
En vatten pump drar ca 10x mot en kraftigare chassi/CPU fläkt. Har du ett uttag på moderkortet för vattenpumpen, använd den.
Är pumpen av äldre typ, utan PWM, brukar det sitta en reostat reglering direkt på pumpen, där du kan ställa ner den.
Har den PWM ansluter du pumpen till 100% uttag och PWM kabeln till en fläkt plats, sedan kan du styra ner pumpen. Men tag inte kraft till pumpen från en vanlig fläkt plats.

Tackar!
Bifogar en länk till min ursprungliga tråd så att denna inte blir så sönderhackad.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1554767-mycket-langa-s...

(Anledningen till att jag frågade här var att jag redan kört igång med bygget men har ännu ej beställt pumpar... (Hälften av blocken samt kylarna har jag redan dock, så kylare och CPU + GPU block och reservoar är spikade då jag redan har de sedan tidigare eller är på väg... (Står i den andra tråden jag gjorde igårkväll, mer exakt vad det är tror jag) ))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag har två anslutningar för att ansluta externa tempgivare på mitt mobo. Syns dom bara i bios eller poppar dom även upp i HWinfo? Tänkte ansluta vattentempgivaren på en av dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Mina syns i ASUS AI suite.
Där jag ser alla fläktar, temperaturer m,m,

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Ok. Då borde ju även HW info plocka dom. En sak till, går det att se temp på cpu VRM? Hittar bara GPU VRM temp i HW info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: om du har en tempgivare syns dom i hwinfo

varför kan du inte använda w.pump på moderkortet, det går alldeles utmärkt att ändra rpm i bios om du kopplar pwm kabeln till w.pump åtminstånde på en Hero XI

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Jag råkat sätta en fläkt på den och lyckades inte ändra varvtalet. Kanske gjorde något fel men på dom andra uttagen var det inget problem. Kan ju lika gärna sätta den på cpu så slipper man stänga av den varningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: varför kör du inte fläktarna på cpu_fan och pump på w_pump helt enkelt, som det är tänkt.

fläktarnas header ger 1A / 12W maxpower och w_pump ger 3A/ 36W maxpower

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Pumpen har ju Molex enligt manual...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: ja de stämmer, känns lite ologiskt att ha en radiator+fans i toppen av chassit och dra dom kablarna till nån chassifan header mitt på moderkortet?, och istället dra pump PWM kabeln till CPUfan när det finns en specifik header för just pumpen som dessutom sitter bra till på moderkortet i förhållande till pumpen

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Närmsta uttaget för PWM är cpu fan och radiator och fläktar sitter fram. Dom har redan styrning. Pumpen kan ju inte drivas från w.pump uttaget. Möjlighet styras men dragningen blir snyggare om jag använder cpu fan uttaget då pumpen sitter i bakkant. Är det jag som är ute och cyklar? Denna pump är det som ska in.

https://www.inet.se/produkt/5320436/ek-xres-140-revo-d5-rgb-p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vart du har tänkt att ha pumpen osv men det blir säkert bra i slutändan, och nej pumpen kan inte drivas från w_pump men du kan få pwm ifrån den som du sa va omöjligt tidigare

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Ok. Då förstår vi varandra. Pumpen ska sitta i bakkant på chassit, på insidan. Skulle hellre haft den på kabelkanalen men GPU tror jag är för långt. Får jag in pumpen framför GPU använder jag w.pump men måste den sitta i bakkant så är närmsta uttag cpu fan. Man kan ju undra varför dom inte driver pumpen från w.pump uttaget om det nu levererar tillräckligt med ström. Det är detta chassi jag har och kabelkanalen har ju uttag för att fästa pump men GPU går förbi den. Även fast jag skulle montera full cover GPU kylare så tror jag ändå kortet är för långt.

https://www.inet.se/produkt/6902833/nzxt-h700-svart-rod

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

ja pump/res kombon är förbannat stor så att få plats med den kan vara ett problem, jag bytte chassi just av den anledningen

jag kan inte se nåt annat ställe att montera pumpen på än den röda kabelkanalen och är gpu för långt tror jag du kommer få problem

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Finns plats i bakkant på chassit. Finns ett stort galler där utan fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Enda gången jag ångrar det är när man skall byta något tex gpu eller annat blir rätt mycket jobb då med att tappa ner och allt , det är nog det första som slår mig , se kanske lite vad det kostar , men va fan, hårdvaran är ju inte billig den heller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

@Knotvillage: bakkant? menar du där en 140mm fläkt sitter som utblås?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig byggt någon custom loop så är inte rätt man att uttala mig men har en god vän som började med vattenkylning. Han sa att det var ett helvete om något blir knas med burken och man måste montera av och på någon komponent. Så av den anledningen vill jag bara nämna att du kanske ska köra på några snygga slangar framför rör. Borde ju finnas slangar i typ kolfibervävsstuk t.ex.

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@Knotvillage: bakkant? menar du där en 140mm fläkt sitter som utblås?

Precis. Finns ingen fläkt där idag, pga. D15 kylaren. Jag kommer köra 3 fläktar fram och 2 i taket därför skulle jag vilja veta temp på VRM idag. Hittar bara GPU VRM i HWinfo. Dom idlar på 36 grader med GPU fläktar av. Gamers Nexus körde sina VRM i 130 grader utan att dom gick sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: känns väldigt tveksamt om du får plats med pump/res där när jag kollar på bilderna på chassit

jag ser VRM temp i hwinfo under raden "ASUS EC"

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb