Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Fick en Electrolux Chillflex levererad idag men upptäckte denna skadan.

Vad tror ni? Reklamation eller inget som kommer påverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Fick en Electrolux Chillflex levererad idag men upptäckte denna skadan.

<Uppladdad bildlänk>

Vad tror ni? Reklamation eller inget som kommer påverka?

Är det inga skador på rören så är det bara att köra. Räta ut flänsarna försiktigt med en bordskniv eller liknande trubbigt tunt föremål. Det påverkar inte prestandan när det är så där lite. Mest kosmetiskt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Är det inga skador på rören så är det bara att köra. Räta ut flänsarna försiktigt med en bordskniv eller liknande trubbigt tunt föremål. Det påverkar inte prestandan när det är så där lite. Mest kosmetiskt.

Toppen, tack! Rätade ut dom som gick och kör den nu, kyler på fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Toppen, tack! Rätade ut dom som gick och kör den nu, kyler på fint.

Det kan vara värt att informera/rådfråga ÅF också, så att inte de är av någon annan åsikt. Man kan ju då säga att man vill informera om detta och fråga om de anser att det är ett problem, eller om man kan fortsätta köra. Jag tänkerdå främst om det skulle uppstå något problem med maskinen längre fram, så att inte ÅF då påpekar att de tycker det finns "yttre" åverkan. Om man har informerat och låtit de själva ta beslut om den måste bytas eller inte, så finns det i vart fall på pränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det kan vara värt att informera/rådfråga ÅF också, så att inte de är av någon annan åsikt. Man kan ju då säga att man vill informera om detta och fråga om de anser att det är ett problem, eller om man kan fortsätta köra. Jag tänkerdå främst om det skulle uppstå något problem med maskinen längre fram, så att inte ÅF då påpekar att de tycker det finns "yttre" åverkan. Om man har informerat och låtit de själva ta beslut om den måste bytas eller inte, så finns det i vart fall på pränt.

Ja det låter klokt, har skickat ett mail till dom med bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

hur stor skillnad är det med 2 slangar ?

Jag har gjort en liknande konstruktion tillsammans med minsta AC från Jula och det blir en oerhörd skillnad för man slipper suga in sunkig uteluft och blanda ihop med inneluften utan den kan direkt gå till kondensorn i ACn och sedan kan den ännu varmare luften jagas ut utan att ge onödig uppvärmning av inneluften.

Fast jag skulle gärna se att fler AC har separat slang även för kallsidan av kondensorn och inte mixa. Biltemas AC har inte den möjligheten eftersom det är gemensamt intag för inne och uteluft.

Energiklassningen som dessa har ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kyler utomhusluft med enslangs, inomhusluft med tvåslangs.

All luft du blåser ut ersätts av luft utifrån (eller andra lägenheter, avlopp o.s.v.).

Du måste flytta värmen så att just flytta den utan att ersätta inneluft är fördelaktigt.

Finns en varm del och en kall del i ACn. Extra slangen är för den varma.

Skrivet av medbor:

En AC har två delar, precis som ett kylskåp. En del som blir varm, en annan som bli kall, båda med varsin fläkt

Den varma delen vill du ha ute så gott det går, annars värmer du rummet

Den kalla delen vill helst kyla luften som redan är inne och som oftast svalare än den utifrån

Om man bara har en slang (frånluft från varma delen) så blåser man ut värmen, vilket är bra. Men det skapar ett undertryck i rummet, antingen så suger det in luft i lägenheten från andra ventiler/trapphus/öppna fönster, rakt in i rummet du vill kyla. Sätter du en andra slang istället som visats i tråden så kommer inte denna luft i lika mycket kontakt med övriga rummet, och därmed värmer inte upp eller skapar undertryck

Egentligen har en portabel AC alltså fyra lufthål:
1. Inluft för varma sidan (vanligen på baksidan av maskinen längst ner, suger in från rummet den står i)
2. Utluft för varma sidan (vanligen slang till fönster)
3. Inluft för kalla sidan (ofta högst upp på baksidan)
4. Utluft för kalla sidan (framsidan högt uppe)

Jag gjorde ju lite tvärt om att göra typ en slang till min kalla inluft trots att alla hålen var på utsidan

Ahh jag tror jag fastnade i tanken att det bara fanns ett insug och två utblås varav ett varmt och ett kallt. Men det är ju som värmeväxlare? Kanske inte helt rätt bild men ungefär? (och den där visar ju värmning, inte kylning..)

Pilar ovan och nedan är luften utifrån och pilar på sidorna är luften i rummet.
Vilket gör att man endast kyler luften som redan finns i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Ahh jag tror jag fastnade i tanken att det bara fanns ett insug och två utblås varav ett varmt och ett kallt. Men det är ju som värmeväxlare? Kanske inte helt rätt bild men ungefär? (och den där visar ju värmning, inte kylning..)
<Uppladdad bildlänk>
Pilar ovan och nedan är luften utifrån och pilar på sidorna är luften i rummet.
Vilket gör att man endast kyler luften som redan finns i rummet?

Alltså med tvåslang så blir det som ACn i bilen med recirkulation igång. Din bild vet jag inte om den säger så mycket

Du har en kondensor fram i bilen som är den varma sidan, och en evaporator (eller förångare om vi ska helförsvenska) som sitter ihop med klimatpaketet på insidan som är den kalla sidan. Värme flyttas från kalla till varma. Portabel AC är samma sak fast i ett paket, en kondensor sitter i botten och evaporator i toppen. Botten blåser du ut varma luften från, toppen tar luft från rummet och kyler eller flyttar till varma delen då.

Permalänk
Medlem

Vart köper man en ventilationsslang som är 200mm eller mer?
Jag behöver ha en större slang än dom "vanliga" 150 slangarna man hittar på biltema, vart köper ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vart köper man en ventilationsslang som är 200mm eller mer?
Jag behöver ha en större slang än dom "vanliga" 150 slangarna man hittar på biltema, vart köper ni?

Man ska helst inte ha längre slangar än de som hänger med. Detta då maskinen eventuellt inte orkar trycka ut luften i tillräckligt högt tempo och så kan överhettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Ahh jag tror jag fastnade i tanken att det bara fanns ett insug och två utblås varav ett varmt och ett kallt. Men det är ju som värmeväxlare? Kanske inte helt rätt bild men ungefär? (och den där visar ju värmning, inte kylning..)
<Uppladdad bildlänk>
Pilar ovan och nedan är luften utifrån och pilar på sidorna är luften i rummet.
Vilket gör att man endast kyler luften som redan finns i rummet?

Skrivet av Petterk:

Alltså med tvåslang så blir det som ACn i bilen med recirkulation igång. Din bild vet jag inte om den säger så mycket

Du har en kondensor fram i bilen som är den varma sidan, och en evaporator (eller förångare om vi ska helförsvenska) som sitter ihop med klimatpaketet på insidan som är den kalla sidan. Värme flyttas från kalla till varma. Portabel AC är samma sak fast i ett paket, en kondensor sitter i botten och evaporator i toppen. Botten blåser du ut varma luften från, toppen tar luft från rummet och kyler eller flyttar till varma delen då.

Lite säger ju hans bild, jag tror han förstått grundprincipen med att separera de olika delarna från varanda 😊
Men om det fortfarande är några oklarheter så tog jag hjälp av en expert och tillika mitt spirit animal som är van att förklara på ett väldigt bra sätt 😁

AC:n kan ses som en luft/luft värmepump med en utedel som blir varm och behöver kylas och en innedel som kyler ner den varma luften.

Den övre har 1 slang. Rumsluften (orange) kyls ner till kall luft (blå) i "Innedelen". Denna går sen till viss del in i AC:n igen för att kyla "Utedelen" och försvinner sen ut genom ditt utblås (Röd). Detta skapar undertryck i rummet/huset/lägenheten med konsekvensen av att dofterna från Maggan på våningen under som kedjeröker under fläkten och steker bacon kan komma in till dig. Har du inte någon Maggan som granne får du istället in ny varm luft utifrån (Grön) som värmer upp ditt rum igen.

Den nedre med 2 slangar. Här blockerar man så rumsluften som blivit nedkyld inte går tillbaka in i AC:n för att kyla "Utedelen" utan den stannar kvar i rummet så rummet håller sig kallt. I stället hämtar man separat luft utifrån (Grön) som kyler ner den varma "Utedelen" och sen skickar ut den uppvärmda luften (Röd) och slipper därmed undertrycket som blir med 1 slang. Plus att du slipper stanken från Maggans kedjerökning och stekfestivaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså med tvåslang så blir det som ACn i bilen med recirkulation igång. Din bild vet jag inte om den säger så mycket

Du har en kondensor fram i bilen som är den varma sidan, och en evaporator (eller förångare om vi ska helförsvenska) som sitter ihop med klimatpaketet på insidan som är den kalla sidan. Värme flyttas från kalla till varma. Portabel AC är samma sak fast i ett paket, en kondensor sitter i botten och evaporator i toppen. Botten blåser du ut varma luften från, toppen tar luft från rummet och kyler eller flyttar till varma delen då.

Skrivet av MFlurre:

Lite säger ju hans bild, jag tror han förstått grundprincipen med att separera de olika delarna från varanda 😊
Men om det fortfarande är några oklarheter så tog jag hjälp av en expert och tillika mitt spirit animal som är van att förklara på ett väldigt bra sätt 😁

<Uppladdad bildlänk>

AC:n kan ses som en luft/luft värmepump med en utedel som blir varm och behöver kylas och en innedel som kyler ner den varma luften.

Den övre har 1 slang. Rumsluften (orange) kyls ner till kall luft (blå) i "Innedelen". Denna går sen till viss del in i AC:n igen för att kyla "Utedelen" och försvinner sen ut genom ditt utblås (Röd). Detta skapar undertryck i rummet/huset/lägenheten med konsekvensen av att dofterna från Maggan på våningen under som kedjeröker under fläkten och steker bacon kan komma in till dig. Har du inte någon Maggan som granne får du istället in ny varm luft utifrån (Grön) som värmer upp ditt rum igen.

Den nedre med 2 slangar. Här blockerar man så rumsluften som blivit nedkyld inte går tillbaka in i AC:n för att kyla "Utedelen" utan den stannar kvar i rummet så rummet håller sig kallt. I stället hämtar man separat luft utifrån (Grön) som kyler ner den varma "Utedelen" och sen skickar ut den uppvärmda luften (Röd) och slipper därmed undertrycket som blir med 1 slang. Plus att du slipper stanken från Maggans kedjerökning och stekfestivaler.

Du får hälsa och tacka, oerhört bra förklarat av han!
Jag har ju som byggingenjör t o m pluggat ventilation och värme men ändå slog det slint.
Får väl se om det är värt att fixa 2slangmod till min Electrolux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Tror det stämmer bra.
Det var en Tristar AC-5477 som jag köpte för några år sedan.

Har tyvärr ingen bra adapter för att fästa i fönstret, den medföljande plastdelen är typiskt för amerikanska fönster (eller annan marknad) och är inget vidare för mig i alla fall och dessutom bara en öppning för ett rör

Jag köpte en fönster-kit från Woods som iofs fungerar bra.
Jag planerade att ev komplettera lösningen med att ev tillverka någon fästanordning mha en plywoodskiva eller dylikt.
(på liknande sätt som andra i tråden gjort tror jag, men fönster-kittet duger och jag har inte så bråttom).

Tekniska detaljer, kring ev fönster-skiva
----
Såga/borra något två hål i någon skiva och tejpa fast 2 stycken rör böjar (som då skall passa att ansluta rören till ).
(Gissar att det borde bli en skiva på 27-30 cm bred och kanske en 50-77 mm lång förmodligen i plywood )

Ex 160mm rör böj i som finns i Bauhaus vore
(https://www.bauhaus.se/boj-europlast-90-o160mm)
Lämpligtvis komplettera inluften med nät nät när jag ändå håller på.
( Tex genom att fästa en plast/metal "muff" på utsidan och bara "vålda" på något nät mellan böjen och muffen.
exempel muff vore då https://www.bauhaus.se/muff-europlast-o160mm
)

(rör böj och muff borde kanske finnas i plast istället kan jag tycka, men spelar inte så stor roll )
Köper man tex dessa 160mm rör böjar så passar det i Tristar medföljande ca 150mm röret bra oh det fungerar även med mitt getto-mod rör på 160 mm.

(Men jag har varit lat, sjön varit nära och det har inte blivit av ännu, skall posta en bild senare om det blir av)

Är du säker på att den här modeller är isolerad invändigt så att man faktiskt drar nytta av att göra en dubbelslangmodd?
Många billigare modeller fungerar sämre om man moddar insuget för att ta in luft utifrån eftersom den då kommer börja suga in kall luft som bildats och att luften istället "går runt". Såg en kille som testade just det här och hans faktiska resultat var att verkningsgraden/effektiviteten blev sämre på hans enhet. Ska se om jag hittar videon. Ska ladda upp en video på min tillfälliga lösning som jag inte alls gillar egentligen. Funderar på att bygga någon slags fönsterupphängning så att jag kan montera hela enheten på utsidan istället och bara göra hål i en skiva för själva kall-luftutblåsen i fronten. Tycker den låter/vibrerar för mycket.

Ställd på 18c så har min stuga som är 55 kubikmeter så har tempen bara kommit ned till 22c på ungefär 2 timmar. Och då går kompressorn hela tiden. Sen har ju utomhustemperaturen sjunkit under tiden. Gissar att starttemperaturen när jag startade den låg på kanske 26 grader. Svårt att veta hur mycket tempen hade sjunkit om det inte hade blivit kallare ute. Tycker inte varmutblåsluften är speciellt varm heller jämfört med modellen på 8000BTU från jula som exet har hos sig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Man ska helst inte ha längre slangar än de som hänger med. Detta då maskinen eventuellt inte orkar trycka ut luften i tillräckligt högt tempo och så kan överhettas.

Nej nej, jag menar diameter när jag säger 200mm, längden kommer vara jättekort.
Jag tänker ju inte ha en 20 cm slang xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Du får hälsa och tacka, oerhört bra förklarat av han!
Jag har ju som byggingenjör t o m pluggat ventilation och värme men ändå slog det slint.
Får väl se om det är värt att fixa 2slangmod till min Electrolux.

Du får kyla med en slang också. Skillnaden är i effektivitet och hur ofta kompressorn behöver gå, elkostnad, och om den kyler tillräckligt eller ej

Är du nöjd med kylan och ljudnivån med en slang kanske det inte är värt det

Med en slang så dumpar den ut luft som du redan kylt, sugs in i maskinen och följer med varmluften ut. Och dessutom suger undertrycket in ljummen luft någonstans ifrån till rummet

Isolerar du luftflödet till varma sidan att komma utifrån så påverkas inte resten av rummet alls av den luft som bara ska värmas

I en vanlig luftvärmepump så sitter ju ena delen ute med en fläkt och andra inne med en annan fläkt, kör du värme inne så är utedelen kall och tvärt om. Att modda till tvåslang är för att efterlikna den uppsättningen

Permalänk
Medlem

Är det lönt att köra avfuktning efter att man nått måltemperaturen med kylningen, eller bör kylningen ha avfuktat? Min AC jag fick hem har ingen indikator för hur hög luftfiktigheten är. Det hade jag såklart önskat. Hur är det på era enheter? Min var billigaste tristarmodellen från amazon på 7000BTU.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lönt att köra avfuktning efter att man nått måltemperaturen med kylningen, eller bör kylningen ha avfuktat? Min AC jag fick hem har ingen indikator för hur hög luftfiktigheten är. Det hade jag såklart önskat. Hur är det på era enheter? Min var billigaste tristarmodellen från amazon på 7000BTU.

Om du kyler inneluft så avfuktar ACn en hel del, men med singelslang så sugs ju icke avfuktad luft in i rummet igen, så är lite beroende på omgivningarna. Men ja, generellt så tror jag avfuktningen från nedkylningen borde räcka

Sen är ju relativ fuktighet i luften verkligen relativ (till temperaturen specifikt). 100% fuktighet vid 15C motsvarar ju bara ca 10% fuktighet vid 40C. Så viktigt att veta vad man jämför. Kall luft kan ju inte hålla vätska lika bra som varm helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Fick en Electrolux Chillflex levererad idag men upptäckte denna skadan.

<Uppladdad bildlänk>

Vad tror ni? Reklamation eller inget som kommer påverka?

Min EXP35 såg ännu värre ut men det har troligen högst försumbar påverkan på funktionen, skulle inte bry mig om det.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du kyler inneluft så avfuktar ACn en hel del, men med singelslang så sugs ju icke avfuktad luft in i rummet igen, så är lite beroende på omgivningarna. Men ja, generellt så tror jag avfuktningen från nedkylningen borde räcka

Sen är ju relativ fuktighet i luften verkligen relativ (till temperaturen specifikt). 100% fuktighet vid 15C motsvarar ju bara ca 10% fuktighet vid 40C. Så viktigt att veta vad man jämför. Kall luft kan ju inte hålla vätska lika bra som varm helt enkelt

https://manual.museum.wa.gov.au/sites/default/files/fig_3_hygrometric_chart.jpg

Åhå! Okey. Bra tänkt och tack för input!
Anta att jag gör en ghettomodd där jag fönstermonterar hela ACn varpå jag låter endast kall-luften gå in i huset. Dvs gör en lufttät skiva som sätts i fönstret och alla former av insug hamnar på "utsidan" av huset... Kommer effekten då bli att luften inne blir avfuktad eftersom den blåser in avfuktad utomhusluft och att det då skapar övertryck inne varför icke avfuktad inomhusluft pressas ut genom ventilation etc? Eller kommer den inte klara av att fukta av uteluften som lär ha högre luftfuktighet än inomhusluften, och att luftfuktigheten då stiger inomhus? Dvs om jag kör "cooling"?

Vet inte om det är lönt att modda den här modellen med insågsslang och köra dubbelslanglösning eftersom jag hört att om modellerna inte är isolerade invändigt så kommer redan kyld luft att "gå runt" inuti enheten snarare än att luft sugs in utifrån för kylning varför då verkningsgraden istället sjunker tillskillnad från vad folk spontant tror. Därför tänkte jag att ställa den i fönster, eller montera på utsidan kanske är mer lämpligt? Vad tror du? Modellen är följande:
https://www.amazon.se/dp/B06WP7YKCN?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du får kyla med en slang också. Skillnaden är i effektivitet och hur ofta kompressorn behöver gå, elkostnad, och om den kyler tillräckligt eller ej

Är du nöjd med kylan och ljudnivån med en slang kanske det inte är värt det

Med en slang så dumpar den ut luft som du redan kylt, sugs in i maskinen och följer med varmluften ut. Och dessutom suger undertrycket in ljummen luft någonstans ifrån till rummet

Isolerar du luftflödet till varma sidan att komma utifrån så påverkas inte resten av rummet alls av den luft som bara ska värmas

I en vanlig luftvärmepump så sitter ju ena delen ute med en fläkt och andra inne med en annan fläkt, kör du värme inne så är utedelen kall och tvärt om. Att modda till tvåslang är för att efterlikna den uppsättningen

Har ACn i vardagsrummet så räcker med att höja lite på TVn så är det lugnt. I sovrummet hörs den knappt. Är väl kanske det att den aldrig kommer ner under 22-23 på mina 66 kvm under de senaste dagarna. Funkar att sova i det (extra fläkt som för in kylan i sovrummet) men hade varit härligt att slippa köra den konstant som kanske kan lösas med 2 slangsmod.

Kostar typ 10-20 kr/dag vilket är rätt billigt för att må bra men skulle dubbla/trippla elkostnaden/månad för mig. Men också lite skönt att ha det "fint" med bara en slang. Iaf så fin som en AC kan vara.

Permalänk

Fick hem min Comfort 600. Smidigt att kunna styra via app. Helt okej ljudnivå, gick bra att sova med för både mig och partner. Skulle dock nog varit ännu behagligare om man köpte den ännu tystare varianten dock med bara 9000 BTU (och som jag förstår det dyrare pga lägre ljudnivå/högre effektivitet?), om jag fattat decibelskalan rätt är 64 dB nästan 60% mer än 60 dB som den mer effektiva modellen skall ha. 12000 BTU räcker dock gott och väl att kyla ner vårt sovrum (cirka 20 kvm) och jag antar att det går snabbare så då behöver inte det högljudda vara igång lika länge. Tog cirka 2 timmar att gå från 29 grader till 19 grader i sovrummet förrgår kväll och nu imorse när det inte var så varmt ute (endast 19 grader) men solen låg på alla fönster i sovrummet tog det 30 min att sänka från 25 grader till 21 grader. Bekräftade detta med extern tempsensor. Då har jag inte heller skaffat någon tätning till fönstret än utan hela glipan är öppen. Ska ordna tätning idag.

Vet någon hur ofta man behöver tömma kondensvattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Fick hem min Comfort 600. Smidigt att kunna styra via app. Helt okej ljudnivå, gick bra att sova med för både mig och partner. Skulle dock nog varit ännu behagligare om man köpte den ännu tystare varianten dock med bara 9000 BTU (och som jag förstår det dyrare pga lägre ljudnivå/högre effektivitet?), om jag fattat decibelskalan rätt är 64 dB nästan 60% mer än 60 dB som den mer effektiva modellen skall ha. 12000 BTU räcker dock gott och väl att kyla ner vårt sovrum (cirka 20 kvm) och jag antar att det går snabbare så då behöver inte det högljudda vara igång lika länge. Tog cirka 2 timmar att gå från 29 grader till 19 grader i sovrummet förrgår kväll och nu imorse när det inte var så varmt ute (endast 19 grader) men solen låg på alla fönster i sovrummet tog det 30 min att sänka från 25 grader till 21 grader. Bekräftade detta med extern tempsensor. Då har jag inte heller skaffat någon tätning till fönstret än utan hela glipan är öppen. Ska ordna tätning idag.

Vet någon hur ofta man behöver tömma kondensvattnet?

Om din modell fungerar som de flesta andra så följer kondensvattnet med varmluften ut, alltså tanken behöver ’aldrig’ tömmas

Efter tillräckligt länge så kan det såklart bli alger och liknande som kan växa inne i enheten, men det ska inte börja läcka och svämma över i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Åhå! Okey. Bra tänkt och tack för input!
Anta att jag gör en ghettomodd där jag fönstermonterar hela ACn varpå jag låter endast kall-luften gå in i huset. Dvs gör en lufttät skiva som sätts i fönstret och alla former av insug hamnar på "utsidan" av huset... Kommer effekten då bli att luften inne blir avfuktad eftersom den blåser in avfuktad utomhusluft och att det då skapar övertryck inne varför icke avfuktad inomhusluft pressas ut genom ventilation etc? Eller kommer den inte klara av att fukta av uteluften som lär ha högre luftfuktighet än inomhusluften, och att luftfuktigheten då stiger inomhus? Dvs om jag kör "cooling"?

Vet inte om det är lönt att modda den här modellen med insågsslang och köra dubbelslanglösning eftersom jag hört att om modellerna inte är isolerade invändigt så kommer redan kyld luft att "gå runt" inuti enheten snarare än att luft sugs in utifrån för kylning varför då verkningsgraden istället sjunker tillskillnad från vad folk spontant tror. Därför tänkte jag att ställa den i fönster, eller montera på utsidan kanske är mer lämpligt? Vad tror du? Modellen är följande:
https://www.amazon.se/dp/B06WP7YKCN?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Jag har ju gjort i princip exakt den monteringen med min ac, dock med enheten på insidan och större hål i ’skivan’

Problem ett som jag märkte av var att så fort kompressorn inte går så blåser den in varmluft utifrån (alltså när den nått sitt temperaturmål), det värmer ganska fort när det sker

Nummer två är såklart regnskyddet, enheten exponeras ännu mer för väder än vad min gör

Sen har du såklart att du kyler varm luft utifrån, och inte kall luft som du redan kylt (maskinen behöver jobba mer)

Om den hänger helt utanför så är ju även temperatursensorn utomhus, kanske blir bökigt med mätningen och att hålla en viss temperatur

Sista saken är att ACn är nästan helt öppen invändigt, så ett hål utifrån på det viset är lite som att ha fönstret öppet, så även när den är av så kommer du byta en hel del luft med omvärlden

Allt detta är såklart lite teoretiska problem. Kallt blir det ju ändå. Fördelarna är ju att man slipper mesta delen av ljudet, man kan dränera vattenbehållarna rakt ut, och inga slangar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har ju gjort i princip exakt den monteringen med min ac, dock med enheten på insidan och större hål i ’skivan’

Problem ett som jag märkte av var att så fort kompressorn inte går så blåser den in varmluft utifrån (alltså när den nått sitt temperaturmål), det värmer ganska fort när det sker

Nummer två är såklart regnskyddet, enheten exponeras ännu mer för väder än vad min gör

Sen har du såklart att du kyler varm luft utifrån, och inte kall luft som du redan kylt (maskinen behöver jobba mer)

Om den hänger helt utanför så är ju även temperatursensorn utomhus, kanske blir bökigt med mätningen och att hålla en viss temperatur

Sista saken är att ACn är nästan helt öppen invändigt, så ett hål utifrån på det viset är lite som att ha fönstret öppet, så även när den är av så kommer du byta en hel del luft med omvärlden

Allt detta är såklart lite teoretiska problem. Kallt blir det ju ändå. Fördelarna är ju att man slipper mesta delen av ljudet, man kan dränera vattenbehållarna rakt ut, och inga slangar

Juste jäklar! Min har inluft nedtill och upptill på sidan. Tänkte då att jag kan ställa den i fönstret som du gjort. Men när jag kör bara fläktläget så drar den oavsett in luft både nedtill bak och upptill i sidan. Hade de varit separerade så hade den kunnat ta luften från sidan och haft sidan för inluft på insidan av skivan och inluft till kompressorn där bak på utsidan. Men då spelar det ingen roll hur jag gör. När kompressorn slår av och temperaturmålet nås så kommer den blåsa in varmluft när endast fläkten går. Då är det helt menginglöst med både utvändig montering och även eventuella moddar med slang för inluft. Om man nu inte vill hålla på att vakta och slå av maskinen så fort komptessorn slår av. Fan va värdrlöst. Varför ens ha två separata luftintag då kan man ju fråga sig?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är du säker på att den här modeller är isolerad invändigt så att man faktiskt drar nytta av att göra en dubbelslangmodd?
Många billigare modeller fungerar sämre om man moddar insuget för att ta in luft utifrån eftersom den då kommer börja suga in kall luft som bildats och att luften istället "går runt". Såg en kille som testade just det här och hans faktiska resultat var att verkningsgraden/effektiviteten blev sämre på hans enhet. Ska se om jag hittar videon. Ska ladda upp en video på min tillfälliga lösning som jag inte alls gillar egentligen. Funderar på att bygga någon slags fönsterupphängning så att jag kan montera hela enheten på utsidan istället och bara göra hål i en skiva för själva kall-luftutblåsen i fronten. Tycker den låter/vibrerar för mycket.

Ställd på 18c så har min stuga som är 55 kubikmeter så har tempen bara kommit ned till 22c på ungefär 2 timmar. Och då går kompressorn hela tiden. Sen har ju utomhustemperaturen sjunkit under tiden. Gissar att starttemperaturen när jag startade den låg på kanske 26 grader. Svårt att veta hur mycket tempen hade sjunkit om det inte hade blivit kallare ute. Tycker inte varmutblåsluften är speciellt varm heller jämfört med modellen på 8000BTU från jula som exet har hos sig.

Min AC är en billigare sak och enklare test med att skjuta in en pappskiva framför övre insuget gör ingen större skillnad, så jag förmodar att det är som du säger.
Just nu så är det ganska svalt och jag kör inte med maskinen rent generellt.
Jag skall plocka fram en temperatur-mätaren och testa vi senare tillfälle när det bli varmt, får återkomma (men dröjer).

Tackar för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Juste jäklar! Min har inluft nedtill och upptill på sidan. Tänkte då att jag kan ställa den i fönstret som du gjort. Men när jag kör bara fläktläget så drar den oavsett in luft både nedtill bak och upptill i sidan. Hade de varit separerade så hade den kunnat ta luften från sidan och haft sidan för inluft på insidan av skivan och inluft till kompressorn där bak på utsidan. Men då spelar det ingen roll hur jag gör. När kompressorn slår av och temperaturmålet nås så kommer den blåsa in varmluft när endast fläkten går. Då är det helt menginglöst med både utvändig montering och även eventuella moddar med slang för inluft. Om man nu inte vill hålla på att vakta och slå av maskinen så fort komptessorn slår av. Fan va värdrlöst. Varför ens ha två separata luftintag då kan man ju fråga sig?!

Min kan man se rakt igenom i vissa vinklar

Man borde ju lätt kunna göra en bra enhet istället för en dålig om de bara brydde sig:

Då skulle man bara kunna ställa den i ett fönster och glömma det mesta med slangar och sånt. Det är ju så de amerikanska fönsterenheterna fungerar/ser ut

Sen skickar man bara med en dubbelslang, så kan man ställa den på balkongen eller med slangar till ett fönster (slangarna ska alltså passa på både varma och kalla sidan så man kan välja)

Permalänk

Har nyss köpt en Woods cortina. När jag idag trycker på power-knapper händer ingenting. Testade att dra ut sladden och stoppa in den igen. Nu lyser mode och timer-knappen och skärmen är svart. Någon som vet vad som är fel eller har jag fått ett måndagsex?

Permalänk
Medlem

först - läst instruktionsboken!? - ibland kan det vara transportskydd som måste tas bort först för att fläktar skall kunna rotera mm. och kanske känner av om det inte är gjort, det brukar vara kartongbitar och tejpsnuttar på alla möjliga och omöjliga ställen...

har maskinen varit legat nedlagd i transporten så skall den ställas upprätt och vara så i ett antal timmar, ja helst över natten innan man försöker starta den - gäller de flesta vitvaror med kompressor i sig

Har du väntat tillräckligt länge efter att du har stoppat in elsadden.

Många maskiner har default att inte göra något alls ett tag efter en strömavbrott bl.a för att inte dra igång kompressorn medans det är stora tryckskillnader i systemet, men på runt 10 minuter bör du kunna göra något, men om du hela tiden rycker i elsladden så kommer du aldrig till den punkten och nollställer räknaren igen var gång...

Permalänk

Jag har läst boken och igår fungerade den som vanligt. Den levererades uppställd på pall och jag väntade några timmar innan den kopplades in.

Mode och timer lyser fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaggeVass:

Jag har läst boken och igår fungerade den som vanligt. Den levererades uppställd på pall och jag väntade några timmar innan den kopplades in.

Mode och timer lyser fortfarande.

Du kanske startat timer funktionen? (Skulle kunna betyda delayed start som man kan ha på en tvättmaskin?)