AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Nu väntar man bara in Ram-minne, sen ska det byggas.

https://i.imgur.com/MTTZQ9V.jpg

Ett Master alltså, nice

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är inte Vcore lite väl hög? Jag ligger runt 1.4V med -0.05 i offset. Dock bara 20% load. I stress går den ner under 1.35V. Vad tror ni? Är det någon fara eller ska man leka mer med offset?

Tempar runt 50-60grader med 1.4V

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det är någon mer än mig som köpt en AMD-produkt som ska bundlas med kupong för Game Pass för PC och denna inte skickats med (saknades till och med i ordern) så kontakta er återförsäljare. Fick själv göra det nu imorse, vilket Inet fixade snabbt och bra!

Min månad jag redan har går ut idag så började bli lite tight. Bra tjänst i mitt tycke och väl värd att prova när man ändå får tid bundlad.

Jag löste in den, och fick något i still med att erbjudandet har inte börjat gälla än, men man kommer få en notis när den gör det.
Antar att den hoppar igång i samband med gears of war 5 möjligen (så typ 10 september)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Nu väntar man bara in Ram-minne, sen ska det byggas.

https://i.imgur.com/MTTZQ9V.jpg

Hade tänkt på dessa båda: Kan du skriva om dom båda när du får igång allt. Tänker mest på fläkten på modetkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Hade tänkt på dessa båda: Kan du skriva om dom båda när du får igång allt. Tänker mest på fläkten på modetkortet.

Yes, det kan jag göra. Får se när jag får Ram-minnen.

Gigabyte har uppdaterat BIOS och lagt till fläkt profiler så den lär vara semi aktiv men får veta exakt hur det är när den väl kommer igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Är inte Vcore lite väl hög? Jag ligger runt 1.4V med -0.05 i offset. Dock bara 20% load. I stress går den ner under 1.35V. Vad tror ni? Är det någon fara eller ska man leka mer med offset?

Tempar runt 50-60grader med 1.4V

Som det har postats innan här Vcore runt 1.5 vid burst loads är by design och inget att oroa sig för. Det som dödar en processor i längden är en kombination av hög ström och hög temperatur, inte spänning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fläkten på Gigabyte-kort med den nya bios-uppdateringen beter sig som man är van vid på nyare grafikkort, t.ex. Nvidia där den stängs av under en viss temperatur.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett gigabyte x570 aorus elite till min 3700x och nu efter att jag har uppdaterat bios så är det lugnt med fläkten. Som väntat så står den helt still nu när jag bara surfar - vilket är skönt då det var ett orosmoln för mig med x570 plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som det har postats innan här Vcore runt 1.5 vid burst loads är by design och inget att oroa sig för. Det som dödar en processor i längden är en kombination av hög ström och hög temperatur, inte spänning.

Anledningen till att jag är lite orolig är att det är ett konstant värde

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Nu väntar man bara in Ram-minne, sen ska det byggas.

https://i.imgur.com/MTTZQ9V.jpg

Ja mina ramminnen blev fram flyttade till 26 Juli komiskt att det är dom som i slutändan tog längst tid bad om en delleverans så Moderkort, Cpu och kylpasta skickas imorgon.

Blev Ryzen 7 3700x i slutändan och funderar på att lägga till ett Zotac RTX 2070 Super på min order och sälja mitt Gtx 1080

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hmm, stängde av Link state power management för PCI-E under Ryzen balanced power plan och har sedan dess inte sett ett enda WHEA korrigerat fel i event log, får se ifall det dyker upp något eller om det räckte för fix.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Anledningen till att jag är lite orolig är att det är ett konstant värde

Kan bli så då Ryzen 3000 ändrar värden för snabbt för att avläsningsmjukvara skall hinna med. Varje gång en poll sker så "väcks" kärnorna och spänningen stiger som respons på det, så egentligen så är det inte konstant, det ser bara ut så. Robert H på AMD kallade det för "observer effect" om jag inte minns fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan bli så då Ryzen 3000 ändrar värden för snabbt för att avläsningsmjukvara skall hinna med. Varje gång en poll sker så "väcks" kärnorna och spänningen stiger som respons på det, så egentligen så är det inte konstant, det ser bara ut så. Robert H på AMD kallade det för "observer effect" om jag inte minns fel.

Absolut i idle är det ju lugnt. Detta är medan jag spelar. Men antar att det är för att jag är extremt gpu flaskad just nu. Är nog ok så tar nog bort offset på vcore, blev inget bra prestanda mässigt med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är det någon som märker att ryzen hoppar väldigt mycket i temps plötsligt? Skjuter upp 10-20c under nån sekund för att sedan återgå.

Fläktarna blir tokiga av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Likadant med Ryzen 2000, tempskillnaderna drev fläktarna till vansinne. Ställ in en egen fläktkurva själv.

Just det, Asus, ni suger. Suuuuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Likadant med Ryzen 2000, tempskillnaderna drev fläktarna till vansinne. Ställ in en egen fläktkurva själv.

Just det, Asus, ni suger. Suuuuger.

Har försökt göra det, men blir inget vidare. Tempsen kan ändå skjuta mot 60c i nån sekund helt plötsligt.

Antar moderkortet är lite för känslig i avläsningen av cpu temp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har försökt göra det, men blir inget vidare. Tempsen kan ändå skjuta mot 60c i nån sekund helt plötsligt.

Antar moderkortet är lite för känslig i avläsningen av cpu temp

Skickades från m.sweclockers.com

I UEFI finns "smooth up/down time" man kan ställa in... Vilket hade varit jättebra om det funkat men det gör det inte för mig och min 2700X. Så jag hoppas de fixar det i något framtida UEFI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I UEFI finns "smooth up/down time" man kan ställa in... Vilket hade varit jättebra om det funkat men det gör det inte för mig och min 2700X. Så jag hoppas de fixar det i något framtida UEFI.

Ska leta! Har msi denna funktionalitet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ska leta! Har msi denna funktionalitet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen erfarenhet av MSI's UEFI men finns den så borde det vara på samma ställe där man ställer fläktkurvor och dylikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, stängde av Link state power management för PCI-E under Ryzen balanced power plan och har sedan dess inte sett ett enda WHEA korrigerat fel i event log, får se ifall det dyker upp något eller om det räckte för fix.

Vart hittar du den inställningen. kollar på ryzen balanced och sen går jag till avancerade funktioner och under PCI e finns bara måttligt energi sparande, maximalt eller av eller är jag på fel ställe?
Ska man köra på ryzen balanced eller high performance vet att det var viktigt på vanliga gamla ryzen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vart hittar du den inställningen. kollar på ryzen balanced och sen går jag till avancerade funktioner och under PCI e finns bara måttligt energi sparande, maximalt eller av eller är jag på fel ställe?
Ska man köra på ryzen balanced eller high performance vet att det var viktigt på vanliga gamla ryzen.

Det är rätt, bara och sätta "av"

Fick whea ändå vid hög gpu användning, det skulle dock kunna komma av Nvidia drivaren, vet att en del rapporterat en fix genom att öka den spänning som är länkad till SoC volten, kommer inte ihåg vad den hette eller vilket värde den skulle ha, finns ett inlägg som the stilt gjorde om IF klockning på Matisse där han nämnde denna spänning

Ryzen balanced är att föredra då den har 1ms klockstyrning
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är rätt, bara och sätta "av"

Fick whea ändå vid hög gpu användning, det skulle dock kunna komma av Nvidia drivaren, vet att en del rapporterat en fix genom att öka den spänning som är länkad till SoC volten, kommer inte ihåg vad den hette eller vilket värde den skulle ha, finns ett inlägg som the stilt gjorde om IF klockning på Matisse där han nämnde denna spänning

Ryzen balanced är att föredra då den har 1ms klockstyrning
Skickades från m.sweclockers.com

tack då ska jag stänga av den. antar att detta är små barnsjukdomar som kommer lösas hyfsat snart?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är ju vad du gör med datorn också, nu har jag inte testat burn in tester osv men för vad jag gjort har jag inte haft några problem med att kyla min 2700X helt utan top hats som verkar dra nästan lika mycket som 3900x. Kan testa i någon speciell arbetsbelastning senare om det är av intresse.

Man bör dock köra så mycket undertryck man kan i Ghost chassit för bästa temperatur om man luftkyler, det blir markant skillnad i hur mycket luft som kommer in genom sidopanelen då.

Skrivet av Icte:

Skälet till att jag planerar uppgradera kylningen är att jag känner att min NH-L12 (med NF-A12x15 PWM istället ör 92mm fläkten) är lite för klen för mitt nuvarande bygge. Har en i7-8700K @ stock (1.1V) som går upp till 70-75 grader på varje kärna under vanligt spelande. Prime95 med AVX (+0.1V) så hamnar jag istället kring 80-85 grader per kärna. Beror förmodligen även på kylpastan under IHS:en och att en delid behövs för att optimera temperaturerna, men ja - får jag plats med en bättre kyllösning utan att det tar mycket mer plats så är det nog att föredra!

Utöver just spel så kommer kärnorna faktiskt att användas friskt (bl.a. foto- och videoredigering, blender men även en hel del labbande med diverse VM!). Visst, kanske inte behöver 4.3-4.4 GHz konstant på alla kärnor/trådar utan kan gå ner till 4.0 GHz när alla dessa väl används, men om det går att krama ur prestanda m.h.a. en bättre kylarlösning så är det inga problem för mig! Budgeten finns

Ja Ghost S1 är ju perfekt för negativt tryck - aldrig riktigt funderat över det med tidigare chassin, men (in)direkt, starkt inblås via sidopanelerna är definitivt att föredra.

När ni pratar om undertryck till Ghost, menar ni då att fläktarna ska vara på botten och blåsa upp mot taket?

Vad var högsta höjden som fick vara på en processorkylare i ett Ghost? 4,5 cm?

Had kör ni båda för nätagg i erat Ghost och hur bra funkar dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

När ni pratar om undertryck till Ghost, menar ni då att fläktarna ska vara på botten och blåsa upp mot taket?

Vad var högsta höjden som fick vara på en processorkylare i ett Ghost? 4,5 cm?

Had kör ni båda för nätagg i erat Ghost och hur bra funkar dom?

Skickades från m.sweclockers.com

@Aktsu @Bewise:
Fortsätter denna diskussion i Ghost-tråden:

#17988197

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Monterade ihop 3700X med MSI Gaming Edge Wifi igår.

Max 71 grader under Cinbench R20 och 1,5h Pubg. Samtliga kärnor boostade till 4400mhz enligt HWinfo med, körde dock inte overlay i spel så vet inte hur ofta/hur länge. Kör med Noctua NH-U12A och Kryonaut.

Cinbench R20
Single 506
Multi 4574 (körde dock lite bakgrundsjobb bakom, ska göra nytt test ikväll)

Båda testerna är med original bios och inte senaste W10 versionen. Aktiverade även bara XMP profilen på Flare X, men dom kör av någon konstig anledning i Commrand rate 2T och det verkar låst i BIOS. Testade även 3600 mhz, men då ville inte ens datorn boota.

Stor skillnad i flytet i Pubg kontra 2600X som jag körde tidigare, som flaskade mitt 2080 som får sträcka lite mer på benen.

Permalänk
Medlem

Ni som har Gigabyte X570 Gaming X, är ni nöjda?

Med Asus C6H så tar det 15 min att starta datorn på morgonen.
C5 på första --> CMOS
Hänger sig i UEFI x 5 innan man angett de inställningar man vill ha, för att ev. undvika C5 nästa start.
Sedan 0d 3-5 gånger efter det.
Sen möjligen startar maskinen.
Asus har gett upp.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ni som har Gigabyte X570 Gaming X, är ni nöjda?

Med Asus C6H så tar det 15 min att starta datorn på morgonen.
C5 på första --> CMOS
Hänger sig i UEFI x 5 innan man angett de inställningar man vill ha, för att ev. undvika C5 nästa start.
Sedan 0d 3-5 gånger efter det.
Sen möjligen startar maskinen.
Asus har gett upp.

Prova ändra DRAM startup voltage. Längst ner i Digi+-menyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ska leta! Har msi denna funktionalitet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tipsa om programmet Argus Monitor. Inte gratis men väl värt den lilla kostnaden IMO. Enda vettiga lösningen jag hittat för fläktkurvor. Ger så mycket bättre kontroll än UEFI. Man kan ställa in fläktkurvor baserade på medeltemperatur under ett visst antal sekunder t.ex. för att helt eliminera spikar. Smooth up/down fungerade skitdåligt på mitt X470-F. Går även att ha flera triggers på chassifläktar t.ex. Min vardag blev så mycket tystare. Var lite skeptisk till mjukvarustyrning i Windows men har fungerat perfekt. Resten av funktionaliteten (övervakning) är ganska "meh", men fläktstyrningen är grym.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Paket har anlänt till lokala butiken.

Det går snabbt från Inet, Mindre än ett dygn.

Ska iväg och hämta mobo & cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Kan tipsa om programmet Argus Monitor. Inte gratis men väl värt den lilla kostnaden IMO. Enda vettiga lösningen jag hittat för fläktkurvor. Ger så mycket bättre kontroll än UEFI. Man kan ställa in fläktkurvor baserade på medeltemperatur under ett visst antal sekunder t.ex. för att helt eliminera spikar. Smooth up/down fungerade skitdåligt på mitt X470-F. Går även att ha flera triggers på chassifläktar t.ex. Min vardag blev så mycket tystare. Var lite skeptisk till mjukvarustyrning i Windows men har fungerat perfekt. Resten av funktionaliteten (övervakning) är ganska "meh", men fläktstyrningen är grym.

Spenderar den mesta tiden i Linux, så bios är den enda lösningen (just nu) för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kaspersky 0_o:
pwmconfig/fancontrol från lm sensors brukar funka fint? Kör inte själv just nu då msi:s senaste fungerat över förväntan.