Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Min gamla Delonghi sen några år hade samma beteende. Fungerar felfritt, men vore bättre om du kunde lägga upp video så man kan lyssna.

Det får bli streamable länk för jag orkar inte skapa nytt youtube engångskonto nu. Streamable länken är bara giltig i 2 dagar.
https://streamable.com/ff3w8k

I den här videon startar kompressorn efter några sekunders klickande men det händer inte alltid. Ibland tycks den fasta i den klickande fasen utan att kompressorn kommer igång.

Permalänk

Hur gör ni med portabel AC och gamla fönster? Jag kan knappt sova då det blir 30-35 grader varmt i lägenheten trots allt igendraget och stängda fönster under dagen. Jag har förstått det som att det behövs en 10-15 cm glipa för att få plats med utblås/diverse fönsterkitslösningar. Mina fönster i sovrummet ser ut på följande vis.

https://imgur.com/a/t2uxn0f

Det ena fönstret är ett dubbelfönster som hålls på plats med hjälp av det andra. Det finns vädringsbeslag installerade men när de är maximalt öppnade är glipan endast på cirka fem centimeter. Det andra fönstret kan få till en lite större glipa på 7-8 cm men tillgången till glipan blockeras av fönsterkarmen (se bild). Jag tänkte att en enkel lösning utan att påverka byggnaden (hyresrätt) skulle vara att byta ut ett av vädringsbeslagen och använda mig utav samma skruvhål till ett som är längre men jag har letat i timmar och bara hittat vädringsbeslag, oavsett märke, med exakt samma längd (15 cm).

Någon annan i samma sits som har en bra lösning? Det som problematiserar det ytterligare är att jag har en katt som alltid försöker hoppa oavsett höjd, dvs måste ha en säker lösning.

Permalänk
Medlem

Alla tätningskit var slut i närheten av mig och jag orkande inte vänta på att få det fraktat så jag rotade i ett förråd och hittade en gammal matta jag klippte upp. Duger för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror väldigt mycket på husets isolering och byggmaterial osv, jag körde portabel AC i ett lägenhetshus från 1800-talet med väldigt tjocka betongväggar av något slag. Körde jag den hela dagarna i några veckor så väggarna aldrig fick lagra in speciellt mycket värme så höll sig sovrummet helt okej en hel natt efter att den stängdes av på kvällen och flera timmar dagtid. I min nya lägenhet med mer fönster i söderläge, svart plåttak med halvkass isolering på vindsplanet osv så blir det varmt mycket snabbare om den stängs av speciellt på dagtid och då har vi ändå “riktig” AC installerad.

har du nån feeling om hur lång tid det tar i nya huset? håller sig kylan 30 min eller snackar vi 6 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Hur gör ni med portabel AC och gamla fönster? Jag kan knappt sova då det blir 30-35 grader varmt i lägenheten trots allt igendraget och stängda fönster under dagen. Jag har förstått det som att det behövs en 10-15 cm glipa för att få plats med utblås/diverse fönsterkitslösningar. Mina fönster i sovrummet ser ut på följande vis.

https://imgur.com/a/t2uxn0f

Det ena fönstret är ett dubbelfönster som hålls på plats med hjälp av det andra. Det finns vädringsbeslag installerade men när de är maximalt öppnade är glipan endast på cirka fem centimeter. Det andra fönstret kan få till en lite större glipa på 7-8 cm men tillgången till glipan blockeras av fönsterkarmen (se bild). Jag tänkte att en enkel lösning utan att påverka byggnaden (hyresrätt) skulle vara att byta ut ett av vädringsbeslagen och använda mig utav samma skruvhål till ett som är längre men jag har letat i timmar och bara hittat vädringsbeslag, oavsett märke, med exakt samma längd (15 cm).

Någon annan i samma sits som har en bra lösning? Det som problematiserar det ytterligare är att jag har en katt som alltid försöker hoppa oavsett höjd, dvs måste ha en säker lösning.

Jag kör på buntband för att få de extra cm som jag behövde. Skulle säkert kunna printa ut ett längre fönsterstopp mot en avgift om så önskas också?

Kör med en tunnare träplatta som är fastspänd med specialanpassade 3D printade fästen för fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

har du nån feeling om hur lång tid det tar i nya huset? håller sig kylan 30 min eller snackar vi 6 timmar?

Dagtid på övervåningen är det väl kanske max 30 min, undervåningen är bättre men kanske 1-1,5 timmar innan det blivit jobbigt varmt. Nattetid är det väl lite längre tider men har inte testat mitt i natten direkt men på kvällen blir det varmt ganska fort.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en billig men bra variant för sovrum på ca 15-16 kvm?
Och lägenheten har bara 6A säkringar. Räcker det för att driva en portabel AC? 6A borde väl klara 1380W (6Ax230v).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Någon som har tips på en billig men bra variant för sovrum på ca 15-16 kvm?
Och lägenheten har bara 6A säkringar. Räcker det för att driva en portabel AC? 6A borde väl klara 1380W (6Ax230v).

Min värsting modell kräver 3.1A...

Electroluxens kompressor störde tjejen men för mig var det inga problem ljudmässigt..
Hon stördes mest att det inte var konstant utan att den byte dB

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Jag kör på buntband för att få de extra cm som jag behövde. Skulle säkert kunna printa ut ett längre fönsterstopp mot en avgift om så önskas också?

Eller bara flytta stoppet närmare gångjärnen för fönstret, då kan det öppna mer.

Permalänk
Medlem

Efter litet forskning visar det sig att de två portabla AC som finns på Jula har separat inlopp för förångaren (rumsluften) och kondensorn (uteluften), så det är möjligt att rigga om dem till dubbelslang och då slippa att den suger in sunkigt varm uteluft för att kyla sig.

Det kräver dock litet kreativitet för att göra om för att även hantera insugsslang, så litet hemmabygge blir det.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Eller bara flytta stoppet närmare gångjärnen för fönstret, då kan det öppna mer.

Jag vet inte varför jag inte tänkte på det här.. det löste ju mitt problem rätt så omgående. Nu är det bara att välja vilken AC-modell som skall inköpas.

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Dagtid på övervåningen är det väl kanske max 30 min, undervåningen är bättre men kanske 1-1,5 timmar innan det blivit jobbigt varmt. Nattetid är det väl lite längre tider men har inte testat mitt i natten direkt men på kvällen blir det varmt ganska fort.

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Eller bara flytta stoppet närmare gångjärnen för fönstret, då kan det öppna mer.

Fan du är ju ett geni

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur man kan fästa slangen bättre i adaptern mot själva AC:n?
Min är av modellen där man bara ska gänga in slangen typ 3 varv men ibland hoppar den loss.

Borra och dra buntband? Tejp och lim vet jag inte om de kan hantera värmen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux EXP40U339CW, har haft den i ca 3 veckor nu och är nöjd med mitt köp.

Märkte för några dagar sedan att den läker varmluft från utblåset från kompressorn så tejpade med eltejp runt ataptern till slangen för att täta bättre.

Har den i sovrummet och i vardagsrummet, men e för högljudd för att sova med den på, men en timme innan man skall lägga sig gör riktigt gott.

Appen fungerar över förväntat bra för mig.

Vet inte riktigt hur man skall lösa fönster situationen bäst, det finns ju kitt man kan köpa osv, men det är inget ACn kan hjälpa så är det ju på alla modeller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Köpte Julas större modell efter att ha läst tester och tröttnat på att försöka sova bra i 25°+.

Varför skickar dom med fästanordning för skjutfönster? De finns väl knappt i Europa. Köpte i alla fall ett fönsterkit, men det känns ganska sådär bra. Slutade med att jag köpte en till slang, förlängde existerande att nå upp till en passiv takventil som leder rakt ut till taket. Det verkar fungera rätt bra hittils.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Köpte Julas större modell efter att ha läst tester och tröttnat på att försöka sova bra i 25°+.

Varför skickar dom med fästanordning för skjutfönster? De finns väl knappt i Europa. Köpte i alla fall ett fönsterkit, men det känns ganska sådär bra. Slutade med att jag köpte en till slang, förlängde existerande att nå upp till en passiv takventil som leder rakt ut till taket. Det verkar fungera rätt bra hittils.

Det är ett sätt att leda ut den varma luften, men var uppmärksam på att du blåser igenom stora mängder fukt som i längden kanske orsakar skador där ventilen sitter.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Köpte en Electrolux EXP40U339CW, har haft den i ca 3 veckor nu och är nöjd med mitt köp.

Märkte för några dagar sedan att den läker varmluft från utblåset från kompressorn så tejpade med eltejp runt ataptern till slangen för att täta bättre.

Har den i sovrummet och i vardagsrummet, men e för högljudd för att sova med den på, men en timme innan man skall lägga sig gör riktigt gott.

Appen fungerar över förväntat bra för mig.

Vet inte riktigt hur man skall lösa fönster situationen bäst, det finns ju kitt man kan köpa osv, men det är inget ACn kan hjälpa så är det ju på alla modeller.

Går i tankarna att skaffa denna , med erfarenheten du har av den nu - skulle du rekommendera den ?

Låter den mycket även vid lägsta läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Går i tankarna att skaffa denna , med erfarenheten du har av den nu - skulle du rekommendera den ?

Låter den mycket även vid lägsta läget?

Jag kan absolut rekommendera den, en kompetent ac med sina små brister.

Tex det med att det läcker luft vid utblåset, skulle lätt kunna återgärdas med någon packning eller liknade. Så lite lathet från fabrik tycker jag.

Priset är ju en fråga också, jag köpte min från Electrolux för 5937 kr efter benify erbjudande samt en 10 % rabatt kod och känner att jag kom undan ganska billigt, deras ordinarie pris är 8795 kr och då hade jag tittat på en annan ac.

Jag tycker den låter för mycket för att ha igång när man skall sova, kompressorn låter typ likadant oavsett vilken styrka fläkten är på, men visst lägre fläkthastighet så blir den tystare men då får man ju uppfattningen att kompressorn låter högre. Sen får man tänka på att ljudet utifrån blir högre eftersom fönstret är öppet och det stör ju också, så jag tror att det är en kombination faktiskt, samt att luften som skall ut i röret ger också ljud ifrån sig.

Edit: svar på fråga

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

En fråga, vet inte om jag är trött eller vad.

Nu är det bedrövligt fuktigt inomhus. Dry-läget. Ska utblåset sitta i fönstret och blåsa ut eller kör man bara den med stängt fönster?

Har kopplat på slang + behållare för vatten, så kondensvattnet samlas upp.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

En fråga, vet inte om jag är trött eller vad.

Nu är det bedrövligt fuktigt inomhus. Dry-läget. Ska utblåset sitta i fönstret och blåsa ut eller kör man bara den med stängt fönster?

Har kopplat på slang + behållare för vatten, så kondensvattnet samlas upp.

Slangen för luften alltid ut oavsett läge, annars kommer det bli extremt varmt inne 😅 Bara koppla på slangen för kondensvattnet och hålla koll på behållaren så du slipper plaska när denna blir överfull och börja torka vatten det första du gör när du vaknar dagen efter... Talar av egen erfarenhet 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

En fråga, vet inte om jag är trött eller vad.

Nu är det bedrövligt fuktigt inomhus. Dry-läget. Ska utblåset sitta i fönstret och blåsa ut eller kör man bara den med stängt fönster?

Har kopplat på slang + behållare för vatten, så kondensvattnet samlas upp.

Kör du i DRY läge kör du som vanligt fast med den extra vattenslangen påkopplad till en behållare som du säger. Håll koll så den inte fylls upp och rinner över. Sen när du vill köra AC tar du BORT slangen och då körs kondensvattnet ut genom varmluftsslangen.

Beroende på AC-modell skall du inte behöva ha luftslangen ut men läs i instruktionerna isåfall.
Där brukar det också stå hur mycket den avfuktar i timmen så du kan räkna ut hur ofta du behöver tömma behållaren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Tellion:

Köpte en Electrolux EXP40U339CW, har haft den i ca 3 veckor nu och är nöjd med mitt köp.

Märkte för några dagar sedan att den läker varmluft från utblåset från kompressorn så tejpade med eltejp runt ataptern till slangen för att täta bättre.

Har den i sovrummet och i vardagsrummet, men e för högljudd för att sova med den på, men en timme innan man skall lägga sig gör riktigt gott.

Appen fungerar över förväntat bra för mig.

Vet inte riktigt hur man skall lösa fönster situationen bäst, det finns ju kitt man kan köpa osv, men det är inget ACn kan hjälpa så är det ju på alla modeller.

Till alla som vill täta med tejp på sin AC - köp aluminiumtejp. Detta är vad som används när man tejpar ventilation och när ni använt den kommer ni förstå varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Till alla som vill täta med tejp på sin AC - köp aluminiumtejp. Detta är vad som används när man tejpar ventilation och när ni använt den kommer ni förstå varför.

Aluminiumtejp (well en viss version) används också till flygplan. Om man tittar ut på vingen och ser "tejp" tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Cleverio 9000 BTU (https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/flaktar-ac/luft...) i fjol för min 44kvm lägenhet (ja, nog för klen för den i stort) men jag funderar lite... jag kan aldrig säga att jag känt KALL luft komma från den. Svalare absolut, men inte KALL. Det med handen rakt framför utblåset.

Är faktisk kall luft ur utblåset att vänta sig och något felar med apparaten eller är det jag upplever mer typiskt sådana här portabla ACn?

Tyvärr är den enda dörren jag har i lägenheten en ytterdörr och en toalettdörr, dvs. mitt sovrum sitter ihop med vardagsrum och hall och är väl ... 35kvm av den totala ytan. Nog rätt så icke-optimalt och en katt som hade våldat ner alla möjliga tyg-"dörrar" jag satt upp, men men.

Permalänk
Medlem

Du ska absolut känna kall luft så länge du ventilerar ut den varma i slangen genom ett fönster eller dörr.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag köpte en Cleverio 9000 BTU (https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/flaktar-ac/luft...) i fjol för min 44kvm lägenhet (ja, nog för klen för den i stort) men jag funderar lite... jag kan aldrig säga att jag känt KALL luft komma från den. Svalare absolut, men inte KALL. Det med handen rakt framför utblåset.

Är faktisk kall luft ur utblåset att vänta sig och något felar med apparaten eller är det jag upplever mer typiskt sådana här portabla ACn?

Tyvärr är den enda dörren jag har i lägenheten en ytterdörr och en toalettdörr, dvs. mitt sovrum sitter ihop med vardagsrum och hall och är väl ... 35kvm av den totala ytan. Nog rätt så icke-optimalt och en katt som hade våldat ner alla möjliga tyg-"dörrar" jag satt upp, men men.

Sätt en köks-/utetermometer i utblåset och återkom med hur kall temperaturen är.
Min 3.5 kW:are blir riktigt kall-to-the-feel i utblåset.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Fixade 2slangs mod för detta året. Optimala hade varit med utblåset där uppe och insuget nere, men denna lösningen funkar väldigt bra tack vare att vädringsfönstret har galler som är vinklade så luften riktas nedåt.

Isoleringen på utblåset hjälper till att minimera strålningsvärmen som blir från slangen så all värme försvinner ut helt och hållet. Vet inte om det gör så himla mycket, men det känns som att rummet håller sig svalare längre iaf efter att man stängt av AC:n. Använde mig av 160mm avloppsrör och det passade väldigt bra! Sedan lite handpåläggning med armaflex. Nästa steg blir att måla plyfaskivan och fixa svart tejp för att täcka den silvriga tejpen på isoleringen så det blir lite mer estetiskt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av MFlurre:

Fixade 2slangs mod för detta året. Optimala hade varit med utblåset där uppe och insuget nere, men denna lösningen funkar väldigt bra tack vare att vädringsfönstret har galler som är vinklade så luften riktas nedåt.

Isoleringen på utblåset hjälper till att minimera strålningsvärmen som blir från slangen så all värme försvinner ut helt och hållet. Vet inte om det gör så himla mycket, men det känns som att rummet håller sig svalare längre iaf efter att man stängt av AC:n. Använde mig av 160mm avloppsrör och det passade väldigt bra! Sedan lite handpåläggning med armaflex. Nästa steg blir att måla plyfaskivan och fixa svart tejp för att täcka den silvriga tejpen på isoleringen så det blir lite mer estetiskt 😅

<Uppladdad bildlänk>

hur stor skillnad är det med 2 slangar ?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MFlurre:

Fixade 2slangs mod för detta året. Optimala hade varit

Hoppas att det fungerar bra, men på tal om optimala så hade det nog varit om någon tillverkare här fick tummen ur och gav oss bra färdiga lösningar tycker jag nog!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.