Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Permalänk
Medlem

@4.0: angående prestanda så såg jag ett test av jayztwocents på youtube.
han drog ihop 4stycken 480mm radiatorer totalt overkill !
han fick cirka 10c lägre temps på cpun en med noctua d15.
det är kontaktytan som blir begränsningen men den kan
variera med olika block och cpuer. sen så kan man få
en dator väldigt tyst på vatten eftersom man kan ha extremt stor kyl yta.

däremot GPU älskar vatten jayztwocent hade en temp på 28c under 100% load.
så det är helt klart på GPU som man ser den största vinsten
med vattenkylning.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det ska bli mycket intressant att gå från D15 till custom. Nu ligger jag på 35 idle och 86 load.

Skickades från m.sweclockers.com

underskatta inte värmeutvecklingen ifrån en 9900k bara.
min dator i sign är inte så speciellt tyst

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Oskar80:

underskatta inte värmeutvecklingen ifrån en 9900k bara.
min dator i sign är inte så speciellt tyst

Är nackdelen med tjocka rad. Kräver högre varv från fläktar och skapar då mer turbulens. Jag kommer bli av med 3 fläktar som går på högvarv när cpu tickar över 70c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är nackdelen med tjocka rad. Kräver högre varv från fläktar och skapar då mer turbulens. Jag kommer bli av med 3 fläktar som går på högvarv när cpu tickar över 70c.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör den tjocka radiatorn med push/pull för att motverka detta var tanken.
jag skulle helt klart haft en 360 radiator till. jag når lätt en h20 temp på 45 grader

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Har inte fixat (egen) vattenkylning ännu någon gång, men har svårt att försvara kostnaden, skulle hellre lägga de pengarna på bättre komponenter och bra tysta fläktar (och kanske även underklocka om jag ville ha det ännu tystare).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har inte fixat (egen) vattenkylning ännu någon gång, men har svårt att försvara kostnaden, skulle hellre lägga de pengarna på bättre komponenter och bra tysta fläktar (och kanske även underklocka om jag ville ha det ännu tystare).

en dator komponent blir fort gammal en radiator kan du ha i hela livet.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Oskar80:

en dator komponent blir fort gammal en radiator kan du ha i hela livet.

Det är inte varje dag man läser om det i datorsammanhang, en investering för livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

har bara haft slutna system och tyckt de vart bra, men har planer att bygga ett fast har inte bestämt vad man vill gå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@Turbonisse: Med normal tänker jag det du utan problem kan montera i ett vanligt ATX chassi. Angående vad man ska kyla så gäller det för min del överklockade komponenter, och alla som överhuvudtaget läser en benchmark på en kylare är nog inne på samma spår.

Jag har haft svårt att hitta seriösa benchmarks på det, men på de få jag hittat så känns det väldigt jämnt mellan dyrare luftlösningar, AIO och custom loops. Betydligt jämnare än vad de flesta som håller på med seriösare vattenkylning vill erkänna. https://www.youtube.com/watch?v=vw4HONEkj4s T.ex.

Känns ju även extremt konstigt om samtliga AIO lösningar på markaden med t.ex 3x120mm är betydligt sämre än en custom loop med 3x120mm. Jag köper inte alls ditt argument angående att ingen skulle köpa en AIO lösning om man byggde den efter ett custom loop recept för att citera dig. Ska man lägga 1500kr+ på en kylare hade jag gladeligen lagt ytterligare 500:- för att få den bästa på markaden.

Du anar inte vad man kan trycka in i ett vanligt ATX chassi! En custom loop med dubbla radiatorer, både CPU och GPU vattenkylda, en pump och en fet reservoar, ryms om man planerar ordentligt.

Åtta minuter in i videon, dyker ett litet påskägg upp!
Kommer man förbi den, är vatten loop helt OK.
Kommer man inte förbi den, köper man en Noctua NH-D15 så är det klart!

Om du inte köper mitt argument, är det bara att köpa en AIO som kyler både CPU och GPU. (Lycka till o hitta en?)
För som redan konstaterats av dig själv, JaysTwoCents och mig. Räcker en AIO eller luftkylning alldeles utmärkt att kyla en ensam CPU.
Frågan är, varför skulle man satsa på en 360 AIO? Räcker gott med en mindre. Om man snackar om att slänga pengar i skön med custom loop, gäller det väl även overkill i största allmänhet? En 360 radiator för att kyla en CPU? Det är overkill.

Sedan slutar testet där. En stock 8700K med temp som toppar på över 80 grader? Med både vatten och luft. Dessutom i en helt öppen miljö. Något som väldigt få datorer har lyxen av!
Jag har en 8700K som toppar 60 grader vid en rums temperatur på 30 grader, under full last med alla cores på 5.2GHz!
Slår jag på stress test som driver mitt 1080Ti 105%, så ökar vatten tempen något och jag planar ut på 63 grader på CPU. (GPU på 50 grader) Då har jag inte datorn utfläkt över hela bordet heller, den är monterad i ett chassi (BeQuiet Dark Base 700) Och det är med fyra 140mm fläktar under 1000rpm.
Varken en Noctua NH-D15 eller en värsting AIO fixar det, det kan jag lova!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Hur länge ska man köra loopen där den drivs extern? Räcker 2 dagar. Har plockat ut GPU och PSU för dom ligger precis under res./pump. Var dock riktigt dålig kvalite på EK loggan i res. Skulle ersätta den med röret, vickade ingenting. Drog rakt upp och ändå så sprack båda fästena. Varför gör dom den inte vridbar...?

Min loop känns lite halvljummen även fast den går på extern matning. Måste ju bli lite värme av själva pumpen.

Vad skiljer mellan glasröret och skumgummit? Är det bara utseendet? Skummet måste ju vara att föredra om man har datorn på när man inte sitter vid den. Kan ju köra systemet längre om man får läckage innan pumpen går torr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Jag måste erkänna, att jag inte förstår nästan någonting av dina senaste frågor?
Någonting har gått sönder.
Vad som skiljer glas och skumgummi, vette tusan, förutom det uppenbara.

Pumpen i sig, alstrar +20W, som blir till värme. Kyler du inte bort det, får du en temp höjning av vattnet.
Om du håller på att läcktesta, räcker ett dygn, eller tills du känner dig säker.
Själv kör jag ett par timmar max. Men förståsigpåarna rekommenderar ett dygn, så jag bestrider inte det. Det viktiga är att du litar på att det inte läcker.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Knotvillage: finns väl inge rätt och fel på hur länge du ska köra, kör tills du känner dig säker, jag körde mitt system nån timme medans jag fixade kabeldragningen i chassit första gången jag byggde. om det är nåt som inte håller tätt kommer det förmodligen visa sig ganska omgående.

jag har min EK logga kvar så kan inte säga nåt om dess kvalitet.

vad som skiljer på röret och skumgummit är bara bara att det är 2 olika lösningar på antivortex, har dock läst att "skumgummit" har en tendens att vittra sönder efter en tids användande

varför skulle du kunna köra systemet längre om du får läckage med skumvarianten?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Knotvillage: Jag måste erkänna, att jag inte förstår nästan någonting av dina senaste frågor?
Någonting har gått sönder.
Vad som skiljer glas och skumgummi, vette tusan, förutom det uppenbara.

Pumpen i sig, alstrar +20W, som blir till värme. Kyler du inte bort det, får du en temp höjning av vattnet.
Om du håller på att läcktesta, räcker ett dygn, eller tills du känner dig säker.
Själv kör jag ett par timmar max. Men förståsigpåarna rekommenderar ett dygn, så jag bestrider inte det. Det viktiga är att du litar på att det inte läcker.

Ok. Tack. I res. sitter en stor EK logga i plast. Har samma funktion som röret och skumgummit. Den ska ta bort virveln som blir av pumpen. Tror inte dessa prylar finns med i dom större reservoarerna då det inte blir någon virvel i dom. Även fast jag har röret så rör sig vattnet på ytan. Röret flyttar ju upp nivån på insuget. Svårt att förklara men nu suger den vatten mitt i reservoaren och inte från botten om man kör med EK loggan eller skumgummit. Får man då ett mindre läckage så tappar ju reservoaren lite av sig funktion eftersom pumpen bara kan tömma halva tanken. Det är klart, man får ju mindre vatten i datorn men pumpen kan ju gå sönder.

Men var egentligen bara en fråga i alla funderingar, hur länge man skulle läcktesta. Har läst allt mellan några timmar till 48h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Då förstår jag.
Jag suger från botten och använder röret för att få nivåskillnad på in/ut, så att man kör runt allt vatten i systemet. Röret är alltså utloppet i reservoaren, så att inte inkommande vatten sugs rakt ner i pumpen igen, utan man för cirkulation i reservoaren. Det måste väl ge dig mera buffert att kunna tömma tanken helt vid en läcka, än att pumpen skall suga luft långt innan vattnet är förbrukat?

Jag hade skumgummi biten och EK plastbiten i ett par år, efter andra rengöringen såg jag att det fattades lite material på skumgummit, så den fick inte längre vara med. EK plast biten sitter där fortfarande, mest som en dekoration som ingen ser. (Då pump/res sitter i bakre kammaren på den datorn.) Men jag antar att det dämpar vattnet från att snurra runt för snabbt?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Ok. Ska kolla med Inet. Jag skruvade bort röret och drog EK loggan rakt upp ändå så gick båda fötterna av. Jag har RGB så tror ändå det bli snyggast med det lilla plaströret istället men man kan ju ångra sig. Fick bryta bort båda fötterna med en skruvmejsel. Satt som berget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Load D15 med 5 fläktar på 100% -93 grader
Idle D15 med 2 fläktar på 400 och 3 på 850 -37 grader

Load med custom loop med 3 fläktar på 750 -79 grader
Idle med custom loop med 3 fläktar på 750 -28 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: load är det med Prime95 med AVX?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Yes. Kör alltid med det. Kommer förmodligen gå att putsa lite på siffrorna med högre fläktkurva. Kan nog ställa upp dom till 1200 utan att dom överröstar PSU. Ska testa att vända på det ljudet från fläkten studsar i golvet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nä, oslagbar lösning för prestanda/lågt ljud. Att bara kyla cpu med vatten är dock inte meningsfullt anser jag. Men med GPU i loopen är väldigt trevligt. Dom som påstår luft är lika bra har helt enkelt fel. Att det är tillräckligt bra för man skall bli nöjd... ja i många fall. Det duger dock inte för mig eftersom jag är bortskämd med vatten.

Men tycker man inte om estetik och att bygga loopen osv. Då kan kostaden vara svår att försvara.

Såhär ser min ut.
Vattenkyld 9700K + 1080 Ti

Permalänk

Tar lite tid att vänja sig vid utseendet. Fick dock ett trasigt RGB block så nu blir man utan dator i 5-10 dagar. Sugen på GPU oxå det var därför jag skaffade en 45mm radiator men det är det där med garantin. GPUn störs jag inte alls lika mycket av som med CPUn men nu kanske det blir annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Nu har Inet 10% på hela EK sortimentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har precis monterat och läcktestat mitt system.

Jag förstod att det skulle vara mycket pill men jävlar vilket jobb det var. Det hade väl gått hyfsat smidigt om allting rullade på utan problem men det var en massa småsaker som gjorde att allt tog ganska många timmar.

Bl.a. läckte två av mina "rotary fittings" om de belastades på ett väldigt speciellt sätt. När de stod stilla läckte ingenting men jag bytte förstås ut dom ändå. Dumt nog så upptäckte jag inte båda på en gång utan fick tömma/fylla loopen två gånger (de satt mitt i smeten så jag såg ingen smidigare lösning).

Sen var jag själv jävligt klantig. Tänkte inte på att min GPU är sjuttioåtta meter långt så när allt var klart satt förstås reservoaren i vägen. Självklart var det inte heller så enkelt att bara flytta den lite åt sidan...

Men eftersom jag är/var lite osäker att vattenkylning är något för mig har jag inte köpt ett block till min GPU. Är i och för sig inte så lätt att hitta ett block till den (Gigabyte 980 Ti G1 Gaming). Ni kan ju hojta till ifall ni har en liggandes Annars blir det att kyla GPU:n när den uppgraderas om något år eller två.

Har inte hunnit fixa bra fläktkurvor och dyl men trots det är jag nöjd med ljudnivån under väldigt tung belastning (Prime 95 med onödigt hög volt på CPU:n.). Tempen ligger på 63 grader. Men som sagt, när fläkt/pump-kurvorna setts över tror jag den kan bli ännu tystare och/eller svalare.

Kvällen är räddad

Edit: En fråga:
Jag behöver köpa några skruvar eftersom pumpen inte sitter 100% mot chassit vilket skapar lite missljud när det går hårt. Nu tror jag det visserligen räcker med att skruva fast den ordentligt men finns det något sätt man kan få den där sista procenten tysthet? Fungerar det att ha en möbeltass mellan pumphållare och chassit tror ni? Jag har den här om det är till någon hjälp (men den sitter som sagt i chassit, inte på en fläkt.)
https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

såna finns hos välsorterade järnhandel med , kanske till och med biltema

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Ni som färgar. Kör pastell eller transparent?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ni som färgar. Kör pastell eller transparent?

Skickades från m.sweclockers.com

kör pastel röd. redan tröttnat skulle kört klart vatten.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ni som färgar. Kör pastell eller transparent?

Skickades från m.sweclockers.com

kör blå transparent, tänkte testa blå pastell.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

navy blue transparent , och i bygget innan cloude white pastel,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Nä, oslagbar lösning för prestanda/lågt ljud. Att bara kyla cpu med vatten är dock inte meningsfullt anser jag. Men med GPU i loopen är väldigt trevligt. Dom som påstår luft är lika bra har helt enkelt fel. Att det är tillräckligt bra för man skall bli nöjd... ja i många fall. Det duger dock inte för mig eftersom jag är bortskämd med vatten.

Som du säger, bara cpu känns ganska meningslöst, då kan man köpa en fläskig AIO om man ändå vill ha vatten.
Jag gjorde så till och börja med, då cpu fläkten gick som en boing i vardagsrummet så fort de blev lite tungt, körde så ett tag tills jag började störa mig på att grafikkortet bröta hyfsat friskt också, så blev det egen loop för både gpu och cpu.

Var det prisvärt? Inte någonstans, men tystare / kallare blev det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men eftersom jag är/var lite osäker att vattenkylning är något för mig har jag inte köpt ett block till min GPU. Är i och för sig inte så lätt att hitta ett block till den (Gigabyte 980 Ti G1 Gaming). Ni kan ju hojta till ifall ni har en liggandes Annars blir det att kyla GPU:n när den uppgraderas om något år eller två.

https://www.aliexpress.com/item/Bykski-N-GV98TI-X-VGA-Full-Co...

Vet dock inte hur bra dem är, men det går att hitta