Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

vad tycker ni om WOODS Venezia 18000 BTU ?
nån som har en?
https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-venezia-...
3500kr extra för wifi modellen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

någon tillverkare här fick tummen ur och gav oss bra färdiga lösningar

Verkligen
finns ACs i hela världen massa olika men nej Sverige kom på AC 2018 och ska prova oss fram på vårt sätt.
man kan bara ha 1 slang och den måste stå på golvet , slange måste vara lite för kort och styv.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MrB123:

vad tycker ni om WOODS Venezia 18000 BTU ?
nån som har en?
https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-venezia-...
3500kr extra för wifi modellen ...

De verkar ha lite olika utgåvor men är väl en del blandade omdömen på prisjakt och vissa av de större butikerna gällande den där tyvärr.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5140188

Skrivet av MrB123:

Verkligen
finns ACs i hela världen massa olika men nej Sverige kom på AC 2018 och ska prova oss fram på vårt sätt.
man kan bara ha 1 slang och den måste stå på golvet , slange måste vara lite för kort och styv.

Yes och fönsterkitet ska helst inte passa våra fönster.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

hur stor skillnad är det med 2 slangar ?

Väldigt stor när det gäller undertrycket i lägenheten! Om jag hade dörren till sovrummet öppen så var det ett kännbart motstånd när man öppnade balkongdörren (öppnas utåt) och när man fick upp den några centimeter så hörde man hur luften sögs in. Det är helt borta nu! Känns som att det går snabbare att kyla ner rummet nu också. Så för min del var det helt klart värt det 😄

Permalänk

Ni som har en Woods Venezia 18k, hur fungerar era när det gäller tömning av vattentanken? Jag funderar på om min är ett måndagsexemplar eller om den fungerar som den skall.
Jag fick hem min igår och den kör på och kyler bra. Men två saker gör mig lite fundersam på om jag fick hem en reklamerad/defekt produkt.
1) jag fick inte med dräneringsslangen till den
2) jag måste tömma vattentanken nästan efter nästan varje timme. Jag kör den enbart i cool läget, och ej i dehumidify. Som jag förstår det så ska man ej behöva tömma tanken när man kör i cool läget, men det stämmer kanske ej?

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calibramicke:

Ni som har en Woods Venezia 18k, hur fungerar era när det gäller tömning av vattentanken? Jag funderar på om min är ett måndagsexemplar eller om den fungerar som den skall.
Jag fick hem min igår och den kör på och kyler bra. Men två saker gör mig lite fundersam på om jag fick hem en reklamerad/defekt produkt.
1) jag fick inte med dräneringsslangen till den
2) jag måste tömma vattentanken nästan efter nästan varje timme. Jag kör den enbart i cool läget, och ej i dehumidify. Som jag förstår det så ska man ej behöva tömma tanken när man kör i cool läget, men det stämmer kanske ej?

Luftslangen skall ut genom fönstret men sen ska du inte behöva tömma tanken på Cool läge nej. Kontakta Woods och hör efter om du är osäker, deras egna support är faktiskt bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

vad tycker ni om WOODS Venezia 18000 BTU ?
nån som har en?
https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-venezia-...
3500kr extra för wifi modellen ...

Kör den själv sedan någon månad tillbaka. Funkar bara fint och kyler bra. Inte tyst, så jag stänger av min på natten. Betala extra för wifi är bortkastat.
Om den inte stödjer fjärrstyrning via app då och du ser ett behov av att kyla innan du kommer hem t.ex.

Skrivet av calibramicke:

Ni som har en Woods Venezia 18k, hur fungerar era när det gäller tömning av vattentanken? Jag funderar på om min är ett måndagsexemplar eller om den fungerar som den skall.
Jag fick hem min igår och den kör på och kyler bra. Men två saker gör mig lite fundersam på om jag fick hem en reklamerad/defekt produkt.
1) jag fick inte med dräneringsslangen till den
2) jag måste tömma vattentanken nästan efter nästan varje timme. Jag kör den enbart i cool läget, och ej i dehumidify. Som jag förstår det så ska man ej behöva tömma tanken när man kör i cool läget, men det stämmer kanske ej?

Jag har aldrig behövt tömma min, men den har inte gått mer än ett dygn effektiv tid heller skulle jag tro.
Slang verkar inte följa med dom.
Kolla med supporten som sagt och se vad de säger 🙂

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Vad hände med de där balla enheterna där fläkten stod inomhus och kyldelen stod ute på balkongen t.ex?
Man trodde ju att det skulle slå igenom och att alla skulle ha en sådan, men vad hände egentligen?
Var de värdelösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad hände med de där balla enheterna där fläkten stod inomhus och kyldelen stod ute på balkongen t.ex?
Man trodde ju att det skulle slå igenom och att alla skulle ha en sådan, men vad hände egentligen?
Var de värdelösa?

De är avsevärt dyrare tror jag så många har svårt att motivera dem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad hände med de där balla enheterna där fläkten stod inomhus och kyldelen stod ute på balkongen t.ex?
Man trodde ju att det skulle slå igenom och att alla skulle ha en sådan, men vad hände egentligen?
Var de värdelösa?

Enligt tidigare inlägg i tråden så var det höjda miljökrav som satte stopp för den typen av enheter.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MFlurre:

Väldigt stor när det gäller undertrycket i lägenheten! Om jag hade dörren till sovrummet öppen så var det ett kännbart motstånd när man öppnade balkongdörren (öppnas utåt) och när man fick upp den några centimeter så hörde man hur luften sögs in. Det är helt borta nu! Känns som att det går snabbare att kyla ner rummet nu också. Så för min del var det helt klart värt det 😄

Isolera du ACn inuti med tejp å grejer eller satt du bara ditt en till slang ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Du ska absolut känna kall luft så länge du ventilerar ut den varma i slangen genom ett fönster eller dörr.

Skrivet av walp:

Sätt en köks-/utetermometer i utblåset och återkom med hur kall temperaturen är.
Min 3.5 kW:are blir riktigt kall-to-the-feel i utblåset.

Tack för er feedback, tyvärr har jag ingen termometer men det gav mig tillräckligt med feedback att förstå att något var galet, så for iväg och köpte en ny nu (14000 BTU så lite uppgraderat) och tja, nu är det KALLT. När bara fläkten gick på denna nyza, så kändes den gamla så troligtvis bara känslan av vind som gjorde något där. Men sen kickade just kompressorn igång och herrejäklar! Såhär jag hade förväntat mig det skall vara, underbart!

Så ja, troligtvis något galet med kompressorn/kylningen på den tidigare då även om jag hör kompressorn så ger den ingen kännbar effekt i temperatur på den. Gissar ett måndagsex då den fått bra betyg i öbrigt och jag för ovan AC att märka den låga prestandan då, den gjorde ju ändå något. Tills i år då den inte gorde något öht.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är inte snyggt, men det fungerar och var helt gratis 😂

Tog väl 30-40min att göra, och nu har jag mallar att använda för ett mer seriöst bygge som passar i ett 10-13 fönster.

Började ta bilder under tiden men sedan tog kreativiteten över och lamslog kamerafunktionen helt 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

hur stor skillnad är det med 2 slangar ?

Fördelen är ju mycket stor när man kyler något under lång tid, för till slut blir ju insugsluften till maskinen kall och lättare att kyla, så den inte behöver jobba lika hårt

En ensam slang kommer alltid göra så att ny varm luft behöver komma in i rummet för att blåsas ut med värmen

Permalänk
Medlem

För er som har ewkit5 premium window kit från Electrolux så kan man koppla in/ut då den har koppling uppe och nere,
bara tejpa medföljande 140mm utblåset från ACn eller köpa en till 150mm (som följer med kittet) sen en extra (lång) slang

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

Isolera du ACn inuti med tejp å grejer eller satt du bara ditt en till slang ?

Har inte öppnat upp den och tätat innuti. Har bara tagit loss den plastdelen som håller filtret där nere, tejpat för gallret och skruvat fast en väggstos för att ansluta slangen. Klippte även bort gallret där stosen sitter så det är mindre motstånd. Funderade på om jag skulle plocka isär och täta innuti, men kände att det var värt att prova utan att göra det först och jag nöjer mig med detta. Kanske inte är 100% optimalt och kanske drar tjuvluft någonstans, men det känns att den suger ur slangen om jag tar loss den från vädringsfönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calibramicke:

Ni som har en Woods Venezia 18k, hur fungerar era när det gäller tömning av vattentanken? Jag funderar på om min är ett måndagsexemplar eller om den fungerar som den skall.
Jag fick hem min igår och den kör på och kyler bra. Men två saker gör mig lite fundersam på om jag fick hem en reklamerad/defekt produkt.
1) jag fick inte med dräneringsslangen till den
2) jag måste tömma vattentanken nästan efter nästan varje timme. Jag kör den enbart i cool läget, och ej i dehumidify. Som jag förstår det så ska man ej behöva tömma tanken när man kör i cool läget, men det stämmer kanske ej?

Detta är nog att betrakta som garantiärende

I maskinen så finns det ofta en motor och en lång axel in i kondensorpaketet och någonstans där inne finns det en skovelhjul som är tänkt att stänka vatten på kondensorns lameller så att vattnet ångas upp av värmen (och kyler kondensorn lite extra) och den vägen gör sig av kondensvatten i form av ånga med varmluften (då som lite fuktigare varmluft) som blåser ut genom slangen - det flesta moderna portabla AC har en plastbotten med struktur för styrka men i transporten kan de få smällar som plastbotten snabbt rätar ut igen - men axeln och dess motorinfästning kan röra på sig och tom. krökas av smällen så att det ligger emot så att de inte kan snurra eller att det skramlar och gnisslar illa när de går.

Fastsittande rotor för kondenshanteringen även när du kör 'cool' ger den effekten du beskriver med att tömma vatten väldigt ofta.

Man kan diskutera om designen med vattenhjulet, men även om man tar olika Portabla AC i samma storleksklass från olika 'tillverkare' så är innehållet väldigt likt i from av lösningar, ja det kan vara spegelvänt och förflyttningar, men det är samma motorer för fläktar, kompressorer, styrelektroniken liknar väldigt mycket, bottenplattan är designad på samma sätt men i lite olika arrangemang och placeringar men fortfarande helt i plast och samma typ av flottör som översvämnings-skydd...

kort sagt det luktar väldigt mycket att de byggs i en samma fabrik någonstans i kina för kanske 8 av 12 modeller inom en viss storleksklass och också har samma lösning på tex. hanteringen av kondensvattnet som ovan skrivet - och samma svagheter och känslighet för transportskada med risk för krökt axel och/eller att skovelhjulet häktat sig i någon kant inne i kondensor-paketet...

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ett kap men Ica Maxi (gnista) hade massa AC inne, tyvärr bara 2kW kyleffekt (7000BTU) för 2499kr

Bättre än inget för ett sovrum i alla fall.

———

@PetterK:
Nu efter första dagen där vi haft maskinen igång länge blev en nackdel ganska uppenbar med min fönstermontering: när kompressorn pausar så fortsätter fläkten gå, och då blåser den (såklart) in luft utifrån, det är inte så bra när man vill ha det kallt

Det löser sig ganska lätt om man sätter den på 16C och därmed låter kompressorn gå hela tiden. Ska bygga om så den cirkulerar inomhusluften istället så det inte blir så

Permalänk
Medlem

@medboR: Ja det är nog en bra idé, nu på natten spelar det nog ingen roll men mitt på dagen vill du ju inte blåsa in luft som inte är riktigt nedkyld även om såklart evaporatorn kommer vara kall en bra stund även när kompressorn inte går. Du som vet hur det upplevs när den kör så.

I övrigt är billigaste jag sett just nu som finns (i lager) i fysisk butik Hornbach där de har en för 2395 kr. Hos mig har både Coop och ICA ACs så tillgång är nog ingen större fara.

Permalänk
Medlem

Någon som vill rekommendera någon portabel AC (eller annan lösning) till mig som bor i en 35m2 lägenhet utan öppningsbara fönster, dock balkongdörr?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

<Uppladdad bildlänk>
Det är inte snyggt, men det fungerar och var helt gratis 😂

Tog väl 30-40min att göra, och nu har jag mallar att använda för ett mer seriöst bygge som passar i ett 10-13 fönster.

Började ta bilder under tiden men sedan tog kreativiteten över och lamslog kamerafunktionen helt 🙈

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Annars är det rätt smidigt att sätta en 4mm plexiskiva på fönsterkarmen med kardborrband,
och göra ett hål för slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Någon som vill rekommendera någon portabel AC (eller annan lösning) till mig som bor i en 35m2 lägenhet utan öppningsbara fönster, dock balkongdörr?

Portabel AC + nedan.
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B07QKHH5XX

Permalänk
Medlem

Den här duger säkert:

Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345

Öronproppar
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskyd...

Bor du i lägenhet och har ett mindre vädringsfönster brevid det större fönstret, och öppnas det innåt?
Öppna upp vädringsfönstret helt, ta mått av insidan minus någon centimeter så att nästa del inte ramlar ut, köp en skiva som passar ditt fönster.

Board, masonit, eller liknande, såga till hos dom eller hemma:
https://www.byggmax.se/board-800x1220x3

Borra hål för slangen längst ner. Räcker med att du har en ok skruvdragare, köp till hålsåg som passar din slang.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-ti...

Täta med aluminiumtejp:
https://www.biltema.se/bygg/tejp/folietejp/aluminiumtejp-2000...

Förlängningsslangar finns på Jula, Biltema osv. Köp inte plast, dom smälter och brinner upp av värmen.
Länkarna ovan är inte viktiga, du hittar säkert allt i samma varuhus om du vill, så du slipper fara runt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Den här duger säkert:

Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345

Öronproppar
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskyd...

Bor du i lägenhet och har ett mindre vädringsfönster brevid det större fönstret, och öppnas det innåt?
Öppna upp vädringsfönstret helt, ta mått av insidan minus någon centimeter så att nästa del inte ramlar ut, köp en skiva som passar ditt fönster.

Board, masonit, eller liknande, såga till hos dom eller hemma:
https://www.byggmax.se/board-800x1220x3

Borra hål för slangen längst ner. Räcker med att du har en ok skruvdragare, köp till hålsåg som passar din slang.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-ti...

Täta med aluminiumtejp:
https://www.biltema.se/bygg/tejp/folietejp/aluminiumtejp-2000...

Förlängningsslangar finns på Jula, Biltema osv. Köp inte plast, dom smälter och brinner upp av värmen.
Länkarna ovan är inte viktiga, du hittar säkert allt i samma varuhus om du vill, så du slipper fara runt i onödan.

Vilken plast brinner upp av värmen? Frånluftslangar kan lätt vara plast så länge flödet är högt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken plast brinner upp av värmen? Frånluftslangar kan lätt vara plast så länge flödet är högt nog

Vilken plast?
Jag provade den här, smälte efter några några dagar:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Bytte från plast till aluminiumslang och nu funkar det bra.
Det blir en otrolig värme som kommer från ACn som ska ut genom fönstret och om längden förlängs blir det ännu varmare. Säkert inte många som tänker på.
Så undvik plast, förläng inte utblåset om det inte behövs, ha inget brännbart i närheten.

Permalänk
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Vilken plast?
Jag provade den här, smälte efter några några dagar:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Bytte från plast till aluminiumslang och nu funkar det bra.
Det blir en otrolig värme som kommer från ACn som ska ut genom fönstret och om längden förlängs blir det ännu varmare. Säkert inte många som tänker på.
Så undvik plast, förläng inte utblåset om det inte behövs, ha inget brännbart i närheten.

Hoppsan.... Köpte likvärdig från biltema, och som du säger den är SVINVARM, nästan så man bränner sig
Får ha koll på det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Vilken plast?
Jag provade den här, smälte efter några några dagar:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Bytte från plast till aluminiumslang och nu funkar det bra.
Det blir en otrolig värme som kommer från ACn som ska ut genom fönstret och om längden förlängs blir det ännu varmare. Säkert inte många som tänker på.
Så undvik plast, förläng inte utblåset om det inte behövs, ha inget brännbart i närheten.

Skiljer säkert på enheterna då. Min medföljande slang var plast

Kanske är det mer kritiskt med många BTUs? Min är bara 9000 och blir typ ljummen. Mycket luftflöde hela tiden dock

Permalänk
Medlem

Det brinner inte men utblåsluften kan bli över 50 grader C - ja tom över 60 grader C och fel sort plast kan börja bli misstänkt sladdrig, sedan när jag hade liknande situation och skarvade slangen för att kunna placera Portabla AC bättre så tycket jag att den strålade alldeles för mycket värme längs efter hela slangsträckan, ungefär som att man hade påslagna infravärmare på lite avstånd ifrån efter hela sträckan - när jag senare bytte till utdragbara aluminiumrör för ventilation (och gick upp en dimension för att minska luftmotståndet) så märktes det nästan ingen av värmestrålningen trots ytan var nära brännhet.

Nu strålar aluminium väldigt lite värme (strålningsindex typ 0.05 - 0.07 ) så länge ytan är blank och inte fått lager med damm, färg eller annat som gör att strålningsindexet ökar markant medans för ögonen vit plastslang kan ha strålningsindex runt 0.95 och är närmast en svartkroppstrålare i IR-området (att måla med tipp-ex på en het elektronik-komponent med okänd emmissionsgrad på ytan var närmast standard när man skulle mäta temp med IR-mätare på då den hade runt 0.95 i strålningindex (om jag mins rätt) fast den var vit).

Permalänk
Medlem

Ja jösses, kan ha vart biltema jag köpte min ifrån också, kommer inte ihåg, men ja håll lite koll, låt inget brännbart ligga i närheten av slangen.
Jag hade ren tur att slangen gick i köket som var helt tomt runt om slangen just då. Kunde ha gått illa annars.
Och då följde jag ändå tillverkarens instruktioner, med längd på slang osv.
Nej plast verkar dåligt, kanske ok för endel, men inget jag vågar mig på igen eller kan rekommendera någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Ja jösses, kan ha vart biltema jag köpte min ifrån också, kommer inte ihåg, men ja håll lite koll, låt inget brännbart ligga i närheten av slangen.
Jag hade ren tur att slangen gick i köket som var helt tomt runt om slangen just då. Kunde ha gått illa annars.
Och då följde jag ändå tillverkarens instruktioner, med längd på slang osv.
Nej plast verkar dåligt, kanske ok för endel, men inget jag vågar mig på igen eller kan rekommendera någon

Det är som att säga att saker börjar brinna när de får lite sol på sig.

De flesta plaster behöver hettas upp till flera hundra grader innan de antänder.

Frånluftslangar i plast till portabel ac är säkert. Även om du skulle råka använda en slang inte tänkt för ac med konstig plastblandning som blir mjuk och deformerad så är det fullt säkert.